تاکنون ۸ میلیون دُز واکسن از چین وارد شده است

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در خصوص میزان واردات واکسن از چین گفت: بر اساس آمار منتشر شده، تا کنون حدود هشت میلیون دُز واکسن از چین خریداری و وارد شده است.

مجیدرضا حریری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حجم تجارت با چین بر اساس آمار گمرک چین، در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۶ میلیارد دلار بوده است همچنین سال ۲۰۱۴ رکورد مبادلات ایران با چین ثبت شده که رقمی حدود ۵۱.۸ میلیارد دلار بوده است.

وی در خصوص میزان واردات واکسن از چین خاطرنشان کرد: بر اساس آمار منتشر شده، تا کنون حدود هشت میلیون دُز واکسن از چین خریداری و وارد شده است.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین ادامه داد: بعد از آن به دنبال کاهش جهانی قیمت نفت حجم مبادلات از نظر ارزشی کاهش یافت و به حدود ۳۰ میلیارد دلار تا قبل از سال ۲۰۱۷ رسید.

حریری خاطرنشان کرد: بعد از اعمال تحریم‌ها مجدداً این روند نزولی می‌شود و تا سال ۲۰۲۰ به رقم ۱۶ میلیارد دلار می‌رسد که تقریباً نصف حجم تجارت با چین تا قبل از سال ۲۰۱۷ است.

وی در خصوص نحوه تبادلات مالی با سایر کشورها تصریح کرد: قطعاً برای تبادلات مالی مشکل وجود دارد و چین هم جزئی از اقتصاد جهانی است. اکنون ایران از خدمات سیستم بانکداری دنیا بی بهره است و نمی‌توانیم از خدمات هیچ بانکی در دنیا استفاده کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین اظهار کرد: بخشی از دلیل محرومیت از خدمات بانکی به اثرات تحریم‌ها بازمی‌گردد. اگر هم برجام امضا شود مجدداً با محدودیت قوانین بانکداری دنیا مواجه می‌شویم.

حریری خاطرنشان کرد: تا زمانی که تحریم وجود دارد، فقدان FATF حس نمی‌شود به محض این که تحریم‌ها به نقطه‌ای برسد که به کشور امکان استفاده از سیستم بانکداری جهانی را بدهد FATF موضوع اصلی در مبادلات جهانی در اولویت قرار می‌گیرد یعنی با وجود رفع تحریم‌ها در صورت قبول نکردن FATF، در مبادلات جهانی مجدداً با مشکل مواجه هستیم.

وی ادامه داد: تجربه تبعات فقدان FATF در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ که تحریمی بر کشور حاکم نبود وجود دارد؛ در سال‌های مذکور هم نتوانستیم از خدمات سیستم بانکداری جهانی استفاده کنیم و هیچ بانک سطح اولی در دنیا به دلیل نپذیرفتن FATF به ایران خدمات بانکی ارائه نمی‌داد.

کد خبر 508212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.