آنچه از نوشیدنی محبوب موهیتو باید بدانیم

موهیتو یا موخیتو Mojito نوعی نوشیدنی خنک و تابستانی است که از ترکیب آب گازدار، برگ نعناع، شکر و آبلیمو تهیه می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، موهیتو (موخیتو) در اصل کوبایی است، اما در زمینه زمان و چگونگی پیدایش این نوشیدنی خوشمزه، اطلاعات دقیقی در دست نیست ولی به هر حال وجود مزارع وسیع نیشکر و فراوانی گیاه نعناع در کوبا، عامل اصلی به وجود آمدن این نوشیدنی مشهور و پرطرفدار بوده است. با توجه به محبوبیت نوشیدنی موهیتو مطالبی راجه به آن گردآوری کرده‌ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست:

چرایی محبوبیت موهیتو

در اقصی نقاط دنیا اگر از افراد مختلف جهت انتخاب یک نوشیدنی لذیذ تابستانی سئوال کنید، به طور قطع یکی از محبوب‌ترین انتخاب آن‌ها موهیتو است. تهیه یک موهیتو تازه و لذتبخش کار آسانی است. در دستور اصلی تهیه موهیتو در کوبا از نعناع اسپیکاتا که در این کشور محبوبیت زیادی دارد استفاده می‌شود. ترکیب شیرینی و طراوت لیمو ترش همراه با عطر و طعم دلچسب نعناع این نوشیدنی را به یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین‌های تابستانی در دنیا تبدیل کرده است.

موهیتو یا موخیتو نوشیدنی است که به راحتی می‌توان در منزل آن را درست کرد. طرز تهیه موهیتو اصل با نعناع و لیمو است ولی موهیتو همراه با میوه‌های دیگری مانند موهیتو هندوانه، موهیتو خیار، هم تهیه می‌شود. نوشیدنی موهیتو یکی از بهترین انتخاب‌ها برای جایگزینی نوشابه در کنار غذا است.

ریشه تاریخی نام موهیتو

بعضی از منابع تاریخی چگونگی تهیه موهیتو را به بردگان آفریقایی در مزارع نیشکر کوبا نسبت می‌دهند. نام موهیتو از کلمه آفریقایی به معنای طلسم و جادو گرفته شده و معتبرترین داستان در مورد این نوشیدنی می‌گوید که اصالتاً به عنوان یک نوشیدنی دارویی در کوبا استفاده می شده است تا سال ۱۵۸۶ که سرنوشت آن تغییر پیدا می‌کند. در سال ۱۵۸۶ سر فرانسیس دریک (Sir Francis Drake)، دریاسالار و دزد دریایی معروف به قصد غارت طلا با همراهانش به سمت هاوانا می‌رفتند که دچار یک بیماری همه‌گیر می‌شوند و حمله آنها ناموفق می‌ماند.

این بیماری به دست سرخپوست‌ها با دستور اولیه موهیتو درمان می‌شود و از آن زمان کم کم این نوشیدنی رواج پیدا می‌کند. جالب است بدانید موهیتو یکی از نوشیدنی‌های مورد علاقه ارنست همینگوی (Ernest Hemnigway)، نویسنده معاصر نیز بوده است. لیوان‌های بلند سرو موهیتو، لیوان کازا نامیده می‌شود. برای کوبیدن نعناع و لیمو داخل لیوان از ابزاری بنام مادلر استفاده شده و برای تهیه موهیتو در منزل آب گازدار یا سودا را باید سوپرمارکت‌ها تهیه کرد.

املاح و ویتامین‌های موجود در موهیتو

نوشیدنی موهیتو حاوی مواد مغذی مانند ویتامین‌های A، B6، C، E، کلسیم، فولات، آهن، منیزیم، فسفر، سلنیوم، زینک، پتاسیم و سدیم است به این دلیل می‌تواند یک میان وعده مفید محسوب شود. اگر چه میزان این مواد مفید در آن اندک است، اما با کاهش میزان شکر در تهیه آن می‌توان از فواید آن بهره برد و همچنین کالری کمتری دریافت کرد.

نقش موهیتو بر سلامتی

موهیتو به بهبود بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند. این نوشیدنی طعم و انواع مختلفی دارد که برای درمان سندرم روده تحریک‌پذیر، رفع آلرژی، بهبودی ناراحتی‌های معده، بهبودی سرماخوردگی و رفع جوش‌های صورت مفید است و در رفع سوء هاضمه کمک می‌کند،  از بین برنده حالت تهوع و بوی بد دهان است. ایمنی را تقویت می‌کند. موهیتو انرژی‌زا طبیعی است که می‌تواند به شما کمک کند احساس داشتن انرژی بیشتری کنید. عطش را برطرف می‌کند و برای رفع لاغری نیز مفید است.

کالری موهیتو

به طور کلی هر لیوان از این نوشیدنی حدود ۱۶۴ کالری انرژی دارد که حدود ۱۲۰ کالری آن مربوط به شیرین کننده‌های آن است. اگر طرفدار نوشیدنی‌های شیرین هستید و ذائقه شما نوع شیرین‌تر موهیتو را به نوع تلخ و کم شیرین ترجیح می‌دهد لازم است بدانید که برای سوزاندن کالری هر یک لیوان موهیتو باید حدود ۵۵ دقیقه پیاده‌روی کنید.

اگر باور دارید که این کار در هوای گرم تابستان دشوار است، می‌توانید با کاهش میزان شکر در تهیه این نوشیدنی کالری آن را به کاهش دهید. صرف ۵۵ دقیقه زمان برای سوزاندن انرژی یک لیوان نوشیدنی کمی زیاد به نظر می‌رسد بنابراین شما می‌توانید به جای آن ۲۰ دقیقه دویدن یا ۲۸ دقیقه دوچرخه سواری را انتخاب کنید.

مصرف موهیتو در بارداری

مادران باردار در طول دوران بارداری باید آب کافی مصرف کنند تا بدنشان تمام وقت هیدراته بماند، اما اگر دوران بارداری در تابستان باشد شرایط متفاوت است زیرا در این فصل بدن زنان باردار و جنین داخل رحم این افراد به مایعات بیشتری نیاز پیدا می‌کند. پس موهیتو با داشتن آب فراوان می‌تواند بخشی از آب مورد نیاز مادر باردار را تأمین کند، از آنجایی که یکی از ترکیبات اصلی موهیتو نعناع است در دوران بارداری محققان معتقدند اگر نعنا و مشتقات آن به میزان کمی مصرف شود اثر خوبی در کاهش مشکلات گوارشی دوران بارداری دارد.

تفاوت موهیتو و لیموناد

موهیتو و لیموناد دو نوشیدنی مفید و پرخاصیت است که با هم تفاوت‌های زیادی دارد. تفاوت اصلی این دو نوشیدنی در ترکیبات و روش تهیه آن است. شباهت این دو نوشیدنی پرطرفدار در این است که در تهیه هر دو از آب‌لیمو استفاده می‌شود. این دو نوشیدنی پرخاصیت، ظاهری شبیه به هم دارند.

لیموناد به نوشیدنی‌گفته می‌شود که با لیمو، طعم لیمو، اسانس لیمو یا آب‌لیمو تهیه می‌شود بنابراین اگر برای در حال تهیه نوشیدنی با آب‌لیمو هستید، این نوشیدنی یک نوع لیموناد به‌حساب می‌آید. خاصیت جالب لیموناد این است که آن را در فصل تابستان به‌صورت یک نوشیدنی سرد تهیه می‌کنند و در فصل زمستان آن را گرم آماده می‌کنند. در حقیقت جوشانده‌ی معروف ایرانی که از آب‌جوش، عسل و آب‌لیمو تهیه می‌کنند نوعی لیموناد است.

لیموناد یکی از نوشیدنی‌های پرخاصیت است که برای رفع یبوست، مشکلات گوارشی، کاهش وزن و کنترل اشتها مفید است. لیموناد خاصیت ضد سرطانی دارد و برای افرادی‌ که فشارخون بالا، حالت تهوع و سرگیجه دارند مفید است. در حالت کلی دو نوع لیموناد شامل لیموناد بدون گاز و لیموناد گازدار وجود دارد. معمولاً همه از لیمونادهایی که به‌صورت ترکیبی آماده می‌شوند، بیشتر استقبال می‎‌کنند.

موهیتو، از مخلوط آب گازدار، برگ نعنا، شکر، تقطیر نیشکر یا همان رام، آب لیمو تهیه می‌شود. ترکیباتی که در موهیتو استفاده می‌شود با ترکیباتی که در لیموناد به‌کار می‌رود متفاوت است علاوه بر آن، این نوشیدنی را نمی‌شود ترکیبی تهیه کرد و هیچ آبمیوه‌ای در تهیه موهیتو استفاده نمی‌شود.

کد خبر 506390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.