مسائل زیست محیطی از سنین کودکی آموزش داده شود

مشاور شهردار تبریز در امور بانوان نوشت: امروزه توجه به مسائل زیست محیطی در برنامه‌ریزی‌ها، فعالیت‌ها و اقدامات توسعه در شهرها می‌تواند گام مؤثری در جهت بهبود وضعیت محیط زیست شهری و در نتیجه ارتقا سطح کیفیت زندگی شهروندان باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شبنم خداخواه در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

"امروزه توجه به مسائل زیست محیطی در برنامه‌ریزی ها، فعالیت‌ها و اقدامات توسعه در شهرها می‌تواند گام مؤثری در جهت بهبود وضعیت محیط زیست شهری و در نتیجه ارتقا سطح کیفیت زندگی شهروندان باشد. از آنجایی که زیربنای توسعه شهری و به تبع آن توسعه پایدار در کلانشهرها در هر یک از بخش‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و زیست محیطی تعریف و توزیع شده، برای رسیدن به توسعه در هر یک از این بخش‌ها، نیاز به آموزش‌های گسترده و مداوم ضروری به نظر می‌رسد.

در واقع توسعه پایدار شهری را می‌توان بهبود کیفیت زندگی در ساختار شهری دانست که بهبود کیفیت زیست محیطی شهروندان را نیز در بر دارد. "شهروندی محیط زیستی" از مفاهیم جدید و به معنای داشتن دانش، نگرش‌ها و مهارت‌هایی در زمینه محیط زیست شهری می‌باشد به طوری که این موارد به رفتار طرفدار محیط زیست منجر گردد و شهروندان با رفتارهای محیط زیستی، بیشترین مسئولیت را در قبال محیط شهری و نهایتاً حفظ ارزش‌های طبیعی، تاریخی و میراثی آن دارند.

آموزش حفاظت از محیط زیست نه تنها به عنوان جز لاینفک توسعه پایدار شهری بلکه به عنوان ارزش و فرهنگ اصیل مورد نیاز نسل امروز و نسل‌های آتی می‌باشد.

انتقال دستاوردها و یافته‌های دانش بشری همواره مورد تاکید و اهمیت فراوان قرار گرفته است و از دقیق‌ترین و پیشرفته‌ترین روش‌های پیشرفت جوامع بشری بوده است.آموزش‌های شهروندی در حفاظت از محیط زیست شهری باعث ارتقای فرهنگ و در نتیجه‌ی آن جلب مشارکت شهروندان و کمک به مدیریت شهری است که در نهایت نگهداری و توسعه مطلوب شهر را در پی خواهد داشت.

آموزش‌های زیست محیطی علاوه بر اینکه بایستی از سنین کودکی آموزش داده شود، بلکه تداوم آموزش‌ها هم برای تثبیت یادگیری، ضروری است. در جهت توسعه مطلوب آموزش‌های شهروندی باید از شیوه‌هایی استفاده کرد که علاوه بر مقبولیت اجتماعی در شهرها، با برنامه‌های آموزشی نظام آموزشی رسمی نیز همراه و همقدم باشد و با تغییرات مثبت توأم بوده و به طور همزمان با معیارهای اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی همخوانی و سازگاری داشته باشد. شهروندان وظیفه دارند دانش و آگاهی خود را نسبت به مسائل محیط زیستی شهر خود بالا ببرند و نسبت به مسائل پیرامونی خود حساسیت و نگرانی داشته باشند و در کاهش مشکلات شهری مشارکت نمایند. "

کد خبر 492684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.