ارز دیجیتال یونی سواپ چیست؟ + پیش بینی، آینده و صرافی Uniswap

یونی سواپ با نماد اختصاری UNI یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال است که با ارزش بازار حدود ۹.۵۹ میلیارد دلار، در رتبه ۱۱ بازار قرار دارد و سهم ۰.۷۲ درصدی از کل بازار رمز ارز را در اختیار دارد.

به گزارش ایمنا، توکن UNI یک توکن ارائه شده توسط صرافی Uniswap است. این توکن به دارندگان، امکان می‌دهد که در مورد تحولات جدید و تغییرات سیستم عامل، از جمله نحوه توزیع توکن های ضرب شده به توسعه دهندگان و همچنین هرگونه تغییر در ساختار کارمزد، رأی دهند. توکن UNI در ابتدا در سپتامبر سال ۲۰۲۰ ایجاد شده است تا از روی آوردن کاربران به صرافی غیرمتمرکز سوشی سواپ جلوگیری کند. صرافی غیر متمرکز سوشی سواپ تحت فورک یونی سواپ ایجاد شده است.

درباره ارز دیجیتال یونی سواپ

اکثر صرافی‌هایی که امروزه در این زمینه فعالیت دارند به صورت متمرکز فعالیت خود را انجام می‌دهند. صرافی‌های متمرکز معمولاً کمتر قابل اطمینان هستند و همین عامل نیز باعث به وجود آمدن ایده صرافی‌های غیرمتمرکز شد. صرافی یونی سواپ یکی از بهترین و جدیدترین صرافی‌های غیرمتمرکز است که امروزه می‌توان؛ ارز دیجیتال یونی سواپ نیز متعلق به همین صرافی است که با توجه به قدرت بسیار بالای این صرافی می‌توان این ارز را گزینه خوبی برای کسب درآمد دانست.

فرض کنید که شما می‌خواهید یک واحد بیت‌کوین خود را به قیمت ۵۰ هزار دلار بفروشید؛ برای اینکه این معامله صورت گیرد، باید شخص دیگری در آن طرف معامله قرار گیرد و قصد خرید یک واحد بیت‌کوین به قیمت ۵۰ هزار دلار یا بیشتر را داشته باشد، در غیر این صورت معامله‌ای صورت نمی‌گیرد. این موضوع مخصوصاً برای ارزهایی که عمق زیادی ندارند و درواقع کاربران کمتری دارند، خرید و فروش را به مراتب سخت‌تر می‌کند. اما یونی‌سواپ با کمک گرفتن از پروتکل نقدینگی این مشکل را برطرف کرده است. در حقیقت پروتکل نقدینگی یکی از ویژگی‌های یونی‌سواپ است که آن را بیش از پیش برای کاربران جذاب کرده است.

ارز دیجیتال یونی سواپ چیست؟ + پیش بینی، آینده و صرافی Uniswap

شیوه کار به این صورت است که همه کاربران دارایی‌های خود را در استخر نقدینگی با هم به اشتراک می‌گذارند و این موضوع باعث می‌شود که کاربران برای انجام مبادلات خود منتظر نباشد تا شخصی قصد معامله در همان زمان و همان قیمت را داشته باشد و از سوی دیگر با این کار مقداری از کمسیون حاصل از انجام معامله به کاربرانی که دارایی هود را در استخر نقدینگی به اشتراک گذاشتند تقسیم می‌شود. این یک قدم رو به جلو در زمینه مبادلات ارزهای دیجیتال به حساب می‌آید.

تاریخچه و بنیان گذاران یونی سواپ

یونی سواپ به عنوان طرحی برای معرفی AMM ها یا بازار ساز خودکار در اتریوم به مخاطبان ارائه شد، خالق این پلتفرم هیدن آدام ، توسعه دهنده اتریوم است، او حین نهایی کردن یونی سواپ در پروژه‌های مختلفی کار می‌کرد و کار او مستقیماً توسط خالق اتریوم اطلاع داده شد. بوترینحتی در نهایت نام پروتکل که در ابتدا به Unipeg معروف بود را به آن داد .

آدام همچنین گفته است که الهام اصلی پلتفرم یونی سواپ از یکی از پست‌های وبلاگ خود بوترین ناشی شده است. ایده اصلی او برای تمرکز بر اتریوم پس از آن انجام شد که یکی از دوستانش او را متقاعد کرد که تحقیق و درک پروتکل را در سال ۲۰۱۷ آغاز کند. همانطور که در مطالب قبلی نیز گفتیم، توکن این پلتفرم در سپتامبر سال ۲۰۲۰ ایجاد شده است.

هدف ارز یونی سواپ

این ارز در واقع یک پروتکل متن باز است که برای تبادل انواع توکن‌های ERC-20 مورد استفاده قرار می‌گیرد و شاید برای شما جالب باشد که بدانید این پروتکل در بستر شبکه اتریوم انجام می‌شود و همین عامل نیز باعث افزایش سرعت و امنیت آن می‌شود. هدف اصلی از تشکیل ارز دیجیتال یونی سواپ این بود که بستری برای کاربران شبکه بلاکچین اتریوم فراهم شود تا بتوانند به صورت مستقیم معاملات خود را انجام دهند بدون اینکه نیازی به واسطه داشته باشند.

نحوه کارکرد یونی سواپ

مبادلات در صرافی یونی سواپ با کمک گرفتن از قراردادهای هوشمند برای اجرای پروتکل‌ها انجام می‌شوند. قراردادهای هوشمند Exchange و Factory دو قراردادی هستند که در حال حاضر برای انجام تریدها به کمک این پلتفرم آمده‌اند. هر کدام از این قراردادها برای انجام عملیات مشخصی فراخوانی می‌شوند. برای اضافه کردن توکن جدید به پلتفرم یونی سواپ قرارداد هوشمند Factory به معنای کارخانه فراخوانی می‌شود و در مواقعی که نیاز به سواپ یا همان مبادله ارزها و توکن‌ها در پلتفرم باشد، قرارداد هوشمند Exchange به معنای تبادل فراخوانی می‌شود.

ارز دیجیتال یونی سواپ چیست؟ + پیش بینی، آینده و صرافی Uniswap

پلتفرم ارز یونی سواپ غیرمتمرکز است

علی‌رغم غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال، اکثر صرافی‌ها در حوزه ارزهای دیجیتال همچون بایننس متمرکز هستند. در صرافی‌های غیرمتمرکز از قراردادهای هوشمند استفاده می‌شود و پای هیچ واسطی در میان نیست. برای توضیح این موضوع به این مثال توجه کنید، فرض کنید قصد خرید یک ویلا را دارید و قرار است معامله را در یک بنگاه خرید و فروش ملک انجام دهید. مطمئناً بنگاه‌دار نیز درصدی را به عنوان سود معامله از شما مطالبه می‌کند و در عوض یک قرارداد مطمئن‌تر را برای شما فراهم می‌کند. صرافی‌های غیرمتمرکز با حذف واسط سود را برای کاربران خود نگه داشته و اعتبار و اطمینان لازم برای انجام تبادلات را توسط قراردادهای هوشمند تأمین می‌کنند.

تفاوت ارز دیجیتال یونی سواپ با دیگر ارزهای دیجیتال در چیست؟

در شبکه یونی سواپ هر توکن ERC-20 را می‌توان بدون نیاز به تأیید یا اجازه ایجاد کرد. در واقع می‌توان هر توکن قرارداد هوشمند یا استخر نقدینگی را در صورت عدم وجود به راحتی ایجاد کرد.

هنگامی که توکن دارای قرارداد هوشمند مبادله‌ای و استخر نقدینگی خود است، هر کسی می‌تواند توکن را معامله کرده و یا در استخر نقدینگی مشارکت کند و در عین حال ۰/۳ درصد پاداش در ازای مشارکت در استخر دریافت کند. برای مشارکت در استخر نقدینگی، باید وجه معادل ارزش توکن اتر و ERC-20 را در استخر سرمایه‌گذاری کنید.

آیا این ارز قابل استخراج است؟

بله توکن‌هایی که برای ارز دیجیتال یونی سواپ در نظر گرفته شده‌اند قابل استخراج هستند که البته برای استخراج آنها شما باید در چهار استخر اتریوم / تتر، اتریوم / یو اس دی سی، اتریوم / دای و اتریوم / دبلیو بی تی سی نقدینگی تأمین کنید؛ البته شرط دیگر استخراج این است که هر آدرس اتریوم باید با قراردادهای هوشمند یونی سواپ در تعامل باشد.

ارز دیجیتال یونی سواپ چیست؟ + پیش بینی، آینده و صرافی Uniswap

میزان قیمت توکن یونی چگونه تعیین می‌شود؟

یکی از عناصر مهم پلتفرم یونی سواپ نحوه تعیین قیمت هر توکن است . Uniswap به جای استفاده از سیستمی که قیمت هر دارایی توسط بالاترین قیمت خریدار و کمترین قیمت فروشنده تعیین شود، از سیستم خودکار بازار ساز استفاده می‌کند. این روش جایگزین برای تنظیم قیمت یک دارایی بر اساس عرضه و تقاضای آن، از یک معادله ریاضی استفاده می‌کند و این سیستم بسته به تعداد کوین‌های موجود در استخر مربوطه، با افزایش و کاهش قیمت کوین کار می‌کند.توجه به این نکته بسیار مهم می‌باشد که هر زمان هرکسی توکن ERC-20 را به Uniswap اضافه کند ، آن شخص باید مقدار مشخصی از توکن انتخاب شده ERC-20 و مقدار مساوی یک توکن ERC-20 دیگر را برای شروع ذخیره نقدینگی اضافه کند.

معادله برای تعیین قیمت هر توکن X*Y=K است . در این معادله X مقدار توکن A و Y مقدار توکن B می‌باشد و K یک مقدار ثابت است .

کیف پول‌های ارز دیجیتال یونی

  • متامسک: از مشهورترین و پرکاربردترین کیف پول‌ها می‌باشد که افتتاح حساب در این کیف پول بسیار آسان می‌باشد . این کیف پول بدون شک بهترین انتخاب برای ذخیره سازی ارز دیجیتال Uniswap است.
  • الت کانکت: در این کیف پول کاربر می‌تواند از طریق اسکن کد QR با کیف پول اتصال برقرار کند . این کد QR ، استفاده از کیف پول و اتصال با پلتفرم Uniswap را آسان می‌نماید .
  • کوین بیس والت: این کیف پول از کیف پول‌های رسمی صرافی Coinbase می‌باشد . این کیف پول از طیف گسترده‌ای از رمز ارزها پشتیبانی می‌کند .
  • فورماتیک: یکی از جالب‌ترین کیف پول‌های دنیای مالی غیرمتمرکز است زیرا در مقایسه با سایر کیف پول‌ها سعی می‌کند تا برای افرادی که اطلاعات کافی ندارند، آسان به نظر برسد.
  • پوتریس والت: از دیگر کیف پول‌های دیجیتالی است که روی سادگی رابط کاربری و ایمنی منابع مالی متمرکز است.

صرافی‌های پشتیبان کننده رمز ارز یونی

  • صرافی بایننس: یکی از معتبرترین صرافی‌ها در جهان می‌باشد و دارای میلیون‌ها کاربر از نقاط مختلف جهان می‌باشد. این صرافی از سایر رمز ارزها از جمله یونی سواپ پشتیبانی می‌کند.
  • صرافی هابی: این صرافی در سال ۲۰۱۳ راه اندازی شد و از سایر رمز ارزها همچون بیت کوین، اتریوم، لایت کوین، هیوبی توکن و … پشتیبانی می‌کند.
  • صرافی کوین بیس: این صرافی یکی از صرافی‌های ارز دیجیتال است که شما می‌توانید به راحتی ارز مورد نظر خود را خریداری نمائید.
  • صرافی اوکی اکسچنج: از دیگر پلتفرم‌ها برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال است که می‌توانید رمز ارزهایی همچون اتریوم، بیت کوین، پولکادات و … پشتیبانی می‌کند.
  • صرافی بیتفایس: این صرافی از جمله صرافی‌های قدیمی می‌باشد که توسط شرکت آی فینکس اداره می‌شود.

شما می‌توانید لیست کاملی از صرافی‌ها را که از رمز ارز Uniswap پشتیبانی می‌کند در سایت CoinMarketCap مشاهده کنید .

پیش بینی قیمت یونی سواپ در سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵

اگرچه توکن‌های مبادلات غیرمتمرکز هنوز مسیر زیادی را طی نکرده و جوان است، اما در حال حاضر توجه بسیاری از افراد و متخصصان را به خود جلب کرده است و همین که کارشناسان به پیش بینی قیمت UNI 2021 و سال‌های بعد از آن پرداخته‌اند، نشان می‌دهد این ارز از جایگاه خوبی برخوردار است.

دیجیتال کوین پرایس

بررسی آینده Uniswap و پیش بینی قیمت یونی سواپ در سال ۲۰۲۱ توسط Digitalcoinprice خوش‌بینانه است و تیم متخصص این شرکت اعلام کرده که طبق پیش‌بینی آنها، ممکن است قیمت توکن یونی تا سال ۲۰۲۵ سه برابر شود.

کارشناسان Digitalcoinprice، توکن یونی را یک سرمایه‌گذاری موفق می‌دانند. در بلند مدت، آنها تصور می‌کنند که قیمت یونی سواپ می‌تواند سه برابر شود. آنها انتظار دارند قیمت آن حدود ۳۰ دلار نسبت به اوایل سال ۲۰۲۱ افزایش یابد. در دو سال آینده این روند ادامه خواهد یافت و ارزش توکن ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت. در سال 2024، Digitalcoinprice قیمت ۵۲.۴۷ دلار پیش بینی کرد. سرانجام، در آخرین سال پیش بینی، ارزش UNI با قیمت ۶۲ دلار آمریکا بیش از سه برابر شده است.

کوین ابیتراج

Coinabitrage نیز یک پیش بینی سه ساله برای قیمت یونی سواپ انجام داده است.

طبق گفته متخصصان CoinAbbitrage، در سه سال آینده Uniswap می‌تواند به ۶۷.۵۲۲۲ دلار برسد و کمترین قیمت آن می‌تواند ۵.۸۳۱۰۲ دلار باشد.

ارز دیجیتال یونی سواپ چیست؟ + پیش بینی، آینده و صرافی Uniswap

والت اینوستور یونی سواپ

بررسی آینده Uniswap و پیش بینی قیمت یونی سواپ در سال ۲۰۲۱ و سال‌های بعد از آن توسط Walletinvestor خوش‌بینانه است و متخصصان تیم Walletinvestor معتقدند که یک انفجار قیمت در آینده برای یونی سواپ رخ خواهد داد.

Walletinvestor معتقد است که حتی افزایش قیمت در بازار گاوی در بهار ۲۰۲۱ فقط یک افزایش قیمت کوچک است و ممکن است شاهد افزایش قیمت بیش از این‌ها باشیم.

نتیجه گیری

فراموش نکنید که دنیای ارزهای دیجیتال دنیای جدیدی است که با توجه به گستردگی روزافزونی که در آن می‌بینیم ممکن است نیاز به تغییراتی داشته باشد تا بتواند جوابگوی نیاز و خواسته کاربران باشد. یکی از اهداف یونی سواپ ایجاد همین تغییرات است، تغییری که انجام ترید را برای کاربران ساده‌تر و امن‌تر کند. شاید تا چند سال پیش حرف از رقابت صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز خنده‌دار به نظر می‌آمد اما امروزه با توجه به ویژگی‌هایی که این صرافی‌ها فراهم می‌کنند طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. یونی سواپ هم از بهترین و جدیدترین صرافی‌های غیرمتمرکز است که ارز یونی سواپ هم متعلق به همین صرافی می‌باشد.

کد خبر 506955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.