"هفتمی بارانی" برای دانش آموزان افغانستانی

حوزه هنری استان اصفهان به مناسبت هفتمین روز درگذشت قربانیان حادثه تروریستی مکتب سیدالشهدای کابل مراسم بزرگداشتی برگزار کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مراسم هفتم دختران دانش آموز افغانی "دشت برچی" شامگاه شنبه_ ۲۵ اردیبهشت_ در حالی برگزار شد که در اوایل برنامه آسمان اصفهان بارانی شد. گویی آسمان بهاری در سوگ دختران کابل گریست.

این مراسم با حضور تعداد بسیاری از افغان‌های مقیم اصفهان و همشهریان اصفهانی با پخش سرود ملی ایران و سرود ملی افغانستان آغاز شد.

مجتبی شاه مرادی، رئیس حوزه هنری استان اصفهان سخنان خود را با شعر زیر آغاز کرد: "و باز هم صدای انفجار / و باز هم صدای شیون زنان و بچه‌ها / و باز هم برادری که پرکشید / و خواهری که زیر خاک جان بداد / و بازم مادری که در فغان کودکش به سر زنان میان کوچه‌های دوید / و باز هم نگاه کودکی که تا ابد به حسرت پدر به در بماند / و باز جنگ و باز گلوله و تفنگ / دگر بس است / زمین خسته را بگو که کی تمام می‌شود صدای جنگ / و آسمان را بگو که کی تمام می‌شود خون چکیدنت / دگر بس است".

وی پس از شعر خوانی گفت: امیدوارم همدردی و سوگ ما را بپذیرید و آرزو می‌کنم فردایی بیاید که هیچ کودکی در هیچ جنگی کشته نشود، هیچ مادری در رثای کودکش زخمه به صورت نزند، هیچ فرزندی حسرت دیدار پدر را نکشد و هیچ سرزمینی به خود جنگ نبیند.

رئیس حوزه هنری استان اصفهان با اشاره به بارانی شدن هوا در این روز افزود: گویا قرار است آسمان نیز در این غم شریکی گریه کند. امیدواریم پیوند برادری میان دو ملت هر روز مستحکم‌تر شود و از مرزهای هند تا سوریه، هیچ گاه این خاک مقدس به خود جنگ نبیند.

سپس مراسم با شعرخوانی غلامعباس حسینی، مدیر خانه ادبیات افغانستان در اصفهان ادامه یافت. وی شعری با این مطلع خواند:

ما که خونین و آتش گرفته
یا که زخمیِ هر دم نبودیم
روی این نقشه؛ ما کابلی‌ها
اینچنین تار و مبهم نبودیم

وی با اشاره به جایگاه علم آموزی در دین اسلام، گفت: مردم افغانستان در پی یادگیری و افزایش دانش خود هستند و همین است که گروه‌های تروریستی همیشه و همه جا از کسب علم و دانش می‌هراسند به ویژه در میان مردمی مظلوم و شریف چون افغانستان.

مدیر خانه ادبیات افغانستان در اصفهان ادامه داد: چنین هراسی از آگاهی مردم به ویژه زنان جامعه اسلامی است که سبب می‌شود گروه‌های تکفیری و تروریستی به اقدامات خشونت آمیز مانند انفجار مقابل مکتب دخترانه سیدالشهدای کابل بپردازند.

پس از وقفه‌ای که به دلیل بارش شدید باران رخ داد، گروه «یگانه آوا» به اجرای موسیقی‌های ملی و میهنی پرداخت، گروه هنری «یگانه آوا» اولین گروه موسیقی پاپ افغانی مقیم اصفهان است که مدیریت آن را اکبر اختری برعهده دارد، اختری که خواننده این گروه نیز هست با اشاره به این واقعه دردناک و اظهار تأسف در خصوص آن قطعات «سرزمین من»، «مرزها»، «خنده های تو»، «دریا» و «وطن» را خواند و آنها را به دانش آموزان شهید مکتب سیدالشهدای کابل تقدیم کرد.

مجتبی نبوی رهبر موسیقی گروه یگانه آوا نیز قطعه «مرزها» را نشانه اشتراک و اتحاد مردم ایران و افغانستان دانست، صفت نوری سرپرست گیتاریست‌ها، یاسین مصباح گیتاریست و مختار احمد خرسندی نوازنده طبل از دیگر اعضای دیگر این گروه بودند که با نواختن پنج قطعه از موسیقی‌های افغانی با مضمون مردم مظلوم افغانستان یاد و خاطره شهدای مکتب سیدالشهدا(ع) را زنده نگاه داشتند.

هرکدام از این قطعات یادآور بخش‌هایی از مظلومیت مردم این کشور بود که در ۳ تا ۵ دقیقه در خصوص اتحاد ایران و افغانستان و سختی‌های مردم این کشور نواخته شد.

این مراسم کاری از مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان اصفهان بود و اجرای آن را نیز حسین خالقی پور معاون فرهنگی حوزه هنری استان اصفهان برعهده داشت.

شاعران ایرانی از جمله عباس شاه زیدی متخلص به «خروش»، سید مجید موسوی، حسین خالقی پور، محسن ناصحی و زهرا صرامی ضمن ابراز همدردی با ملت بزرگ افغانستان و اعلام محکومیت این جنایت به شعر خوانی در خصوص افغانستان پرداختند.

غلامعباس حسینی، محمد مهدی احمدی، باران صادقی، علی یوسفی، کبری حسینی، مصطفی مستان، مرتضی قنبری، مریم یعقوبی نیز شاعران افغانی بودند که در مراسم سوگواری شهدای مکتب سیدالشهدا(ع) به شعرخوانی پرداختند.

امیر ملکی مداح اهل بیت نیز در این برنامه با اشاره به شهادت مظلومانه دختران کابل و ارتباط آن با مکتب سیدالشهدا(ع) و شهادت حضرت رقیه به مداحی برای شهدای این واقعه تروریستی پرداخت.

هفتمی بارانی برای دانش آموزان افغانستانی

کد خبر 493802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.