ثبت نام واکسن کرونا در سامانه سیب + جزییات، راهنمای ثبت نام و آموزش تصویری

سامانه سیب، (سامانه یکپارچه بهداشت) و ثبت نام واکسن کرونا در آن، خبری است که در فضای مجازی منتشر شد در حالی که افراد امکان ثبت نام در آن را نداشتند و سامانه سیب فقط در دسترس کادر درمان و مراقبان سلامت است.

به گزارش ایمنا، با انتشار خبری مبنی بر لزوم ثبت‌نام سالمندان در سامانه سیب برای دریافت واکسن کرونا بسیاری از افراد برای ثبت نام به این سامانه مراجعه کردند و موفق به نام نویسی و ورود نشدند؛ علاوه بر آن گفته می‌شود اخیراً عده‌ای با تولید یک پیام جعلی از مردم می‌خواهند وارد لینک سایتی به نام سیب شوند تا بتوانند با ثبت نام خود در مرکز بهداشت، واکسن کرونا بگیرند؛ اما طبق اعلام مسئولان وزارت بهداشت هیچ تشکیل پرونده‌ای در شرایط فعلی نیاز به ثبت نام اینترنتی ندارد و هیچ لینکی برای ثبت نام و پرداخت هزینه صحت ندارد.

سامانه سیب چیست؟

سامانه یکپارچه بهداشت (سیب) در راستای ارائه خدمات بهداشتی درمانی در قالب برنامه‌ها و پروژه‌های تحول نظام سلامت اجرا و راه‌اندازی شد؛ تمام اطلاعات مربوط به خانوارها، نوع خدمات بهداشتی درمانی مورد نیاز در مراکز و پایگاه‌های سلامت جامعه و خانه‌های بهداشت در این سامانه وارد و ثبت می‌شود و تمامی پوشه‌های خانوار و دفاتر مربوط به خدمات و برنامه‌های بهداشتی درمانی جمع آوری می‌شود.

برابر ابلاغ شماره ۲۹۸/ ۱۰۰ مورخ ۵/ ۴/ ۹۵ وزیر بهداشت، خطاب به رؤسای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور، سامانه سیب در دانشگاه‌های علوم پزشکی مستقر شده و از ابتدای مهرماه ۹۵ هرگونه ثبت، جمع آوری و گزارش دهی اطلاعات به صورت کاغذی در سطح کشور ممنوع و صرفاً از طریق سامانه سیب انجام خواهد شد.

چه کسانی تحت پوشش سامانه سیب هستند؟

در این سامانه، هر اقدامی که در حوزه بهداشت برای افراد انجام می‌شود، از نوزادی که واکسن دریافت می‌کند تا فرد سالمندی که تحت مراقبت‌های مختلف قرار می‌گیرد، ثبت می‌شود، همچنین خدمات و مراقبت‌های بهداشتی و درمانی توسط بیش از ۱۲۵ هزار کاربر شامل پزشکان، کارشناسان بهداشتی، مراقبان سالمت، بهورزان و سایر کارکنان فعال در این حوزه در بیش از ۳۲ هزار مرکز ارائه دهنده خدمت از این طریق انجام می‌شود.

هدف از راه اندازی سامانه سیب چیست؟

بزرگترین حُسن سامانه سیب بحث ملی و کشوری بودن آن است و در حال حاضر تمام نظام سلامت و بهداشت به صورت شبکه ای ثبت اطلاعات و سوابق بیمار در سامانه را انجام می‌دهند که این امر به پزشک برای تشخیص بهتر کمک می‌کند و باعث می‌شود تا سابقه بیمار به صورت دقیق و قابل اعتماد در دسترس باشد تا روند درمان و سایر اقدامات علمی تر و با اعتماد بیشتر انجام شود.

آدرس سامانه سیب

آدرس اینترنتی سامانه سیب http://sib.sbmu.ac.ir/home/login است.

نحوه ثبت نام در سامانه سیب

سامانه سیب به هیچ عنوان در دسترس مردم نیست بلکه فقط مراقبان سلامت و پزشکان می‌توانند وارد آن شوند؛ مراقبان سلامت پس از ورود به لینک این سامانه با ورود کد ملی و رمز عبور می‌توانند وارد شوند و برای دیگر افراد امکان ورود و ثبت نام فراهم نیست.

ثبت نام واکسن کرونا در سامانه سیب + جزییات، راهنمای ثبت نام و آموزش تصویری

ثبت نام واکسن در سامانه سیب

پیش تر و با اعلام آغاز واکسیناسیون عمومی کرونا اخبار غیر رسمی درباره ثبت نام در سامانه سیب برای دریافت این واکسن منتشر شد ولی با اعلام مسئولان اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر ثبت نام سالمندان در سامانه «سیب» برای واکسیناسیون کرونا جعلی است؛ این موضوع که سالمندان و افراد بالای ۶۰ سال، بیماران خاص یا بیماران قلبی و غیره برای دریافت واکسن به سامانه سیب یا هر سامانه دیگر وزارت بهداشت مراجعه و ثبت نام کنند، واقعی نیست.

وزارت بهداشت طی پیامی در کانال تلگرامی وبدا ضمن هشدار به شهروندان درباره اخبار جعلی ثبت نام برای واکسن کرونا اعلام کرد: برای دریافت واکسن و ثبت پرونده سلامت نباید وارد هیچ سایت و لینکی شوند و مراقب باشند، هیچ تشکیل پرونده‌ای در شرایط فعلی نیاز به ثبت نام اینترنتی ندارد و هیچ لینکی برای ثبت نام و پرداخت هزینه صحت ندارد. گول پیام‌های مجازی را نخورید.

ثبت نام واکسن کرونا در سامانه سیب + جزییات، راهنمای ثبت نام و آموزش تصویری

وزارت بهداشت در این پیام اعلام کرد: به هیچ عنوان در این شرایط کرونا برای گرفتن واکسن به مراکز بهداشت مراجعه نکنید. چون هنوز واکسیناسیون گروه‌های جمعیتی شروع نشده است. اگر خبری شود، در رسانه‌ها اعلام عمومی می‌شود.

علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت نیز در توئیتر نوشت: ‏اخیرا کلاهبرداران با ارسال یک پیام جعلی از مردم می‌خواهند وارد سایتی به نام سیب شوند و برای دریافت واکسن ثبت نام کنند. سامانه سیب به هیچ عنوان در دسترس مردم نیست و فقط مراقبین سلامت و پزشکان می‌توانند وارد شوند. به بهانه ثبت نام واکسن کرونا و ایجاد پرونده وارد هیچ سایتی نشوید.

ثبت نام واکسن کرونا در سامانه سیب + جزییات، راهنمای ثبت نام و آموزش تصویری

کد خبر 488140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 19
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۳
    3 2
    اخبارسلام چقدر اخبار ضد و نقیض زیاده
  • احسان IR ۰۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۷
    14 0
    سلام از بیماری ۳۵ ساله که دچار تومور مغزی شده در منزل نگهداری میکنیم چگونه برای تزریق واکسن اقدام کنیم؟ ممنون
  • جلال حقی US ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۱
    1 6
    بنده 69سلماست6ماه پیش هم قلبم فنر گذاشتن کجا مرجعه کنم که امپول کرونارا دریافت کنم ساکن کرج هستم متشگرم
  • مراد بالاوند IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    1 1
    رضایت دارم
  • محمد IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    6 0
    بسیار سامانه عوضی است