اقدامات شهرهای جهان برای ترویج ایمن پیاده‌روی

تمرکز زیاد مقامات شهری بر بهبود زیرساخت‌های شهری برای رانندگان و افراد سوار بر دوچرخه، مانع از توجه آن‌ها به عابران پیاده می‌شود و همین امر می‌تواند تبعات زیادی بر میزان زیست‌پذیری شهری بر جای بگذارد چرا که نحوه جابجایی سهم مهمی در افزایش رضایتمندی شهری بر عهده دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بسیاری از محققان بر این باورند که در شهرهای آمریکایی نظیر فینیکس در ایالت آریزونا، توجه خاص برنامه‌ریزان شهری به ایجاد زیرساخت‌های مربوط به تردد وسایل حمل و نقل موتوری، اسکوترهای برقی و دوچرخه‌های سواری باعث شده است عابران پیاده تا حد زیادی در طراحی شهری نادیده گرفته شوند. در واقع شهر فاقد پیاده‌روهای وسیعی برای رفت و آمد ایمن عابران پیاده است و به همین دلیل، هر ساله خبرهای زیادی از آسیب به این افراد در حین تردد در خیابان‌ها به گوش می‌رسد این در حالی است که سایر کاربران خیابان‌ها از امکانات به مراتب بهتری برای تردد خود بهره‌مند هستند.

بدیهی است که هر چند یک سفر از طریق خودرو، اسکوتر یا دوچرخه انجام شود اغلب به وسیله پیاده‌روی مسیری هر چند کوتاه آغاز شده و به همین طریق نیز پایان می‌یابد بنابراین توجه به ایجاد زیرساخت‌های پیاده‌روی یکی از مهم‌ترین اصولی است که برنامه‌ریزان هر شهر باید به دقت مورد توجه قرار دهند تا شهری ایده‌آل برای تمام ساکنان به وجود آورند.

برنامه‌ریزان در بسیاری از شهرهای جهان اخیراً اقدامات زیادی به منظور بهبود زیرساخت‌های شهری برای ترویج هر چه بیشتر پیاده‌روی انجام داده‌اند تا نه تنها رضایتمند شهروندی را افزایش دهند بلکه از مزایای بیشمار حمل و نقل پاک بهره‌مند شوند.

اقدامات شهرهای جهان برای ترویج ایمن پیاده‌روی

توجه مقامات اوکلند به بعد اقتصادی ترویج پیاده‌روی در شهر

اوکلند، بزرگترین شهر در نیوزلند به شمار می‌رود که بخش اعظمی از فضاهای عمومی آن به تردد وسایل حمل و نقل موتوری اختصاص داده شده و همین امر، رفت و آمد سایر کاربران را با مشکل مواجه کرده است. البته اخیراً مقامات شهر از تصمیم خود برای بهبود زیرساخت‌های پیاده‌روی رونمایی کرده‌اند چرا که این نوع تردد را بیش از هر چیز دیگری برای رونق اقتصادی شهر مفید دانسته‌اند.

در این راستا، اقدامات متعددی صورت گرفته است به عنوان مثال در منطقه فورت که محلی مسکونی و تجاری به حساب می‌آید محل پارک خودروها به نصب پارکلت‌ها، کاشت درختان و سایر اقدامات مشابه اختصاص داده شده که همین امر هر روز بر تعداد افرادی افزوده است که به سمت فروشگاه‌های منطقه روانه می‌شوند.

اقدامات شهرهای جهان برای ترویج ایمن پیاده‌روی

علاوه بر این، برنامه‌ریزان اوکلند در نظر دارند به ایجاد پیاده‌راه‌های متعددی در شاهراه اصلی تجارت شهر به نام خیابان کوئین بپردازند که البته هزینه اولیه این اقدام حدود پنج میلیون و ۹۰۰ هزار پوند برآورد شده است.

گزارشات حاکی است اقداماتی که تاکنون مقامات اوکلند برای ترویج پیاده‌روی انجام داده‌اند، حدود ۵۴ درصد به تعداد افرادی افزوده که از این طریق به رفت و آمد می‌پردازد و بازدید از فروشگاه‌های اطراف را نیز تا ۴۷ درصد با افزایش روبرو کرده است. این در حالی است که ۲۵ درصد کاربران وسایل حمل و نقل موتوری به پیاده‌روی روی آورده‌اند چرا که ۸۰ درصد آن‌ها، تردد پاک را شیوه‌ای بسیار ایمن فرض کرده‌اند.

اقدامات شهرهای جهان برای ترویج ایمن پیاده‌روی

آموزش تردد ایمن در لندن

پایتخت انگلستان یکی از بهترین شهرهای دوستدار پیاده‌روی در جهان به حساب می‌آید که در آن، ۵۱ درصد مردم در تنها ۹ درصد از فضای خیابان‌ها به تردد می‌پردازند علاوه بر این در مسیرهایی که اغلب به عابران پیاده اختصاص داده شده، تعداد بیشماری از دوچرخه‌سواران به رفت و آمد می‌پردازند این در حالی است که تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر ایجاد مشکل بین عابران پیاده و دوچرخه‌سواران در این فضاهای محدود ارائه نشده است.

مقامات لندن اخیراً، تنها تردد اتوبوس‌های عمومی، عابران پیاده و دوچرخه‌سواران را در بعضی نقاط شهر مجاز دانسته‌اند که البته این اقدام منجر به کاهش حداکثری سوانح خیابانی در این نقاط شده است اما پرسشی که در اینجا ممکن است ذهن افراد بسیاری را مشغول کند این که چگونه ممکن است یک خیایان به طور همزمان در اختیار عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و افراد سوار بر اتوبوس‌ها قرار گیرد و هیچ سانحه خاصی اتفاق نیفتد؟

اقدامات شهرهای جهان برای ترویج ایمن پیاده‌روی

خیابان کوئین یکی از موفق‌ترین نقاط لندن در حل چالش‌های پیش روی تردد به حساب می‌آید که در آن، تدابیر خاص مدیران منجر به کاهش برخورد بین عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و اتوبوس‌های عمومی شده است در واقع مقامات پایتخت بریتانیا از تکنولوژی برای رسیدن به این هدف بهره گرفته‌اند به این صورت که دوربین‌ها در خیابان‌ها نصب شده و نرم‌افزارهایی آموزشی در اختیار شهروندان قرار گرفته است که امکان برخورد کاربران مختلف این خیابان‌ها را به حداقل می‌رساند در واقع مردم شهر یاد می‌گیرند چگونه مسیر خود را از سایر کاربران جدا کنند و امکان برخورد با آن‌ها را به حداقل برسانند.

افزایش امنیت زنان در فضاهای عمومی هانوی

بسیاری از محققان، ایجاد سرویس‌های بهداشتی ایمن در فضاهای عمومی را شاخص بسیار مهمی از یک شهر متمدن و قابل پیاده‌روی فرض می‌کنند. شواهد حاکی است که بیش از ۸۷ درصد زنان و دختران اهل هانوی، پایتخت ویتنام از عبور و مرور در خیابان‌ها و سایر فضاهای عمومی شهری هراس دارند چرا که اغلب آن‌ها مدعی هستند در حین گذراندن اوقات فراغت خود در این مکان‌ها، از سوی مردان و پسران جوان مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند. این وضعیت در سرویس‌های بهداشتی بسیار بحرانی‌تر است و همین امر زنان شهر را با چالش‌های زیادی در حین تردد در فضاهای شهری موجه کرده است.

اقدامات شهرهای جهان برای ترویج ایمن پیاده‌روی

حتی بسیاری از زنان هانوی مدعی هستند که در اتوبوس‌های عمومی نیز از سوی جنس مخالف مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و مجبور می‌شوند در میانه مسیر و بدون رسیدن به مقصد، خودرو را ترک کنند. مقامات اهل هانوی از اقدامات جدید خود در این راستا خبر داده و ادعا کرده‌اند به زودی سیستم‌های روشنایی خیابان‌ها و سایر فضاهای عمومی را ارتقا می‌دهند تا از این طریق، امکان تردد ایمن را برای شهروندان به ویژه زنان و دختران تامین کنند البته شهردار از اعمال اقدامات بسیار بیشتری سخن گفته اما به جزئیات آن اشاره‌ای نکرده است.

کد خبر 499427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.