چهار روش خانگی برای درمان حساسیت دندان چیست؟

مشکل دندان‌های حساس، شیوع حساسیت دندان در بزرگسالان، شایع‌ترین عوامل تشدید کننده حساسیت دندان، روش‌های علمی پیش گیری حساسیت دندان و چهار روش خانگی برای درمان حساسیت دندان را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مشکل دندان‌های حساس که اغلب پیامد پوسیدگی مینای دندان است می‌تواند بسیار ناخوشایند و آزاردهنده باشد، علاوه بر پوسیدگی مینای دندان، استفاده از مسواک سفت و روش ناصحیح در مسواک کردن دندان‌ها نیز می‌تواند به حساسیت دندان‌ها منجر شود.

حساسیت دندان بیشتر در بزرگسالان دیده می‌شود که تقریباً همه افراد آن را تجربه کرده اند، روی سطح دندان هزاران عصب انتقال دهنده وجود دارد که قادرند هر نوع واکنشی را به مرکز عصبی دندان منتقل کنند به خصوص اگر بر روی دندان گرما و سرمای شدیدی ایجاد شود به سرعت این پیام به مرکز عصبی انتقال داده می‌شود که تمام این انتقالات در اثر حساس بودن دندان ایجاد می‌شود که همیشه با دردهای ناگهانی و سریع همراه است.

شایع‌ترین عوامل تشدید کننده حساسیت دندان

حساسیت دندان می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد از جمله این عوامل، پوسیدگی و فرسوده شدن دندان، التهاب لثه، فرسوده شدن مینای دندان شکستگی دندان، قرار گرفتن عصب دندان در معرض مواد غذایی و موارد دیگر است اما زمانی که افراد به پزشک مراجعه می‌کنند ممکن است هیچ گونه خرابی و فرسودگی را در دهان شما مشاهده نکند و فقط نشان دهنده حساس شدن دندان‌های آنها باشد.

افرادی که دارای دندان‌های حساس هستند، ممکن است درد و ناراحتی را به عنوان یک پاسخ به محرک‌های خاص تجربه کنند ممکن است این درد را در ریشه دندان‌های آسیب دیده احساس کنید، غذاهای گرم و نوشیدنی، غذاهای سرد و نوشیدنی، هوای سرد، غذاهای شیرین و نوشیدنی، غذاهای اسیدی و نوشیدنی، آب سرد، به خصوص در هنگام مسواک زدن دندان و دهان شویه الکلی شایع‌ترین عوامل ایجاد یا تشدید کننده حساسیت دندان است.

چهار روش خانگی برای درمان حساسیت دندان چیست؟

برخی از افراد با توجه به جنس دندان‌هایی که دارد ممکن است به دفعات زیادی دچار این مشکل شود اما باید بدانید که عواملی وجود دارد که با انجام آنها مینای دندان به مرور از بین خواهد رفت و دیگر لایه‌ای جهت محافظت از دندان وجود نخواهد داشت به همین دلیل است که زمانی که دندان پوشش محافظتی خود را از دست می‌دهد منجر به ایجاد حساسیت دندان خواهد شد.

از عواملی که باعث از بین رفتن پوشش محافظتی دندان می‌شود، استفاده از مسواک‌هایی با جنس بسیار زبر و شیوه نادرست مسواک زد و همچنین استفاده زیاد از نوشیدنی‌های اسیدی است، باید گفت که جای نگرانی نیست چرا که راه‌های مفید و خانگی زیادی جهت درمان حساسیت دندان وجود دارد که می‌توانید با کمک این روش‌ها حساسیت دندان را از بین بردن حساسیت دندانی استفاده کنید.

روش‌های علمی پیش گیری حساسیت دندان

آسیب رسیدن به مینای دندان، جبران ناپذیر است، هنگامی که مینا آسیب ببیند، هیچ راهی برای برگشت آن نیست، بنابراین فقط می‌توانیم از آن پیشگیری کنیم، از مسواک‌های دارای برس نرم استفاده کرده و محکم مسواک نزنید، سعی کنید طبق اصول صحیح مسواک بزنید.

خوردن غذاها و نوشیدنی‌های اسیدی را کاهش دهید و یا به کلی ترک کنید و اگر امکان ترک آنها نیست، حتماً بعد از مصرف آنها دهان خود را با آب بشورید و حداقل نیم ساعت صبر کنید و بعد مسواک بزنی، حواس تان باشد که دندان قروچه نکنید و یا دندان‌هایتان را بیش از حد فشار ندهید، در هنگام خواب می‌توانید از گارد دهان استفاده کنید.

هر شش ماه یک بار حتماً به متخصص دندانپزشکی مراجعه کنید، اگر به خاطر استفاده بیش از اندازه از دهان شویه دچار حساسیت و آفت دهان شدید مصرف دهانشویه را کم کنید، به علاوه از دهان شویه مخصوص دندان‌های حساس استفاده کنید.

گاهی اوقات با تمام مراقبت‌هایی که می‌کنیم ولی باز هم یک یا چند دندان مان دچار حساسیت می‌شوند، در این صورت بهترین کار مراجعه به متخصص دندان پزشکی است، در غیر این صورت می‌توانید از خمیر دندان‌های مخصوصی استفاده کنید که جلوی حساسیت و درد را می‌گیرند و همچنین ژل فلوراید که باعث استحکام مینای دندان می‌شود و حساسیت را کاهش می‌دهد نیز می‌تواند به شما کمک کند.

چهار روش خانگی برای درمان حساسیت دندان چیست؟

خمیر دندان کاهش حساسیت: بعد از چندین بار استفاده از این خمیر دندان، درد مرتبط با دندان‌های حساس از بین می‌رود، انواع متنوعی از این نوع خمیر دندان در داروخانه‌ها موجود است، از دندانپزشک خود بپرسید کدام محصول برای شما مؤثرتر است.

فلوراید: ممکن است دندانپزشک شما از فلوراید برای نواحی حساس دندان، قوی ساختن مینای دندان و کم کردن درد، استفاده کند، او شاید انواع فلوراید جهت مصرف خانگی را برای شما تجویز کند تا در فواصل منظمی از آن استفاده کنید.

استفاده از پانسمان بی حسی: بعضی اوقات ریشه‌های بدون محافظ می‌توانند از طریق گذاشتن و بستن پانسمان به سطوح قسمت‌های حساس ریشه درمان شود، برای انجام این فرآیند ممکن است بی حسی موضعی نیاز باشد.

جراحی پیوند لثه: اگر ریشه دندان شما بافت لثه‌ای اش را از دست داده، مقداری بافت لثه را می‌توان از جای دیگر برداشت و به قسمت حساس شده بر اثر تحلیل لثه پیوند کرد، این روش می‌تواند ریشه‌های بدون محافظ را درمان کند و حساسیت را کم کند.

روت کانال: اگر حساسیت دندان شما منجر به درد شدید و غیر قابل تحمل شده و درمان‌های دیگر مؤثر واقع نمی‌شوند، دندانپزشک احتمالاً روت کانال را توصیه می‌کند، روشی که برای درمان مشکلات مربوط به عصب دندان از ان استفاده می‌شود، این روش به عنوان موفق ترین تکنیک برای از بین بردن حساسیت در نظر گرفته شده است.

چهار روش خانگی برای درمان حساسیت دندان

دندان پزشکان برای درمان حساسیت دندان‌ها راهکارهای پزشکی مختلفی را توصیه می‌کنند، اما در کنار این راهکارها، ترکیب‌های ساده و در دسترسی نیز وجود دارند که به تسکین این مشکل کمک می‌کنند، درمان حساسیت دندان به روش طبیعی و خانگی می‌تواند گامی در جهت بهبود دندان باشد، چهار روش خانگی برای درمان حساسیت دندان عبارتند از:

برگ گواوا

جویدن دو تا سه برگ گواوا می‌تواند به تسکین درد و کاهش حساسیت دندان‌ها کمک کند. همچنین در مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۷ میلادی انجام گرفت مشخص شد گواوا دارای خواص ضد درد، ضد التهاب و آنتی میکروبیال است.

چهار روش خانگی برای درمان حساسیت دندان چیست؟

سیر

سیر منبع غنی از منگنز، مس، ویتامین‌های B۶ و C و ماده معدنی مس است. هنگام جویدن دو تا سه حبه سیر ترکیبی موسوم به آلیسین آزاد تولید که این ترکیب دارای خواص آنتی میکروبیال است و می‌تواند به از بین بردن باکتری‌های مؤثر در بروز بیماری‌های دهان و دندان کمک کند.

شستشو دهان با آب نمک

آب نمک باکتری‌های موجود در دهان را از بین می‌برد و گزینه مناسبی برای حفظ بهداشت دهان است. مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۷ نشان داد آب نمک همچون دهان‌شویه‌ها در کاهش پلاک‌های دندان به شیوه‌ای مؤثر عمل می‌کند.

زردچوبه

این ماده که خواص متعددی برای سلامتی دارد به دلیل دارا بودن ترکیب کورکومین به تسکین درد دندان نیز کمک می‌کند.

کد خبر 495354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.