۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۷
واکنش‌ها به انتشار فایل صوتی ظریف

انتشار فایل صوتی یک مصاحبه قدیمی از محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حاشیه‌ساز شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شب گذشته فایل صوتی گفت‌وگوی محمدجواد ظریف و سعید لیلاز که قرار در آرشیو مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری باقی بماند، به طور غیر منتظره‌ای منتشر شد.

این فایل یکشنبه پنجم اردیبهشت برای نخستین بار توسط شبکه سعودی ایران اینترنشنال منتشر شد که محمدجواد ظریف در آن از شهید سرلشکر قاسم سلیمانی، روسیه سقوط هواپیمای اوکراینی و سیاست ایران در زمینه سیاست خارجی صحبت می‌کند.

این فایل صوتی با واکنش‌های بسیاری روبه‌رو شد که بخشی از آنها را در زیر می‌خوانید:

جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیتر خود نوشت: «دکتر ظریف بارها به صراحت گفته است که کاندیدای ریاست جمهوری نیست، پس انتشار فایل مصاحبه بسیار مهم ایشان ربطی به انتخابات ندارد و با هدف ضربه زدن به مذاکرات وین و استیضاح رئیس دستگاه دیپلماسی و تکمیل کننده تخریب‌های اخیر در نطنز و سایر آسیب‌ها به منافع ملی ماست هشیار باشیم!»

محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر دولت اصلاحات نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «انتشار فایل صحبت خصوصی ⁧ظریف⁩ کاری مثل دزدیدن اسناد هسته‌ای توسط اسرائیل است.»

علی خضریان، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی هم در واکنش به انتشار این فایل صوتی گفت: «جناب محمدجواد ظریف پس از سال‌ها حضور در عالی‌ترین سطح دیپلماسی، درکی از ایجاد قدرت میدان برای چانه‌زنی در مذاکره ندارد و فکر می‌کند این او بوده که دیپلماسی لبخند را برای میدان اقتدار حاج قاسم سلیمانی هزینه می‌کرده است! این عقب‌ماندگی تحلیلی، برای پایان عمر سیاسی وی کافیست.»

احمد امیر آبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در صفحه توئیتر خود نوشت: «مجلس درز اطلاعات محرمانه و بعضاً سری کشور در یک شبکه ضد ایرانی که در قالب مصاحبه نفر اول مسئول سیاست خارجی لو داده شده تحقیق و تفحص می‌کند و افراد خائن به ملت و کشور را به قوه قضائیه معرفی خواهد کرد.»

محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا هم در یادداشتی در کانال تلگرامی خود نوشت: «افسران آگاهی هنگام مواجهه با یک جنایت، یک سوال راهبردی را مطرح می‌کنند: "چه کسی از این حادثه سود می‌برد؟ " پاسخ درست به این سوال، راه را برای رسیدن به هدف به سرعت هموار می‌کند.

در ماجرای انتشار فایل صوتی آقای ظریف، صرف نظر از درست یا غلط بودن اظهارات او، این پرسش مهم است که چه کسانی و با چه هدفی سخنان ظریف را درز داده اند؟

۱- در داخل کشور جناح ضد برجام و مشخصاً دلواپسان و پایداری‌چی‌ها از این اتفاق سود می‌برند. چون مرد اول برجام را می‌زنند و او را حتی از احتمال بسیار ضعیف نامزدی در انتخابات محروم می‌کنند.

۲- در خارج کشور، مشخصاً اسرائیل علاوه بر آنکه به اهداف ضد برجامش می‌رسد، از شکراب شدن روابط ایران و روسیه شاد می‌شود. اسرائیل که بارها جاسوسی و ترور و خرابکاری هسته‌ای را در داخل کشور با موفقیت انجام داده حالا در فرایند اخیر یک امتیاز بزرگ هم بدست آورده است.

۳- جریان اپوزیسیون و براندازان از جمله سازمان منافقین به خاطر جنجال تازه، با دم شأن گردو می‌شکنند.

سه جریان بالا از انتشار فایل سخنان وزیرخارجه منتفع شده اند. لازم نیست دنبال پرتقال فروش بگردیم.»

ولی اسماعیلی، نماینده شهرستان گرمی در مجلس شورای اسلامی نیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «دوستان اگر سر نخ آشناها را ردیابی کنند به آشناهای زیادی خواهند رسید. بستن منافذ نفوذ در مراکز نگهداری اسناد محرمانه و دارای طبقه بندی باید از اولویت سربازان گمنام امام زمان (عج) باشد. تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در موضوع فایل صوتی ظریف توسط مجلس انقلابی هم ضروری است.»

سید محسن دهنوی، عضو هیئت رئیسه مجلس در واکنش به انتشار فایل صوتی ظریف در صفحه توئیتر خود نوشت: «پخش مشکوک یک فایل صوتی، نشان‌گر اولویت اهداف انتخاباتی بر ⁧‫منافع ملی‬⁩ برای غرب‌گرایان یقه بسته است. ‏به دنبال دوقطبی میدان دیپلماسی هستند در حالی که ثابت کردند نه از بدیهیات دیپلماسی چیزی می‌دانند نه ضرورت قطعی میدان را می‌فهمند.‬ ایمان دارم خون حاج قاسم رسوایشان خواهد کرد.»

مجتبی رضاخواه، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم نوشت: «در مجلس برای افتضاح انتشار اطلاعات محرمانه درخواست تحقیق و تفحص می‌دهیم تا قوه قضائیه سریعاً با متخلفین برخورد کند، اما از آن افتضاح‌تر این است که جناب ⁧‫ظریف‬⁩ که دستاوردی جز دلار ۲۵ هزار تومانی و نفوذ همه جانبه ندارد، تلاش می‌کند دستاوردهای شهید سلیمانی را زیر سوال ببرد!»

مالک شریعتی، نماینده مردم تهران در مجلس خم نوشت: «در ایام انتخابات، هیچ پدیده‌ای اتفاقی نیست. جریان غرب‌گرا پس از ناامیدی از امتیازگیری انتخاباتی از آمریکا، راهی جز ⁧‫انتحار‬⁩ برای ایجاد شوک در بدنه رأی ضدانقلاب قهر کرده با دولت ⁦‪حسن روحانی ندارد. درصد افراد ضد انقلاب گرچه زیاد نیست، اما در شرایط اضطرار ممکن است دهم درصد رأی مورد نیاز را تأمین کند و یا زمینه ساز فتنه شود.‬ ‏نتیجه انتحار ظریف فعال شدن گسل‌های سیاسی اجتماعی است یا به نفع خود یا به ضرر رقیب. حالت سومی ندارد.»

سیدنظام‌الدین موسوی، نماینده مردم تهران در مجلس نوشت: «جناب آقای ظریف! همین که فایل صوتی محرمانه جنابعالی از شبکه تلویزیونی وابسته به آل سعود سر در می‌آورد، یعنی در جریان قرار ندادن شما پیرامون حمله موشکی به عین‌الاسد و سفر بشار اسد به تهران کار بسیار دقیق و درست و هشیارانه‌ای بوده است. گاندوها اطرافتان را پر کرده اند آقای وزیر.»

سمیه رفیعی، نماینده مردم تهران در مجلس نیز گفت: «کاش دیپلمات‌های ما یادشان بماند که ⁧‫میدان‌⁩ همان جایی ست که مردانش شهید می‌دهند و فرصت می‌خرند تا شما در ⁧‫دیپلماسی‬⁩ دست بالا برای مذاکرات را داشته باشید.»

رضا متفکرآزاد، نماینده‬ مردم‬ تبریز‬ در‬ مجلس هم در واکنش به انتشار این فایل صوتی نوشت: «‏ پیام آقای ظریف کاملاً روشن است یا اجازه بدهید مذاکرات جدید را انجام بدهم، با هر نتیجه‌ای. یا کاندیدای ریاست جمهوری خواهم شد. ظاهراً ایشان گمان کرده که کاندیداتوری‌اش واهمه برانگیز است.
‏به نظرم خسارت کاندیداتوری شأن از خسارت عبور از منافع مردم کمتر است.»

ابراهیم رضایی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم گفت: «سر درآوردن فایل صوتی آقای ظریف از رسانه ⁧‫بن سلمان‬⁩ فرع است، خون دلی که سردار سلیمانی در این سال‌ها از امثال ⁧‫ظریف‬⁩ و احمدی‌نژاد خورده، کمتر از داعش و نوچه‌های ⁧‫بن سلمان‬⁩ نبوده است.»

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز نوشت: «تدبیر و شجاعت حاج قاسم میدان‌ها را فتح و معابر دیپلماسی را باز می‌کرد؛ چیزی جز سیاست‌بازی یا ساده‌لوحی نمی‌تواند این حقیقت روشن را کتمان کند. حالا که حاج قاسم نیست، نخواهیم گذاشت با فرصت‌طلبی برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود به او جفا کنند و نقش تاریخی شهید سلیمانی را وارونه جلوه دهند.»

کد خبر 489508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.