رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان معارفه شد

مراسم تودیع و معارفه رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، شعبه اصفهان امروز، ۲۸ تیرماه، با حضور حجت الاسلام واعظی رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، آیت‌الله طباطبایی‌نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان و جمعی از طلاب و بزرگان حوزه علمیه اصفهان و قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اظهار کرد: دفتر تبلیغات اسلامی مکمل حوزه علمیه است. کار حوزه‌های علمیه، تربیت و پرورش طلاب و کار دفتر تبلیغات رصد محیطی در حوزه مسائل مختلف است. کنشگرانی که دفتر تبلیغات می‌تواند به پشتوانه آنها کارهایی انجام دهد طلابی است که دست پرورده حوزه علمیه هستند.

وی افزود: دفتر تبلیغات حوزه مسئولیت بسیار گسترده‌ای دارد و یک نهاد چند وجهی است. مقام معظم رهبری در عرصه تبلیغ، فرهنگ عمومی و دینی، علوم انسانی و اسلامی از این دفتر انتظاراتی دارند. دفتر نیز از جنبه‌های تبلیغی و تأثیرگذاری علمی، فرهنگی، رشد علوم اسلامی و انسانی و کار در فضای مجازی باید ورود پیدا کنند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم خاطر نشان کرد: دفتر تبلیغات باید یک رصدگر دقیق نسبت به نیازها و اقتضائات فرهنگ باشد. جامعه ما در معرض تحولات فرهنگی شگرفی است و ذائقه‌ها در حال تغییر است همچنین ابزارهای فرهنگی نیز در حال تغییر است و این مسئولیت ما را خطیر می‌کند.

واعظی ادامه داد: دفتر تبلیغات به این جمع بندی رسید که باید در عرصه‌های نوین نیز ورود کنند، جدی گرفتن مسائل نو، فناوری و رسانه در کنار فعالیت‌های ذاتی دفتر تبلیغات باید مدنظر قرار گیرد. در قم یک دفتر نوآوری و خلاقیت تأسیس کردیم و این کار را با کمک حجت الاسلام قطبی انجام دادیم.

وی اضافه کرد: این مرکز شروع به رشد کرد و در اصفهان، مشهد، اهواز و شیراز نیز فعال شد. به همین دلیل احساس کردیم باید نسبت به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان فکری کرد. از آنجایی که یکی از وظایف خود را جانشین پروری جوانان می‌دانیم لذا میدان را به جوانان می‌دهیم. چندین بار این ریسک را کرده‌ام و افراد جوان را به مدیریت برگزیده‌ام. جوانان انرژی و خلاقیت دارند و نیاز است که میدان ببینند.

باید به فعالیت‌های فناورانه روی بیاوریم

حجت الاسلام محمد قطبی، رئیس سابق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه اصفهان در این برنامه اظهار کرد: دستگاه‌های فرهنگی برای سنجش عملکرد خود و میزان تأثیرگذاری از الگوهای متفاوتی استفاده می‌کنند. یکی از الگوها بررسی مبدأ حرکت است. روش دوم که در سال‌های اخیر مرسوم شده این است که عملکرد خود را در مقایسه با دستگاه‌های همتراز بسنجیم که روش خوبی است، اما روش سومی وجود دارد که دفتر تبلیغات اسلامی با حفظ این دو الگو، آن را ابداع کرد. این الگو تا به حال در منظومه دستگاه‌های فرهنگی وجود عینی و عملی نداشت.

وی افزود: این الگو در میزان نزدیک شدن به مقصد و کاهش فاصله نسبت به آن است و اصطلاحاً به آن مسئله محوری گفته می‌شود. مطالعات وسیعی انجام شد و طی چند سال برنامه‌ریزی هایی انجام و ۱۵ مسئله حیاتی جامعه شناخته شد. امروزه وقتی می‌خواهیم عملکرد خود را بسنجیم، بر اساس مسائل و میزان تأثیر در حل آن بررسی می‌کنیم. مسئله محوری در مدار فعالیت‌ها و اقدامات تأثیر مستقیم می‌گذارد. لاجرم همراه مسئله محوری تغییراتی که لازم است باید انجام شود.

رئیس سابق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه اصفهان، ادامه داد: در حوزه آموزش باید به سمت رشته‌های کاربردی برویم. دوره تحصیلات تکمیلی سطح سه و چهار و کارشناسی ارشد و دکترا را با همین منطق انتخاب کردیم. در حوزه پژوهش نیز همین اتفاق را رقم زدیم یکی از مهم‌ترین مسائلی که با هر معادله‌ای که حساب کنیم جز مسائل مهم است خانواده بود. از همین رو پژهش‌های خود را به سمت تأسیس پژوهشکده خانواده بردیم. مجموعه پژوهش‌ها را در کارآمدی خانواده تجمیع کردیم و یک برنامه دقیق و منسجم نیز تنظیم شد.

قطبی اضافه کرد: در حوزه تبلیغ تخصصی نیز این افتخار را داریم که در کلام، خانواده، کودک و امداد فرهنگی، گروه‌های تبلیغی تخصصی داشته باشیم که افراد حاضر در آن یا تخصص دارند و یا واحدهای تخصصی طی کردند و مبلغ تخصصی شدند و در میدان‌های مختلف دانشگاه، مساجد و فضای مجازی نیز در حال ارائه تبلیغ تخصصی هستند. در میدان تبلیغ عمومی نیز بر اساس مسئله محوری تغییراتی ایجاد کردیم.

وی خاطر نشان کرد: در میدان‌های دیگر که از پیش ظرفیت وجود نداشت نیز اقداماتی انجام دادیم. به ویژه به اقتضا شرایط امروز که میدان فضای مجازی گسترده شده ناچاریم در این حوزه کنشگری مؤثر داشته باشیم. در حوزه فعالیت‌های هنری و فضای مجازی نیز کارهایی انجام شد. در فضای مجازی به شدت نیاز به کار داریم و ابتدای کار هستیم. در واقع ما نیاز به تقاطعی برای مرتبط کردن جهان واقع و دنیای مجازی داریم. این دو نیازمند یکدیگرند و یک جانبه نگاه کردن به آنها موفقیتی در پی ندارد. بخش دیگری که اقتضا روز بود و باید به سمت آن حرکت می‌کردیم، انجام فعالیت‌های فرهنگی خلاقانه و تاب آور یعنی چیزی شبیه به شرکت‌های دانش بنیان بود. ضرورت داشت که دفتر تبلیغات در این حوزه نیز حضور فعال داشته باشد، سال گذشته مصوبه‌ای صادر شد و مرکز ملی نوآوری اشراق با دامنه کشوری با مأموریت توجه به شرکت‌های دانش بنیان در حوزه فرهنگ تأسیس شد، همزمان در اصفهان نیز خانه فناوری‌های فرهنگی تأسیس شد.

رئیس سابق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، شعبه اصفهان، تصریح کرد: امروزه در منظومه فعالیت‌های فرهنگی در کنار میدان‌هایی که از دیرباز وجود داشته، باید به فعالیت‌های فناورانه نیز روی بیاوریم. امیدوارم نتایج، معطوف به حل مسئله باشد و بتواند به جامعه اسلامی کمک کند تا به هدف برسیم.

پر تلاش تر از قبل ادامه می‌دهیم

عبدالرسول احمدیان که از این پس مسئولیت ریاست دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان را به عهده خواهد داشت، در این برنامه گفت: از تمام کسانی که پیش از این در دفتر تبلیغات اسلامی تلاش کرده بودند تشکر می‌کنم و از همه همکارانم در این دفتر همکاری روزافزون را خواستارم. فعالان دفتر تبلیغات اسلامی مجاهدانه در عرصه فرهنگ فعالیت می‌کنند. در مسیر پیش رو نفسی تازه می‌کنیم و پر تلاش تر از قبل راه پیشینیان را ادامه می‌دهیم.

به گزارش ایمنا، در این جلسه عبدالرسول احمدیان به عنوان رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان معرفی و از زحمات حجت الاسلام قطبی رئیس سابق این دفتر تقدیر شد.

کد خبر 508255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.