۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
iOS 15  رونمایی شد + ویژگی و تغییرات

شرکت اپل، از آی او اس ۱۵ (iOS 15) نسخه‌جدید سیستم‌عامل اختصاصی کوپرتینیونشین‌ها برای آیفون‌ها رونمایی کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بالاخره کنفرانس توسعه‌دهندگان اپل یعنی WWDC2021 فرا رسید و مطابق انتظار شاهد رونمایی از نرم‌افزارها و خدمات مختلفی از سوی اپل بودیم که گل سر سبد این مجموعه هم طبیعتاً iOS 15 است. سیستم عاملی که نسخه نهایی آن در ماه سپتامبر منتشر می‌شود اما خوشبختانه می‌دانیم گوشی‌های جدید اپل قرار است با چه قابلیت‌های نرم‌افزاری راهی بازار شود.

حدوداً یک سال پیش بود که اپل از iOS 14 با قابلیت‌های انقلابی رونمایی کرد. چند سالی بود که شاهد چنین تغییراتی در iOS نبودیم، اما شروع تغییرات چشمگیر این سیستم عامل محبوب از سال گذشته بود، به همین علت انتظار نداشتیم iOS 15 خیلی پر سر و صدا باشد. پیش از این هم در رابطه با تغییرات جدید صورت گرفته اطلاعاتی وجود داشت اما در ادامه به بررسی دقیق‌تر این قابلیت‌ها می‌پردازیم:

اعلانات

iOS 15  با قابلیت‌های جذاب رونمایی شد

بخش اعلانات در iOS 15 تغییر و تحول گسترده‌ای داشته است؛ بدین صورت که این بار به لطف قابلیتی تحت عنوان Notification Summary (خلاصه اعلانات) کاربران مجبور نمی‌شوند بین آن همه اعلانات کم‌اهمیت در صفحه قفل سردرگم شوند. با کمک Notification Summary فقط اعلانات مهم برای کاربران به نمایش در می‌آید تا آن‌ها برای یافتن اعلانات مهم وقت زیادی صرف نکنند. در واقع اکنون اعلانات به صورت دسته‌های شخصی‌سازی‌شده به نمایش در می‌آیند تا فضای زیادی را روی صفحه اشغال نکنند.

لایو تکست

"لایو تکست" در واقع الهام گرفته از گوگل لنز و فوق‌العاده کاربردی است. لایو تکست به کاربران این امکان را می‌دهد تا متون را از تصاویر، اسکرین‌شات‌ها و سایر تصاویر جدا کنند. این تمام چیزی است که لایو تکست برایتان انجام می‌دهد اما همین کار نیز بسیار مفید و کاربردی به نظر می‌رسد. به گفته اپل فرایند جداسازی متن از تصاویر تماماً درون خود گوشی انجام شده و هیچ یک از متن‌ها به جایی ارسال نمی‌شود.

والت (Wallet)

اپلیکیشن والت همان طور که از نامش پیداست آمده تا نیاز کاربران به کیف پول فیزیکی را از بین برود، اما ظاهراً اپل در نظر دارد با این اپلیکیشن، کاربران حتی سوئیچ یا کلید همراه خود نداشته باشند در واقع از داشتن آن بی‌نیاز باشند. کارت‌های اعتباری و دبیت‌کارت‌ها اکنون دیجیتال شده است اما با پشتیبانی از UWB کارت‌های فیزیکی اکنون باز یا قفل کردن بعضی از خودروها، درها، آیفون و اپل‌واچ ممکن شده است. شرکت‌هایی نظیر BMW و هتل Hyatt از جمله اولین شرکت‌هایی هستند که از اپلیکیشن یاد شده و قابلیت‌های جذاب آن پشتیبانی می‌کنند. جالب اینجاست که در برخی از ایالت‌های آمریکا دیگر نیازی به همراه داشتن کارت شناسایی نیست چرا که با همان والت می‌توانید آن را اسکن کنید و با خیال راحت به کارهای خود بپردازید.

تغییرات ظاهری سافاری

iOS 15  با قابلیت‌های جذاب رونمایی شد

اپل این بار سیستم عامل مکینتاش را بسیار به نسبت قبل تغییر داده اما iOS 15 نیز تغییرات خوب کم نداشته است؛ از جمله این تغییرات می‌توان به مرورگر سافاری اشاره کرد که این بار در نسخه موبایل تغییرات بسیار خوبی داشته و با اضافه شدن یک قابلیت جدید، اجازه می‌دهد با سوایپ کردن بین تب‌ها، به تب مورد نظر دسترسی داشته باشید. گروه‌بندی تب‌ها؛ چیزی که در حال حاضر در مرورگر کروم نیز دیده می‌شود این اجازه را به کاربر می‌دهد تا تب‌های مختلف را در گروه‌های مجزایی دسته‌بندی کند البته این قابلیت به‌زودی به سافاری اضافه خواهد شد.‌

بهبود اپلیکیشن آب و هوا (Weather)

iOS 15  با قابلیت‌های جذاب رونمایی شد

اپلیکیشن آب و هوا اکنون یک تغییر در شکل ظاهری خود داشته که نه تنها جلوه‌های بصری آن را بهتر کرده است بلکه قابلیت‌های بسیار خوب نیز به آن اضافه شده است. اکنون یک رادار بهبود یافته به این اپلیکیشن اضافه شده که دما و میزان بارندگی را در یک نقشه تعاملی به کاربران نشان می‌دهد بدین ترتیب کاربران قادر خواهند بود شرایط آب و هوا را به صورت زنده در یک محلی مشخص مشاهده کنند.

اپل این آپدیت را حتی برای آیفون 6S سال ۲۰۱۵ نیز منتشر کرده و این خبر فوق‌العاده خوبی است. برخلاف سال‌های گذشته، کاربران اپل مجبور نخواهند بود iOS 15 را روی گوشی‌های خود نصب کنند و اگر تمایل داشته باشند می‌توانند همچنان به استفاده از iOS 14 بپردازند امکانی که پیش از این وجود نداشت و اصلاً فکرش را هم نمی‌کردیم روزی اپل بخواهد چنین سیاستی را در قبال آپدیت‌هایش در پیش بگیرد.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 499122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.