عملیات پنجه عقاب؛ شکست آمریکایی ها در طبس + علت شکست، محل دقیق و جزئیات

۵ اردیبهشت سالروز حمله نظامی آمریکا در طبس است. آمریکایی‌ها که تمام سیاست‌هایشان برای آزادی اتباع‌شان در سفارت آمریکا (لانه جاسوسی) به در ‌بسته خورده بود در نهایت به این نتیجه رسیدند که اقدام نظامی را امتحان کنند.

به گزارش ایمنا، اردیبهشت ۱۳۵۹ آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند برای آزادی نیروهای خود در تهران دست به عملیات نظامی بزنند. عملیاتی به فرماندهی سرهنگ چارلی بکویث، فرمانده نیروهای ویژه دلتا فورس که در نهایت به تعبیر خود آمریکایی‌ها با یک افتضاح تمام عیار به پایان رسید.

خلاصه ماجرا طبس

مسیر شروع تا پایان عملیات را از پایگاه آمریکایی‌ها در مصر تا کویر مرکزی ایران در صحرای طبس و بازگشت نیروهای شکست خورده آمریکایی کشور عمان دنبال می‌کنیم:

ساعتی مانده به غروب پنجشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۵۹ قرار شد شش فروند هواپیمای ترابری هرکولس سی -۱۳۰ ارتش ایالات متحده در یک پرواز مخفیانه، کماندوهای نیروی ویژه دلتا را از پایگاهی در قاهره به پایگاه آمریکایی‌ها در مصیره در سواحل شرقی کشور عمان منتقل کنند. (مصیره: جزیره‌ای نزدیک آب‌های جنوب‌شرقی ایران) نیروهای ویژه قرار بود چند ساعت بعد راهی کویر مرکزی ایران؛ جایی در نزدیکی یزد و طبس جمع شوند.

عملیات پنجه عقاب؛ شکست آمریکایی ها در طبس + علت شکست، محل دقیق و جزئیات

ساعت ۱۰ شب اولین هواپیمای شامل کماندوها به زمین می‌نشیند و در ادامه بقیه هواپیماها نیز به مقصد می‌رسند. پیدا شدن یک اتوبوس مسافربری و چند خودروی دیگر در جاده طبس - یزد و تأخیر بالگردها قرار اولین اتفاقات پیش بینی نشده برای آمریکایی‌ها در این حادثه بود.

هشت فروند بالگرد که عرشه ناو هواپیمابر را به قصد کویر مرکزی ایران را ترک کرده بودند در ارتفاع پایین (حدوداً ۱۲۰ متری) وارد حریم هوایی ایران شدند. ایجاد مشکل فنی برای یکی از بالگردها در آسمان شمالی استان کرمان باعث می‌شود تا خدمه یکی از بالگردها با بالگرد دیگری به ناو هواپیما بر برگردند تا عملیاتی که قرار بود با هشت فروند بالگرد انجام شود با شش فروند به کار خود ادامه دهد.

بالگردها به ترتیب در صحرای طبس فرود آمدند تا برای ادامه عملیات به هواپیماهای هرکولس نزدیک شده و سوخت‌گیری کنند. بادهای ماسه‌ای در کویر طبس خلبان‌ها را شاکی کرده بود. نقص فنی سومین بالگرد در هنگام سوخت‌گیری تمام معادلات را برهم میزند تا فرماندهی دستور لغو عملیات را صادر کند. در ادامه توفان شن فاجعه بعدی را رقم می‌زند و برخورد یکی از بالگردها با هواپیمای سوخت‌رسان انفجار بزرگی را ایجاد کند تا همه نقشه‌ها نقش بر آب شود.

عملیات پنجه عقاب؛ شکست آمریکایی ها در طبس + علت شکست، محل دقیق و جزئیات

انفجار هواپیماها باعث می‌شود تا نیروهای ویژه دلتا با از دست دادن یک فروند سوخت‌رسان سی -۱۳۰ و کشته شدن هشت خلبان و خدمه پرواز بدون درگیری با نیروهای نظامی ایران، آسمان و زمین جمهوری اسلامی ایران را ترک کرده و راهی جزیره مصیره در دریای عمان شوند. بکویث، فرمانده عملیات پنجه عقاب بعد از این ماجرا از ارتش آمریکا استعفا داد.

علت شکست عملیات طبس

شب وقوع حادثه بالگردها در کرمان سوخت‌گیری کرده و در طبس مستقر می‌شوند که همان زمان با طوفانی که هر از چند گاهی در کویر می‌وزد مواجه می‌شوند البته تا آن زمان عملیات تغییری نکرده بود و قرار بر ترک منطقه نبود.

در همان شب دو دستگاه تانکر بنزین از سمت یزد به طبس در حال حرکت بودند که به محض پیدا شدن این دو دستگاه یکی از تفنگداران آمریکایی با موتور تریل و اسلحه به سمت تانکر می‌رود و خودرو را به رگبار می‌بندد که راننده که فکر می‌کند قاچاقچیان جلویش را گرفته‌اند بلافاصله از ماشین خارج شده و خود را به ماشین پشت سری می‌رساند بعد از این جریان یک دستگاه اتوبوس به محل حادثه رسیده و با تفنگداران آمریکایی مواجه می‌شود که آنها اتوبوس را به خارج از جاده هدایت کرده و در آنجا مسافران را پیاده کرده و مورد اهانت و ضرب و شتم قرار می‌دهند.

در حالی که دستان مسافران از پشت بسته شده بود و فریاد الله اکبر و یا امام زمان و یا امام رضا به فریادمان برس سر می‌داند انفجار بسیار مهیبی در بیابان رخ می‌دهد که آن انفجار ناشی از برخورد بالگرد با هواپیمای سوخت‌رسان بود؛ علت این برخورد نیز طوفان شن و عدم دید خلبان‌ها بوده است. بعد از انفجار، نیروهای امریکایی با هلیکوپترهای سالم به عمان بر می‌گردند؛ در واقع شکست نظامی آمریکا در این لحظه صورت می‌گیرد.

عملیات پنجه عقاب؛ شکست آمریکایی ها در طبس + علت شکست، محل دقیق و جزئیات

وقتی از وزیر دفاع وقت آمریکا درباره چگونگی شکست مفتضحانه عملیات نجات پرسیدند، گفت: "آیت ا.. خمینی در بالکن منزل خویش ایستاده بود و با هر حرکت دست او، یک هواپیما به زمین می‌افتاد".

شهید حادثه طبس

آمریکا ساعاتی پس از شکست مفتضحانه در صحرای طبس بیانیه ای با مضمون شکست منتشر کرد: در عملیاتی در صحرای طبس برای آزادی جان گروگان‌های اسیر در ایران با شکست رو به رو شد و اسناد سری و مهمی در بالگردها به جای مانده است.
گفته می‌شود پس از اینکه مدت زمان کوتاهی از پخش این اعلامیه از سوی کاخ سفید گذشت به دستور مستقیم بنی صدر، که در آن زمان سمت فرماندهی کل قوای ایران را برعهده داشت، بالگردهای به جا مانده از عملیات آمریکایی‌ها بمباران شد و اسناد سری و مهم باقی مانده در آتش سوختند و محمد منتظر قائم فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یزد که در منطقه از بالگردها محافظت می‌کرد، به شهادت رسید. وی در یزد، آرامستان خلد برین دفن شده است.

محل دقیق حادثه طبس روی نقشه

حادثه طبس در موقعیت جغرافیایی ۳۳.۰۷۳۰۵۵۶,۵۵.۸۹۴۶۸۸۷ اتفاق افتاد. محل حادثه طبس در ۲۴۰ کیلومتری یزد، ۵۰۸ کیلومتری اصفهان و ۸۰۸ کیلومتری تهران واقع شده است.

عملیات پنجه عقاب؛ شکست آمریکایی ها در طبس + علت شکست، محل دقیق و جزئیات

کد خبر 489226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.