تحریم‌ها بر پژوهش‌های دانشگاهی اثر زیادی نداشته است

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه اصفهان در رابطه با اثر تحریم‌ها بر مسائل پژوهشی کشور، گفت: این موضوعات همیشه مطرح بوده، اما تأثیر محسوسی نداشته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رسول رکنی‌زاده امروز _یکشنبه ۲۰ تیرماه_ در نشست خبری، اظهار کرد: در دورانی قرار داریم که جامعه و صنعت با مسائلی چندپهلو مواجه است که با نگاهی سطحی قابل رفع نیست و برای رفع مشکلاتشان به کمک دانشگاه و مراکز علمی نیاز دارند.

وی با تاکید بر اینکه پژوهش، محور توسعه همه‌جانبه کشور است، گفت: شعار اصلی دانشگاه اصفهان اثربخشی بر جامعه در تمام حوزه‌ها است که به ارتقای جامعه کمک شایانی خواهد کرد. این مسئله به عنوان یک کلید واژه در دانشگاه اصفهان تعریف شده است.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه اصفهان با اشاره به سرمایه‌گذاری انجام شده در حوزه پژوهش در این دانشگاه، تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه پژوهشی باعث اثربخشی بهتر و در نهایت افزایش میزان بهره‌وری شده است.

رکنی‌زاده با بیان اینکه سرمایه‌گذاری اثربخش و ماموریت‌گرایی در حوزه پژوهش از اهداف دانشگاه اصفهان بوده است، عنوان کرد: رشد پژوهش‌های اثربخش حتماً باید در دستور کار باشد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه اصفهان با اشاره به ایجاد ناحیه نوآوری در این مرکز علمی به عنوان یکی از مهمترین سرمایه گذاری‌های دانشگاه اصفهان در حوزه پژوهش، خاطر نشان کرد: در سالیان اخیر سرمایه گذاری در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی را داشته‌ایم. این مرکز علمی تلاش خود را انجام داده تا پژوهش را از ساختار هزینه‌ای خارج و آن را به یک سرمایه گذاری اثر بخش با قابلیت بهره‌وری تبدیل کند.

رکنی‌زاده عنوان کرد: ساخت تجهیزات بیمارستانی، کیت‌های تشخیصی و آنتی بادی‌ها در مراکز مختلف دانشگاه انجام شده است.

وی در رابطه با اثر تحریم‌ها بر مسائل پژوهشی کشور، گفت: این موضوعات همیشه مطرح بوده، اما تأثیر محسوسی نداشته است. طرح این موضوعات تنها در برخی ژورنال‌های بین‌المللی مختص مسائل سیاسی مطرح می‌شود؛ اما همکاران را تشویق می‌کنیم تا حضوری فعال و در صحنه داشته باشند.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه اصفهان با اشاره به وجود پدیده سرقت علمی در کشور، گفت: موضوع سرقت علمی در دانشگاه‌های دولتی کمتر مطرح می‌شود. این مسئله در همه کشورها مطرح است، اما طرح این موضوع صرفاً برای ایران تنها با قصد ضربه زدن به جمهوری اسلامی است. مصوبات مجلس علیه این موضوع و اخلاق در پژوهش به صورت جدی مدنظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به مسئله مهاجرت اساتید، گفت: با وجود آسیب‌زا بودن این مسئله، اما تاکنون مشکل خاصی را ایجاد نکرده است و برخی اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود را به صورت آنلاین حمایت می‌کنند. امیدوارم با ترمیم حقوق اعضای هیئت علمی کمتر شاهد این نوع مهاجرت‌ها باشیم.

رشد کمی و کیفی تولیدات علمی دانشگاه اصفهان

محمد فرزان صباحی، مدیر امور پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان در ادامه این نشست خبری با اشاره به بهبود کمی تولیدات علمی این مرکز طی هشت سال گذشته، اظهار کرد: رشد ۶۰ درصدی انتشار مقالات در مجلات بین‌المللی، افزایش ۳۲۰ درصدی اعتبار اختصاص یافته و رشد ۲۰۰ درصدی ثبت اختراعات نشان‌دهنده رشد کمی تولیدات علمی این دانشگاه است. کاهش تعداد مقالات منتشر شده در مجلات فارسی به معنای عقب‌گرد نیست و بیانگر انتشار مطالب و مقالات بیشتر این مرکز در مجامع بین‌المللی است.

وی ادامه داد: رشد ۲۵ درصدی تولید مقالات Q۱، رشد ۱۸ درصدی مقالات Q۲، افزایش تعداد دانشمندان برتر سطح بین‌المللی از یک نفر در سال ۹۱ به هشت نفر در سال ۹۹ و همچنین رشد تعداد سرآمد و سرآمدان جوان قسمتی از شاخص‌های رشد کیفی تولیدات علمی این دانشگاه است.

مدیر امور پژوهشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان با اشاره به بهبود ساز و کارهای اداری در این حوزه، گفت: سامانه‌های نرم‌افزاری تحصیلات تکمیلی و پژوهشی ارتقا یافته است. انجام "طرح‌های جدید متناسب با زمان" در برنامه کار این حوزه قرار گرفته و در همین راستا دوره‌های پسادکتری، طرح‌های مأموریت‌گرا و دستیار پژوهشی در جهت کمک به اساتید برگزار می‌شود.

اشتغال‌زایی از مزایای ناحیه نوآوری دانشگاه اصفهان

جواد راستی، مدیر مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان نیز در این نشست خبری با بیان اینکه این مرکز علمی گام‌های مؤثری را برای تبدیل به دانشگاه‌های نسل سه و چهار برداشته است، اظهار کرد: مرکز رشد و فناوری دانشگاه اصفهان که با حضور ۴۰ واحد فناور و پنج شرکت دانش بنیان تشکیل شده است، امکاناتی مثل دسترسی با تخفیف به آزمایشگاه‌ها، شبکه مشاور (با همکاری شبکه پژوهش و فناوری استان اصفهان) و استفاده از تسهیلات مالی متنوع را برای واحدهای فناور فراهم کرده است.

مدیر مرکز رشد و کارآفرینی دانشگاه اصفهان ادامه داد: ۳۲ هکتار از بهترین اراضی بدنه شمالی دانشگاه اصفهان که ۱۴ درصد از مساحت این مرکز را تشکیل می‌دهد با هدف ایجاد منظومه خلق ارزش و با تمرکز بر بخش خصوصی به ناحیه نوآوری دانشگاه تخصیص داده شده است.

وی ادامه داد: عمل به رسالت ذاتی دانشگاه، اشتغالزایی، تقویت پتانسیل دانشجویان، انتفاع از سرمایه گذاری‌ها، الهام از مدل کارخانه‌های نوآوری، محدود کردن مدیریت دولتی و دانشگاه و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی ارزش آفرین با مدل مشارکت در سرمایه‌گذاری از مزیت‌های ناحیه‌های نوآوری است.

وی با بیان اینکه در دو سال اخیر سایه سنگین کرونا بر اکثر از جمله مرکز رشد اثرگذار بوده است، عنوان کرد: دستگاه‌های ضدعفونی کننده و شیلدهای محافظ صورت در این دوران در مرکز رشد دانشگاه اصفهان تولید شد.

کد خبر 506551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.