سامانه سپام و اپلیکیشن "برق من" تنها مرجع اعلام زمان خاموشی‌ها است

رئیس اداره اطلاع رسانی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان ادامه داد: خاموشی‌ها امر جدانشدنی شبکه‌های توزیع برق است و نیاز به سامانه اعلام حوادث و خاموشی‌ها در همه جای جهان وجود دارد. این خاموشی‌ها که خواسته و برنامه‌ریزی شده است نیز از سال ۹۸ در سامانه سپام اطلاع رسانی شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد علی اکبری امروز _شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۰_ در نشست خبری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مرجع اطلاع خاموشی‌ها در اصفهان سامانه سپام است که از طریق آن با سه روش جست و جو بر اساس رمز رایانه و مکان‌یابی و برنامه خاموشی مردم می‌توانند از طریق اپلیکیشن برق من نیز می‌توانند به برنامه خاموشی دست یابند. محل سکونت یا شغل خود را دریافت کنند، در برخی استان‌ها، این برنامه به صورت روزانه و یا منطقه‌ای برنامه خاموشی اعلام می‌شود. در استان اصفهان نیز برنامه هفتگی قطعی برق در این اپلیکیشن اعلام می‌شود.

وی افزود: جداولی که منتشر شده مربوط به سال ۹۸ بوده، اکنون مسیرهای تغذیه فیدرها تغییر کرده و انتشار این جداول منجر به خطای مردم می‌شود. زیرساختی از سال ۹۸، پس از خاموشی‌های آن زمان، برای فراهم کردن امکاناتی که مردم بتوانند از زمان خاموشی‌ها مطلع شوند. در همین راستا سامانه سپام از سال ۹۷ بر سایت شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان قرار داشته و همه خاموشی‌هایی که در استان اتفاق می‌افتد را اطلاع رسانی کرده است.
رئیس اداره اطلاع رسانی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان ادامه داد: خاموشی‌ها امر جدانشدنی شبکه‌های توزیع برق است و نیاز به سامانه اعلام حوادث و خاموشی‌ها در همه جای جهان وجود دارد. علاوه بر این برای اتصال مشترکان جدید به شبکه برق نیازمند قطع شبکه هستیم، این خاموشی‌ها که خواسته و برنامه‌ریزی شده است نیز از سال ۹۸ در سامانه سپام اطلاع رسانی شده است.
امکان نظر سنجی مردمی نیز در این سامانه فراهم شده است.

اکبری خاطرنشان کرد: خاموشی‌ها در این سامانه به صورت آنلاین و به روز اطلاع رسانی می‌شود. جداولی که برای اطلاع رسانی خاموشی‌ها منتشر شده است، بر اساس مسیرهای تغذیه است، و این در حالی است که مشخص نیست در هر زمان مشترکان یک خیابان یا محله توسط کدام فیدر تغذیه می‌شود، بنابراین امکان اعلام زمان خاموشی‌ها از طریق مسیر فیدرها در کلانشهرها وجود ندارد.

وی افزود: این جداول در کلانشهرها کارایی لازم را ندارد، در شهرهای کوچک نیز که تعداد فیدرها کمتر است نیز اعلام خاموشی‌ها امری ناممکن است. مشترکان توزیع برق شهرستان اصفهان، جانمایی شده و به ازای هر مشترک امکان دقیق اعلام زمان خاموشی در سامانه سپام فراهم شده است. آخرین تغییرات و آخرین برنامه‌ریزی ها برای اعمال خاموشی‌ها از طریق سامانه سپام اطلاع رسانی می‌شود.

برق مدارس تأمین می‌شود

رئیس اداره اطلاع رسانی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان خاطرنشان کرد: مدارس جدا از بقیه شهر نیست و برق آنها در شبکه شهر تأمین می‌شود، مسیر تغذیه اصلی شهر به مدارس، بیمارستان‌ها و مدارس برق‌رسانی می‌کند، بنابراین زمانی که خاموشی اعمال می‌شود شامل همه این مشترکان خواهد شد.

اکبری گفت: مجموعه آموزش و پرورش ۱۲۳ حوزه امتحانی به شرکت توزیع برق اصفهان اعلام کرده که بیش از ۸۰ فیدر تغذیه با آن درگیر است، با توجه به اهمیت ساعت ۸ تا ۹ صبح برای مدارس، خاموشی در این حوزه‌ها در سایر ساعات اعمال خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر این با شرکت شهرک‌های صنعتی نیز قرار است تفاهم نامه‌ای نیز منعقد شود تا در ساعات اعلامی خود صنایع خاموشی‌ها اعمال شود، این کار نیز در هفته آینده انجام خواهد شد. ۳۵۰۰ مگاوات نیروگاه برق آبی به دلیل کاهش ۳۷ درصدی بارندگی در میانگین ۲۰ سال اخیر، از مدار خارج شده است. وزارت نیرو متولی تأمین آب و برق است، با توجه به استراتژیک بودن مخازن آبی، وزارت نیرو میزان تولید برق از سدها را کاهش داده است.

رئیس اداره اطلاع رسانی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان تصریح کرد: هرگاه تراز مصرف و تولید متفاوت شود، مدیریت اضطراری بار انجام می‌شود. میزان تراز تولید و مصرف استان اصفهان منفی است، در نیروگاه‌های اصفهان روزانه سه هزار و ۵۰۰ مگاوات برق تولید شده و حدود ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق مصرف می‌شود، مابه‌التفاوت این میزان از سایر نیروگاه‌های کشور تأمین می‌شود.

اکبری خاطرنشان کرد: خاموشی‌ها برای تأمین پایداری شبکه به طوری که دچار خاموشی سراسری نشویم انجام می‌شود؛ شرایط خاص جنوب و شمال کشور، شیوع ویروس کرونا در این استان‌ها اهمیت وجود برق را چند برابر کرده است.

افزایش مصرف برق کاملاً مربوط به استخراج رمزارزها نیست

وی ادامه داد: در فروردین و اردیبهشت ماه امسال بیش از ۱۵ درصد رشد مصرف نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته‌ایم؛ نمی‌توان ادعا کرد که این ازدیاد مصرف کاملاً مربوط به استخراج رمز ارزها است. صنعت در شهر و استان اصفهان رشد چشمگیری داشته و پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۴۰ درصد رشد صنعت داشته باشیم که لازم است برق پایدار برای آن تأمین شود.

رئیس اداره اطلاع رسانی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از عوامل مؤثر بر افزایش مصرف، گرمای زودرس بوده است که بار زیادی را به صنعت برق تحمیل می‌کند، هر درجه افزایش حرارت بین هزار و ۵۰۰ تا دو هزار مگاوات افزایش مصرف را به شبکه برق اضافه می‌کند.

وی افزود: میانگین گرمای هوا نسبت به سال قبل افزایش یافته است؛ هفته اول و دوم فروردین امسال دمای خوزستان به ۳۸ درجه رسید که بی سابقه بوده است. علاوه بر خشکسالی، جاری نبودن زاینده رود و استفاده از چاه‌های کشاورزی در عمق ۴۰ تا ۵۰ متری منجر به افزایش توان و مدت زمان فعالیت موتورهای کشاورزی شده است.

رئیس اداره اطلاع رسانی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان تصریح کرد: همچنین قرنطینه‌های خانگی و استفاده از دستگاه‌های اکسیژن ساز نیز منجر به افزایش مصرف برق شده است. استخراج رمز ارز نیز به صورت قارچ گونه و غیر مجاز در کل کشور در حال گسترش است.

میزان مصرف ماینرها آن قدرها زیاد نیست

اکبری خاطرنشان کرد: کل مصرف ماینر در کل کشور ۳۲۰ مگاوات است، مصرف برق کل کشور ۵۸ هزار مگاوات است، بنابراین میزان مصرف ماینرها آن قدرها زیاد نیست، علاوه بر این از ابتدای خرداد، این ماینرها از شبکه خارج شده است.

وی افزود: استخراج غیر مجاز برق امروز صنعت برق را با مشکل مواجه کرده است، در کل دنیا ۱۵ تا ۲۰ هزار مگاوات برق برای تولید رمز ارز مصرف می‌شود؛ بر اساس نرخ معاملات پیش بینی می‌شودکه بین ۷ تا ۱۰ درصد این رمز ارزها در ایران تولید می‌شود که بر اساس آن بین هزار و ۵۰۰ تا دو هزار مگاوات رمز ارز به صورت غیر مجاز در ایران استخراج می‌شود. در مزارع کشاورزی، صنایع متروکه، منازل و با استفاده از کامپیوترهای شخصی برای رمزارزهای جدید، در مراکز آموزشی و تجاری نیز شاهد ماینینگ هستیم.

رئیس اداره اطلاع رسانی شرکت توزیع برق شهرستان اصفهان گفت: حجم ریالی و توسعه پویش "الف ب ایران" در استان اصفهان بیشتر از سایر استان‌ها بوده است، توسعه تولید نیروگاهی به اندازه مصرف نبوده و مصرف از میزان تولید پیشی گرفته است.

کد خبر 496945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.