احترام گذاشتن عزت نفس کودک را افزایش می‌دهد

دکترای روانشناسی با تاکید بر اینکه احترام گذاشتن به کودک در افزایش روحیه و عزت نفس او مؤثر است، گفت: اگر والدین به این موضوع توجه کنند، احترام گذاشتن به فرزند باعث می‌شود او خواسته‌های درونی خود را به آسانی و بدون لکنت زبان بیان کند.

ابوذر گلورز در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اهمیت احترام گذاشتن به حقوق کودکان، اظهار کرد: نباید والدین خواسته‌های فرزندان را سرکوب کنند و لازم است به کودکان اجازه دهند در جمع نظر خود را ارائه کرده و نیازهای او را نادیده نگیرند.

وی افزود: برای احترام گذاشتن به افراد باید ارزش و اهمیت آن فرد را درک کنیم، برای او اهمیت قائل شویم، هنگامی که از قول کودک حرف می‌زنیم یعنی او را نادیده گرفته‌ایم و نظر والدین ارجح است، بسیاری از خانواده‌ها به خصوص در جمع و مهمانی‌ها فرزندان را ساکت نگه داشته و به تربیت خود افتخار می‌کنند، در حالی که ممکن است از درون کودک و خواسته‌های او آگاه نباشند.

این روانشناس با تاکید بر اینکه احترام گذاشتن به کودک در افزایش روحیه و عزت نفس او مؤثر است، تصریح کرد: اگر والدین به این موضوع توجه کنند احترام گذاشتن به فرزند باعث می‌شود او خواسته‌های درونی خود را به آسانی و بدون لکنت زبان بیان کند.

هنگام صحبت با کودک تماس چشمی برقرار کنید

گلورز، خاطرنشان کرد: وقتی کودک صحبت می‌کند نباید والدین مشغول موارد دیگری همچون تماشای تلویزیون یا سرگرم بودن با گوشی تلفن همراه باشند، باید به صحبت فرزند توجه کرده و با او تماس جسمی برقرار کنند، مواقعی هم کودک را نوازش کرده و در آنزمان از انجام کارهای شخصی خودداری کنند و با توجه کامل و احترام با او حرف بزنند.

وی با اشاره به اینکه رفتار محترمانه با کودک باعث ایجاد خودباوری، افزایش اعتماد به نفس و احساس ارزشمندی در او می‌شود، اظهار کرد: باید پدر و مادر به گذشته خود نگاه کنند که والدین خود چطور با آنها رفتار کردند، حتی لازم است گاهی اوقات بنشینند و این موارد را بر روی کاغذ بیاورند و رفتارها و بی‌احترامی‌هایی که احساس می‌کنند در دوره عمرشان با آنها داشتند را بیاورند و سعی کنند آن رفتارها را با کودک خود نداشته باشند.

این مشاور خانواده، تصریح کرد: نکته مهم دیگر اینکه بسیاری از والدین شاکی هستند که همه امکانات را برای کودک فراهم کردند، اما فرزند احترامی به آنها نمی‌گذارد، نباید والدین فرزندان را به طور مرتب کنترل کنند بلکه رفتارهای پیوند دهنده‌ای برای تربیت کودک استفاده کنند.

گلورز، اضافه کرد: کودک به کسی احترام می‌گذارد که به او احترام گذاشته باشد، وقتی والدین این کار را انجام دهند به طور طبیعی فرزند هم به آنها احترام گذاشته و از نظرات آنها اطاعت می‌کند، اگر والدین می‌خواهند بی‌احترامی کودک را به او گوشزد کرده و اصلاح کنند باید کلام آنها با احترام باشد.

تذکر به کودک با احترام صورت بگیرد

وی تاکید کرد: پرخاشگری و داد زدن والدین رفتار درستی نیست، باید تذکر دادن به کودک با احترام صورت بگیرد تا کودک معذرت خواهی را با الگوگیری از والدین بیاموزد، احترام گذاشتن به کودک در واقع دادن شخصیت به اوست، یاد دادن احترام به فرزند با رفتارهای والدین تحقق پیدا می‌کند.

این روانشناس، اظهار کرد: شخصیت کودک از هر چیزی مهم‌تر است و اگر پدر و مادر قرار است به کودک احترام بگذارند، در حقیقت به او شخصیت می‌دهند، لازم نیست که والدین احترام را تنها به موفقیت‌های او مربوط بدانند در عین حال باید به همه دستاوردهای کودک حتی اگر موفقیت‌آمیز هم نبودند با احترام ویژه نگاه کرد و با تقدیر او را برای انجام بهینه کارها در آینده تشویق کنند.

گلورز، خاطرنشان کرد: باید والدین کودک خود را در تصمیم گیرهای روزانه شریک کنند، تصمیم گیرهایی که با توجه به سن او باشد مانند نوع پوشیدن لباس، خوراک و غذای روزانه و موارد دیگر به او حق انتخاب دهند، توجه و رعایت همه این موارد فاکتورهای احترام گذاشتن به روح، روان، ذهنیت و شادمانی کودک است.

کد خبر 486372

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.