چری آریزو ۵ مدیران خودرو + بررسی، امکانات، مشخصات فنی، مزایا و قیمت

خودرو چینی چری آریزو ۵ توسط مدیران خودرو در بازار ایران به فروش می رسد و قیمت، مشخصات فنی، امکانات رفاهی، تجهیزات ایمنی آن باعث نظرات متفاوت است.

به گزارش ایمنا، شرکت خودروسازی چری یکی از اولین کمپانی‌های چینی بود که با خودروی ریز نقش چری QQ (ام وی ام ۱۱۰) وارد بازار ایران شد تا جای خالی دوو ماتیز را برای مشتریان ایرانی پر کند. پس از آن چری ویانا برخلاف ظاهر بسیار نامأنوسش، آینه تمام‌نمای تلاش چینی‌ها به منظور طی کردن پله‌های ترقی محسوب می‌شد.

خودرو چری

شرکت چری در سال ۱۹۹۷ بنیان نهاده شد و از سال ۱۹۹۹ تولید خودرو را کلید زد. این شرکت از سال ۲۰۰۳ تاکنون بزرگترین صادرکننده خودروهای چینی بوده و با شرکت‌های مطرحی همچون جگوار و لندروور نیز همکاری دارد.

شرکت خودروسازی چری در کلاس‌های کراس اوور و سدان، راهی بازار ایران شده است. در این میان شرکت مدیران خودرو به عنوان شریک اصلی چری در ایران، به مونتاژ مدل‌هایی همچون تیگو ۲( ایکس ۲۲)، تیگو ۳ (X۳۳)، تیگو ۵ و تیگو ۷ مشغول است. در بین سدان های چری نیز مدل‌های MVM۵۵۰ و آریزو ۵ در ایران حضور حضور دارند.

چری آریزو ۵ یکی از سدان‌های جمع و جور شرکت چری است که بین دو مدل آریزو سه و آریزو هفت قرار می‌گیرد. این خودرو در سال ۲۰۱۵ میلادی در نمایشگاه خودروی گوانگژو به نمایش عمومی درآمد و از سال ۲۰۱۶ تولید آن آغاز شد.

مشخصات فنی چری آریزو ۵

چری آریزو در ابتدای ورود خود به بازار داخلی تنها در دو مدل اکسلنت و لاکچری به بازار عرضه می‌شد که هر دو مدل نام برده به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری مجهز شده بود. این پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ که حاصل همکاری شرکت چری با شرکت AVL اتریش محسوب می‌شود، توانایی تولید ۱۱۶ اسب بخار را دارد که برای یک سدان ۱۲۵۰ کیلویی قدرت نسبتاً کمی به نظر می‌رسد.
یک سال پس از حضور مدل‌های تنفس طبیعی در بازارهای جهانی، شرکت چری با نصب یک سیستم پرخوران (توربوشارژ) بر روی این پیشرانه توانست تا حدی توان خروجی آریزو ۵ را افزایش داده و نمونه نهایی را با نام چری آریزو ۵ توربو به بازار عرضه کند. پیشرانه توربوشارژ نصب شده بر روی چری آریزو ۵ توربو، توان تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور در ۳۵۰۰ دور در دقیقه را دارد. آریزو ۵ TE به یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک CVT مجهز شده است که می‌تواند توان تولیدی پیشرانه این خودرو را به چرخ‌های جلو منتقل کند.
طبق اعلام رسمی شرکت چری، شتاب صفر تا صد این خودرو برابر ۹.۵ ثانیه است که در مقایسه با مدل تنفس طبیعی، در حدود ۲ ثانیه کاهش داشته، مصرف سوخت ترکیبی آریزو توربو در حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بیان شده که نسبت به گذشته در حدود ۱ لیتر افزایش داشته است.

پارامترهای موتور چری آریزو ۵

چری آریزو ۵ توربو چری آریزو ۵ اتومات اکسلنت مشخصه
۱۴۹۹ سی‌سی ۱۴۹۹ سی‌سی حجم موتور
۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه تعداد سیلندر / سوپاپ
۱۴۷ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه ۱۱۶ اسب بخار در ۶۱۵۰ دور در دقیقه حداکثر قدرت
۱۸۵ کیلومتر در ساعت ۱۸۵ کیلومتر در ساعت حداکثر سرعت
۲۱۰ نیوتون متر در ۳۵۰۰ دور در دقیقه ۱۴۱ نیوتون متر در ۳۸۰۰ دور در دقیقه حداکثر گشتاور
توربو شارژ تنفس طبیعی تنفس موتور
۱۰.۵ ۱۳ شتاب صفر تا صد
۴۸ لیتر ۴۸ لیتر ظرفیت مخزن سوخت
انژکتوری تزریق مستقیم انژکتوری تزریق مستقیم سیستم سوخت‌رسانی
۶.۸ لیتر ۶.۸ لیتر مصرف سوخت ترکیبی
یورو ۵ یورو ۵ استاندارد آلایندگی
بنزینی دارای توربو بنزین‌سوز نوع موتور

چری آریزو ۵ مدیران خودرو + بررسی، امکانات، مشخصات فنی، مزایا و قیمت

جعبه دنده (گیربکس) و فرمان چری آریزو ۵

چری آریزو ۵ توربو چری آریزو ۵ اتومات اکسلنت مشخصه
انتقال قدرت اتوماتیک پیوسته انتقال قدرت اتوماتیک پیوسته نوع گیربکس
۷ دنده CVT (جلو) ۷ دنده (جلو) تعداد دنده
موتور جلو دیفرانسیل جلو موتور جلو دیفرانسیل جلو سیستم انتقال قدرت
مک‌فرسون همراه فنر پیچشی و میله نگهدارنده ضد لغزش مک‌فرسون سیستم تعلیق جلو
پیچشی نیمه مستقل نیمه‌مستقل سیستم تعلیق عقب
برقی برقی نوع سیستم فرمان
دیسکی خنک‌شونده دیسکی خنک‌شونده نوع دیسک و کالیبر ترمز جلو
دیسکی سالید دیسکی نوع دیسک و کالیبر ترمز عقب

طراحی ظاهری و بدنه چری آریزو ۵

نمای روبروی چری آریزو ۵ برای علاقمندان حرفه‌ای دنیای اتومبیل، می‌تواند یادآور چهره برخی محصولات جدید شرکت اوپل باشد؛ هرچند زبان طراحی جدید شرکت چری که در محصولات دیگر آن نظیر تیگو ۷ نیز به کار رفته است.

جلو پنجره آریزو ۵ به شکل شش ضلعی نامنتظم بوده و الگوی خاص سیاه رنگ درون آن را پوشش داده است؛ نماد چری در وسط قرار داشته و نواری کروم‌رنگ از جوانب آن تا دو انتهای کناری جلوپنجره امتداد یافته است.

چراغ‌های اصلی در دو طرف جلوپنجره آرام گرفته‌اند و حد فاصل این دو تنها به یک شکاف باریک محدود می‌شود. گرافیک داخلی چراغ‌ها به گونه‌ای است که با نوار کرومی، هماهنگی و هارمونی مناسبی را پدید آورده‌اند.

بخش اعظم نیمه پایینی سپر آریزو ۵ را مجرای بزرگ ورودی هوا و جایگاه چراغ‌های دیلایت با رنگ‌آمیزی مشکی، به تسخیر خود درآورده‌اند. نشانی از خطوط حجمی آن‌چنانی در نمای روبرو به چشم نمی‌خورد و تنها بر روی درب کاپوت اثراتی به منظور افزایش حس هیجان مشاهده می‌شود.

دو ردیف چراغ LED دی‌لایت نیز با ساده‌ترین شکل در جناحین تحتانی سپر تعبیه شده‌اند. به طور کلی نمای روبرو آریزو ۵ با وجود بهره‌گیری از اِلمان‌های اندک، شمایل دل‌نشینی داشته و به احتمال زیاد مورد پسند مشتریان ایرانی واقع خواهد شد.

در نمای جانبی طراحان تاکید بیشتری بر استفاده از خطوط حجمی داشته‌اند تا حس اسپرت بودن افزون‌تری را به بیننده القا کنند. خط شانه‌ای بالایی از روی چراغ عقب در راستای دستگیره درب‌ها تا حوالی گلگیر جلو با شیب ملایم تداوم داشته است. همچنین یک چین‌خوردگی حجمی دیگر نیز در بخش میانه پایینی درب‌ها، از نزدیکی‌های گلگیر عقب با شیب تقریباً یکسان نسبت به خط بالایی، تا حوالی گوشه تحتانی گلگیر جلو ادامه یافته است.

نوع طراحی رینگ‌های ۱۶ اینچی نیز وجهه زیبایی داشته و بر افزایش میزان جذابیت بصری نمای جانبی خودرو تأثیر مثبتی دارد. طول نسبتاً کوتاه درب صندوق عقب به همراه شیب ستون C، تداعی‌گر یک خودروی فستبک اسپرت در ذهن طرفداران خودرو خواهد بود.

طراحی فریم پنجره‌ها نیز حالت تقریباً متقارن داشته و ضلع پایینی آن با رنگ کروم پوشش داده شده است تا جذابیت دیداری آن افزایش یابد. نوع طراحی نمای عقب آریزو ۵ هوشمندانه بوده و ضمن سادگی، جذاب و زیبا به نظر می‌رسد. فرم چراغ‌های پشت آریزو ۵ بسیار شبیه به انواع به کار گرفته شده در هیوندای النترا هاچبک بوده و می‌توان گفت از روی آنها الگوبرداری شده است.

طراحان آریزو ۵ سعی کرده‌اند تا با ایجاد برجستگی و فرورفتگی‌های مختلف بر روی سپر و درب صندوق عقب، ظاهری فریبا را در ذهن بیننده از نمای پشت‌های آریزو ۵ ایجاد نمایند و به نسبت هم موفق بوده‌اند. در پایین‌ترین بخش از سپر عقب نیز یک قطعه پلاستیکی مشکی رنگ با حاشیه‌های منحنی به چشم می‌خورد که در دو انتهای کناری خود به چراغ‌های مه شکن، شب‌نمای باریک و کشیده مزین شده است.

چری آریزو ۵ مدیران خودرو + بررسی، امکانات، مشخصات فنی، مزایا و قیمت

ابعاد و اندازه‌ها چری آریزو ۵

چری آریزو ۵ توربو چری آریزو ۵ اتومات اکسلنت مشخصه
۴۵۳۲ میلی‌متر ۴۵۳۲ میلی‌متر طول
۱۸۱۴ میلی‌متر ۱۸۱۴ میلی‌متر عرض
۱۴۸۷ میلی‌متر ۱۴۸۷ میلی‌متر ارتفاع
۱۳۷۲ کیلوگرم ۱۲۵۰ کیلوگرم وزن
۲۶۵۰ میلی‌متر ۲۶۵۰ میلی‌متر فاصله بین دو محور
R۱۷ ۲۰۵/۵۰ R۱۷ ۲۰۵/۵۰ ابعاد و نوع لاستیک‌های چرخ جلو و عقب

طراحی کابین چری آریزو ۵

در داخل کابین به تبعیت از نمای ظاهری خودرو، سعی شده تا حس و حالی اسپرت به سرنشینان انتقال داده شود. کیفیت متریال به کار رفته در فضای داخلی به ویژه در بخش داشبورد و پنل درب‌ها در قیاس با سایر محصولات چینی موجود در بازار کیفیت تقریباً بهتری دارد.

ضمناً به دلیل قیمت نسبتاً بالاتر Arizo ۵ در مقایسه با بسیاری دیگر از خودروهای سدان چینی موجود در کشور، بهره‌مندی از یک کابین خوش‌ساخت و باکیفیت‌تر، حداقل انتظار مشتریان از این خودرو باشد.

طراحی داخلی چری آریزو ۵

صفحه نمایشگر لمسی ۷ اینچی نیز که این روزها به لیست تجهیزات رفاهی اکثر خودروها اضافه شده است و آریزو ۵ (به جز نسخه پایه) نیز از این قاعده مستثنی نیست. در دو طرف صفحه نمایشگر، دریچه‌های تهویه به صورت کشیده و بر روی سطوح شیبدار، به سمت راننده و سرنشین متمایل شده‌اند.

یک سری دکمه مربوط به سیستم مالتی مدیا به حالتی مایل و شیبدار، در پایین صفحه نمایشگر لمسی حول یک کلید چرخان به صف شده‌اند. در نواحی پایین‌تر کنسول میانی نیز دکمه‌های سیستم تهویه و سایر کلیدها حضور دارند. در جلوی اهرم تعویض دنده نیز یک فضای خالی مکعبی شکل وجود دارد که مکان بسیار مناسبی به جهت قرار دادن اشیایی همچون تلفن همراه خواهد بود.

غربیلک فرمان فرم مناسبی داشته و خوش‌دست به نظر می‌رسد؛ در مدل فول آپشن توسط پوشش چرم روکش شده است. پنل کیلومتر شمار پشت غربیلک فرمان نمای زیبایی داشته و به صورت اسپرت طراحی شده است. یک صفحه نمایشگر TFT نیز در بین دو عقربه ساعت شمار و دور سنج حضور دارد تا راننده را نسبت به یک سری اطلاعات ضروری آگاه سازد.

فرم صندلی‌های این خودرو به نسبت محصولات وطنی بهتر بوده و پوشش آن نیز کیفیت مناسبی دارد. ضمن اینکه استراحتگاه بازویی تعبیه شده بین صندلی‌های جلو نیز با پوششی مشابه روکش شده و نرمی تقریباً مناسب و در حد انتظاری دارد. فضای مابین کنسول آرنج و پنل تعویض دنده هم توسط اهرم ترمز دستی و دو عدد جایگاه فنجان که یکی از آنها را جاسیگاری لیوانی شکل اشغال کرده، پر شده است.

گنجایش صندوق عقب چری آریزو ۵ نیز معادل ۴۳۰ لیتر است که نسبت به خودروی همچون تندر ۹۰ با ۵۱۰ لیتر فضای صندوق، کمی ناکافی به نظر می‌رسد. این فضا با خواباندن صندلی‌های ردیف عقب گسترش خواهد یافت.

در کل فضای داخلی آریزو ۵ از نظر دیداری جلوه مناسبی دارد و می‌تواند نظر مثبت مشتریان را جلب کند اما از نظر فضا و گنجایش کمی با محدودیت مواجه است.

چری آریزو ۵ مدیران خودرو + بررسی، امکانات، مشخصات فنی، مزایا و قیمت

مشخصات صندلی‌های چری آریزو ۵

چری آریزو ۵ توربو چری آریزو ۵ اتومات اکسلنت مشخصه
چرمی چرمی روکش صندلی
تنظیم صندلی راننده در ۶ جهت و سرنشین جلو در ۴ جهت تنظیم صندلی راننده در ۶ جهت و سرنشین جلو در ۴ جهت سیستم صندلی
۵ نفر ۵ نفر تعداد فضای سرنشینان

چری آریزو ۵ توربو چری آریزو ۵ اتومات اکسلنت
نویگیشن صفحه نمایش ۷ اینچی صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی
رادیو رادیو
USB – MP۳ – SD – ipod USB – MP۳ – SD – ipod
دکمه‌های سیستم صوتی بر روی فرمان دکمه‌های سیستم صوتی بر روی فرمان
۶ عدد بلندگو ۶ عدد بلندگو

سیستم تعلیق چری آریزو ۵

سیستم تعلیق بخش جلویی آریزو ۵ توربو، از نوع مک فرسون با فنر پیچشی و در عقب نیز از نوع پیچشی نیمه مستقل است. عملکرد بسیار مثبت این سیستم تعلیق باعث شده است که چری آریزو ۵ توربو از هندلینگ مناسبی برخوردار باشد و هنگام در عبور از پیچ‌ها چسبندگی چشم‌گیری را به نمایش بگذارد. طبق اعلام شرکت سازنده، آریزو ۵ هندلینگ خوب و دقیق خود را مدیون پلتفرم بسیار باکیفیتی می‌داند که توسط شرکت بنتلر آلمان ساخته شده است. ناگفته نماند که بنتلر یکی از شرکت‌های بسیار بزرگ آلمانی است که هم اکنون در ۲۹ کشور جهان ۷۰ کارخانه دارد و با خودروسازان بزرگی همچون بنز، ب‌ام‌و و پورشه همکاری می‌کند.

ایمنی چری آریزو ۵

شرکت‌های چینی، محصولات تولیدی خود را از لحاظ میزان امنیت، در مؤسسه ایمنی CNCAP مورد بررسی قرار داده و از قرار معلوم تمامی آن‌ها نیز موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی می‌شوند. چری آریزو ۵ نیز همچون سایر هم‌وطنان خود موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از مؤسسه ایمنی CNCAP شده است. شرکت چری برای امنیت هرچه بیشتر سرنشینان آریزو ۵ در ۶۰ درصد از اجزای اصلی بدنه، از فولاد فوق مستحکم استفاده کرده و در داخل درب‌ها و ستون‌های A و B این خودرو نیز صفحات ضدضربه به کار برده است.
آریزو ۵ TE از نظر تجهیزات ایمنی نیز در سطح قابل قبولی قرار دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مواردی همچون ورود و استارت بدون کلید، قفل مرکزی همراه با ریموت، رادار عقب به همراه ۳ سنسور، سیستم EBA (ترمز کمکی)، سیستم ESP (کنترل پایداری)، سیستم TCS (ضد لغزش)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HHC)، ترمز ضد قفل ABS +EBD، ترمز جلو و عقب دیسکی، ۶ عدد ایربگ (راننده، سرنشین جلو، پرده‌ای، جانبی) و… اشاره کرد.

چری آریزو ۵ مدیران خودرو + بررسی، امکانات، مشخصات فنی، مزایا و قیمت

مزایا چری آریزو ۵

  • طراحی ظاهری مناسب
  • ایمنی مناسب در مقایسه با رقبا
  • امکانات مناسب در نسخه اکسلنت
  • هندلینگ خوب
  • عملکرد خوب مدل توربو
  • گارانتی طولانی مدت پنج ساله (۱۵۰ هزار کیلومتر)

معایب چری آریزو ۵

  • کابین نه چندان جادار
  • کیفیت نامناسب متریال فضای داخلی به نسبت قیمت
  • شتاب ضعیف مدل تنفس طبیعی
  • حساسیت نسخه توربو نسبت به کیفیت بنزین
  • سواری نسبتاً خشک و ضعف سیستم فنربندی نیمه مستقل در چرخ‌های عقب
  • عملکرد نه چندان ایده آل گیربکس سی وی تی در نسخه اتوماتیک

قیمت چری آریزو ۵

قیمت خودرو چری آریزو ۵ در تیر ماه ۱۴۰۰، از سوی مدیران خودرو ۶۲۶ میلیون و ۷۱۳ هزار تومان اعلام شده است.

بررسی چری آریزو ۵

در مجموع بعد از کنار هم قرار دادن تمامی نکات مثبت و منفی آریزو ۵ توربو، می‌توان گفت که عملکرد آریزو توربو به‌گونه‌ای است که نمی‌توان آن را یک سدان اسپرت تمام عیار دانست، اما نباید فراموش کرد که امکانات رفاهی فراوان، تجهیزات ایمنی متنوع، چالاکی قابل قبول، طراحی جوان پسند و … باعث شده که در رنج قیمتی خود برتری‌های فراوانی در مقایسه با رقبای خود دارد.

کد خبر 503769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.