نقش مریم میرزاخانی در ریاضیات

سالروز تولد مریم میرزاخانی ریاضی دان نخبه ایرانی و نخستین زن ریاضیدان برنده جایزه فیلدز و استاد دانشگاه استنفورد، با پیشنهاد کمیته بانوان انجمن ریاضی ایران از سوی اتحادیه بین‌المللی انجمن‌های ریاضی جهان به عنوان روز جهانی زن در ریاضیات نام‌گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز ۲۲ اردیبهشت سالروز تولد مریم میرزاخانی، ریاضیدان برجسته ایرانی است و این روز به نام روز جهانی زنان در ریاضیات نام گرفته است. پژوهش‌های ریاضیات مریم میرزاخانی را نه تنها در ایران بلکه در سطح جهانی مطرح کرده است تا جایی که وی نخستین زنی بود که موفق به دریافت جایزه فیلدز اتحادیه جهانی ریاضیات شد. مریم میرزاخانی در سن ۴۰ سالگی از دنیا رفت. به اعتقاد بسیاری از ریاضیدانان برجسته جهان، وی در اوج فعالیت‌های تحقیقاتی خود بود و چنانچه عمر وی تداوم می‌یافت موفق به حل بسیاری دیگر از مسائلی می‌شد که تا کنون ریاضیدانان برجسته از حل آن در مانده‌اند و می‌توانست دریچه‌های تازه و بیشتری از علم ریاضیات را به روی علاقه مندان به این دانش پایه‌ای باز کند.

نقش مریم میرزاخانی در ریاضیات

مطالعات مریم میرزاخانی هم اکنون الهام بخش بسیاری از ریاضیدانان، دانشمندان و علاقه مندان به این حوزه است در همین خصوص اعظم اعتماد، عضو هیئت علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا به نقش دانش ریاضیات در علوم مختلف اشاره می‌کند و می‌گوید: نقش دانش ریاضیات در بسیاری از علوم مهندسی پایه، غیر قابل انکار است و در علوم انسانی نیز در بسیاری موارد حضور منطق ریاضی قابل لمس است از طرف دیگر در دنیای امروزی برای پردازش و تحلیل نتایج، تنها ابزار موجود حتی در علوم انسانی، علم ریاضیات است.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی اصفهان خاطرنشان می‌کند: با وجود تمامی محدودیت‌ها، از زمان رم باستان هموار زنان در عرصه دانش ریاضیات فعال بوده‌اند از جمله این افراد می‌توان به هی پاتیا (Hpatia)، آدا لوولاک، امی‌نوتر و بسیاری دیگر اشاره کرد. بسیاری از زنان برجسته علم ریاضیات برای حضور در عرصه این دانش متحمل مصائب بسیاری شدند و تاکنون هیچ کس نقش آنان را در پیشرفت این دانش، انکار نکرده است.

نقش مریم میرزاخانی در ریاضیات

وی با اشاره به ابعاد علمی و شخصیتی مریم میرزاخانی، دانشمند برجسته و ریاضیدان ایرانی، می‌گوید: علاقه مریم میرزاخانی به ریاضیات شکل دهنده شخصیت وی در همه جوانب بود. در علوم ریاضی، چنانچه مطلبی عنوان می‌شود باید با استدلال محکم و بر مبنای قواعد اثبات شود بنابراین فردی که به ریاضیات علاقه مند است همواره به سوال برمی‌خورد و به دنبال یافتن جواب صحیح موثق برای سوالات خود است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان این که روحیه پرسشگری در سایر زوایای زندگی افراد ظهور و بروز پیدا می‌کند، می‌افزاید: زندگی بدون هدف برای خیلی از افراد امکان‌پذیر نیست و مریم میرزاخانی نیز با همین تفکر از همان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد که در ایران حضور داشت با تلاش و عشق فراوان به ریاضیات دنبال حل مسائل مورد نظر خود بود.

وی تصریح می‌کند: نقش، اهمیت و جایگاه مریم میرزاخانی تنها در کسب جوایز ارزشمندی چون بلومنتال، سانتر و در نهایت مدال فیلدز نبود بلکه زمانی وی به عنوان اولین زن و اولین ایرانی برنده مدال فیلدز موجب تقویت روحیه زنان فعال جهان در عرصه ریاضیات شد.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم ریاضی دانشگاه صنعتی اصفهان تاکید می‌کند: تشکیل انجمن مریم میرزاخانی برای زنان در دانشگاه آکسفورد، عنوان اولین زن ایرانی عضو آکادمی ملی علوم و اختصاص جایزه‌ای برای زنان جوان محقق در زمینه دانش ریاضی به نام وی، از جمله اثرات اقدامات این بانوی ریاضیدان است که موجب تشویق زنان فعال جهان در عرصه ریاضیات شده است.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره مریم میرزاخانی + علت مرگ و افتخارات

اعتماد به اهمیت و ارزش فعالیت‌های علمی وی اشاره کرد و گفت: دکتر مریم میرزاخانی یکی از مسائل برجسته در زمینه دینامیک و هندسه رویه‌های ریمانی را چنان اثبات می‌کند که در میان تمامی ریاضیدانان جهان شایسته دریافت مدال فیلدز (نوبل ریاضی) می‌شود.

نقش مریم میرزاخانی در ریاضیات

کد خبر 492868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.