ارز دیجیتال آدا + آینده، تحلیل، کیف پول و استخراج رمزارز کاردانو

تیم کاردانو از ابتدای تاسیس تاکنون همواره به دنبال این بوده که با حفظ ویژگی‌های خوب بیت کوین و اتریوم، مشکلات و چالش‌هایی که در رابطه با آنها مطرح بود را حل کرده و ویژگی‌های مثبت جدیدی به این دو پروژه اضافه کند.

به گزارش ایمنا، پروژه رمز ارز کاردانو در دسته ارزهای دیجیتال نسل سوم قرار داشته و نحوه کارکرد آن همانند بلاکچین اتریوم است. بلاکچین کاردانو درست مانند اتریوم پلتفرمی برای قرارگیری قراردادهای هوشمند است که تمرکز آن بر روی امنیت از طریق ارائه یک بستر چند لایه است.

تاریخچه کاردانو

چارلز هاسکینسون بنیانگذار بلاکچین کاردانو است که پیش از این یکی از توسعه دهندگان در بلاکچین اتریوم بوده است. در سال ۲۰۱۵ پروژه کاردانو به طور رسمی آغاز به کار و به مدت دو سال در مورد مشکلات شبکه‌های بیت کوین و اتریوم تحقیق کرد. در نهایت پروژه کاردانو موفق شد تا با ارائه الگوهای مختلفی در فرآیندهایی چون تأیید تراکنش‌ها و تولید بلوک‌ها، مشکل مقیاس پذیری که در بیت کوین و اتریوم وجود داشت را در پلت فرم حل کند.

از نظر چارلز هاسکینسون، بیت کوین نسل اول بلاکچین، اتریوم نسل دوم و کاردانو نسل سوم بلاکچین است که با رویکردهای نوین قادر است تا مشکلات نسل‌های قبلی را حل کند.

اکنون سه شرکت The Cardano Foundation، IOHK و Emurgo در حال کار بر روی توسعه بلاکچین کاردانو بوده و به جز این شرکت‌ها ده‌ها گروه دیگر نیز بصورت جداگانه بر روی کدهای متن باز این بلاکچین در حال کار هستند.

در نهایت پس از دو سال از شروع این فعالیت‌ها، کاردانو موفق شد تا در ۲۸ سپتامبر سال ۲۰۱۷ بلاکچین خود را راه اندازی کرده و ارز دیجیتال ADA را در صرافی بیترکس فهرست کند.

تفاوت کاردانو با بیت کوین و اتریوم

پروژه کاردانو در سال ۲۰۱۵ فعالیت‌های بلاکچینی را آغاز و به مدت دو سال بر روی ایرادات بلاکچین هایی چون بیت کوین و اتریوم کار کرد. در نهایت کاردانو موفق شد تا با ایجاد فرایندهایی نوین در تأیید تراکنش‌ها و مقیاس پذیری شبکه‌ها، مشکلات قراردادهای هوشمند را حل کند.

بسیاری از تحلیلگران، شبکه کاردانو را ترکیبی از بلاکچین های مونرو، بیت کوین و اتریوم می‌دانند. به عنوان مثال در حالی که بیت کوین تنها توانایی انجام ۷ تراکنش در ثانیه و اتریوم توانایی پردازش ۲۰ تراکنش در ثانیه را دارد، کاردانو ادعا دارد به دلیل رفع مشکلات مقیاس پذیری قادر است تا بیش از این مقادیر، تراکنش‌ها را به انجام برساند.

یکی از ویژگی‌های کاردانو این است که به دلیل فراهم سازی استفاده بهینه از قراردادهای هوشمند، ماهیت شبکه و الگوی برنامه نویسی، بسیاری از ICO های ناکارآمد به طور کلی از این شبکه حذف می‌شوند.

در کاردانو سرعت تراکنش‌ها بالا و کارمزدها بسیار ناچیز هستند. این شبکه با طراحی لایه‌ای امکان ارائه قابلیت‌های جدید در بسترهای بلاک چینی را فراهم آورده است. برنامه نویسان و توسعه دهندگان قادرند تا در صورت ارائه ایده‌ای هدفمند، برنامه‌های غیرمتمرکز را با آزادی کامل روی این شبکه پیاده سازی کنند.

ارز دیجیتال آدا (کاردانو) + آینده، تحلیل، کیف پول و استخراج رمزارز

سیستم کاردانو

کاردانو از همان ابتدا با سایر پروژه‌های بلاکچین متفاوت بود. به جای انتشار یک وایت پیپر، کاردانو مجموعه‌ای از اصول طراحی منحصر به فرد و بهترین شیوه‌های مهندسی را تصویب کرد و راه‌هایی برای دستیابی به اهداف خود ساخت. این تصمیم باعث شده که این رقیب اتریوم، طی چند سال کوتاه به شهرت جهانی برسد. این پروژه کاملاً منبع باز و بدون حق ثبت است.

می‌توان سازوکار بلاک چین «Cardano» را به دو لایه مختلف تقسیم کرد:

لایه تسویه: لایه تسویه حساب ساخته و اکنون کاملاً عملیاتی شده است. با این کار کاربران می‌توانند سکه‌های «ADA» را از یک کیف پول به کیف پول دیگر ارسال و دریافت کنند. این کار شبیه نحوه انتقال کاربران از طریق اتریوم (ETH) به یکدیگر است.

لایه محاسبات: لایه محاسبات هنوز در حال توسعه است. پس از راه‌اندازی به کاربران امکان می‌دهد قراردادهای هوشمند را ایجاد و منعقد کنند.

به همین دلیل کاردانو با بلاک چین‌های قبلی که به طور معمول روی یک لایه کار می‌کنند متفاوت است. دو لایه جداگانه مزایای بالقوه‌ای را برای کاربران این رمزارز به همراه دارد.

در مرحله اول، لایه محاسباتی سازگارتر از موارد مشابه اتریوم است. زیرا می‌توان تغییرات کوچکی را برای کاربران نهایی مختلف ایجاد کرد؛ مثلاً از آنجا که ملل مختلف مقررات خاص خود را دارند، کاردانو می‌تواند بسته به قوانین آنها نحوه ذخیره و دسترسی به داده‌ها را تغییر دهد.

برای اطمینان از اینکه چگونه لایه‌های تسویه حساب و محاسبه کار می‌کنند، یک مثال از دنیای واقعی برایتان آماده کرده‌ایم:

  • جان برای تعمیر چراغ‌های آشپزخانه خود نیاز به استخدام تکنسین برق دارد.
  • او یک توافق‌نامه قرارداد هوشمند را منعقد می‌کند که در لایه محاسبات ذخیره می‌شود.
  • در این توافق‌نامه آمده است به محض اینکه تکنسین برق، چراغ او را تعمیر کرد، بودجه توافق شده آزاد خواهد شد.
  • وقتی این اتفاق می‌افتد، قرارداد هوشمند به لایه تسویه حساب منتقل می‌شود که به شما اجازه می‌دهد حقوق تکنسین برق با ارز رمزنگاری شده «ADA» پرداخت شود.
  • همه چیز کاملاً خودکار است، یعنی نیازی به شخص ثالث نیست.

امنیت کاردانو

کاردانو یک پلتفرم قرارداد هوشمند است که از طریق معماری دولایه و منحصربه‌فرد خود، امنیت و مقیاس‌پذیری را فراهم می‌کند. لایه تسویه کاردانو (CSL) تمام تراکنش‌های مربوط به ارز دیجیتال کاردانو را با حداقل کارمزد مدیریت می‌کند. در عین حال، لایه محاسباتی کاردانو (CCL) مجموعه‌ای از پروتکل‌ها است که به اجرای قراردادهای هوشمند کمک می‌کند. این لایه بستری را فراهم می‌کند که توسعه‌دهندگان بتوانند اپلیکیشن‌های غیر متمرکز ایجاد کنند، همچنین این لایه تأمین امنیت می‌کند و برای کاربران نهایی تغییرات جزئی اعمال می‌کند.

معماری بلاکچین کاردانو

زنجیره بلوک کاردانو به دو لایه Cardano Settlement Layer (CSL) و Cardano Computational Layer (CCL) طبقه بندی شده است که کاردانو را از پلتفرم قرارداد هوشمند عادی جدا می‌کند. اتریوم دارای یک معماری تک لایه است که باعث ازدحام شبکه، سرعت پایین معامله و کارمزدهای بالا می‌شود.

کاردانو می‌کوشد تا از طریق CSL و CCL، این مشکلات را برطرف کند. لایه CSL آن، معاملات نظیر به نظیر مانند انتقال توکن ها بین کاربران را تسهیل می‌کند. CSL در واقع لِجرِ تعادلِ کاردانو است. کاردانو می‌خواهد با استفاده از الگوریتم اثبات سهام (پروتکل Ouroboros) برای ایجاد بلوک‌های جدید و تأیید تراکنشات ، پروتکل اثبات کار بیت کوین را بهبود ببخشد.

لایه CCL جایی است که کاردانو واقعاً خود را ار بقیه متمایز می‌کند. CCL نیازهای محاسباتی بلاکچین را رفع و امکان اجرای قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کند. این لایه جدا از لایه زیرین کار می‌کند تا انعطاف پذیری لازم را در صورت نیاز به تغییر داشته باشد.

در حقیقت، پروتکل خارج از زنجیره‌ای این امکان را فراهم می‌کند تا انعطاف پذیری بیشتری در ذخیره سازی داده‌ها و مکانیزم کنترل دسترسی فراهم شود که به کاربران اجازه می‌دهد هنگام اعتبار سنجی معاملات، قوانین سفارشی خود را اعمال کنند.

ارز دیجیتال آدا (کاردانو) + آینده، تحلیل، کیف پول و استخراج رمزارز

تعداد کوین در گردش کاردانو چه تعدادی است؟

حداکثر تعداد کوینی که تعریف شده است ۴۵ میلیاد کاردانو است. که در ابتدا در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ پنج دور فروش عمومی توکن برگزار شد. با راه اندازی شبکه حدوداً ۲.۵ میلیارد کاردانو به IOHK اختصاص یافت . و همچنین ۲۰۱ میلیاد کاردانو به یک شرکت فناوری بلاکچین که به این پروژه کمک می‌کرد اختصاص یافت. و حدود ۶۴۸ میلیون کاردانو به بنیاد غیر انتفایی کاردانو اعطا شد که هدف آن ارتقا پروژه و همچنین افزایش سطح پذیرش بود.

به طور کلی می‌توان گفت حدود ۱۶ درصد از کل توکن های ADA به بنیانگذاران این پروژه اختصاص یافت و حدود ۸۴ درصد از این توکن ها بین سرمایه گذاران این پروژه تقسیم شد.

کاربردهای کاردانو

ساختارهای متمرکز و شیوه‌های مدیریتی قدیمی مشکلات فراوانی دارند: مدیریت ضعیف، حجم بالای کارهای دستی و غیرخودکار، شفافیت محدود، عدم کارآیی، هزینه‌های بالا، کلاهبرداری و نقض داده‌ها. کاردانو قصد دارد که بر پایه تکنولوژی بلاکچین این مشکلات را حل کند.

کاردانو به عنوان یک پلتفرم منبع باز برای قرارداد هوشمند کاربردهای فراوانی دارد و می‌تواند مشکلات چند صنعت مختلف را برطرف کند. کاردانو می‌تواند در زمینه‌های مختلفی از قبیل آموزش، خرده‌فروشی، کشاورزی، حکمرانی، تأمین مالی و بهداشت به کار رود.

جلوگیری از جعل و دستکاری

شرکت IOHK که کاردانو را مدیریت می‌کند ATALA SCAN ارائه می‌دهد. این سیستم غیرقابل‌دستکاری، سیستمی را برای بررسی اصالت کالا و محافظت از برندها عرضه کرده است که از فروش محصولات جعلی در خرده‌فروشی‌ها جلوگیری می‌کند.

آموزش

بخش آموزش می‌تواند از Atala PRISM که یک شناسنامه و گواهی هویتی است، بهره‌مند شود. این ویژگی می‌تواند از اصالت گواهی‌نامه‌های آموزشی و دانشگاهی محافظت کند.

دولت و حکمرانی

Atala PRISM می‌تواند جهت صدور اوراق هویتی و سیستم‌های صحت‌سنجی در بخش دولتی به کار رود.

هویت دیجیتالی

کاردانو برای شهروندان کشورهای در حال توسعه آفریقا که از خدمات بانکی محروم‌اند، هویت دیجیتال تدارک می‌بیند. تیم کاردانو برای طراحی ابزارهای مدیریتی بلاکچین با ۵۴ کشور همکاری دارد.

کشاورزی

بلاکچین کاردانو در حوزه کشاورزی برای صدور گواهی اصالت محصول از طریق ATALA یا راه‌حل‌های EMURGO به کار می‌رود.

بهداشت و خدمات درمانی

Atala SCAN در بخش کشاورزی برای تأیید و تصدیق اصالت محصولات دارویی به کار می‌رود و می‌تواند سلامت بیماران سراسر جهان را تضمین کند.

کوین کاردانو، ADA می‌تواند به عنوان روش پرداخت به کار رود، فروخته شود یا ابزاری برای اعمال رأی توسط دارندگان آن باشد. با استیک کردن کوین ADA و تأیید تراکنش‌های بلاکچین، امنیت شبکه تأیید می‌شود و علاوه بر آن به دارندگان این کوین پاداش تعلق می‌گیرد.

توکن ADA در کیف پول‌های مختلفی ذخیره می‌شود اما با این حال، کاردانو کیف پول اختصاصی به نام Daedalus را عرضه کرده که ابزاری برای سرمایه‌گذاری هم محسوب می‌شود. دارندگان توکن می‌توانند با واگذاری یا استیک کردن ADA در کیف پول کاردانو Daedalus کوین به دست آورند.

ارز دیجیتال آدا (کاردانو) + آینده، تحلیل، کیف پول و استخراج رمزارز

میزان به صرفه بودن استخراج کاردانو

از آنجایی که الگوریتم اجماع کاردانو مبتنی بر اثبات سهام یا دارایی (PoS) است، ارز دیجیتال پلتفرم کاردانو، آدا (ADA) قابل ماین کردن نیست.

یعنی در ابتدای راه‌اندازی پروژه تعدادی از سکه‌های آدا ایجاد شده‌اند و در ادامه کار، سکه‌های آدا به عنوان پاداش به کسانی که این سکه‌ها را نگه می‌دارند و از این طریق به تأیید تراکنش‌ها و امنیت شبکه کمک می‌کنند، به عنوان پاداش داده می‌شود.

بر اساس نظر تیم کاردانو در پروژه‌های که مبتنی بر اثبات انجام کار (PoW) هستند، سرمایه‌گذاری بر روی دستگاه‌هایی پردازشی و محاسباتی صورت می‌گیرد، در صورتی که در پروژه‌های مبتنی بر اثبات دارایی (PoS) سرمایه‌گذاری مستقیم بر روی خود سکه‌های آن پروژه انجام می‌شود و از این طریق می‌تواند به افزایش ارزش سکه آن پروژه کمک بیشتری کند.

در نتیجه به صرفه بودن استخراج برای کاردانو مطرح نمی‌شود.

نرخ بازگشت سرمایه کاردانو

پارامتر ROI یا نرخ بازگشت سرمایه، نشان‌دهنده میزان رشد قیمت یک ارز دیجیتال از ابتدای راه‌اندازی تا زمان بررسی این پارامتر است.

توکن پروژه کاردانو، آدا (ADA) در اکتبر ۲۰۱۷ در صرافی‌ها لیست شد و برای خرید و فروش در دسترس قرار گرفت.

با وجود پتانسیل‌های بالای پروژه کاردانو، در اواخر نوامبر ۲۰۱۷، قیمت توکن آدا در مدت ۳ روز از ۰.۰۳ دلار به ۰.۱۴ دلار رسید؛ یعنی ۳۶۶ درصد سود در عرض ۳ روز و توانست در کمتر از یک ماه پس از لیست شدن در صرافی‌ها تا رده پنجم ارزهای دیجیتال صعود کند.

اما پارامتر ROI آن بر اساس اطلاعاتی که از این پروژه در سایت کوین‌مارکت‌کپ در دسترس است، از اکتبر ۲۰۱۷ تا جولای ۲۰۱۹، ۲۷۱ درصد بوده است.

یعنی اگر کسی در اکتبر ۲۰۱۷ توکن ADA را خریداری می‌کرد و جولای ۲۰۱۹ آن را می‌فروخت، ۲۷۱ درصد سود می‌کرد.

کدام صرافی‌ها از کاردانو پشتیبانی می‌کنند؟

ارز دیجیتال کاردانو جزو ۱۰ ارز برتر می‌باشد که حجم معاملات بسیار خوبی دارد. به دلیل اعتبار ارز دیجیتال کردانو صرافی‌های دیجیتال زیادی از این ارز پشتیبانی می‌کنند. گر بخواهیم ۵ تا از صرافی‌هایی که در زمان نگارش ین مقاله بیشترین معاملات ارز دیجیتال کاردانو را شامل می‌شوند، نام ببریم، به شرح زیر است: (معرفی این صرافی‌های بر اساس گزارش سایت کوین مارکت کپ می‌باشد.)

  1. Binance
  2. VCC Exchange
  3. HitBTC
  4. Upbit
  5. Bitrue

ارز دیجیتال آدا (کاردانو) + آینده، تحلیل، کیف پول و استخراج رمزارز

کیف پول‌های کاردانو

تعداد کیف پول‌هایی که از آدا پشتیبانی می‌کنند در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال نسبتاً محدود است. از جمله بهترین کیف پول‌های کاردانو عبارتند از:

  • کیف پول نرم‌افزاری ددالوس (Deadalus) که از نوع دسکتاپی و متعلق به شرکت IOHK است.
  • کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو ایکس (Ledger Nano X)
  • کیف پول سخت‌افزاری ترزور مدل تی (Trezor Model T)
  • کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو اس (Ledger Nano S)
  • کیف پول تحت وب یوروی (Yoroi Wallet)
  • کیف پول سخت افزاری ترزور وان (Trezor One)
  • کیف پول نرم افزاری کوینبیس(Coinbase )
  • کیف پول چند پلتفرمی گواردا (Guarda Wallet)
  • کیف پول نرم افزاری اتمیک (Atomic Wallet)

هر یک از این والت ها، مزایا و معایب خاص خود را دارند، بنابراین کاملاً به نیازهای شخصی شما بستگی دارد که کدام یک را انتخاب کنید.

آینده ارز دیجیتال کاردانو

آینده یک ارز دیجیتال وابستگی شدید به اهداف آن پروژه و تیم سازنده آن دارد و اینکه در زمان‌هایی که در وایت پیپر خود بیان کردند به آن اهداف برسند و اینکه پروژه را از نظر امنیت در سطح مناسبی نگه دارند اصولاً بر اساس این منوال شرکت‌ها بزرگ‌های درباره آینده قیمتی یک رمز ارز نظرهایی را بیان می‌کنند که ما در ادامه به بیان تعدادی از این نظرات می‌پردازیم.

۱- به گفته سایت کوین سویچ، قیمت کاردانو تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۱ دلار رسیده و سپس تا ۲ دلار نیز پیشروی خواهد کرد. به گفته این وب‌سایت، قیمت آدا در ۵ سال آتی به ۳ دلار نیز خواهد رسید.

۲- دیجیتال کوین پرایس پیش‌بینی می‌کند قیمت ADA صعودی خواهد بود اما این صعود محدود بوده و تا سال ۲۰۲۶ قیمت هر آدا به ۲۰ سنت خواهد رسید.

۳- سایت کوین که فعال در حوزه ارزهای دیجیتال است، تخمین می‌زند قیمت آدا در سال ۲۰۲۰ به ۱۹ سنت رسیده و ارزش این رمز ارز تا سال ۲۰۲۵ تا ۴۵ سنت بالا می‌رود.

جوانب مثبت آدا کادرانو

تیم توسعه آن با پروژه‌های موفقی مانند «بیت شرز» و «اتریوم» کار کرده است.

این اولین بلاکچین است که از چند لایه – لایه تسویه حساب و محاسبه – استفاده می‌کند.

محدودیت مقیاس گذاری وجود ندارد. هرچه افراد بیشتری از بلاکچین استفاده کنند، تراکنش‌های بیشتری نیز قابل پردازش است.

ارز رمزنگاری شده «ADA» معاملات ارزان و سریع را ارائه می‌دهد.

سازوکار اجماع کاردانو نسبت به بلاک چین‌های قدیمی سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد و همچنین منصفانه‌تر است.

جوانب منفی آدا کاردانو

زنجیره بلوک هنوز در حال توسعه است، بنابراین برخی از ادعاهای این پروژه فقط نظری هستند.

بلاک چین‌های دیگر مانند «ریپل»، «استلار Lumens» و «نئو» هم می‌توانند بیش از ۱۰۰۰ تراکنش را در ثانیه پردازش کنند.

حداکثر مقیاس‌پذیری در حال حاضر فقط ۲۵۷ تراکنش در ثانیه است.

مشکلات کیف پول رسمی آنها همچنان به قوت خود باقی هستند.

این پروژه تاکنون کمی کندتر از سایر رقبای خود حرکت کرده و قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز هنوز در آن اجرایی نشده اما با وجود تیمی که پشت آن است و مستنداتی که تاکنون از پیشرفت‌های پروژه ارائه داده‌اند، می‌توان انتظار داشت کاردانو آهسته و پیوسته تمام وعده‌های خود را عملی کند.

کد خبر 502723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اشکان IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
    13 3
    برای آینده ،سود دهیش خوب هستش
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
    6 8
    علط گفته الا از یکو نیم دلار بیشتره وداره نیره بال
  • IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    6 4
    کاردانو مطمعن وکم ریسک هست برا سرمایه گذاری خ ارز خوب وموفقیه