موتزارت؛ نابغه موسیقی اتریشی

موتزارت یک نابغه موسیقی اتریشی است که شروع آهنگسازی وی به پنجمین سال زندگی‌اش باز می‌گردد.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ ولفگانگ آمادئوس موتزارت در ۲۷ ژانویه ۱۷۵۶ متولد شد. این نابغه موسیقی اتریشی طی ۳۵ سال زندگی خود توانست بیش از ۶۰۰ اثر کلاسیک خلق کند.

آغاز آهنگسازی موتزارت

شروع آهنگسازی موتزارت به پنجمین سال زندگی‌اش باز می‌گردد. او در هفت‌سالگی اولین سمفونی و در دوازده‌سالگی اولین اپرای کامل خود را نوشت. موتزارت با انجام این کارها توانست شهرت زیادی در اروپا کسب کند.

ولفگانگ از همان دوران کودکی نبوغ زیادی از خود نشان داد به طوری که پدرش همه کارهای خود را رها کرد و به‌طور جدی به آموزش و تربیت فرزند خود پرداخت. او پیش از رسیدن به ۱۲ سالگی به یک نوازنده چیره‌دست در پیانو، ویولن و ارگ تبدیل شد.

آشنایی با هایدن

موتزارت در اوایل سال‌های زندگی خود در وین با یوزف هایدن آشنا شد. زمانی که هایدن به وین می‌رفت، او و موتزارت با همدیگر در اجرای کوارتت شرکت می‌کردند. بعدها موتزارت ۶ کوارتت برای سازهای زهی نوشت و همگی آن‌ها را به هایدن هدیه کرد. هایدن پس از شنیدن این کوارت‌های بی‌نظیر به پدر او گفت: " من به عنوان یک مرد صادق، به شما می‌گویم که پسر شما بزرگ‌ترین آهنگسازی است که من می‌شناسم. او دارای سلیقه‌ است و علاوه بر آن فهم عمیقی در آهنگسازی دارد."

آغاز فعالیت کاری موتزارت

موتزارت تا سال ۱۷۷۷ در دربار سالزبورگ خدمت می‌کرد و با این که کار در دربار را دوست نداشت در زمان فعالیت خود به ساختن آثار زیبا و بی نظیری پرداخت. با آن که موتزارت نوجوانی بیش نبود اما این نابغه در رشته‌های مختلف توانست با مشهورترین استادان زمان خود به رقابت پردازد.

از جمله فعالیت‌های موتزارت در آن برهه از زمان می‌توان به نخستین کنسرتو ویولن‌ها، شش سونات پیانو، چند سرناد و دیورتیمنتو و نخستین کنسرتو پیانوی بزرگ اشاره کرد. موتزارت پس از جدا شدن از دربار سالزبورگ عازم وین شد و توانست جایگاه خوبی به دست آورد اما به دلیل طبع سرکش و ناسازگاری با رسم و سنت‌های پوسیده از کار خود برکنار شد. این موسیقیدان بزرگ در سال ۱۷۸۲ دوباره در دربار وین استخدام شد، اما رابطه تنش آلود موتزارت با دربار تا پایان زندگی او باقی ماند.

مرگ موتزارت

مرگ موتزارت سوژه داستان‌ها، فیلم‌ها، و گفتگوهای فراوان است. موسیقی‌دانان و محققان نظرات مختلفی درباره روند مرگ او دارند. واقعیت این است که دقیقاً مشخص نیست که موتزارت در چه زمانی بیمار شد و در چه زمانی درگذشت.

بعضی معتقد هستند که او به تدریج بیمار شد. تعداد زیادی از محققان اعتقاد دارند بیماری موتزارت به طور ناگهانی باعث شد که او پس از دو هفته از پای درآید، این طرز فکر بیشتر بر اساس وضع روحی او در نامه‌ها و مکالمه‌های او با دوستان و همکارانش است.

باید گفت مرگ موتزارت بسیار ناگهانی و غافلگیر کننده بود به طوری که همه را به تعجب واداشت. وی حدود یک ساعت پس از نیمه شب پنجم در دسامبر سال ۱۷۹۱ درگذشت.

موسیقی موتزارت هوش را افزایش می‌دهد؟

یک روانشناس آمریکایی به نام "رانسیس راوشر"، در سال ۱۹۹۳ با نشر مقاله‌ای در مجله علمی نیچر اظهار کرد که تحقیقات او نشان می‌دهد شنیدن موسیقی موتزارت باعث افزایش هوش افراد شده و قدرت تجسم فضایی آنها را بسیار بالا می‌برد.

در آن زمان بسیاری از والدین فرزندان خود را تشویق می‌کردند تا برای افزایش هوش ساعت‌ها به موسیقی موتزارت گوش دهند اما بررسی‌های اخیر دانشمندان بخش روانشناسی دانشگاه وین نشان داده است که موسیقی موتزارت برخلاف عقیده مشهور، بر مغز تأثیر محسوسی نداشته و باعث افزایش هوش نمی‌شود.

کد خبر 503301

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.