رفع معضلات شهر در گرو تغییر ساختار مدیریتی است

یک دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری گفت: تشکیل شوراهای محلی موجب تسریع امور شهری و رفع معضلات شهری می‌شود و از بروز مشکلات جدید جلوگیری می‌کند.

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مشکلات و معضلات شهرها با گذشت زمان پیچیده‌تر شده است و یکی از مهمترین دلایل آن ساختار ناکارآمد شهری و نبود شوراها در سطح محلات شهر است.

وی افزود: وجود شوراها در سطح محلات شهر این امکان را فراهم می‌کند تا برگزاری انتخابات و مشارکت شهروندان از سطوح پایین ممکن می‌شود.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری با بیان این که مشارکت مردم در سطح محلات یک نیاز است، خاطرنشان کرد: آگاهی مردم نسبت به مشکلات و انتقال آن به مدیریت شهری گام اول در بهبود شرایط زندگی و افزایش کیفیت زندگی در شهرها است بدین منظور نیاز است نمایندگانی از خود ساکنان محله مأمور انجام این وظیفه شوند.

ابراهیمی تاکید کرد: دستیابی به چنین نظامی در گام اول نیازمند تغییر ساختار قانونی و فراهم کردن بسترهای لازم است تا حضور ساکنان محله و تأثیر آنها بر تصمیم گذاری‌ها مشخص شود، سپس نیاز است این شوراها در سطوح مختلف مدیریت شهری وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: در صورت اصلاح ساختار، تغییر قوانین و تنظیم قوانین جدید، اهداف تعیین شده از تشکیل شوراها محقق شده و واگذاری امور شهری و دادن اختیارات به مردم جهت تصمیم‌گیری در واقع محقق می‌شود.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری تصریح کرد: تشکیل شوراها در سطح محلات و جریان تصمیم‌گیری از پایین به بالا دموکراتیک‌ترین نوع حاکمیت را ایجاد می‌کند اما از طرفی اگر بسترهای اجتماعی و قانونی آن فراهم نباشد، این شکل از نظام حاکمیت شهری کارکرد متناسب خود را نخواهد داشت.

ابراهیمی ادامه داد: این خود نشان از آن دارد که حتی تشکیل نمادین شوراها در شهر یا در محلات شهری، با این که می‌تواند سرآغازی برای ایجاد حاکمیت‌های محلی باشد، در صورتی که نظام مند نباشد نمی‌تواند اهداف مورد انتظار را محقق کند.

وی گفت: تشکیل شوراهای محلی موجب تسریع امور شهری و حل معضلات شهری می‌شود و از ایجاد مشکلات جدید جلوگیری می‌کند.

کد خبر 507729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.