۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
قلب سالم‌تر و عملکرد بهتر مغز

شواهد نشان می دهد که داشتن بیماری قلبی خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد؛ اما تیمی از محققان درصدد آن برآمدند تا دریابند که آیا این ارتباط در جمعیت سالم هم دیده می شود یا خیر؟

به گزارش ایمنا، در این مطالعه، اسکن MRI حدود ۳۰ هزار فرد بزرگسال سالم در بریتانیا گرفته شد تا سلامت قلب این افراد ارزیابی شود. شرکت کنندگان همچنین تست‌های فکری را در راستای ارزیابی توانایی در حل مسائل منطقی و استدلالی انجام دادند تا بدین ترتیب مشخص شود که چقدر مغزشان در پردازش اطلاعات سریع عمل می‌کند. عملکرد بهتر در این تست‌ها با عملکرد بهتر مغز مرتبط بود.

«نیکلاس هاروی»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ساوتهمپتون انگلستان، در این رابطه گفت: «نتایج نشان داد کسانی که در آزمون‌های شناختی عملکرد بهتری داشتند قلب سالم‌تری هم داشتند.» وی در ادامه می‌افزاید: «از این رو داشتن مغز سالم با داشتن قلب سالم مرتبط است.»

فاکتورهای پرخطر مانند سن، استعمال دخانیات، فشار خون بالا، مصرف الکل و میزان ورزش می‌تواند در بروز مشکلاتی از قبیل بیماری قلبی و زوال عقل در فرد تأثیر بگذارد. از این رو، تعیین اینکه آیا این عوامل مسئول ارتباط مغز و قلب هستند یا این اندام‌ها به طور مستقل با هم مرتبط هستند، مهم بود.

به گفته محققان، در حالی که مکانیسم‌های بالقوه ارتباط قلب و مغز به طور کامل ترسیم نشده اند، اما روشن است که این سیستم‌ها کاملاً به هم متصل هستند. اعصاب زیادی از مغز به طور مستقیم به قلب ارتباط دارند و از این رو یک ارتباط قوی بین این دو وجود دارد.

سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ساوتهمپتون انگلستان در این رابطه گفت: «یافته های ما در حالی که جمعیت جهانی در حال پیر شدن هستند بسیار مهم است. درک ارتباط بین این بیماری‌ها ما را قادر می‌سازد ارزیابی خود را از افراد مسن بهینه کرده و به طور بالقوه درمان‌های جدیدی را ایجاد کنیم که مکانیسم‌های معمول پیری را هدف قرار می‌دهد.»

منبع: مهر

کد خبر 494594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.