چرا وجود سایه در شهرها لازم است؟

محققان بسیاری پیش‌بینی کرده‌اند که در صورت ادامه روند گرم شدن کره زمین، جهان تا سال ۲۰۵۰، افزایش دمایی بین دو تا سه درجه سانتیگراد را تجربه کند؛ این مقدار اگرچه به ظاهر کم به نظر می‌رسد اما تهدیدهای ناشی از آن، مقامات شهری را به اعمال اقدامات متعددی برای کاهش دما سوق داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، قدم زدن در فضاهای بیرون طی فصل تابستان برای بسیاری از مردم جهان امری طاقت‌فرسا و آزار دهنده به حساب می‌آید چرا که تابش نور خورشید و گرمای شدید، تمام انرژی راه رفتن را از آن‌ها سلب می‌کند. اخیراً بسیاری از برنامه‌ریزان سایبان‌هایی در سراسر شهرهای خود ایجاد کرده‌اند تا از این طریق، مردم را از تابش‌های گرم خورشیدی در حین قدم زدن یا دوچرخه‌سواری حفظ کنند. شواهد حاکی است در مناطقی از یک شهر که به سایبان مجهز شده، دمای هوا نسبت به سایر نقاط با تابش مستقیم خورشید، بیش از ۵۰ درصد کمتر است به همین دلیل اخیراً مدیران شهری با ایجاد آلاچیق‌هایی گسترده همچنین کاشت درختان در صدد ایجاد سایه برای افراد در حال عبور و مرور بوده‌اند.

چرا وجود سایه در شهرها لازم است؟

نتیجه یکی از تحقیقات معتبر نشان از این واقعیت داشته است که آگاهی شهرنشینان از وجود سایبان در یک منطقه، آن‌ها را به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در آن سوق داده و میزان تردد خودرویی در میان این جمعیت را به حداقل رسانده است. بدیهی است که هر چه فعالیت جسمی در میان مردم بیشتر باشد میزان ابتلای آن‌ها به بیماری‌های غیرواگیر نظیر دیابت نوع دو، امراض قلبی عروقی، انواع سرطان‌ها و اضافه وزن را که خود منشأ بسیاری از بیماری‌ها بوده، به طور قابل توجهی کاهش داده است. علاوه بر این، انجام مرتب فعالیت‌های جسمی، سیستم ایمنی افراد را تقویت می‌کند و از سطح اضطراب و افسردگی آن‌ها می‌کاهد.

چرا وجود سایه در شهرها لازم است؟

طی یک دهه اخیر، تحقیقات بسیاری انجام شده که همگی حاکی از اهمیت وجود سایبان‌ها برای کاهش دمای هوای شهرها بوده است. حتی در بسیاری از نقاط دنیا، نمایشگاه‌ها و کارگاه‌هایی برگزار و در آن‌ها به آگاه‌سازی مردم از مسئله گرمای کره زمین و ترغیب شهروندان به ایجاد سایبان در محل زندگی خود پرداخته شده است. بدون شک، وجود سایه‌ها در مناطق شهری نقش مهمی در افزایش گرایش مردم به جایگزین کردن وسایل حمل و نقل موتوری با سایر شیوه‌های تردد نظیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری برای بازدید از مرکز شهری ایفا می‌کند که این امر به سهم خود می‌تواند در کاهش بحران‌هایی مانند تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا بسیار مؤثر واقع شود.

به عنوان مثال، سرطان پوست یکی از بیماری‌هایی است که نور خورشید، ابتلاء به آن را تا حدود سه برابر افزایش می‌دهد. طبق گزارش‌های ارائه شده از سوی صندوق بین‌المللی تحقیقات سرطان جهانی در سال ۲۰۱۸، تعداد ۳۰۰ هزار مورد جدید ابتلا به ملانوما، رایج‌ترین نوع سرطان پوست اعلام شد که البته بسیاری از این افراد نیز به همین دلیل، جان خود را از دست دادند. از همان سال به بعد، مدیران در بسیاری از شهرهای جهان تلاش کرده‌اند تغییراتی در طراحی شهری به وجود آورند که طی آن، مردم کمتر در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار گیرند و احتمال ابتلا به سرطان پوست در آن‌ها به حداقل برسد.

چرا وجود سایه در شهرها لازم است؟

اگرچه کاشت درختان می‌تواند مزایای بسیاری نظیر کاهش آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی در پی داشته باشد با این حال، ایجاد سایه از این طریق پروژه‌ای بسیار درازمدت خواهد بود چرا که درخت باید به سطحی از رشد برسد که سایه لازم را در فضاهای عمومی به وجود آورد و بدون شک برای این کار، سال‌ها زمان لازم است. این در حالی است که با جایگزین‌هایی مصنوعی مانند آلاچیق و سایبان‌هایی در مقابل فروشگاه‌ها می‌توان بخش اعظمی از فضاهای بیرون را در مقابل تابش نور خورشید در امان نگه داشت و به حفظ عابران پیاده در حین رفت و آمد از گرما کمک کرد. ایجاد سایه در فضاهای عمومی علاوه بر تمام مزایایی که ذکر شد، می‌تواند به کاهش مصرف بودجه دولتی نیز کمک کند چرا که مصرف انرژی برای عملکرد دستگاه‌های تهویه و غیره را به حداقل می‌رساند.

چرا وجود سایه در شهرها لازم است؟

مدیران بعضی از مدارس دنیا اخیراً به ایجاد سایبان‌هایی در محیط بازی دانش‌آموزان پرداخته و گزارش داده‌اند که با این کار، گرایش کودکان به بازی و انجام فعالیت‌های جسمی به طور قابل توجهی افزایش یافته است علاوه بر این دیگر نیازی به روشن نگه داشتن طولانی‌ مدت دستگاه‌های خنک کننده نبوده و همین امر در کاهش بودجه مدارس نقش مهمی ایفا کرده است.

کد خبر 507768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.