از افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی تا حمایت از دانش‌آموزان مستعد بی بضاعت

یکصد و هشتاد و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز عصر امروز(یکشنبه) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در نخستین دستور کار مصوبات یکصد و هشتاد و پنجمین جلسه این شورا که عصر امروز (یکشنبه) برگزار شد، طرح یک‌فوریتی جمعی از اعضای شورا، درباره حمایت از دانش‌آموزان مستعد بی بضاعت که از کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورا ارائه شده بود، به تصویب رسید.

در ماده واحده این مصوبه شهرداری موظف شده است که به ۲۲۰ نفر از دانش‌آموز دختر مستعد بی‌بضاعت مدارس شیراز که فاقد سرپرست و نان‌آور هستند، ماهانه مبلغ پنج میلیون ریال و مجموعاً مبلغ ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال به مدت ۹ ماه کمک‌هزینه معیشتی و تحصیلی پرداخت کند. این مبالغ تا پایان سال ۱۴۰۰ و با شرایطی که کمیته‌ای متشکل از نمایندگان سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره)، شهرداری و آموزش‌وپرورش با نظارت شورای اسلامی شهر تعیین می‌کنند، ارائه خواهد شد.

تبصره اول این ماده واحده شهرداری را موظف کرده است که گزارشی منظم، به‌صورت ماهانه از عملکرد این مصوبه به شورای اسلامی شهر ارسال کند؛ همچنین در تبصره دوم تصریح شده که ردیف اعتباری ۱۵۰۲۰۴ به مبلغ پنج میلیارد ریال کاهش و مبلغ ردیف ۱۵۰,۳۰۲ به میزان یادشده افزایش یابد.

در ادامه این جلسه، لایحه یک‌فوریتی شهرداری شیراز درباره افزایش نرخ کرایه جابه‌جایی مسافر در شبکه حمل‌ونقل مسافر شهر شیراز شامل ناوگان اتوبوس، مینی‌بوس و تاکسی در سال ۱۴۰۰ ارائه شد و اعضای شورا آن را با قید یک‌فوریت به‌منظور بررسی به کمیسیون‌های عمران، حمل‌ونقل و ترافیک با عنوان کمیسیون اصلی رسیدگی‌کننده و برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک با عنوان کمیسیون فرعی رسیدگی‌کننده ارسال کردند.

دیگر دستور کار این شورا به لایحه یک‌فوریتی شهرداری شیراز، درباره افزایش ۲۰۰ درصدی سهام شهرداری شیراز در بانک شهر اختصاص یافت و لایحه یادشده با قید یک‌فوریت برای بررسی به کمیسیون برنامه و بودجه، امور حقوقی و املاک شورا ارسال شد.

در ادامه این جلسه شوراییان به بررسی نامه فرمانداری شهرستان شیراز مبنی بر ایراد به مصوبه پرداخت فوق‌العاده عمران شهردار شیراز مربوط به سال‌های ۹۶، ۹۷ و ۹۸ پیرو تفریغ بودجه سال‌های یادشده پرداختند و مقرر شد اصل موضوع به بعد از طی مراحل قانونی مبنی بر تأیید گزارش حسابرسی موکول شود.

دیگر موضوع جلسه یکصد و هشتاد و پنجم شورای اسلامی شهر شیراز نیز به نامه‌ای دیگر از فرمانداری شیراز اختصاص یافت که درباره ایراد به به‌کارگیری نیروهای شرکتی شهرداری شیراز بود و مقرر شد ضمن پذیرش نظر هیأت تطبیق مستقر در فرمانداری، موضوع بایگانی شود.

دیگر نامه فرمانداری شیراز به ایراد بر مصوبه‌ای در خصوص تمدید مدت قرارداد پیمانکاران تبلیغات شهری طرف قرارداد با شهرداری در سال ۹۹ مربوط بود که مهلت قرارداد آنان را برای مدت یک سال و با افزایش ٢٠درصدی مبلغ قرارداد جاری عنوان می‌کرد.

اعضای شورا عنوان کردند که با توجه به اینکه افزایش ۲۰ درصدی مبلغ قرارداد علی‌رغم رکود اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، رعایت صرفه و صلاح مندرج در بند ۱۴ ماده ۸۰ قانون شوراها و بند ۹ ماده ۵۵ قانون شهرداری را در برمی‌گیرد، بر این مصوبه اصرار می‌کنند.

در ادامه، بررسی ایراد فرمانداری شیراز به موضوع سلب قابلیت استفاده عمومی به مساحت ۰۶/ ۲۳۷ مترمربع عرصه جاده متروک مجاور پلاک ثبتی اوقافی ۴۳۵/ ۱۶۷۱ بخش ۴ با کاربری مجتمع مسکونی با تراکم کم و کد نوسازی ۱-۵۴-۱۹-۴، با کسب آرای لازم و با یک ماده‌واحده به تصویب رسید که براساس آن، با توجه به موافقت اداره کل راه و شهرسازی استان فارس و همچنین به دلیل اینکه زمین یادشده راه عبور ندارد و در تصرف مالک زمین مجاور است و ازلحاظ طرح جامع نیز مجاوران آن مجتمع‌های مسکونی با تراکم کم هستند، امکان واگذاری را به‌صورت مستقل ندارد؛ افزون بر این، زمین عنوان‌شده از دو طرف به اراضی موقوفه در تصرف و اجاره ملک پلاک ثبتی اوقافی ۵۳۴/ ۱۶۷۱ محدود شده است و با توجه به حقوق مکتسبه پلاک مجاور، با سلب قابلیت استفاده عمومی آن موافقت شد.

دیگر دستور کار این شورا به بررسی ایراد فرمانداری شیراز درباره مصوبه‌ای با موضوع الزام شهرداری شیراز به خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی اختصاص یافت که با یک ماده واحده به تصویب رسید؛ براساس آنچه در این ماده‌واحده یاد شده است شهرداری مکلف است ضمن رعایت ضوابط و مقررات قانونی و آئین‌نامه مالی و معاملاتی شهرداری تهران تسری یافته به سایر کلانشهرها، ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی را از محل بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری و سایر تسهیلات پیش‌بینی شده در بودجه سالانه کشوری باهدف توسعه سیستم حمل‌ونقل عمومی کلانشهرها خریداری کند.

در تبصره اول این مصوبه عنوان شده که شهرداری مکلف است آئین‌نامه نحوه واگذاری اتوبوس‌ها یا خرید خدمت موضوع طرح را ظرف مدت دو ماه به تصویب شورای اسلامی شهر رساند؛ افزون بر این، تبصره دوم این مصوبه طرح توجیهی پیشنهادی شهرداری شیراز را به تأیید شورا رساند.

در ادامه، طرح کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز، درباره تسهیلات نوسازی ناوگان تاکسیرانی شیراز در صحن ارائه و مقرر شد موضوع برای بررسی به کمیسیون تلفیق شورا ارسال شود.

کد خبر 495648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.