تاریخچه بوگاتی؛ از دیتریچ آلمان تا فولکس‌واگن

شرکت بوگاتی تولید کننده لوکس‌ترین و شیک‌ترین خودروهای دنیا است که با سابقه ۱۱۰ ساله در صنعت جهان می‌درخشد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بوگاتی یک شرکت خودروسازی فرانسوی_ایتالیایی_آلمانی است که هم اکنون دفتر مرکزی آن در فرانسه قرار دارد. با اطمینان کامل می‌توان گفت که تاکنون هیچ برند دیگری در صنعت خودروسازی جهان به اندازه بوگاتی در زمینه ساخت مدل‌های کلکسیونی و شیک خودرو محبوب و شناخته شده نیست. این شرکت از اوایل قرن بیستم نوآوری‌های شگفت انگیزی را پدید آورد تا خود را از دیگر خودروسازان جهان متمایز کند.

تاریخچه تأسیس بوگاتی

بنیانگذار شرکت بوگاتی فردی به نام اتوره بوگاتی بود که در سال ۱۹۰۹ این شرکت را با نام کامل Automobiles Ettore Bugatti در نزدیکی شهر دورلیشایم تأسیس کرد. اتوره بوگاتی در سنین نوجوانی در یک کارگاه ساخت درشکه‌های لوکس مشغول به کار بود سپس در اواخر قرن نوزدهم علاقه شدیدی به خودروها و دیگر وسایل نقلیه موتوری پیدا کرد. وی در سال ۱۸۹۸ یک خودرو برای شرکت ایتالیایی پرینتی و استاچی طراحی کرد، اما این محصول که بوگاتی تایپ یک نام گرفت به مرحله تولید نرسید. اتوره در سال ۱۹۰۱ دومین طرح خود به نام بوگاتی تایپ دو را به نمایشگاه میلان برد که مورد توجه بارون دیتریچ آلمانی قرار گرفت. این اتفاق منجر به همکاری این دو فرد برای تولید خودرو در کارخانه دیتریچ شد.

اولین محصول بوگاتی

در سال‌های ۱۹۰۲ تا ۱۹۰۴، خودروهای بوگاتی تایپ دو تا تایپ هفت توسط اتوره با برند بوگاتی برای دیتریچ ساخته شد. اولین محصول این برند، بوگاتی تایپ پنج با پیشرانه‌ ۱۲.۹ لیتری بود که در سال ۱۹۰۳ وارد مسابقات اتومبیل رانی شد. پس از آن اتوره در سال ۱۹۰۶ تصمیم گرفت به عنوان یک طراح مستقل با کارخانه‌های متفاوت مشارکت کند. وی در همان سال خودرویی با موتور ۵۰ اسب بخار تولید کرد. اتوره در سال ۱۹۰۹ موفق شد شرکت مستقل خود را در شهر مولشیم در آلمان تأسیس کند. نخستین خودرو با برند بوگاتی در ژانویه سال ۱۹۱۰ از خط تولید کارخانه خارج شد. در همان سال پنج خودروی دیگر نیز ساخته و فروخته شد.

جنگ جهانی اول

در طول جنگ جهانی اول، شرکت بوگاتی همانند شرکت‌های دیگر فعالیت خود را در زمینه تولید محصولات نظامی ادامه داد به طوری که این شرکت مشغول تولید موتور هواپیما برای دولت‌های فرانسه و آمریکا شد. درآمد حاصل از فروش این محصولات، سرمایه لازم به منظور شروع دوباره فعالیت‌های بوگاتی پس از جنگ را فراهم کرد. پس از جنگ جهانی اول بوگاتی به منظور حضور در مسابقات اتومبیل رانی برشیا ایتالیا سال ۱۹۲۱، بوگاتی تیپ ۱۳ را تولید کرد که موفق شد مقام‌های اول تا چهارم را کسب کند.

اولین خودروی تولید انبوه

اولین محصول لوکس بوگاتی با تولید انبوده در سال ۱۹۲۰ با نام تایپ ۲۳ برشیا رونمایی شد. این مدل خودرو به دلیل داشتن دو سوپاپ در هر سیلندر دارای اهمیت ویژه‌ای است. تا سال ۱۹۲۶ تقریباً دو هزار از این مدل خودرو تولید شد. یکی از پرافتخارترین خودروهای دنیا در مسابقات اتومبیل رانی تایپ ۳۵ است که در سال ۱۹۲۴ معرفی شد. تایپ ۴۰ نیز اولین محصول بوگاتی به عنوان یک خودروی خانوادگی بود. این محصول با پیشرانه ۱.۵ لیتری روی شاسی تایپ ۳۵ سوار شد علاوه بر این، تایپ ۴۳، ۴۴ و ۴۹ نیز با تکیه بر پلتفرم تایپ ۳۰ فروش بسیار خوبی داشتند.

قطار سریع‌السیر فرانسه

بوگاتی موفق شد قراردادی برای تولید قطار تندرو با دولت فرانسه امضا کند. نام این پروژه اتوریل بود و در سال ۱۹۳۳ به مرحله آزمایش در شرایط واقعی رسید. این قطار تا سال ۱۹۳۴ چندین بار به‌روزرسانی شد و به نهایت سرعت لحظه‌ای ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت رسید. سرعت بهره برداری اتوریل برای مسیر طولانی ۱۶۶ کیلومتر بر ساعت بود.

جنگ جهانی دوم

خط تولید بوگاتی در زمان جنگ جهانی دوم تعطیل شده بود، اما پس از جنگ تولید تایپ ۵۹ بوگاتی آغاز شد و به مقام قهرمانی نخستین مسابقه جایزه بزرگ فرانسه رسید علاوه بر این تولید نسخه تک صندلی تایپ ۷۳ بوگاتی شروع شده بود، اما مرگ اتوره بوگاتی در سال ۱۹۴۷ بر مشکلات شرکت اضافه کرد. این شرکت در سال ۱۹۵۲ برای آخرین بار در نمایشگاه اتومبیل پاریس شرکت کرد و در همین سال پس از افت شدید بخش تولید خودروی بوگاتی رسماً تعطیل شد.

بازگشت بوگاتی

در سال ۱۹۸۷، یک کارآفرین ایتالیایی به نام رومانو آرتیولی برند بوگاتی را خرید و فعالیت این شرکت دوباره شروع شد. او این یک کارخانه جدید در ایتالیا ساخت. اولین خودروی نسل جدید این برند، بوگاتی ای بی ۱۱۰ نام داشت. هنگامی که این خودرو آماده عرضه در بازارهای آمریکا و اروپا شد، بحران اقتصادی شروع شد و شرایط بد اقتصادی باعث شکست دوباره بوگاتی و تعطیلی فعالیت‌های آن در سال ۱۹۹۵ شد.

نقش فولکس واگن در احیای بوگاتی

فولکس واگن در سال ۱۹۹۸ حق تولید خودرو با نشان بوگاتی را به دست آورد. در سال ۲۰۰۰ فولکس واگن رسماً از تأسیس شرکتی به نام Bugatti Automobili S.p.A داد. اولین خودروی بوگاتی که پس از بازگشت دوباره تولید شد بوگاتی ویرون ۱۶.۴ بود که سریع‌ترین خودرو در زمان خود بود. بوگاتی آخرین ویرون خود را در سال ۲۰۱۵ تولید کرد و پس از آن خودروی بوگاتی شیرون را وارد بازار کرد. سرعت شتاب این خودرو از صفر تا ۱۰۰ کیلومتر، ۲.۵ ثانیه است. در سال ۲۰۱۸ نیز نسخه اسپرت این خودرو معرفی شد.

طراحی خودرو آینده بوگاتی

بر اساس صحبت‌های مدیرعامل جدید بوگاتی، استفان وینکلمن جانشین شیرون با پلتفرم جدید احتمالاً به پیشرانه پلاگین هیبرید با قدرتی بیش از دو هزار اسب بخار مجهز خواهد شد. طراحی این ابر خودرو از سال ۲۰۱۹ شروع شده و احتمالاً تا سال‌های ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ تولید می‌شود.

کد خبر 494882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.