شکر دوباره گران شد/ قیمت جهانی مواد غذایی کاهش یافت

بررسی تغییرات قیمت انواع کالاها در هفته‌ای که گذشت نشاندهنده افزایش قیمت شکر، کاهش قیمت جهانی مواد غذایی، دو نرخی شدن قیمت مرغ و افزایش قیمت انواع خودرو است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حالی که همچنان بازار رسمی برای خرید و فروش خودرو تعطیل است اما همچنان روند صعودی قیمت‌ها ادامه داشته و طی روزهای اخیر تندتر هم شده است؛ به طور مثال از روز گذشته پراید ۱۱۱ که از حدود یکسال گذشته دیگر تولید نمی‌شود و موجودی‌های بازار آزاد متعلق به نهایت چند ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹ است، به یکباره چهار میلیون تومان گران‌تر شده و در حال حاضر ۱۳۸ میلیون تومان قیمت دارد. البته که قیمت‌گذاری‌ها صورت می‌گیرد اما خریداری نیست!

طبق بررسی‌های صورت گرفته از قیمت‌ها در بازار خودرو و مقایسه آن‌ها با قیمت‌ها در هفته گذشته، در پر تیراژهای گروه صنعتی ایران‌خودرو، سمند LX با افزایش شش میلیون تومانی ۲۱۳ میلیون تومان قیمت دارد. البته بیشترین افزایش قیمت در محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو متعلق به پژو پارس سال و پژو ۲۰۷ اتوماتیک است که هریک با هفت میلیون افزایش قیمت به ترتیب امروز (سه‌شنبه) پژو پارس سال ۲۵۰ میلیون تومان و پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۳۹۲ میلیون تومان تعیین قیمت شده‌اند.

همانطور که اشاره شد پس از این دو محصول، سمند LX شش میلیون تومان و پس از آن دنا پلاس توربو دنده‌ای نسبت به هفته گذشته پنج میلیون افزایش قیمت داشته و به ۳۷۵ میلیون تومان رسیده است.

شکر گران شد

شکر از ابتدای امسال طی دو مرحله افزایش قیمت ۹۰ درصدی داشته است، در خردادماه شکر صنف و صنعت از کیلویی ۶,۶۵۰ تومان به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و در ۱۶ تیرماه نیز از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان تغییر قیمت داد.

به عبارت دیگر کمتر از یک هفته است که شکر ۱,۱۰۰ تومان افزایش قیمت و رشد ۱۰ درصدی داشته است، اکنون قیمت رسمی شکر در کشور و قیمت جهانی آن تقریباً برابر شده است. قیمت جهانی شکر ۳۷۴ دلار است که با ارز نیمایی ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومانی امروز و با احتساب کرایه حمل و نقل، افت تولید و سود کارخانه قیمت آن در کارخانه ۱۲ هزار و۶۰۰ تومان است.

افزایش ۱۵ درصدی قیمت دستمال کاغذی

هاشمعلی حسنی، عضو هیئت مدیره انجمن صنایع سلولزی بهداشتی از افزایش ۱۵ درصدی قیمت دستمال کاغذی و سایر محصولات سلولزی نسبت به پایان سال قبل خبر داد، اما گفت که بخاطر رکود حاکم بر بازار قیمت‌های جدید هنوز اعمال نشده است.

وی با بیان اینکه مجوز افزایش ۱۵ درصدی قیمت محصولات سلولزی صادر شده که در شرف اجرایی شدن است، در توضیح دلایل این افزایش قیمت به رشد ۳۹ درصدی حقوق و دستمزد اشاره کرد و گفت: از طرف دیگر خمیر کاغذ یک کالای کاملاً وارداتی است که ۷۰ درصد این محصول نیز در دست آمریکاست که زیرساخت‌های تولید آن را دارد و بقیه در اروپا، اندونزی و کشورهای دیگر تولید می‌شود.

به گفته عضو هیئت مدیره انجمن صنایع سلولزی بهداشتی ایران، افزایش نرخ ارز تأثیر مستقیم بر قیمت محصولات سلولزی دارد. از طرف دیگر بعد از شیوع ویروس کرونا برای مدتی خمیر کاغذ کمیاب شده است که در نتیجه آن فیلم‌هایی از نایاب شدن محصولات سلولزی در کشورهای خارجی منتشر شد. در پی این مشکلات خمیر کاغذ به دست تولیدکنندگان ایرانی هم گران رسید.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ خیلی از کالاها بیش از دو بار گران شدند، تصریح کرد: تنها کالایی که یک بار گران شد محصولات سلولزی است. همچنین کمترین افزایش قیمت مربوط به دستمال کاغذی و محصولات سلولزی بوده است و سایر کالاها بیش از ۱۵ درصد گران شده‌اند.

در حال حاضر در سامانه ۱۲۴ قیمت هر بسته دستمال کاغذی ۲۰۰ برگ معمولی حدود ۸,۲۵۰ تومان و هر بسته دستمال کاغذی ۳۰۰ برگ معمولی حدود ۱۲ هزار و ۶۰۰ تومان است؛ بنابراین با افزایش ۱۵ درصدی، قیمت هر بسته دستمال کاغذی ۲۰۰ برگ و ۳۰۰ برگ به حدود ۸۵۰۰ و ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان می‌رسد.

مرغ دو نرخی شده است

مهدی یوسف‌خانی، رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی با بیان اینکه متأسفانه مرغ در بازار دونرخی شده است، گفت: نرخ دولتی مرغ با قیمت ۲۴ هزار و۹۰۰ تومان و نرخ آزاد با قیمت حداکثر ۳۵ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود.

وی افزود: بخشی از مرغ‌ها از کانال دولتی تهیه و کشتار می‌شوند و با قیمت مصوب ۲۴ هزار و۹۰۰ تومان تا نهایت ۲۶ هزار تومان به دست مصرف کنندگان می‌رسد، بخش دیگری از مرغ‌های موجود در بازار از شبکه‌های آزاد تهیه و کشتار می‌شوند که قیمت آنها حدود ۳۵ هزار تومان است.

رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی اضافه کرد: فروش مرغ بیش از ۳۵ هزار تومان هم نرخ کاذب و گران فروشی است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به قیمت تخم مرغ نیز اشاره کرد و گفت: قیمت هر کیلو تخم مرغ در بازار ۲۰ هزار تومان و هر شانه دو کیلویی ۴۰ هزار تومان است.

خرید تضمینی شیرخام به قیمت کیلویی ۶,۴۰۰ تومان

وزیر جهاد کشاورزی در نامه‌ای اعلام کرد که شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی قیمت هر کیلوگرم شیرخام را ۶,۴۰۰ تومان تصویب کرده است.

در متن مصوبه منتشر شده شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی آمده است که این شورا در جلسه مورخ ۱۴ تیر ۱۴۰۰ به استناد مفاد قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی در راستای حمایت از دامداران و پایداری تولید در خشکسالی، قیمت هر کیلوگرم شیرخام را با ۳.۲ درصد چربی و بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار، ۶,۴۰۰ تومان تصویب کرده است و به ازای هر ۰.۱ درصد افزایش یا کاهش درصد چربی مبلغ ۸۰۰ ریال متناسب با افزایش یا کاهش درصد چربی به قیمت شیرخام اضافه یا کسر خواهد شد.

قیمت جهانی مواد غذایی کاهش یافت

شاخص قیمت غذای فائو که تغییرات ماهانه سبدی از غلات، دانه‌های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را بررسی می‌کند، در ژوئن به ۱۲۴.۶ واحد در مقایسه با ۱۲۷.۸ واحد در ماه مه کاهش پیدا کرد. آمار ماه مه پیش از این ۱۲۷.۱ واحد اعلام شده بود.

قیمت‌ها بر مبنای سالانه در ژوئن ۳۳.۹ درصد افزایش داشت.

شاخص قیمت روغن گیاهی فائو تحت تأثیر کاهش قیمت روغن پالم که ناشی از انتظارات برای تولید بالاتر در تولیدکنندگان بزرگ و عدم وجود تقاضای جدید برای واردات بود، در ژوئن ۹.۸ درصد کاهش یافت. قیمت روغن سویا و آفتابگردان هم کاهش داشت.

شاخص قیمت غلات فائو در ژوئن بر مبنای ماهانه ۲.۶ درصد کاهش یافت اما بر مبنای سالانه ۳۳.۸ درصد افزایش نشان داد. قیمت ذرت پنج درصد کاهش داشت که ناشی از انتظارات برای بازدهی بالاتر از حد مطلوب محصول آرژانتین و بهبود وضعیت محصول آمریکا بود. قیمت جهانی برنج هم در ژوئن کاهش یافت و به پایین‌ترین حد در ۱۵ ماه اخیر رسید زیرا هزینه بالای حمل و کمبود کانتینر همچنان فروش صادراتی را محدود نگه داشته است.

شاخص قیمت لبنیات در ژوئن یک درصد کاهش پیدا کرد. کره تحت تأثیر کاهش سریع تقاضای جهانی برای واردات و افزایش اندک ذخایر به خصوص در اروپا، بزرگترین کاهش را داشت.

شاخص قیمت شکر در ژوئن بر مبنای ماهانه ۰.۹ درصد رشد کرد و به بالاترین حد از مارس سال ۲۰۱۷ رسید. ابهامات در خصوص تأثیر وضعیت اقلیمی نامطلوب بر بازدهی محصول در برزیل که بزرگترین صادرکننده شکر جهان است، قیمت‌ها را بالا برده است. شاخص قیمت گوشت در ژوئن ۱.۲ درصد در مقایسه با ماه مه افزایش یافت. قیمت همه انواع گوشت با افزایش واردات از سوی بعضی از کشورهای شرق آسیا که کندی خرید گوشت از سوی چین را جبران کرد، افزایش داشت.

کد خبر 507144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.