۷ راهکار موثر برای تقویت مو

موهای سالم، موهای براق، موهای پرحجم، موهای پرپشت، موهای ضخیم، موهای زیبا و موهای خوش حالت؛ این لیستی از ویژگی‌هایی است که هر کسی دوست دارد موهایش با آنها شناخته شود، اما همیشه اینگونه نیست که موهایی با این ویژگی‌های منحصر به فرد داشته باشید.

ریشه‌های ضعیف مو می‌تواند منجر به شکستگی آسان، ریزش مو و بسیاری از معضلات دیگر شود و شما را از داشتن موهایی با این مزایا دور کند. برای رسیدن به موهای ایده آل و درمان و تقویت مو چیزی که مهم است این است که در درجه اول علائم و دلایل ضعف مو شناخته شود. شناسایی این دلایل می‌تواند به شما در جلوگیری از مشکلات موی سر کمک کند. بنابراین ما ابتدا به موارد اصلی ضعیف شدن مو اشاره کرده‌ایم و بعد به سراغ ۷ راهکار مؤثر برای تقویت مو رفته ایم.

۷ راهکار مراقبت از مو که در این مقاله از خانه سفید به آنها اشاره کرده‌ایم همگی به راحتی قابل اجرا هستند و نیاز به انجام کارهای پیچیده و خسته کننده ندارند. شما به راحتی می‌توانید این موارد را در جریان زندگی روزمره خود انجام دهید و طی مدتی نه چندان طولانی شاهد نتایج خیره کننده آن باشید. این نکات منحصر به فرد برای مراقبت از مو نتایج بسیار موفقی در میان افراد مختلف داشته است.

هرچند به طور معمول در برخی ویژگی‌ها تفاوت‌هایی میان موهای آقایان و خانم‌ها وجود دارد، اما راهکارهای ترمیم مو ذکر شده در این مطلب می‌تواند برای هر دو گروه نتایج فوق‌العاده ای به همراه داشته باشد.

چه عواملی باعث ضعف مو می‌شود؟

عوامل متعددی می‌تواند روی قدرت مو نقش داشته باشد. ۵ مورد اصلی که روی ضعیف شدن مو نقش دارند عبارتند از:

  1. آرایش بیش از حد مو

کشیدن بیش از حد مو، استفاده مکرر از رنگ‌های شیمیایی و استفاده از مواد غیر بهداشتی همگی می‌توانند موجب ضعیف شدن مو در بلند مدت شوند. کشیده شدن مو باعث ایجاد استرس در ساقه مو و ضعیف شدن آن می‌شود. رنگ کردن، پرمینگ، استفاده بیش از حد از گرما برای صاف کردن، فر کردن و سشوار زدن همگی باعث آسیب دیدن کوتیکول می‌شود که لایه محافظ خارجی مو است.

  1. عدم تعادل هورمونی

مشکلات هورمونی مانند پرکاری تیروئید (تیروئید پرکار) و کم کاری تیروئید (تیروئید کم کار) باعث ضعف مو می‌شود. همچنین با شرایطی مانند PCOS (سندرم تخمدان پلی کیستیک)، زنان ممکن است طاسی با الگوی مردانه در پوست سر را تجربه کنند.

  1. رژیم غذایی نامناسب

تغذیه سالم برای داشتن موهای سالم و قوی مهم است. کمبود ویتامین A ، D، E، آهن، روی، بیوتین، نیاسین، اسیدفولیک، سلنیوم و پروتئین می‌تواند باعث ضعیف شدن مو شود.

  1. بیماری زمینه‌ای

طبق چرخه طبیعی مو، موهای شما رشد می‌کند، سپس استراحت می‌کند و می‌ریزد تا با موهای جدید جایگزین شود. اما برای افرادی که دارای مشکلات سلامتی مانند ذات الریه هستند، فاصله مراحل طولانی می‌شود که باعث ضعف مو و ریزش آن خواهد شد.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای بررسی ضعیف بودن موهایتان این است که یک تار مو را به آرامی بیرون آورده و از دو طرف بکشید. اگر موی کشیده شده به راحتی خرد یا شکسته شود نشان دهنده این است که موی ضعیفی دارید و باید برای تقویت آن چاره‌ای بیاندیشید.

  1. مسائل ژنتیکی

یکی از عواملی که روی قدرت مو نقش دارد مسائل ژنتیکی است. با وجود اینکه بسیاری از افراد اعتقاد دارند که برای این موارد نمی‌توان راهکاری پیشنهاد داد اما مشاهده شده است که برخی از روش‌های ذکر شده در این مقاله به تقویت موی این افراد نیز کمک کرده است. حسن این روش‌ها در بدون عارضه بودن آنهاست بنابراین شما می‌توانید به راحتی این روش‌ها را امتحان کرده تا به روش مطلوب خود دست پیدا کنید.

راهکارهای تقویت مو

حالا که دلایل ضعیف شدن مو و راه بررسی آن را یاد گرفتیم نوبت به ارائه راهکارهایی است که در این مقاله وعده داده بودیم. این موارد در درصد بالایی موهای افراد را نجات داده است و موجب طراوت و شادابی موی سر شده است.

۱- مصرف ویتامین، آهن و روی را افزایش دهید

کمبود ویتامین می‌تواند باعث ضعف مو شود. بنابراین مهم است که مصرف ویتامین‌ها را افزایش دهید. در زیر لیستی از غذاهای سرشار از ویتامین‌های مورد نیاز برای موهای قدرتمند آورده شده است.

  • ویتامین C
  • ویتامین‌های سری B
  • ویتامین E
  • ویتامین A
  • ویتامین D

شما می‌توانید به راحتی این ویتامین‌ها را در مواد خوراکی طبیعی مانند انواع سبزیجات و حبوبات پیدا کنید.

۲- مرطوب کننده

به دنبال مرطوب نگهداشتن مو باشید. مرطوب کننده‌هایی وجود دارند که حاوی ترکیبات قدرتمند هستند. پوست سر کاملاً مرطوب یک راه حل کلیدی برای تقویت موهاست. پوست سر خشک می‌تواند باعث شوره، ضعف و شکنندگی مو شود. برای مرطوب کردن مو می‌توانید از ترکیب روغن زیتون و آب لیمو (از هر کدام یک قاشق غذاخوری) استفاده کنید.

۳- درمان کراتین

کراتین یک پروتئین ضروری برای تقویت مو است. درمان کراتین شامل استفاده از یک محصول حاوی کراتین و اجازه نفوذ آن به ریشه‌های مو است. درمان‌های کراتین موها را صاف کرده و جلوه‌ای براق به آن می‌دهد. سیر، پیاز، ماهی سالمون، گوشت قرمز و تخم مرغ تنها بخش کوچکی از مواد غذایی دارای کراتین هستند.

۴- ماسک مو

ماسک‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید به راحتی آنها را در خانه تهیه و استفاده کنید. به شما توصیه می‌کنیم در ماسک‌های خود از زرده تخم مرغ استفاده کنید. تخم مرغ منبعی غنی برای پروتئین و ویتامین هاست. ماسک تخم مرغ درست کنید و آن را روی موهای خود بمالید. برای این کار طبق دستورالعمل زیر اقدام کنید:

  • از ۳ زرده تخم مرغ استفاده کنید و با ۳ قاشق غذاخوری روغن نارگیل گرم مخلوط کنید.
  • این مخلوط را روی پوست سر و موهای خود بمالید.
  • بگذارید مخلوط ۱۵ دقیقه بماند و با یک شامپوی ملایم بشویید.

۵- غذاهایی با پروتئین بالا

آیا به اندازه کافی پروتئین در غذای خود دریافت می‌کنید؟ با افزودن غذاهایی مانند تخم مرغ، ماهی، پنیر و آجیل، میزان پروتئین دریافتی خود را افزایش دهید. پروتئین از مهمترین عناصر برای تقویت مو است.

۶- ماساژ پوست سر

ماساژ پوست سر به افزایش گردش خون در پیازهای موی سر کمک می‌کند. شما می‌توانید با اعمال فشار ملایم با استفاده از نوک انگشتان به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه هر روز پوست سر خود را ماساژ دهید. ماساژ پوست سر روشی معجزه‌آسا برای تقویت مو است. به همین منظور ما دو ترکیب ایده آل برای ماساژ مو به شما معرفی می‌کنیم که نتایج آن شما را شگفت زده خواهد کرد.

  • ماساژ با روغن نارگیل

می‌توانید پوست سر خود را با روغن نارگیل گرم ماساژ دهید و روغن را روی تمام موهای خود بمالید. بعد از نیم ساعت با شامپوی معمولی موی خود را بشویید. روغن نارگیل کوتیکول های آسیب دیده مو را بهبود می‌بخشد و باعث استحکام ساقه مو می‌شود.

  • ماساژ با ترکیب روغن انگور و آویشن

این یک ترکیب جادویی است که به تقویت فولیکول‌های مو و ترمیم رشته‌های ضعیف از درون کمک می‌کند. اگر به دنبال موهای ضخیم‌تر هستید این ترکیب را امتحان کنید که علاوه بر تقویت مو رشد آن را نیز تحریک می‌کند.

مواد مورد نیاز عبارتند از:

  • ۴ قاشق چای‌خوری روغن انگور
  • ۲ قطره روغن آویشن
  • ۲ قطره روغن چوب سدر
  • ۵/۰ قاشق چای‌خوری روغن جوجوبا
  • ۳ قطره روغن اسطوخودوس
  • ۳ قطره روغن رزماری

همه روغن‌ها را مخلوط کرده و مخلوط را به آرامی روی پوست سر خود ماساژ دهید. موهای خود را از ریشه تا نوک آن به روغن آغشته کرده و سر خود را به مدت ۱۰ دقیقه با یک حوله گرم بپوشانید. سپس بعد از ۱۰ دقیقه موهای خود را با شامپو بشویید.

۷- پیشگیری؛ نکاتی برای جلوگیری از ضعیف شدن موها

فراموش نکنید که در روش‌های درمانی همیشه تأکید بر پیشگیری شده است. به همین خاطر در آخرین راهکار ما بر روی نکاتی تاکید کرده‌ایم که از ضعیف شدن مو جلوگیری می‌کنند.

  • برای جلوگیری از آسیب بیشتر مو، از محصولات مراقبت از مو مناسب استفاده کنید. شامپوها و نرم کننده‌های مناسب نوع موی منحصر به فرد خود را انتخاب کنید.
  • از رنگ کردن، پرم کردن، صاف کردن، سشوار زدن و پیچش مو به صورت مکرر دوری کنید. به یاد داشته باشید که گرما دشمن موهای شماست.
  • برای شانه زدن موها از برس مناسب و ملایم استفاده کنید.
  • برای نرم کردن موهای وز شده از نرم کننده و سرم مناسب استفاده کنید.
  • از شستن موها با آب به شدت گرم خودداری کنید.
کد خبر 489068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.