۵ هزار میلیارد تومان برای مترو در زیرزمین هزینه شده است/ دروازه شرقی اصفهان سروسامان گرفت

شهردار اصفهان گفت: در چهار سال گذشته بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان که دو هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان آن اوراق مشارکت بود، برای انجام اقدامات زیرساختی در زیر زمین این شهر هزینه شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی در شصت و پنجمین نشست هم اندیشی اصفهان فردا با حضور جمعی از معتمدان منطقه هشت شهرداری، اظهار کرد: خرسندم که شصت و پنجمین جلسه اصفهان فردا به عنوان هم اندیشی با مردم منطقه‌ای برگزار می‌شود که استحقاق دریافت خدمات زیادی را دارند.

وی با اشاره به وجود ۲۰۰ محله در شهر اصفهان افزود: در دوره مدیریت «محمد کیهانی» مدیر منطقه هشت شهرداری، چهار مرتبه به این منطقه آمده و بازدیدهایی را از محله‌های کوجان، خانه اصفهان، بهرام آباد و پرتمان انجام دادم؛ نوروز سال ۹۸ ساعاتی را در کوچه پس کوچه‌های منطقه به بازدید اختصاص داده و تصمیم گرفتیم که پرتمان آسفالت شود، همچنین چندین مرتبه نیز به تنهایی در محلات منطقه هشت حضور یافته و با مردم گفت و گو کرده‌ام.

شهردار اصفهان با بیان اینکه منطقه هشت و محله‌های هفده‌گانه آن برای مدیریت شهری اصفهان ناآشنا نیست، افزود: ملاقات با مردم منشأ اثر است و به کشف حقایق کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه فلسفه حضور معاونان شهردار در جلسات هم‌اندیشی، شنیدن سخنان معتمدان است تا نکات مطرح شده یادداشت‌برداری و پیگیری شود، افزود: منطقه هشت حریم ندارد و از همه نقاط در محدوده شهر قرار دارد که این یک امتیاز ویژه برای آن به شمار می‌رود، زیرا حریم گاهی برای مناطق هزینه دارد؛ همچنین این منطقه بیش از دو هزار هکتار وسعت دارد که ۲۷۰ هزار نفر از جمعیت دو میلیون و ۲۵۰ هزارنفری شهر اصفهان در آن ساکن هستند.

نوروزی با بیان اینکه منطقه هشت شهرداری با دارا بودن جمعیت زیاد فاقد برخی امکانات لازم است، گفت: در این منطقه بخش بزرگی از هنرمندان و افراد توانمند حضور دارند و سرشار از سرمایه‌های اجتماعی است که این داشته‌ها باید با تدبیر در راستای تأمین رفاه بیشتر مردم استفاده شود.

وی ادامه داد: منطقه‌ای با این وسعت و جمعیت و تنوع جمعیتی و اقوام مختلف و اعتقادات و ادیان و مذاهب و زندگی مسالمت‌آمیز آنها باید از امکانات بسیار خوبی برخوردار باشد.

اضافه شدن ۲۰ هزار متر فضای سبز به منطقه ۸

نوروزی با اشاره به سرانه فضای سبز در منطقه هشت، گفت: نباید سرانه فضای سبز این منطقه ۵.۳ مترمربع باشد در حالی که متوسط سرانه فضای سبز شهر اصفهان ۱۸.۴ متر است و در برخی مناطق شهر به بیش از ۲۶ متر می‌رسد؛ هرچند بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی، سرانه فضای سبز ۹ متر تعیین شده و اینکه میانگین فضای سبز شهر اصفهان ۱۸ مترمربع است، حکایت از شرایط خوب دارد.

وی با بیان اینکه در شهر اصفهان پنج هزار و ۲۰۰ هکتار فضای سبز وجود دارد که چهار هزار هکتار آن در اختیار شهرداری است، تصریح کرد: در چهار سال اخیر ۳۰۰ هکتار فضای سبز با استفاده از گونه‌های گیاهی مقاوم به شرایط خشکی ایجاد شده است.

شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: مدیریت شهری اصفهان با توجه به شرایط زاینده‌رود و خشکسالی، پساب را تصفیه کرده به طوری که در حال حاضر ۱۵ درصد از چهار هزار هکتار فضای شهر با استفاده از پساب آبیاری می‌شود که در برنامه‌ها، افزایش این میزان تا ۵۰ درصد نیز پیش‌بینی شده است.

وی با تأکید بر اینکه باید استاندارد ملی سرانه فضای سبز در شهری که فوق استاندارد فضای سبز را دارد، رعایت شود، گفت: در منطقه هشت شهرداری با استفاده از گونه‌ها و چمن‌های مقاوم به کم‌آبی ۲۰ هزار مترمربع به فضاهای سبز قبلی اضافه شده است.

مجموعه فرهنگی باران آغازگر تئاتر شهر باشد

نوروزی ادامه داد: وجود تنها ۹ مرکز فرهنگی، سه سالن مطالعه، فعال بودن چهار مجموعه ورزشی، ۲۴ مرکز تفریحی، ۸۶ مرکز آموزشی و ۴۵ کانون سلامت و فعال بودن ۲۵ سمن مردمی در منطقه هشت با وسعت زیاد و برای جمعیت ۲۷۰ هزار نفری آن، بسیار کم و غیرقابل قبول است.

وی با بیان اینکه در این دوره چهار ساله مدیریت شهری برای استقرار عدالت فضایی تلاش زیادی انجام شده است، تصریح کرد: قرار نیست که سینماها فقط در هسته مرکزی شهر یا در رهنان و خوراسگان باشد، بلکه قرار است شمس آباد نیز تئاتر شهر داشته باشد، لذا در این راستا بررسی لازم انجام می‌شود تا مجموعه فرهنگی باران آغازگر تئاتر شهر باشد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه بودجه منطقه هشت شهرداری در سال گذشته ۱۴۰ درصد رشد داشته که مبتنی بر برنامه‌ریزی و تلاش شبانه روزی بوده است، افزود: در سال گذشته ۱۵۰ درصد جذب بودجه در منطقه هشت انجام شده است که ۷۱ درصد آن در حوزه عمرانی و ۲۹ درصد در بخش جاری بوده است.

وی با تأکید بر اینکه در سال جاری چهار هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از بودجه ۱۰ هزار میلیارد تومانی شهرداری در حوزه حمل و نقل شهر هزینه می‌شود، خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان به لحاظ افزایش بودجه از برخی شهرهای کشور پیشی گرفته و اقدامات را با توجه به عدالت فضایی انجام می‌دهد.

احداث بخشی از خط یک مترو در ۱۷ سال، تکمیل آن در ۴ ماه

نوروزی با اشاره به افزایش هزینه‌های ساخت مترو اظهار کرد: ساخت هر کیلومتر مسیر مترو ۵۵ میلیون دلار هزینه دارد این در حالی است که سال ۸۰ که کلنگ مترو به زمین زده شد برای ساخت هر کیلومتر مسیر مترو ۱۴ میلیارد تومان باید هزینه می‌شد.

وی با بیان اینکه احداث خط یک متروی اصفهان ۱۷ سال طول کشید و تنها هر سال پنج درصد ساخته شد و با پیشرفت ۸۵ درصدی تحویل این دوره مدیریت شهری شد، افزود: خوشبختانه ۱۵ درصد باقیمانده آن در مدت زمان چهار ماه با خرد جمعی، تدبیر، حمایت همگانی و اراده قوی تکمیل شد.

شهردار اصفهان تاکید کرد: در ابتدای فعالیت این دوره مدیریت شهری، مترو فقط تا چهارراه تختی امکان جابه‌جایی مسافران را داشت و هیچکس باور نمی‌کرد ادامه مسیر تا صفه در مدت چهار ماه احداث شود و تعداد مسافران آن از یک هزار و ۶۰۰ مسافر تا قبل از کرونا به ۱۲۰ هزار نفر افزایش یابد.

شهردار اصفهان با بیان اینکه در چهار سال گذشته بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان که دو هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان آن اوراق مشارکت بود، برای انجام اقدامات زیرساختی، زیر زمین این شهر هزینه شده است، تأکید کرد: در حال حاضر سیزدهمین ایستگاه خط دو مترو کلنگ زنی شده و ایستگاه‌ها یکی پس از دیگری در حال احداث است تا مردم زینبیه به راحتی به آتشگاه، میدان آزادی و میدان علیخانی و سایر نقاط شهر بروند و البته این خدمت برای کل جمعیت شهر اصفهان است.

وی با اشاره به پروژه حلقه حفاظتی شهر اصفهان گفت: حلقه حفاظتی شهر ۸۰ کیلومتر طول دارد که ۵۰ کیلومتر آن متعلق به شهر اصفهان است و بزرگترین پل آنکه به نام سردار شهید سلیمانی نامگذاری شده در مدت زمان ۲۰ ماه و ۲۰ روز احداث شد تا دروازه شرقی شهر آبروی اصفهان سر و سامان بگیرد.

بعضی افراد در اظهار نظرها منافع شهر را در نظر نمی‌گیرند

شهردار اصفهان با اشاره به احداث و بهره‌برداری از پل آفتاب، خاطرنشان‌کرد: پل آفتاب حلقه اتصال چند مسیر قرار بود در مدت ۱۸ ماه ساخته شود، اما کمتر از ۱۰ ماه احداث شد و مورد بهره برداری قرار گرفت تا از تردد کامیون‌ها در سه راه نقشینه، خیابان بعثت و چهارراه عاشق اصفهانی جلوگیری شود و خطرات تصادف‌های منجر به فوت شهروندان را از بین ببرد.

وی با بیان اینکه در این شهر روزانه سه میلیون و ۷۰۰ هزار سفر با استفاده از خودرو انجام می‌شود و پنج میلیون لیتر بنزین در شهر دود می‌شود، ادامه داد: همچنین روزانه پنج میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌شود که نتیجه آن افزایش آلودگی هوا است که مرگ و میر زودرس را به مردم تحمیل می‌کند.

نوروزی با اشاره به ایجاد ۷۷۷ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در شهر، گفت: ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری ظرفیت جدیدی برای کاهش ترافیک و آلودگی هوای شهر است.

وی با اشاره به پروژه تراموا خاطرنشان کرد: اگر برای ایجاد تراموا در شهر تاکید داریم هر چند در این راستا بعضی افراد در اظهار نظرات خود منافع شهر را در نظر نمی‌گیرند و مخالفت می‌کنند، این در حالی است که در نظر داریم با احداث تراموا، دانشجویان دانشگاه صنعتی را از دروازه تهران و حدود ۶۰ هزار دانشجو، استاد و کارمند را در دانشگاه اصفهان در میدان آزادی با این وسیله پاک و ایمن جا به جا کنیم.

شهردار اصفهان با بیان اینکه اجرای پروژه BRT برای کاهش زمان سفرهای درون شهری شهروندان است، گفت: اگر همه این کارها انجام شده، مجموعه‌ای به نام شورای شهر لوایح پیشنهادی شهرداری را تصویب کرده تا بتوانیم خدمات خوبی به شهروندان ارائه کنیم.

وی با اشاره به طرح پرتمان، اظهار کرد: با جدیت این طرح پیگیری شد تا اینکه خوشبختانه پس از مدت‌ها به ثمر نشست زیرا در محله پرتمان مردم گرفتار هستند و باید اراده قوی برای حل مشکلات آنها وجود داشته باشد تا از این شرایط خارج شوند.

نوروزی تصریح کرد: اگر آبادانی و تراموا به شهر آید، رفاه، آسایش و آرامش شهروندان افزایش خواهد یافت، به هر حال نمی‌توان جاذبه ایجاد کرد و گرانی نداشت و این سیاست کلی کشور است.

مشکل اتوبوس محله مارچین حل شود!

وی با تاکید بر اینکه باید مراکز آموزشی در سطح شهر توزیع شود تا عدالت فضایی تحقق یابد، اظهار کرد: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری باید مشکل محله مارچین که خط اتوبوس ندارد را با استفاده از اتوبوس‌های جدید خریداری شده حل کند.

شهردار اصفهان با ابراز خرسندی از کاهش عمر اتوبوس‌های شهر پیرو اقدامات انجام شده در راستای نوسازی و بازسازی آنها، گفت: برای رفع مشکلات ترافیکی خیابان‌های رباط و کاوه تدابیر لازم اندیشیده خواهد شد، همچنین خیابان ۶۰ متری پرتمان (حدفاصل خانه اصفهان تا ردانی پور) نیز هرچه زودتر احداث می‌شود.

وی گفت: سال گذشته در زینبیه تعداد چهار ورزشگاه احداث و در حصه بهترین فرهنگسرا راه‌اندازی شد؛ شهرداری مسئول حل همه مسائل شده که این را از افتخارات مدیریت شهری می‌دانیم، البته امیدواریم مدیریت واحد شهری محقق شود.

نوروزی با بیان اینکه «باغ گله» در محله شمس آباد باید آزادسازی شود، تاکید کرد: تاکنون ۵۰ درصد باغ گله آزادسازی شده و آزادسازی مابقی مسیر در حال توافق است.

وی ادامه داد: معیار ما رعایت حقوق شهروندی است و این موضوع برای ما بسیار حائز اهمیت است، بنابراین معتقدیم باید برای انجام آزادسازی‌ها با مردم گفت و گو کرد، چراکه کلید حل مسائل در عرصه‌های شهری، ملی و جهانی گفت و گو است.

شهردار اصفهان با بیان اینکه خیابان شریعتی در محله شمس آباد نیاز به آزادسازی دارد که به صورت تدریجی انجام خواهد شد، افزود: تغییر کاربری زمین‌های آموزشی بر عهده آموزش و پرورش است، البته در تغییر کاربری‌ها باید منافع عمومی در نظر گرفته شود.

وی با بیان اینکه برای رفع مشکلات املاک مشاعی راهکارهایی شناسایی و برخی مسائل اینگونه املاک نیز حل شده است، گفت: بر اساس ماده ۲۲ قانون ثبت، دولت کسی را مالک می‌شناسد که سند به نام او باشد از این رو با اداره ثبت جلساتی در خصوص املاک مشاعی برگزار شده است، البته باید دستگاه‌های ذیربط نیز ورود کنند؛ همچنین برای حل مسائل مربوط به املاک مشاعی باید جلسه‌ای با حضور معتمدان محلی و بازرسی کل کشور برگزار شود تا به نتیجه برسد.

اجرای طرح پارکینگ زیرسطحی در میدان ۵ طبقه

نوروزی با تاکید بر اینکه می‌توان طرح شبیه پارکینگ زیرسطحی خیابان توحید را در میدان پنج طبقه اجرا کرد، افزود: اخیراً طرحی ارائه شده که در خیابان‌های شلوغی که مدارس فرسوده وجود دارد، مدرسه‌ها را بسازیم و طبقه زیرین آن را پارکینگ کنیم، اما هنوز این طرح عملیاتی نشده است.

وی ادامه داد: در جریان ناآرامی‌های آبان‌ماه ۹۸ پله برقی و سیستم‌های کامپیوتری میدان علیخانی از بین رفت و پل مکانیزه روبه‌روی پارک قلمستان نیز آسیب دید که تعمیرات آن انجام شده و تا چند روز آینده تکمیل خواهد شد.

شهردار اصفهان با تاکید بر شایسته سالاری در شهرداری، اظهار کرد: در این دوره مدیریت شهر شهری ۳۸ نفر از بانوان به عنوان شهردار، مدیرعامل، رئیس اداره یا مدیرکل در شهرداری منصوب شدند، زیرا معتقدیم بانوان به عنوان نیمی از جمعیت می‌توانند مدیریت خوبی در شهر و جامعه داشته باشند.

وی با بیان اینکه برای اجرای طرح تئاترشهر در چهارباغ عباسی اختلافاتی وجود داشته که مسائل آن در حال رفع شدن است، گفت: به زودی پروژه احداث پردیس موسیقی و پارک ۲۲ هکتاری در مجموعه گل نرگس کلنگ‌زنی خواهد شد و طرح جدیدی برای چهارباغ بالا آغاز می‌شود. همچنین در منطقه شش شهرداری نیز دو سالن تئاتر در حال احداث است.

وی تصریح کرد: برنامه راهبردی اصفهان ۱۴۰۵ برای شهر تدوین شده و اگر بخواهیم رشد و شکوفایی عمرانی را دنبال کنیم باید بر اساس برنامه حرکت شود، زیرا انحراف از برنامه به ضرر مردم است.

کد خبر 499597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • . هموطن IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
    1 1
    شهردار خوب اصفهان به بهارستان هم تشریف بیارید فاز دو فضای سبز میخادخ اردیبهشت پارک خوبی داره ولی فروردین نداره توروخدا رسیدگی کنید خدایی شهر جدید بهارستان خیلی امکانات میخاد
  • محمد IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
    1 0
    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شهردار پرتلاش و زحمتکش و دلسوز شهر اصفهان. اگر شما لطف کنید و طرحی که حتما شما و همکاران شما برای رفع مشکل چندین ساله محله عاشق آباد در منطقه۱۲ که هنوز بن بست است و راهی به جایی ندارد هرچه زودتر عملیاتی شود بزرگترین لطف را به مردم این محله داشته اید.البته شما قبلاً لطف زیادی به مردم این محله داشته اید که قدردان زحمات شما هستیم.
  • سام IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱
    0 0
    سلام خسته نباشید، از مسوولان خواشمند هستیم که فکری عم به کشیدن مترو به سمت فولادشهر کنند، به خدا محور بسیار پر ترددی هست و خیلی ساله که قرار مترو بکشند برای این شهر! فولادشهر واقعا از لحاظ جذب جمعیت و پیشرفت و تبدیل شدن به یکی از شهرای خوب کشور واقعا توانمند، اما خواهشمند هستیم که مسوولان استانی و شهری اصفهان به این محور و شهر فولادشهر توجه بیشتری کنند، و اگر تبدیل به مرکز شهرستان یا شهرستان جدید شود که چه عالی! چون فولادشهر از لحاظ جمعیت و پیشرفتگی و فرهنگ مردم، بسیار بهتر از زرین شهر است، و من متعجب هستم که چرا هنوز شهرستان نشده!....