۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹
کتاب‌های کمک درسی

موفقیت در تحصیل و کنکور یک امر تصادفی نیست، باید بستر مناسب برای ترقی دانش آموز فراهم باشد تا بتواند عملکرد خوبی در یادگیری دروس و شرکت در آزمون‌ها داشته باشد، یکی از امکاناتی که وجود آن به دانش‌آموزان در یادگیری بهتر، تمرین مؤثرتر و آشنایی با سوالات امتحانی و کنکور کمک می‌کند کتاب‌های کمک درسی است.

موفقیت در تحصیل و کنکور یک امر تصادفی نیست، باید بستر مناسب برای رشد و ترقی دانش آموز فراهم باشد تا بتواند عملکرد خوبی در یادگیری دروس و شرکت در آزمون‌ها داشته باشد، یکی از امکاناتی که وجود آن به دانش آموزان در یادگیری بهتر، تمرین مؤثرتر و آشنایی با سوالات امتحانی و کنکور کمک می‌کند کتاب‌های کمک درسی است. در این مقاله قصد داریم لیست کتاب‌های کمک درسی را در اختیارتان قرار دهیم.

کاربرد کتاب‌های کمک درسی و انواع آن

چند دهه است که استفاده از کتاب‌های کمک درسی مانند کلاغ سفید به منظور یادگیری و عملکرد بهتر دانش آموزان در مدارس رایج است، این کتاب‌ها با هدف تشریح ساده دروس، حل تمرین و نمونه سوال، جمع بندی و نکات مهم درسی و همچنین آماده سازی برای کنکور تألیف و نگارش می‌شوند. کتاب‌های کمک درسی از نظر محتوا به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که شامل موارد زیر است:

  • کتاب‌هایی که به عنوان درسنامه طراحی شده‌اند، این کتاب‌ها با آموزش مفاهیم اولیه کتاب درسی به دانش‌آموز کمک می‌کند تا بتواند محتوای آموزشی را بهتر درک کند. کتاب‌هایی مثل سیر تا پیاز انتشارات گاج یا ماجراهای من و درسام خیلی سبز از جمله این کتاب‌ها است.
  • کتاب‌هایی که دارای تمرین‌ها و نمونه سوالات تشریحی هستند. این نوع از کتاب‌های کمک آموزشی به منظور آماده‌سازی دانش‌آموز برای امتحانات طراحی شده است. کتاب‌هایی مانند پرسمان از این دسته می‌باشند.
  • کتاب کار که در واقع کتاب‌هایی شامل تمرین و انواع تست‌ها هستند، این کتاب‌ها به ثبت مطالب درسی در ذهن دانش‌آموز کمک می‌کند.
  • کتاب‌هایی که شامل تست‌ها و سوالات چهارگزینه‌ای به منظور آماده سازی دانش‌آموز برای شرکت در آزمون‌های مهمی مثل تیزهوشان و یا کنکور طراحی شده است. این کتاب‌ها هم انواع مختلفی دارند و بر اساس سطح علمی دانش آموزان و همچنین سبک متفاوت آزمون‌ها تألیف شده‌اند. عمومی ترین دسته این کتاب‌ها برای سطح علمی ساده و متوسط طراحی شده و از تست‌های آسان و متوسط تا کمی از تست‌های دشوار در کتاب کمک درسی قرار داده شده است (مجموعه تست‌های طبقه بندی شده) دسته دیگری نیز وجود دارد که متعلق به دانش آموزانی است که قصد دارند تلاش بیشتری در مطالعه داشته باشند این مدل کتاب‌ها به بررسی تست‌های دشوار و نکته دار پرداخته است. مانند کتاب‌های IQ گاج، نردبام خیلی سبز و سه سطحی کانون فرهنگی آموزش قلم چی.

ویژگی‌های یک کتاب کمک درسی خوب

برای این که یک کتاب کمک درسی برای شما مفید واقع شود و بتوانید بهترین بهره را از آن ببرید، باید ویژگی کتاب‌های درسی را بشناسید، همچنین باید درک خوبی از موقعیت تحصیلی و سطح علمی خودتان داشته باشید، این مسائل به شما کمک می‌کند تا هدف شما از خرید کتاب کمک درسی مشخص شده و یک انتخاب تأثیرگذار داشته باشید. می‌دانیم که کتاب‌های کمک درسی بسیاری از انتشارات مختلف از جمله گاج، مدرسان شریف، قلم چی، انتشارات ققنوس و … در بازار وجود دارند، در واقع انتخاب از میان انواع کتاب‌های رنگارنگ و مختلف از یک منبع درسی کار مشکلی است، اما ویژگی‌هایی که از یک کتاب کمک درسی خوب انتظار می‌رود به شما کمک می‌کند تا انتخاب بهتری داشته باشید، این ویژگی‌ها را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • یکی از مهمترین نکاتی که در مورد کتاب‌های کمک آموزشی وجود دارد این است که به کتاب درسی پایبند باشد، توالی آموزشی در کتاب رعایت شده باشد به این معنا که به روند یادگیری دانش‌آموز در مدرسه توجه کرده و بر اساس دانسته‌های دانش آموزان طراحی شده باشد.
  • طرح پرسش و معما و مسائل مختلف تشریحی و تستی در کتاب با هدف تشویق دانش‌آموز به مطالعه با تمرکز و دقت بیشتر محتوای کتاب درسی.
  • طبقه‌بندی سوالات در کتاب‌های کمک درسی، رعایت ترتیب سوالات از آسان به سخت تا دانش‌آموز بتواند گام به گام و همراه با کتاب کمک درسی سطح علمی خود را افزایش دهد.
  • آموزش مفهومی و توجه به نکات بنیادی در یادگیری هر سرفصل آموزشی
  • متن جذاب و ارائه مثال‌های ملموس و قابل درک داشته باشد به طوری که دانش‌آموز را به مطالعه ترغیب کند.
  • استفاده از از تصاویر مختلف برای فهم و درک بهتر مطلب، همچنین استفاده از جلوه‌های بصری برای ترغیب دانش‌آموز به مطالعه بیشتر.

کتاب‌های کمک درسی

انتخاب کتاب کمک درسی مناسب

از نظر کیفی به کتابی یک کتاب خوب آموزشی اطلاق می‌شود که در آن سوالات و تمرینات زیادی بر اساس محتوای کتاب درسی تهیه شده باشد، این تمرین‌ها باید طبقه‌بندی بوده و از آسان به دشوار در کتاب قرار گیرد.

انتخاب کتاب‌ها بر اساس نیاز دانش آموزان باید صورت گیرد، می‌توان نوع کاربرد کتاب‌ها بر اساس نیاز دانش‌آموز را به این شکل توضیح داد:

  • کتاب‌هایی که شامل توضیح کامل درس، همراه با تمرین‌ها و تست‌ها هستند، این کتاب‌ها برای کسانی مناسب است که به دنبال رفع اشکال یا قوی کردن پایه تحصیلی خود هستند.
  • کتاب‌هایی که شامل نکات آموزشی و به شیوه آموزش به روش تمرین هستند. این کتاب برای کسانی مناسب است که قصد دوره کردن مطالب درسی را دارند.
  • کتاب‌هایی که فقط شامل تمرین و تست‌های متنوع هستند و در واقع یک نوع کتاب کار هستند.
  • کتاب‌هایی که شامل تست‌های چهار گزینه‌ای به همراه پاسخ تشریحی هستند.
  • کتاب‌های این دو دسته آخر مناسب کسانی است که به منظور انجام تمرینات اضافی جهت تسلط بر مطالب درسی، آزمون‌های ورودی و کنکور تلاش می‌کنند.

برای تهیه کتاب‌های کمک درسی چه کار کنیم

برای این که بتوانید یک خرید عالی را تجربه کنید باید ابتدا لیست کتاب‌های کمک درسی مورد نیاز خود را تهیه کنید، بهتر است قبل از خرید از معلم یا استاد خود در مورد انتخاب کتاب مناسب راهنمایی بخواهید، نکته مهم بعدی این است که اگر اطلاعات کافی در مورد کتاب در اختیار ندارید می‌توانید در زمان خرید از فروشنده بخواهید تا اطلاعات کاملی در اختیار شما قرار دهد.

کتاب‌های کمک درسی

در زمان خرید کتاب کمک درسی ابتدا فهرست کتاب را مشاهده کنید تا مطمئن شوید مباحثی که به آنها نیاز دارید در کتاب آمده است، سپس یک نگاه کلی به صفحات داخل کتاب بیندازید. مطالب و تمرین‌ها را بررسی کنید، حتی کمی از محتوی کتاب را بخوانید. سعی کنید کتابی را انتخاب کنید که دارای یک محتوای غنی و مناسب باشد.

کد خبر 497656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.