روزانه چه مقدار کلسیم باید مصرف کنیم؟

متخصصان باور دارند که میزان کلسیم مورد نیاز بدن افراد به سن و جنسیت آن‌ها بستگی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مصرف کلسیم به بهبود سلامت استخوان افراد کمک شایانی می‌کند با وجود این که بهترین روش برای دریافت کلسیم از طریق رژیم غذایی است در صورتی که رژیم غذایی کامل نباشد، مصرف مکمل‌های کلسیم ممکن است یک روش خوب باشد. لازم است افراد پیش از مصرف مکمل کلسیم، مقدار مصرفی، نوع و مزایا و معایب آن را در نظر بگیرند. در ادامه به بررسی جنبه‌های مختلف مصرف کلسیم و مکمل آن می‌پردازیم:

مزایای مصرف کلسیم

بدن افراد برای تولید و حفظ استخوان‌های قوی به کلسیم نیاز دارد، قلب، عضلات و اعصاب افراد نیز برای بهبود عملکرد خود به کلسیم نیاز دارند. نتایج مطالعات نشان می‌دهد که مصرف کلسیم به همراه ویتامین D علاوه بر این که به حفظ سلامت استخوان کمک می‌کند خطر ابتلاء به سرطان، دیابت و فشار خون بالا را کاهش می‌دهد البته لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری بشود.

خطرات مصرف کم کلسیم

در صورتی که افراد به میزان کافی کلسیم دریافت نکنند با مشکلات سلامتی مرتبط با ضعف استخوان‌ها رو به رو می‌شوند به طوری که ممکن است قد کودکان به اندازه کافی رشد نکند، بزرگسالان نیز ممکن است توده استخوانی کمی داشته باشند که یک عامل خطر برای پوکی استخوان در نظر گرفته می‌شود. کودکان، نوجوانان، بزرگسالان ۵۰ سال به بالا بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به کاهش تراکم استخوان قرار دارند.

نیاز روزانه کلسیم

میزان نیاز روزانه افراد به کلسیم به عواملی مانند سن و جنسیت بستگی دارد. توصیه شده است که مردان بین ۱۹ تا ۷۰ سال روزانه هزار میلی گرم کلسیم مصرف کنند در حالی که مردان ۷۱ سال به بالا به هزار و ۲۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارند. لازم است زنان بین ۱۹ تا ۵۰ سال روزانه هزار میلی گرم کلسیم و زنان ۵۱ سال به بالا روزانه هزار و ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم دریافت کنند. حداکثر مقدار مجاز مصرف کلسیم در روز برای بزرگسالان ۱۹ تا ۵۰ سال، دو هزار و ۵۰۰ میلی گرم است، در حالی که این مقدار برای افراد ۵۱ سال به بالا دو هزار میلی گرم است.

کلسیم موجود در رژیم غذایی

بدن افراد کلسیم تولید نمی‌کند بنابراین باید آن را از طریق منابع دیگر تأمین کنید. مواد غذایی سرشار از کلسیم شامل محصولات لبنی مانند پنیر، شیر و ماست، سبزیجات با برگ سبز تیره مانند کلم بروکلی و کلم پیچ، ماهی‌هایی با استخوان‌های نرم خوراکی مانند ساردین و ماهی قزل‌آلا کنسرو شده، غذاها و نوشیدنی‌های غنی شده با کلسیم مانند محصولات سویا، آب غلات و میوه‌ها می‌شود. نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که بدن افراد برای جذب کلسیم به ویتامین D نیاز دارد، بعضی از مواد غذایی مانند ماهی قزل آلا کنسرو شده و زرده تخم مرغ به طور طبیعی حاوی مقدار کمی ویتامین D هستند علاوه بر این می‌توان ویتامین D را از مواد غذایی غنی شده و قرار گرفتن در معرض آفتاب دریافت کنید. سازمان رژیم غذایی پیشنهادی (RDA) اعلام کرده است که بیشتر بزرگسالان روزانه به ۱۵ میکروگرم یا ۶۰۰ واحد بین المللی (IU) ویتامین D نیاز دارند.

چه افرادی باید مکمل‌های کلسیم را مصرف کنند؟

حتی در صورتی که افراد از رژیم غذایی متعادل پیروی کنند ممکن است به مقدار کافی کلسیم دریافت نکنند. اگر از رژیم گیاه‌خواری پیروی می‌کنید به نداشتن تحمل لاکتوز مبتلا هستید و مصرف محصولات لبنی را محدود کرده‌اید، مقدار زیادی پروتئین یا سدیم مصرف می‌کنید که باعث می‌شود کلسیم در بدن ترشح شود یا در صورتی که به بیماری گوارشی خاص مانند بیماری التهابی روده یا بیماری سلیاک مبتلا هستید که توانایی جذب کلسیم را کاهش می‌دهد لازم است از مکمل‌های کلسیم استفاده کنید تا نیاز بدن به این ماده برطرف شود. لازم است افراد پیش از مصرف مکمل کلسیم با پزشک خود در مورد نوع و میزان آن مشورت کنند.

آیا مصرف مکمل‌های کلسیم خطرناک است؟

مصرف مکمل‌های کلسیم برای همه افراد مناسب نیست برای نمونه افرادی که به بیماری هایپرکلسمی مبتلا هستند و کلسیم اضافی در جریان خون او وجود دارد باید از مصرف مکمل‌های کلسیم خودداری کنند. برخی محققان نیز باور دارند که مصرف بیش از حد از مکمل‌های کلسیم خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد البته لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری صورت بگیرد علاوه بر این نتایج بعضی از مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زیاد مکمل کلسیم خطر ابتلاء به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد بنابراین لازم است افراد پیش از مصرف کلسیم با پزشک خود مشورت کنند.

انواع مکمل‌های کلسیم

هر کدام از مکمل‌های کلسیم حاوی مقادری مختلفی از کلسیم معدنی است، مکمل‌های کلسیم رایج شامل کربنات کلسیم با ۴۰ درصد کلسیم معدنی، سیترات کلسیم با ۲۱ درصد کلسیم معدنی، گلوکونات کلسیم با ۹ درصد کلسیم معدنی و لاکتات کلسیم با ۱۳ درصد کلسیم معدنی می‌شود علاوه بر این بعضی مکمل‌های کلسیم با ویتامین‌ها و دیگر مواد معدنی مانند منیزیم یا ویتامین D ترکیب می‌شود.

گزارش از: پگاه بهادران، خبرنگار ایمنا

کد خبر 506072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.