دنا پلاس توربوشارژ دستی ایران خودرو + مشخصات، معایب و قیمت

ایران خودرو دنا پلاس سدان نسبتا جدیدی است که در انواع دنا پلاس معمولی، دنا پلاس توربو شارژ دنده ای، دنا پلاس توربو شارژ دستی و اتوماتیک تولید می‌شود و قیمت، مشخصات فنی، امکانات رفاهی، تجهیزات ایمنی متفاوتی دارد.

به گزارش ایمنا نخستین فیس‌لیفت دنا را ایران خودرو با نام «دنا پلاس» در پاییز ۱۳۹۵ معرفی کرد و تولید آن از زمستان همان سال ولی با مدل ۱۳۹۶ آغاز شد. تغییرات ظاهری دنا پلاس عمدتاً در چراغ‌های جلو و عقب متفاوت، جلوپنجره اسپرت با ابعاد بزرگ‌تر و خطوط جانبی تازه روی درها خلاصه می‌شود. ایران‌خودرو در ابتدا امکانات رفاهی مشتری پسندی مانند سانروف، مانیتور بزرگ‌تر، دوربین عقب، ایربگ جانبی، کروز کنترل، دی‌لایت‌های جدید و چراغ خوش‌آمدگویی روی دنا پلاس قرار داده بود.

طراحی ظاهری دنا پلاس توربوشارژ

دنا پلاس توربو همچون دنا و دنا پلاس، یک سدان خانوادگی محسوب می‌شود که در سگمنت Large Family Car) D) جای می‌گیرد.

در یک نگاه کلی این خودرو از نظر ظاهری تفاوت‌های بسیار کمی با دنا پلاس داشته در نمای جلویی دنا پلاس توربو، شاهد همان طراحی تهاجمی هستیم که پیش‌تر در دنا پلاس نیز به کار گرفته‌شده بود، تنها تفاوتی که در این بخش به چشم می‌خورد، اضافه شدن یک نوار دی لایت به چراغ‌های جلویی خودرو و وجود یک نوار پلاستیکی باریک در فضای بین کاپوت و جلوپنجره است که وجود این تغییرات در کنار جلوپنجره بزرگ مشکی‌رنگ، سپر حجیم و طرح مدرن چراغ‌های جلو باعث شده این خودرو زیباتر و مجهزتر از قبل به نظر برسد. نمای جانبی دنا پلاس توربو یکی از بخش‌های جذاب این خودرو به شمار می‌رود که نسبت به مدل‌های پایه (سمند و دنا) تغییرات فراوانی را تجربه کرده است.

دنا پلاس توربو از رینگ‌های ۱۶ اینچی ۵ پیچ بهره می‌برد که علاوه بر زیبایی هرچه بیشتر نمای جانبی دنا پلاس توربو، تأثیر بسزایی بر افزایش پایداری خودرو دارد.

ابعاد دنا پلاس توربوشارژ

طول

۴۵۵۹ میلیمتر

عرض

۱۹۴۴ میلیمتر

ارتفاع

۱۴۶۰ میلیمتر

فاصله بین محور جلو و عقب

۲۶۷۱ میلیمتر

وزن خالص

۱۲۵۸ کیلوگرم (دنده‌ای) / ۱۲۶۲ کیلوگرم (توربوشارژ)

۱۴۰۰ کیلوگرم (توربوشارژ اتوماتیک)

حجم مخزن سوخت

۶۰ لیتر

قطر رینگ

۱۵ اینچ (دنده‌ای) / ۱۶ اینچ (توربوشارژ – اتوماتیک)

چرخ جلو و عقب

R۱۵ ۱۹۵/۶۰ (دنده‌ای)

R۱۶ ۲۰۵/۵۰ (توربوشارژ – اتوماتیک)

حجم صندوق عقب

۵۰۰ لیتر

تعداد سرنشین

۵ نفره

امکانات دنا پلاس توربوشارژ دستی

دنا پلاس توربو از امکانات بسیار مناسبی بهره می‌برد که سانروف، کروز کنترل، طرح جدید دسته‌دنده، دی لایت، سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک، تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل، نمایشگر دمای محیط، آنتن سقفی (Shark fin)، سیستم عیب‌یابی هوشمند (مالتی پلکس)، مانیتور ۷ اینچ لمسی با رهیاب (GPS) و بلوتوث موبایل، بلندگوهای جلو و عقب تنها بخشی از آن‌ها محسوب می‌شوند.

دنا پلاس توربوشارژ دستی ایران خودرو + مشخصات، معایب و قیمت

مشخصات فنی دنا پلاس توربوشارژ دستی

پیشرانه EF۷، به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) مجهز شده که باعث می‌شود دنا پلاس در مقایسه با برخی محصولات مشابه، از مصرف سوخت و آلایندگی کمتری برخوردار باشد. طبق اعلام رسمی سایت ایران‌خودرو، مصرف ترکیبی دنا پلاس در هر ۱۰۰ کیلومتر معادل ۷.۹ لیتر است که این عدد در شهر تهران و با توجه به سبک رانندگی و کیفیت بنزین می‌تواند تا ۹ لیتر در هر صد کیلومتر نیز افزایش یابد.

تجهیزات دنا پلاس توربوشارژ دستی

کروز کنترل، حسگر پارک عقب، دزدگیر فابریک، ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، دی‌لایت، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ بدرقه، نورپردازی داخلی، فرمان با روکش چرم، نمایشگر لمسی هفت اینچی، سیستم صوتی ۶ اسپیکر، رهیاب، دوربین عقب، بلوتوث، USB، گیرنده تلویزیون (سفارشی)، ۲ یا ۴ ایربگ (بسته به نوع تیپ)، کمربندهای پیش‌کشنده و محدودکننده، تهویه اتومات، صندلی‌های جلو ۸ حالته برقی، سانروف (سفارشی)، آینه‌های جانبی تاشونده برقی و آنتن کوسه‌ای. همچنین برخی شنیده‌های غیر موثق خبر از وجود سامانه کنترل پایداری در DENA PLUS توربو اتوماتیک می‌دهند که می‌تواند بسیار مثمر ثمر و افزایش‌دهنده میزان پایداری و امنیت این محصول باشد.

دنا پلاس توربوشارژ دستی ایران خودرو + مشخصات، معایب و قیمت

امکانات دنا پلاس توربوشارژ دستی

کد کلاس ۷۰۳۰۹
استاندارد آلایندگی یورو ۴
ترمز "ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو دیسکی خنک شونده - ترمز عقب دیسکی"
کیسه هوای ایمنی ایربگ ۲ عدد (راننده و سرنشین جلو)
فرمان "هیدرولیک - مجهز به کلیدهای کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث موبایل و کروز کنترل"
سیستم تهویه "تنظیم اتوماتیک - کانال تهویه برای سرنشینان عقب"
سیستم صوتی "دارای مانیتور مالتی مدیا تصویری لمسی با رهیاب (GPS) و بلوتوث موبایل - بلندگوهای جلو و عقب - تیوتر"
چراغ‌ها "چراغ جلو دارای لامپ LED و طرح نئون و چراغ روز (Day Light) - چراغ جلو و عقب جدید - چراغ مه شکن جلو و عقب - چراغ نقشه خوان - چراغ خطر سوم - چراغ داخل داشبورد - چراغ‌های سقفی جلو و عقب - چراغ روشنایی فضای پایین پا در هنگام سوار و پیاده شدن - تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل"
آینه‌ها "طرح جدید آینه‌های جانبی - آینه‌های جانبی برقی، راهنمادار و تاشونده اتوماتیک - آینه چراغ دار روی آفتابگیر سمت شاگرد"
شیشه‌ها تنظیم شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی
تزئینات تریم تک رنگ (مشکی) - قطعات دکوراتیو طرح چوب - دستگیره‌های درب‌ها به رنگ کروم - نوار کرومی دور شیشه درب‌ها - تودوزی مخمل - کف پوش موکتی
تجهیزات ایمنی "سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) - سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز - دوربین دید عقب - هشداردهنده موانع عقب - سیستم عیب یابی هوشمند (مالتی پلکس) - قفل مرکزی با ریموت کنترل رادیویی - کمربندهای ایمنی جلو سه نقطه‌ای با قابلیت تنظیم ارتفاع "
رینگ و لاستیک آلومینیومی ۱۵
صندلی "جابجایی‏ صندلی‏ راننده و سرنشین جلو بصورت تمام برقی (۸ حرکته) - امکان نصب صندلی کودک در صندلی عقب (Isofix) - پشت سری صندلی‌های جلو با تنظیم ارتفاع و زاویه - دسترسی به صندوق عقب از داخل _ زیر آرنجی جلو و عقب"
سایر تجهیزات تغییر استایل جانبی خودرو (درب‌ها به همراه شیشه لچکی عقب، دستگیره‌ها، گلگیرها و آینه‌های جانبی)، بازکن قفل در صندوق عقب از داخل، سیستم قطع سوخت خودکار، سیستم کنترل بخار بنزین،

مقایسه تیپ‌های دنا

دنا پلاس

دنده‌ای

توربو

توربو اتوماتیک

محور محرک

دیفرانسیل جلو

دیفرانسیل جلو

دیفرانسیل جلو

حجم موتور

۱۶۴۶ سی سی

۱۶۴۵ سی سی توربوشارژ

۱۶۴۵ سی سی توربوشارژ

نوع موتور

EF۷

EF۷ TC

EF۷ TC

حداکثر قدرت

۱۱۵ اسب بخار

در ۶۰۰۰ دور در دقیقه

۱۵۰ اسب بخار

در ۵۵۰۰ دور دقیقه

۱۵۰ اسب بخار

در ۵۵۰۰ دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

۱۵۷ نیوتن متر

در ۴۵۰۰ دور در دقیقه

۲۱۵ نیوتن متر

در ۲۲۰۰ – ۴۸۰۰ دور در دقیقه

۲۱۵ نیوتن متر

در ۲۲۰۰ – ۴۸۰۰ دور در دقیقه

شتاب

۱۳.۵ ثانیه

۱۰ ثانیه

۱۱ ثانیه

حداکثر سرعت

۱۸۹ کیلومتر بر ساعت

۲۰۵ کیلومتر بر ساعت

۲۰۵ کیلومتر بر ساعت

تعداد سیلندر

۴

۴

۴

تعداد سوپاپ

۱۶

۱۶

۱۶

انتقال قدرت

۵ سرعته دستی

۵ سرعته دستی

۶ سرعته اتوماتیک

مصرف سوخت ترکیبی

۷.۹۴ لیتر

در صد کیلومتر

۷.۹۴ لیتر

در صد کیلومتر

۸.۱ لیتر

در صد کیلومتر

استاندارد آلایندگی

یورو ۴

یورو ۴

یورو ۴

سیستم فرمان

هیدرولیک

هیدرولیک

برقی

سیستم تعلیق جلو

مک فرسون

مک فرسون

مک فرسون

سیستم تعلیق عقب

فنر پیچشی

فنر پیچشی

فنر پیچشی

نوع بدنه

سدان خانوادگی

سدان خانوادگی

سدان خانوادگی

نوع رینگ

آلومینیومی

آلومینیومی

آلومینیومی

نوع شاسی

یکپارچه

یکپارچه

یکپارچه

ترمز جلو

دیسکی خنک‌شونده

دیسکی خنک‌شونده

دیسکی خنک‌شونده

ترمز عقب

دیسکی

دیسکی

دیسکی

تجربه رانندگی با دنا پلاس توربو

بلوک ۶ سرعته کار خودش را خوب انجام می‌دهد. مکانیزم توربو کمی دیر وارد مدار بشود ولی به‌خوبی می‌توان هجوم گشتاور به چرخ‌های جلو را حس کرد. با سابقه تنبلی مفرطی که از پژو ۴۰۵ و پسران (سمند و پارس) داشتیم، این رفتار واقعاً حیرت‌انگیز بود. حداقل در مقایسه با سورن توربو به‌وضوح می‌توان حس کرد که توربوشارژر برای تقویت پیشرانه به در و دیوار نمی‌زند و صدای اضافی ندارد. این را باید مستقیماً مدیون مبدل گشتاور بدانیم. بوست توربو در لایه‌های مختلف هر دور موتور، بیشتر و بیشتر می‌شود و گیربکس هم با افزایش rpm به راحتی دنده‌ها را بالاتر می‌برد.

حالت تیپ‌ترونیک در دنا پلاس توربو اتوماتیک مطابق با ابتدایی‌ترین تعریف ممکن است؛ یعنی تعویض دنده به دلخواه راننده. این اتفاق به نرم‌ترین حالت ممکن می‌افتد و مطمئن باشید که از این ظرافت در تعویض شگفت‌زده می‌شود. اگر نمی‌خواهید صدای پودر شدن چرخ‌دنده‌ها را بشنوید از معکوس‌های بی‌مورد آن هم در سرعت‌های بالا خودداری کنید. یادمان نرود که ایران‌خودرو می‌توانست مثل خیلی‌های دیگر برود سراغ گیربکس‌های فانتزی CVT ولی حداقل دست روی ۶ سرعته گذاشت تا اوضاع کشش و سرعت بهتر شود.

عملکرد ترمزها تا حدودی حرفه‌ای‌تر از قبل نشان می‌دهند. این حجم از گشتاور در صورت نصب ترمزهای معمولی، وبال گردن راننده می‌شود. دست‌کم تا زمانی که لنت‌ها و دیسک‌ها نو هستند، می‌توانید روی ترمزگیری‌های دقیق آن حساب کنید. تا حرف از گشتاور شد، بگذارید بگوییم که گشتاور در دنده‌های بالا تا حدودی از دست می‌رود. اگرچه این یک پدیده طبیعی است که حداکثر گشتاور در دور موتور معینی به دست می‌آید و در ادامه دیگر چیزی به آن اضافه نمی‌شود ولی در پیشرانه‌های توربو، افت دور موتور در دنده پایینی با رشد آن در دنده بالایی جبران می‌شود که اینجا خبری از آن نیست؛ یعنی علیرغم شتاب اولیه قابل‌قبول، شتاب ثانویه در دنده‌های بالاتر پایدار نیست.

وجود سیستم تعلیق قدیمی که با بی‌توجهی با افزایش گشتاور هنوز هم استاندارد است.

امنیت دنا پلاس توربوشارژ

خودروی دنا پلاس توانسته با ارتقای کیفیت در فرآیند تأمین و تولید، به سطح کیفی چهار ستاره ارتقا یابد.

دنا پلاس توربوشارژ دستی ایران خودرو + مشخصات، معایب و قیمت

مزایای دنا پلاس توربوشارژ

اولین نکته مثبتی که در دنا پلاس به چشم می‌خورد، طراحی بدنه این خودرو است. هر چند طرح کلی شبیه به سورن است اما خطوط و حجم‌پردازی‌ها و بدنه کشیده باعث شده تا این محصول ایران خودرو شکل و شمایلی اسپرت‌تر نسبت به دیگر اتومبیل‌های داخلی داشته باشد.

افزایش ایمنی و امکانات دیگر مزیت این خودرو نسبت به هم‌رده‌های داخلی خودش است. دنا پلاس اولین خودروی داخلی است که به ایربگ‌های جانبی مجهز می‌شود تا همراه با ایربگ‌های اصلی، به راننده و سرنشینان حس امنیت بیشتری بدهد. حسگر و دوربین عقب آپشن دیگری است که میزان ایمنی این خودرو را افزایش می‌دهد. همچنین در هنگام تصادفات، سیستم سوخت خودرو به طور اتوماتیک قطع می‌شود تا از بروز آتش‌سوزی جلوگیری کند.

صندلی راننده دنا پلاس را می‌توان به صورت برقی و در هشت جهت تنظیم کرد که برای خودرویی در این سطح، یک امتیاز محسوب می‌شود. سانروف هم دیگر آپشنی است که مهندسان ایران خودرو برای دنا پلاس در نظر گرفته‌اند.

معایب دنا پلاس توربوشارژ

پیشرانه دنا پلاس معمولی از نوع EF۷ است. برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت با دنا پلاس نیاز به ۱۳ ثانیه زمان است و خودرو چندان چابک و چالاکی نیست. دنا پلاس دارای جعبه دنده پنج سرعته دستی است که روی خودروهای قدیمی‌تر خانواده سمند نصب شده بود و چندان سنخیتی با شکل و شمایل اسپرت این خودرو ندارد.

قیمت دنا پلاس توربوشارژ دستی

در پیش فروش تیر ۱۴۰۰ ایران خودرو، دنا پلاس توربوشارژ دستی با مبلغ پیش پرداخت علی الحساب ۱۴۲ میلیون و ۶۹۹ هزار و ۶۰۰ تومان عرضه می‌شود.

کد خبر 503013

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 25
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • ابراهیم گودرزی معظمی US ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
    53 25
    عالی
  • نادر IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۱
    76 21
    بهترین ماشین ایرانی همینه
  • امیر IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    35 91
    آشغاله من خودم دنا داشتم شاتون زد
  • ح الف IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    28 33
    قیمت بیرون که ارزون تر از این ه
  • 2659532893 بزرگمهر IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
    20 31
    کاشکی بلندگوهای طاقچه عقب سمند و دنا و پژو پارس را حذف میکردند همراه خانواده سرنشینان ردیف عقب اذیت میشن بهتره بلندگوها روی رودری‌ها نصب بشه
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    18 30
    ثبت نام ماشین هیچ فایده ای نداره. هر کس دنا ثبت نام کنه برنده میشه و برنده های اول پول نمی ریزند از رزرو دعوت میکنند. ایران خودرو هم در حالی که شب عید قیمت 370 میلیون برای دنا شارژ اتوماتیک مشتری نبود بعد از عید افزاسش قیمت داد.
    • والی IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۲
      19 5
      دقیقا درست میفرمایید ثبت نام فقط بدرد مصرف کننده میخوره البته الحق اگرازحق نگذریم ایران خودرو هم خوب بلد ارایش زمین رو دردست بگیره چرا که با عرضه قطره چکانی تفاوت قیمت کارخانه وبازار رو بالا میبره که دراین حالت تقاضا هم بالا میره
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    22 3
    به نظرتون به اسم ما در میاد ما قبلا زدیم نشد دوباره این بار زدیم . شانسی داریم یا چرته . اصلا ماشین خوبیه یا نه .
    • من IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
      38 10
      آره میشه.. من 12 بار نوشتم دفعه آخر دنا پلاس به اسمم دراومد همون که میخواستم دنا پلاس دستی هست. عالیه منکه خیلی راضیم فقط اینکه بزرگه. ولی خوشگله مشکی وحشی
  • مهدی IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    49 16
    من یکساله توربو دستی نوشتم.. عاشقشم بنویسین اگر اسمتون دربیاد ضرر نکردین تو بازار خیلی گرونه دنا پلاس توربو دستی فقط
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
    0 0
    عالی