مهمترین دستاورد ارتش جمهوری اسلامی طی ۴۲ سال گذشته

۲۹ فروردین، یادآور رشادت‌های بزرگ مردانی است که شجاعانه در ارتش جان خود را در طبق اخلاص نهادند تا از کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی دفاع کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پنجم بهمن ماه سال ۱۳۵۷، پرسنل نیروی هوایی پایگاه هشتم شکاری شهید بابایی اصفهان زودتر از تهران با امام خمینی (ره) دیدار و به صفوف انقلابیون پیوست و در بیعت با انقلابیون پیش قدم بود. بعد از آن نیز این پایگاه در هشت سال دفاع مقدس رو در روی دشمن ایستاد و بارها هواپیماهای دشمن را برفراز اصفهان مورد اصابت قرار داد.

مشکلات فراوان ارتش سبب شد تا فرماندهان وقت ارتش جمهوری اسلامی ایران با درخواست وقت ملاقات از امام خمینی (ره) برای بیرون رفت از این وضعیت چاره اندیشی کنند و از امام (ره) بخواهند ایشان فرماندهی خود بر کل نیروهای مسلح را مجدداً اعلام نمایند. تا با استفاده از این حکم حکومتی قوام و انضباط بر ارتش برگردد. امام خمینی نیز (ره) با صدور پیامی تاریخی در تاریخ ۲۹ فروردین سال ۵۸ خطاب به ملت، سنگ بنای روز ارتش را گذاشتند.

به مناسبت سالروز ارتش با امیر سرتیپ دوم خلبان سعید فتاح، فرمانده پایگاه هشتم شکاری شهید بابایی اصفهان به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

چه چیزی در تفکر و منش امام (ره) وجود داشت که باعث شد ارتش در سال ۱۳۵۷ به صفوف انقلابیون بپیوندد؟

بدنه ارتش رژیم شاهنشاهی مانند مردم از پشتوانه مذهبی برخوردار بود و به همین دلیل با شروع نهضت انقلاب اسلامی ایران به صفوف انقلابیون پیوستند و در جلسات مذهبی حضور داشتند. اشخاصی مانند شهید صیاد شیرازی، شهید عباس بابایی، شهید اردستانی در تمامی برنامه‌های انقلابی شرکت و تظاهرات‌ها را در پادگان‌ها سازماندهی می‌کردند که همین موضوع باعث شد همزمان با آغاز نهضت انقلاب در کشور، بدنه ارتش برائت خود را از رژیم طاغوت اعلام کند.

نیروی هوایی نقش بسزایی را در شکل‌گیری نهضت انقلاب اسلامی دارد؛ زیرا نوزدهم بهمن سال ۱۳۵۷، یک هفته پس از ورود امام (ره) به ایران و سه روز قبل از پیروزی انقلاب، شمار زیادی از پرسنل نیروی هوایی به دیدار امام خمینی (ره) رفتند و با انقلاب اسلامی اعلام هم‌بستگی کرده و کمر رژیم شاهنشاهی را شکستند.

اخراج مستشاران آمریکایی از ارتش بعد از انقلاب چه تأثیری بر روند تولید تجهیزات نظامی داشت و چه پیشرفت‌هایی در این زمینه صورت گرفت؟

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، حدود ۶۰ هزار مستشار خارجی در ارتش ایران مشغول بودند و بیت‌المال را به غارت می‌بردند، اما با پیروزی انقلاب اسلامی و اخراج مستشاران خارجی، آنها مدعی شدند که ایرانی‌ها قادر به اورهال کردن هواپیماها نیستند و هیچ‌یک از هواپیماهای نظامی ایران توانایی پرواز را نخواهد داشت و بر این باور بودند که مجدداً جهت تعمیر و نگهداری هواپیماهای نظامی به کشور ما باز می‌گردند.

پس از انقلاب اسلامی نیروهای متخصص ارتش جمهوری اسلامی ثابت کردند که با اتکا به قدرت و توانایی داخلی می‌توانند استفاده از تجهیزات نظامی را بدون نیاز به هیچ مستشار خارجی ممکن سازند. نقطه عطف این موضوع در تعمیر و نگهداری تجهیزات نیروی هوایی قابل مشاهده است.

نیروی هوایی ارتش نیرویی نظامی و تجهیزات محور است و بر لبه فناوری قرار گرفته است. هیچ انتقال تجربه‌ای برای تعمیر و نگه داری جنگنده‌های F14 ،F4، F5 که در سال ۵۷ به تازگی وارد نیروی هوایی ارتش شد توسط مستشاران خارجی انجام نشده بود، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، نیروهای فنی هوانیروز دست به آچار شدند و توانستند دستاوردهای عظیمی را رقم بزنند.

علیرغم خروج مستشاران نظامی و کمبود قطعات و تجهیزات، تمامی جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش در دوران دفاع مقدس پروازهای موفقی را پشت سر گذاشتند و حماسه آفریدند؛ پس از پایان جنگ تحمیلی نیز با توجه به اهمیت مسئله خود کفایی، از هرگونه تجهیزات خارجی بی نیاز شدیم و با ساخت قطعات پیشرفته، هیچ کمبود و مشکلی در زمینه اورهال کردن جنگنده‌ها وجود ندارد. امروز نیروی هوایی ارتش به مرحله تولید جنگنده‌های پیشرفته رسیده است.

ارتش جمهوری اسلامی با ارتش زمان رژیم پهلوی چقدر تفاوت کرده است؟

یکی از ژنرال‌های رژیم شاهنشاهی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با افتخار اعلام کرده بود که نیرو هوایی ارتش شاهنشاهی توانایی دارد بدون حمایت آمریکا دو هفته به صورت کامل عملیات‌های خود را انجام دهد، اما نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بیش از ۴۲ سال است که با تکیه بر خودباوری و توانمندی نیروهای جوان و بدون حمایت بیگانگان مأموریت‌های خود را با موفقیت پشت سر می‌گذارد.

ارتش جمهوری اسلامی ایران با نگاه به توانمندی‌های داخلی و تلاش متخصصان داخلی در صنایع دفاعی توانسته به موفقیت‌های بسیاری زیادی دست یابد و توان عملیاتی خود را نیز ارتقا ببخشد؛ ارتش ایران امروز قدرتمندتر از سال ۵۷ در حال خدمت رسانی است و هیچ روزنه‌ای در پوشش‌های راداری ایران در کل منطقه وجود ندارد. هواپیمای نیروی هوایی آماده‌تر از گذشته مشغول انجام مأموریت‌های عملیاتی خود هستند.

زمانی داشتن موشک‌های نقطه زن آرزو بود، اما امروز با اتکا بر قدرت داخلی توانسته‌ایم در عرصه تولید موشک‌های دوربرد نقطه زن دستاوردهای عظیمی را کسب کنیم. امروز جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل جهت حفاظت از آسمان کشور و به رخ کشیدن قدرت هوایی را داشته و قدرتمندتر از گذشته در این عرصه حضور دارد.

پایگاه هشتم شکاری در کدام عملیات‌های دوران دفاع مقدس حضور فعال داشت؟

پایگاه هشتم شکاری به نام شهید سرافراز سرلشکر خلبان عباس بابایی مزین است؛ ایشان جز اولین نظامیان بودند که به صفوف انقلابیون پیوست و به امام خمینی (ره) لبیک گفت و در سال‌های بعد، مسئولیت فرماندهی پایگاه هشتم شکاری را بر عهده گرفت و با شروع جنگ تحمیلی نقش بسزایی در جهت حفظ جریان حیاتی نفت خلیج فارس داشت.

اثر اقدامات شهید بابایی در این پایگاه هنوز جاری است؛ مهمترین اقدام ایشان در این پایگاه تأسیس دانشکده خلبانی بود که تا به امروز خلبانان بسیاری را تربیت کرده است.

پس از پایان جنگ تحمیلی این پایگاه در جهت ارتقا توان عملیاتی و حفظ امنیت هوایی کشور و تعلیم و تربیت خلبانان فعالیت‌های خود را ادامه داد. تا امروز این پایگاه خدمات فراوانی انجام داده که اثرات آن در نقاط مختلف کشور قابل مشاهده است.

خلبانان پایگاه هشتم شکاری در جریان جنگ نفتکش‌ها، عملیات‌های پروازی ۱۲ ساعته با ۵ مرحله سوخت‌گیری را انجام می‌دادند تا در جریان حیاتی نفت در خلیج فارس اختلالی ایجاد نشود؛ همچنین خلبانان این پایگاه در عملیات‌های فتح‌المبین و بیت‌المقدس درخشیدند. جنگنده‌های F14 این پایگاه نقش تعیین کننده‌ای در عملیات آزادسازی فاو ایفا کرد و ۳۲ هزار صوتی ساعت پرواز در زمان جنگ از افتخارات پایگاه هشتم شکاری شهید عباس بابایی است.

با چه سنجش و مقیاسی می‌توان گفت که ارتش امروز ادامه دهنده راه شهید صیاد شیرازی است؟

شهید صیاد شیرازی یکی از افتخارات ارتش و شخصیتی بود که وحدت بین سپاه و ارتش را پایه گذاری کرد و بر همین اساس بود که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران با همدلی و وحدت توانست دستاوردهای ارزشمندی را در جریان دفاع مقدس به دست آورد.

شهید صیاد شیرازی اعتقاد داشت که باید ارتش، اسلامی شود و نهایتاً بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توانست ارتش جمهوری اسلامی را تشکیل دهد و امروز به بلوغ رسیده است.

همدلی و همکاری ارتش و سپاه پاسداران باعث افزایش توان نیروهای مسلح کشور می‌شود و امروز ارتش جمهوری اسلامی ایران راه شهید صیاد شیرازی را ادامه می‌دهد و برای تمامی نیروهای ارتش باعث افتخار است که ادامه دهنده راه شهید صیاد باشند.

مهم‌ترین دستاوردهای ارتش جمهوری اسلامی ایران در طی ۴۲ سال گذشته چه بوده است؟

مهمترین دستاورد ارتش جمهوری اسلامی طی ۴۲ سال گذشته، قدرت خود کفایی است. همین موضوع باعث شده که امروز نیروی هوایی ارتش در عرصه‌های قطعه سازی و تولید جنگنده‌های کوثر، آذرخش و صاعقه دستاوردهای ارزشمندی را کسب کند؛ همچنین تعلیم و تربیت خلبانان و تکنسین‌های هواپیما از جمله مهمترین دستاوردهای ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

به نظر شما امروز تا چه میزان شعار ارتش فدای ملت تحقق یافته است؟

ارتش جمهوری اسلامی ایران نقش ارزنده‌ای در دفاع مقدس ایفا کرد و پس از پایان جنگ تحمیلی در تمامی بحران‌ها آماده خدمت رسانی به مردم بوده است. در هنگام وقوع حوادث مختلف، این نیروهای ارتش بودند که به عنوان اولین یگان امداد رسانی در آن مناطق حضور یافتند. نیروهای ارتشی آموزش دیدند که در مواقع بحران خود را فدای ملت کنند.

کد خبر 487522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.