بورس امروز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۳۱.۶۴۰ میلیارد ریال بود. شاخص کل فرابورس با رشد ۷ واحدی به سطح ۱۷.۴۲۵ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۶۰.۴۹۳ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۶۵۲ میلیون برگه سهم بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه، را اینگونه تحلیل می‌کند: نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با ثبت رشد ۵.۲۰۱ واحدی به سطح ۱.۱۷۲.۲۴۷ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش ۱۷۷ واحدی در سطح ۴۲۲.۸۴۸ واحد قرار گرفت. شاخص کل بازار رشد ۰.۴۵ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۰۴ درصدی را تجربه کردند.

ارزش معاملات بازار بورس برابر با ۳۱.۶۴۰ میلیارد ریال بود. شاخص کل فرابورس با رشد ۷ واحدی به سطح ۱۷.۴۲۵ واحد رسید. ارزش معاملات بازار فرابورس معادل با ۶۰.۴۹۳ میلیارد ریال و حجم معاملات برابر ۶۵۲ میلیون برگه سهم بود.

صندوق توسعه بازار برای سهام "فارس"، "همراه"، "فملی"، "فولاد"، " وبصادر"، "وبملت"، "وتجارت"، "شپنا"، "شتران"، "شبندر"، "خساپا"، "خودرو" و " اخابر" اوراق اختیار فروش تبعی جهت تأمین مالی به فروش می‌رساند. سهام پایه فقط از صندوق توسعه باید خریداری شود. تنها صندوق‌های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت مجاز به خرید این اوراق هستند. نکته مهم خرید اوراق و سهم در یک روز است که تقاضا تقویت شود. سود سالیانه خرید این سهام در حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد سالیانه و دوره نگهداری آن یکسال و نیم است.

بورس سپر تورمی

علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری گفت: بورس به عنوان یک مسیر درست برای جلوگیری از تورم بوده است، تصمیمات ستاد اقتصادی دولت که در نشست ستاد عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح و به تصویب رسید، از نوسان و زیان سهام‌داران خرد جلوگیری می‌کند.مساله بورس در یکسال اخیر از موضوعات مورد توجه دولت قرار داشته و بازار سرمایه به عنوان یک مسیر درست برای سرمایه گذاری مردم، حتی در سطح سرمایه‌های خرد و کمک به تولید در کشور و جلوگیری از تورم بوده است.

مقصران عدم واریز منابع صندوق توسعه دادگاهی می‌شوند

عضو ناظر شورای عالی بورس می‌گوید طبق قانون هر ساله باید یک درصد از اعتبارات صندوق توسعه ملی به بازار بورس تخصیص یابد و بانک مرکزی مسئول تخصیص این منابع است. با توجه به اینکه تخصیص یک درصد از صندوق توسعه ملی به بورس، مصوبه مجلس است ما قصد داریم تا طبق ماده ۲۳۴ قانون آئین نامه داخلی مجلس کسانی که از اجرای این مصوبه خودداری کنند را به قوه قضائیه معرفی کنیم.

هرگاه جمعی از نمایندگان درخواست داشته باشند تا موضوع خاصی اعم از عدم اجرای قانون یا استنکاف از اجرای آن توسط دولت مورد رسیدگی قرار گیرد کارگروهی برای بررسی موضوع مورد نظر توسط مجلس تشکیل می‌شود و گزارشی از موضوع مورد بررسی تهیه و به کمیسیون تخصصی و پس از آن به صحن مجلس ارائه می‌شود و چنانچه گزارش مورد نظر به تصویب مجلس برسد برای رسیدگی به قوه قضائیه ارجاع می‌شود.

بانک مرکزی پذیرفته که ۲۰۰ میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به بورس تخصیص دهد و باید این کار را در اسرع وقت انجام شود.(بورس نیوز)

تصویب تمامی پیشنهادات سازمان بورس در جلسه سران قوا

در جلسه امروز ستاد عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، همه ۷ پیشنهاد سازمان بورس و اوراق بهادار جهت حمایت از بازار سرمایه با اصلاحات جزئی به تصویب رسید و این مصوبات بعد از تأیید مقام معظم رهبری برای اجرا ابلاغ خواهند شد. همچنین در این جلسه پیشنهادات خوبی از سوی سران قوای مقننه و قضائیه مطرح و مقرر شد در جلسات بعدی مورد بررسی قرار گیرند. بدین ترتیب حمایت سران ۳ قوه به مصوبات این جلسه بسنده نشده و ادامه خواهد داشت.

پیشنهادهای وزارت اقتصاد برای تقویت و رونق بازار سرمایه در شورای عالی به تصویب رسید

پنجاه و نهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی بعد از ظهر دوشنبه به ریاست رئیس جمهور و با حضور سران قوای مقننه و قضائیه و دیگر اعضای این شورا برگزار شد.

جلسه امروز با توجه به تاکید سران قوا بر ارائه راهکارها و اتخاذ سیاست‌های لازم برای رفع مشکلات در بازار سرمایه و رونق و توسعه آن، پیشنهادهای وزارت امور اقتصادی و دارایی که از طریق سازمان بورس و اوراق بهادار تهیه و در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت مورد بررسی قرار گرفته است، مطرح و به تصویب رسید.

تقویت مالی صندوق تثبیت بازار سرمایه برای حمایت از سرمایه‌های خرد و رونق بازار سرمایه و رفع ممنوعیت اعطای تسهیلات بانکی برای خرید سهام توسط شرکت‌های سرمایه گذاری و کارگزاری‌ها از جمله پیشنهادهایی بود که در راستای تقویت بازار سرمایه و بهبود آن مورد تصویب شورایعالی هماهنگی اقتصادی قرار گرفت.

تقویت حضور بانک‌ها در بازار بورس با هدف حمایت از سرمایه گذاران خرد از دیگر پیشنهادهایی بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهاد مربوط به منظور جبران زیان خریداران واحدهای سرمایه گذاری عرضه شده توسط دولت مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

۱۳ شرکت آماده عرضه اولیه سهام در بازارهای فرابورس

معاون پذیرش فرابورس ایران با اعلام اینکه ۱۳ شرکت آماده عرضه اولیه سهام در فرابورس هستند، گفت: در سال ۱۳۹۹ تعداد ۲۷ شرکت در فرابورس ایران درج شدند و ۲۰ شرکت نیز سهام خود را در بازارهای فرابورس عرضه اولیه کردند و هم اکنون ۱۳ شرکت دیگر نیز آماده عرضه اولیه سهام در سال ۱۴۰۰ هستند.

حجت اسماعیل‌زاده با یادآوری اینکه در سال گذشته موضوع ورود شرکت‌های استارتاپی به بازار سرمایه نیز مطرح شد و بسیار مورد بحث قرار گرفت، عنوان کرد: با وجود چالش‌هایی که به دلیل نوظهور بودن این شرکت‌ها در بازار سرمایه وجود دارد اما وفاق عمومی در نهادهای تصمیم‌گیر در حال شکل‌گیری است که ورود این شرکت‌ها به بازار سرمایه را تشویق کند و سهم دارایی‌های نامشهود در توسعه اقتصادی را ارتقا دهد.

وی در پاسخ به این پرسش که سال جدید را از منظر تقاضای شرکت‌ها برای ورود به بازار سرمایه چگونه می‌بینید، اظهار کرد: در ابتدا باید مدنظر داشت که در سال ۱۴۰۰، ما هنوز بخشی از تقاضای شرکت‌هایی را داریم که در سال ۱۳۹۹ درخواست داده بودند ولی به جلسه بررسی هیئت پذیرش نرسیده‌اند. در حال حاضر همکاران ما در واحد پذیرش در تلاش هستند که گزارش‌های بررسی این شرکت‌ها به خوبی آماده و برای طرح در هیئت پذیرش و تصمیم‌گیری درباره آن‌ها ارائه شود.

معاون پذیرش فرابورس با اشاره به حجم تقاضای شرکت‌ها برای پذیرش در فرابورس طی دو ماه سپری شده از سال جدید، ادامه داد: بر این اساس انتظار داریم همچون سال گذشته با تقاضای زیادی برای ورود شرکت‌ها به فرابورس روبه‌رو شویم و تلاش می‌کنیم تا از صنعتگران و کارآفرینان کشور که مشتاق ورود به بازار سرمایه هستند، پس از طی مراحل پذیرش و درج در فرابورس میزبانی کنیم.

معاون پذیرش فرابورس یادآور شد که افزایش تقاضای ورود بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های مختلف به بازار سرمایه موجب می‌شود تا دامنه تأمین مالی این بازار به صنایع مختلفی که در کشور فعال هستند، گسترش بیابد و نقش بازار سرمایه در تجهیز منابع مالی شرکت‌ها و شفافیت اقتصادی بیش از پیش تقویت شود.

فعالیت شرکت‌های دولتی در بورس رصد شود / تهیه طرح‌های ساماندهی بازار سرمایه در مجلس

سعیدی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید اقدامات در بازار سرمایه باید به سمتی سوق داده شود که اعتماد مردم به این بازار جلب شود و مردم باز هم در این بازار سرمایه گذاری کنند. از سوی دیگر، شرکت‌های دولتی زیادی وارد این بازار شدند و بعد از آنکه سود زیادی کردند، سرمایه خود را از بازار بورس خارج کردند که این مسئله منجر به سقوط بازار بورس شد.

خروج سرمایه شرکت‌های دولتی از بازار بورس، باعث سقوط این بازار شد و در حال حاضر هم مردم باید با آگاهی و آموزش وارد بازار بورس شوند. طرح‌هایی برای ساماندهی بازار بورس در مجلس تهیه شده است که در حال بررسی در کمیسیون اقتصادی است و پس از تصویب در مجلس، قطعاً تأثیرات مثبت خود را در بازار سرمایه ایجاد می‌کند.

رکورد جدید فولاد صبا

تلاش‌گران مجتمع فولاد سبا در راستای عمل به شعار سال و همزمان با شب قدر و شهادت حضرت علی علیه السلام افتخاری دیگر رقم زدند. رکورد تولید روزانه کلاف گرم به میزان پنج هزار و ۱۲۳ تن در تاریخ ١٣ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ به ثبت رسید تا رکورد قبلی این مجتمع با پنج هزار و ۶۲ تن در ۲۶ اردیبهشت ماه ١٣٩٩ بهبود یابد.

بازارهای جهانی

تانگشان قلب تولید فولاد چین به منظور کاهش ۴۰ درصد؜ آلودگی ملزم به کاهش ۵۰-۳۰ درصدی تولید طی مارچ تا پایان سال ٢٠٢١ گردید. هزینه‌ی تبدیل بیلت به میلگرد در واحدهای موردی در حدود ۲۰۰-۲۵۰ یوان / تن است.

پلنر می‌گوید "هزینه تولید فولاد در چین در حال کم کردن فاصله خود با قیمت بیلت می‌باشد و احتمالاً طی دوره پس از تعطیلات این اختلاف را جبران نموده و مجدداً به بالای قیمت بیلت باز خواهد گشت. در این بین این امکان نیز وجود دارد که بهای بیلت نیز کمی اصلاح نماید، در غیر این صورت بایستی شاهد قیمت سنگ آهن بالای ۲۰۰ دلار / تن سی اف آر چین باشیم."

آمار اکتشافات معادن جدید مس، نشان می‌دهد که به‌رغم انتظار رشد تقاضا، از سال ۲۰۱۷ تا به امروز، عملاً ذخیره بزرگی در دنیا پیدا نشده است. این موضوع باعث محدودیت عرضه در آینده شده و لذا برخی مؤسسات از جمله GoldmanSachs پیش بینی خود از قیمت مس طی ۴ سال آتی را به مرز ۱۵۰۰۰ دلار افزایش داده‌اند.

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

نقشه بازار

بورس امروز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ + اخبار و وضعیت

کد خبر 491386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.