آینده مبهم بازار طلا

افزایش نرخ طلا در دو سال اخیر به دلایلی چون تحریم‌ها ، نرخ ارز و کرونا تا جایی پیشروی داشت که در اواسط سال گذشته سکه تا مرز ۱۶ میلیون تومان هم پیش رفت و اکنون با افت بهای آن به نظر می‌رسد شرایط تا حدودی متعادل‌تر شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گرانی بی‌سابقه نرخ طلا از ابتدای سال ۲۰۲۰ و پس‌ از آن همراه با شیوع ویروس کرونا در سطح جهان، از جمله اتفاقات قابل تأمل این ایام بوده است زیرا همزمان با فراگیری کرونا از حجم تولید طلا و ارائه خدمات در همه کشورها، کاسته شد به طوری که در سال ۲۰۲۰ اغلب کشورها حتی ابرقدرت‌ها با رشد منفی اقتصاد روبرو شدند.

در ایران نیز بازار طلا با وجود آن که در ماه‌های پایانی هر سال با رشد معاملات و رونق همگام می‌شود به دلیل ورود این ویروس که از اواخر سال ۹۸ شیوع یافت معاملات بازار طلا روزبه‌روز کاهشی‌تر و تا پایان سال ۹۹ هم این وضعیت روزبه‌روز شدیدتر می شد.

امسال هم یک هفته پس از تعطیلات نوروزی، موج چهارم کرونا باعث تعطیلی مجدد بازارها شد بنابراین بازار طلا در اولین ماه سال جدید هم درگیر رکود بود به طوری که قیمت طلا متأثر از نبود تقاضا و کاهش نرخ ارز و انس نسبت به اواخر اسفندماه اندکی ارزان شد و اکنون با وجود در حال انجام بودن مذاکرات وین و در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری شرایط بازار طلا راکد شده و گویا مردم برای ورود به این بازار در انتظار مشخص شدن تکلیف امور سیاسی هستند؛ البته با واکسیناسیون عمومی کرونا و بر طرف شدن آثار ناخوشایند ویروس کرونا بر میزان فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی افزوده شده و در ادامه سال ۲۰۲۱ به احتمال قوی شاهد رشد اقتصاد جهانی خواهیم بود.

نرخ طلا تابع قیمت جهانی است

حال پرسشی که در خصوص بازار طلا وجود دارد آن است که پس از گذر از انتخابات، مذاکرات و کرونا آینده این بازار چگونه خواهد بود؟ به گفته کارشناسان با توجه به این که انتظار داریم نرخ ارز در کشورمان ثابت باقی بماند و نرخ جهانی طلا هم افزایش پیدا نکند، در بازارهای داخلی انتظار می‌رود قیمت سکه و طلا که متأثر از قیمت جهانی این فلز است تقریباً ثابت باقی بماند یا حتی با اندکی کاهش مواجه شود. احتمالاً در سال ۱۴۰۰ شوک‌های شدید افزایش قیمت طلا که از اوایل سال ۹۷ تا اواسط ۹۹ در کشور شاهد بودیم را نداشته باشیم و ثباتی بر قیمت ریالی طلا حاکم باشد.

اصغر شیشه‌بران، رئیس اتحادیه تولید و فروش مصنوعات طلا، جواهر و نقره اصفهان در این رابطه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: طلا جزء فلزات استراتژیک است و مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بر شرایط آن تأثیرگذار است اما نمی‌توان گفت که انتخابات ریاست جمهوری کشور بر بازار طلا تأثیرات چندانی خواهد گذاشت بلکه آنچه شرایط هر بازاری را تعیین می‌کند عرضه و تقاضا است بنابراین ممکن است جوی که حاکم شده باعث کاهش تقاضا و بی‌رونقی بازار را فراهم آورده باشد.

به گفته وی نرخ طلا وابستگی کاملی به قیمت انس جهانی دارد و نرخ انس هم با دلار و یورو سنجیده می‌شود؛ زمانی که قیمت انس کاهش می‌یابد قیمت آن در داخل هر کشور با نرخ ارز رسمی همان کشور، سنجیده می‌شود و قیمت نهایی به دست می‌آید بنابراین افت انس جهانی به علاوه ریزش نرخ دلار هر دو عواملی برای سقوط قیمت طلا و سکه در بازار ایران محسوب می‌شود.

رئیس اتحادیه تولید و فروش مصنوعات طلا، جواهر و نقره اصفهان در ارتباط با شرایط کنونی بازار خاطرنشان می‌کند: این بازار به واسطه تداوم کرونا، نوسانات قیمت نفت و قرارگیری در ماه رمضان دچار افت شده بود؛ معمولاً خرید و فروش طلا و جواهر در ماه رمضان راکد می‌شود که امسال هم تقاضا به شدت کاهش یافته بود. از طرفی هم شیوع ویروس کرونا در کشور محدودیت‌هایی را برای بازارها ایجاد کرد که برخی از بازارها دچار افت شدید شدند اما چند روزی است که بازار متعادل‌تر شده است.

شیشه‌بران در رابطه با آینده بازار طلا می‌گوید: این که بتوان در مورد آینده قیمتی آن پیش بینی خاصی داشت ناممکن است زیرا همانطور که اشاره شد نرخ طلا تحت تأثیر مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جهان است و ممکن است در هر زمانی اتفاقی خاص در نقطه‌ای به وقوع رسد و انعکاس آن هم در ایران خواهد بود. آنچه فعلاً برای نرخ طلا در کشور ما مقرر است تابع نرخ ارزی است که بانک مرکزی تعیین می‌کند.

تا پایان نیمه نخست با تغییر خاصی مواجه نمی‌شویم

رضا مهدوی، فعال بازار طلا در مورد آینده بازار طلا در سال جاری به خبرنگار ایمنا می‌گوید: سال گذشته نرخ طلا افزایش بسیار بالایی را طی کرد که به کرونا و نوسانات شدید اقتصادی در کل جهان مربوط می‌شد اما در پایان سال، شرایط قیمت طلا بهتر شد که مجدداً به نرخ انس جهانی و بهبود اوضاع اقتصادی مربوط می‌شد اینگونه که در روزهای پایانی سال ۹۹ و اسفندماه بازار مقداری با ثبات رو به رو شد و قیمت انس جهانی با توجه به تولید واکسن در سطح جهانی و بهتر شدن اوضاع اقتصادی جهان با کاهش روبرو شد و البته در ایران هم متأثر از شرایط جهانی و به دلیل افت نرخ ارز، قیمت طلا با ریزش قابل توجهی روبرو شد.

وی اظهار می‌کند: اکنون با توجه به شرایطی که در جهان و در کشور ما به وجود آمده تصور می‌شود در نیمه نخست امسال نرخ ارز بر همین ثبات بماند که تأثیر مستقیم آن بر قیمت طلا خواهد بود. مشخص شدن نتیجه مذاکرات و تعیین رئیس‌جمهور کشور از جمله اتفاقات سیاسی هستند که ممکن است شرایط بازار را در نیمه دوم سال تغییر دهد چون معمولاً هر نوع خبری، بر جو روانی بازارها به خصوص طلا و ارز تأثیرگذار است.

این فعال بازار طلا ادامه می‌دهد: این اخبار باعث کاهش یا افزایش در عرضه و تقاضا را فراهم می‌آورد و اینچنین وضع یک بازار برهم می‌ریزد بنابراین نمی‌توان پیش بینی خاصی برای آینده بلندمدت طلا داشت. فقط آنچه فعلاً می‌توان احتمال داد تا پایان نیمه نخست امسال است که بر همین روال پیش خواهد رفت.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 495952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.