بیم و امیدهای کنکور در سایه کرونا

امسال نیز برگزاری کنکور با بحران کرونا عجین است و داوطلبان باید برای حفظ سلامتی خود دستورات بهداشتی را رعایت کنند، داوطلبان لازم است با رعایت نکات بهداشتی و تجمع نکردن در محل حوزه‌های امتحانی از شیوع و ابتلا به بیماری کرونا پیشگیری کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روز سرنوشت ساز نوجوانان دهه هشتادی‌ امسال در روزهای نهم تا دوازدهم تیرماه رقم می‌خورد و امسال نیز برگزاری کنکور با بحران کرونا عجین است، داوطلبان علاوه بر نگرانی کنکور، نگران ابتلا به بیماری کووید ۱۹ نیز هستند، امسال نیز حال و هوای حوزه‌های امتحانی با موضوع کرونایی همراه است و مسئولان برگزاری آزمون نگران تاثیر تجمعات قبل و بعد کنکور هستند. داوطلبان باید ذهن خود را متمرکز کنند تا علاوه بر ابزار لازم برای تست زدن و پاسخ به سوالات، وسایل بهداشتی و پیشگیری از کرونا را نیز با خود همراه داشته باشند که این موضوع استرس آن‌ها را دوچندان خواهد کرد.

برگزاری کنکور سراسری امسال باید با رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی باشد تا افراد در معرض ابتلای این ویروس قرار نگیرند. در این رابطه وزارت بهداشت با ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی، سازمان سنجش با اجرای پروتکل‌ها و خانواده‌ها با در نظر گرفتن تمهیدات لازم و یادآوری آنها به دانش‌آموزان کنکوری تلاش کنند کنکور سال ۱۴۰۰ را در سایه بحران کرونا با کمترین خطر ابتلا برگزار شود. تحصیلات دانشگاهی امری واجب برای آینده‌سازان کشور بوده و کنکور تا حدی عادلانه‌ترین راه جوانان برای ساختن آینده‌شان است اما حفظ سلامتی و جان انسان‌ها اهمیتی به مراتب بیشتر دارد.

تمهیدات بهداشتی برای برگزاری کنکور

سیدمهدی میرجهانیان، مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان در خصوص تمهیدات کنکور ۱۴۰۰ در استان اصفهان، به خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: تدابیر ویژه‌ای برای روز کنکور اندیشیده شده و در حوزه‌های کنکور کارشناسان بهداشت حضور خواهند داشت علاوه بر این تمام نکات لازم به حوزه‌ها ابلاغ شده و در این زمینه جلسات متعددی برگزار کردیم تا کنکور ۱۴۰۰ بدون مشکل و در شرایط کاملاً بهداشتی برگزار شود.

بیم و امیدهای کنکور در سایه کرونا

وی ادامه داد: از زمان ورود دانش‌آموزان به حوزه‌های کنکور تا زمان خروج آن‌ها تمام تدابیر پیشگیرانه لازم اندیشیده شده است و برای حوزه‌هایی که تعداد دانش‌آموزان آن زیاد است تا سه کارشناس در آن‌ها مستقر خواهند شد که از ساعت شش صبح در حوزه‌ها مستقر خواهند شد، داوطلبان مشکوک به کرونا نیز در بخشی از حوزه‌ها که برای آن‌ها در نظر گرفته شده است امتحان می‌دهند.

نظارت ۸۰ اکیپ بهداشت بر برگزاری کنکور ۱۴۰۰

مدیر بهداشت محیط مرکز بهداشت استان اصفهان خاطرنشان کرد: داوطلبان نیز باید تمام نکات را رعایت کنند و حتماً ماسک و وسایل مورد نیاز را به همراه داشته باشند و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند، زیرا اکثر فضاها بسته است البته در تمام حوزه‌ها پک‌های بهداشتی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد همچنین والدین نباید پشت درب حوزه‌ها تجمع کنند البته نیروهای انتظامی بر رعایت این موارد نظارت دارند.

وی با اشاره به لزوم و اهمیت تهویه هوا در حوزه‌های امتحانی سر بسته، تاکید کرد: در تمام حوزه‌ها میز صندلی‌ها با نظارت کارشناسان بهداشت گندزدایی خواهد شد و مواد ضدعفونی کننده نیز در دسترس داوطلبان قرار دارد و مکان‌هایی را نیز برای شست‌وشوی دست‌ها در نظر گرفته‌ایم، در استان اصفهان بین ۷۰ تا ۸۰ اکیپ از کارشناسان در حوزه‌های کنکور حضور دارند و در شهرستان اصفهان نیز حدود ۶۳ اکیپ از کارشناسان بهداشت طی سه روز بر روند برگزاری کنکور نظارت دارند.

بیم و امیدهای کنکور در سایه کرونا

حضور بیش از ۸۲ هزار داوطلب در کنکور ۱۴۰۰

محمدرضا ایروانی، رئیس ستاد برگزاری آزمون‌های دانشگاه اصفهان در خصوص نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۰ به خبرنگار ایمنا، گفت: دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در برگزاری این آزمون باید رعایت شود، به منظور پیشگیری از تجمع در مقابل درب‌های ورودی، داوطلبان از ساعت ۶:۳۰ الی ۷:۳۰ صبح به حوزه‌های امتحانی مراجعه کنند، به دلیل شرایط ویژه در خصوص شیوع کرونا لازم است داوطلبان حداقل نیم ساعت قبل از شروع فرآیند آزمون در حوزه امتحانی مربوطه حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: داوطلبان لازم است در هنگام ورود به جلسه آزمون، پرینت کارت ورود به جلسه و شناسنامه یا کارت ملی معتبر به همراه داشته باشند و با توجه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، حوزه‌های آزمون از تحویل گرفتن هرگونه وسایل اضافی مانند تلفن همراه و ماشین حساب معذور هستند بنابراین توصیه می‌شود به غیر از موارد اعلام شده در اطلاعیه پرینت کارت و برگ راهنمای شرکت در آزمون و اوراق تشخیص هویتی از همراه داشتن سایر وسایل جداً خودداری شود.

برای پیشگیری از کرونا تجمع والدین ممنوع

رئیس ستاد برگزاری آزمون‌های دانشگاه اصفهان با تاکید بر این که والدین داوطلبان برای پیشگیری از انتقال کرونا، از تجمع در مراکز آزمون خودداری کنند، تصریح کرد: همراه داشتن ماسک سه لایه معمولی، از ابتدای ورود به حوزه برگزاری آزمون تا پایان برگزاری آزمون و خروج از حوزه امتحانی برای داوطلبان الزامی است و کسانی که ماسک نداشته باشند اجازه ورود به حوزه امتحانی را ندارند.

وی با اشاره به آمار داوطلبان کنکور ۱۴۰۰ در استان اصفهان، ادامه داد: سهم استان اصفهان ۸۲ هزار و ۷۲۳ نفر داوطلب کنکور است، در استان اصفهان ۳۶ حوزه امتحانی در ۲۷ شهر مجری برگزاری آزمون هستند که شامل شهرستان‌های اصفهان (پنج حوزه) آران و بیدگل، اردستان، برخوار، بن رود، تیران و کرون، چادگان، خمینی شهر، خوانسار، خور و بیابانک، دهاقان، سمیرم، شاهین شهر و میمه، شهرضا، فریدن، فریدونشهر، فلاورجان، فولادشهر، کاشان، گلپایگان، لنجان، مبارکه، نائین، نجف آباد و نطنز است که در دانشگاه اصفهان ۱۳ هزار و ۷۶۹ نفر با هم رقابت می‌کنند.

بیم و امیدهای کنکور در سایه کرونا

ایروانی با بیان این که کنکور در ۴۱۴ شهر و ۶۱۰ حوزه امتحانی در سراسر کشور برگزار می‌شود، افزود: در شهر اصفهان ۲۳ هزار و ۵۴ و معادل ۶۰.۸ درصد زن و ۱۴ هزار و ۸۵۵ نفر معادل ۳۹.۲ درصد مرد در آزمون شرکت خواهند کرد و در هر حوزه یک پزشک یا پزشکیار و یک نفر مأمور مرکز بهداشت مستقر هستند که بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و رسیدگی به مشکلات داوطلبان نظارت می‌کنند.

مبتلایان به کرونا در محلی جداگانه آزمون می‌دهند

وی خاطرنشان کرد: افرادی که خود یا نزدیکانشان مبتلا به کرونا هستند باید از طریق خوداظهاری اعلام کنند تا در محلی جدا در بیمارستان الزهرا(س) آزمون آن‌ها برگزار شود، تعداد این داوطلبان یک روز قبل از آزمون مشخص می‌شود، البته افرادی که خوداظهاری نکرده‌اند یا در فاصله این چند روز به کرونا مبتلا شده‌آند اگر اطلاع دهند محل امتحان آن‌ها جدا خواهد شد همچنین هر روز قبل و بعد از آزمون محل برگزاری به طور کامل گندزدایی و ضدعفونی می‌شود.

وی گفت: تعداد کل کارت‌های صادر شده برای شرکت در آزمون سراسری امسال یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۹۳۱ عدد است و در استان اصفهان در گروه هنر ۱۰ هزار و ۹۳۱ نفر، در گروه ریاضی ۱۰ هزار و ۱۹۰ نفر، گروه علوم انسانی ۱۹ هزار و ۴۲۷ نفر، در گروه علوم تجربی ۳۱ هزار و ۱۶ نفر و در گروه زبان‌های خارجی هم ۱۱ هزار ۱۵۹ نفر در آزمون کنکور سراسری امسال شرکت خواهند کرد.

اصول تغذیه مناسب برای کنکوری‌ها

محمدحسن انتظاری، رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، با اشاره به اهمیت توجه به تغذیه مناسب کنکوری‌ها در این ایام، به خبرنگار ایمنا، گفت: کنکوری‌ها یک یا دو روز مانده به کنکور نباید هیچ نوع غذای جدیدی بخورند، به دلیل این که خوردن غذای جدید احتمال ایجاد حساسیت، واکنش‌های غیر طبیعی، اسهال، استفراغ و گیجی را برای فرد کنکوری دارد.

وی افزود: افراد کنکوری اگر به میوه‌های فصل مثل توت فرنگی و زردآلو حساسیت دارند از خوردن این میوه پرهیز کنند، سعی کنند شب کنکور غذا را هر چه زودتر و سبک تر بخورند، به تأخیر انداختن زمان خوردن غذا و مصرف غذاهای سنگین، چرب و پر پروتئین برای کنکوری‌ها توصیه نمی‌شود.

انتظاری تاکید کرد: به دلیل وجود آلرژی بهتر است کنکوری‌ها میوه‌های فصل را که به خوردن آن عادت دارند در هفته پایانی و روزهای آخر مانده به روز کنکور بیشتر بخورند، خوردن میوه‌هایی که به آن آلرژی ندارند توصیه می‌شود و برای احتیاط از خوردن میوه‌های پرآب به دلیل ایجاد حس ادرار قبل از جلسه کنکور خودداری کنند.

بیم و امیدهای کنکور در سایه کرونا

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، اضافه کرد: افراد حتماً وعده غذایی سبک قبل از کنکور میل کنند، برنج بیشتر به صورت سبزی پلو، عدس پلو، لوبیا پلو باشد، در کنار مصرف نان مقداری سبزیجات هم داشته باشند به دلیل این که خوردن سبزیجات جلوی افزایش قند خون را می‌گیرد، وقتی افراد نان و برنج را با سبزیجات و حبوبات می‌خورند مثل آب برفی است که کند آزاد می‌شود و این روند جلوی نوسان قندخون و کاهش آب بدن را می‌گیرد.

پرهیز از مصرف قهوه در روزهای آخر نزدیک کنکور

وی خاطرنشان کرد: برخی افراد در هفته آخر و نزدیک زمان کنکور قهوه زیاد مصرف می‌کنند، باید بدانند قهوه تأثیری روی افزایش حافظه فرد ندارد، قهوه تا اندازه‌ای سطح هوشیاری افراد را به طور موقت بالا می‌برد، توصیه نمی‌شود که فردی شب کنکور با مصرف قهوه بیدار مانده و درس بخواند، کنکوری‌ها باید بدانند برای کنکور شش ماه تا یک سال قبل از کنکور لازم است درس خوانده باشند قاعده شب بیداری و درس خواندن در شب کنکور بیشتر تأثیر منفی دارد.

انتظاری تاکید کرد: شب کنکور باید افراد اول شب بخوابند و استراحت کامل داشته باشند تا صبح کنکور با نشاط و سرحال به جلسه امتحان بروند و خستگی شبانه نداشته باشند، خوردن قهوه باعث بی خوابی افراد می‌شود، احتمال دارد شب کنکور دیر بخوابند و دو یا سه ساعت بیشتر درس بخوانند، اما این شب بیداری و درس خواندن اضافه در عمل سودی برای آنها ندارد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، اظهار کرد: تجربه ثابت کرده است خوردن قهوه شب کنکور و بیدار ماندن و خستگی شبانه مضر است، کنکوری‌ها اگر هم می‌خواهند دیرتر بخوابند و بیشتر درس بخوانند باید این کار را دو یا سه هفته قبل از کنکور انجام می‌دادند و روزهای آخر و شب کنکور این کار را انجام ندهند.

کد خبر 503776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.