۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
از تاکسی‌های یورو۵ چه خبر؟

بالاخره بعد از مدت‌ها کش‌وقوس برای ارتقای سطح استاندارد آلایندگی ناوگان تاکسیرانی کشور، طرح نوسازی تاکسی‌ها با استاندارد یورو ۵ امکان‌پذیر شد و در دستور کار متولیان قرار گرفت؛ این طرح در نیمه دوم آبان ماه کلید خورده است.

به گزارش ایمنا، بر اساس قانون هوای پاک قرار بود از ابتدای سال ۹۸ فروش خودروهای یورو ۴ ممنوع شود و خودروسازان پیش از اقدام به فروش، نسبت به دریافت مجوزهای آلایندگی و استانداردهای یورو ۵ اقدام کنند اما بنابر درخواست آنها، اجرای این قانون تا سال ۹۹ به تعویق افتاد و درنهایت دولت با شماره‌گذاری خودروهای یورو ۴ موافقت کرد. بر این اساس مقرر شد با موافقت سازمان محیط‌زیست، ۵ هزار تاکسی نو یورو ۵ شماره گذاری شود.

این در حالی است که بنا به گفته مسئولان، در حال حاضر از ۳۱۸ هزار دستگاه تاکسی فعال در کشور، ۱۹۲ هزار تاکسی فرسوده است که این میزان فرسودگی ناوگان تاکسیرانی در سال آینده به ۲۴۲ هزار دستگاه خواهد رسید، بنابراین باید در خصوص نوسازی ناوگان تاکسیرانی، عزم ملی صورت گیرد. مصوباتی از جمله ارتقای سطح آلاینده‌ها از یورو ۴ به یورو ۵ وجود دارد، اما نوسازی ناوگان فرسوده تاکسیرانی، کاری فراسازمانی است و باید با همکاری چندین سازمان شکل گیرد. چنین فرآیندی مستلزم ارائه تسهیلات از سوی بانک‌ها و تأمین خودرو از سوی خودروسازان خواهد بود؛ سپس اسقاط توسط ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت کشور، انجام و به کاهش انباشت فرسودگی ناوگان تاکسیرانی منجر شود.

طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی از سال ۱۳۹۴ آغاز شد، اما به دلایلی از جمله نبود قطعات خودرو، گرانی قیمت، بالا رفتن قیمت ارز و عمل نکردن خودروسازان به تعهدات خود، فرایند نوسازی ناوگان تاکسیرانی متوقف شد، البته بیش از ۷۰ هزار تاکسی فرسوده نوسازی شده اما به دنبال این توقف، با همکاری سازمان محیط‌زیست بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده با استاندارد یورو ۴ شماره‌گذاری و تحویل متقاضیان شد. قرار است از این پس ادامه نوسازی ناوگان تاکسیرانی با استاندارد یورو ۵ انجام شود.

مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور در گفت‌وگویی که پیش‌تر در «پانزدهمین شماره مجله الکترونیک شهرگاه» منتشر شده است، در این رابطه می‌گوید: طبق آئین‌نامه قانون هوای پاک، خودروساز از ابتدای امسال می‌بایست سطح استاندارد آلایندگی را از یورو ۴ به یورو ۵ افزایش می‌داد اما از آنجا که خودروهایی که در حوزه تاکسیرانی تولید شده بود، استاندارد یورو ۵ داشتند مشکلاتی، ایجاد و با شماره‌گذاری این خودروها مخالفت شد.

او می‌افزاید: در پی مشکلاتی که به دنبال عدم شماره‌گذاری تاکسی‌ها پیش آمد، موضوع را به دولت گزارش دادیم و درخواست کردیم برای شماره‌گذاری تعدادی از خودروهایی که با کاربری تاکسی تولید شده بودند، مجوزهای لازم صادر شود تا اجازه داشته باشیم تاکسی‌های یورو ۴، شماره‌گذاری و به مالکان تحویل داده شود.

ضامنی با اشاره به اینکه طبق مصوبه اعلامی دولت در پایان شهریورماه، قرار شد به ۵ هزار دستگاه خودرو با استاندارد یورو ۴ مجوز شماره‌گذاری داده شود، می‌گوید: قرار شد تا پایان مهرماه شماره‌گذاری این خودروها با سطح آلایندگی یورو ۴ انجام شود که این اتفاق صورت گرفت و تعداد ۴ هزار و ۹۳۰ دستگاه خودروی تاکسی در طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی، نوسازی شد. در این راستا با هماهنگی‌های لازم، فرآیند تحویل خودروی گروهی از تاکسیران‌ها که پیش از سال ۹۹ ثبت‌نام و تکمیل وجه کرده بودند، انجام شد. بخش زیادی از این خودروها به متقاضیان تحویل داده شد و تعداد اندکی از آنها باقی ماند که فرآیند تحویل آنها نیز در حال انجام است.

او ادامه می‌دهد: از ابتدای آبان ماه مقرر شد تاکسی‌ها با سطح آلایندگی یورو ۵ توسط خودروساز تولید شود که با رایزنی‌های صورت گرفته، این فرایند هم انجام شد، خودروی سمند و پژو ۴۰۵ این استانداردها را اخذ کردند و اکنون فرایند نوسازی با استاندارد یورو ۵ نیز آغاز شده است.

ضامنی با تأکید بر اینکه فرایند نوسازی متوقف نشده است، می‌افزاید: این طرح متوقف نشده و فرایند نوسازی ادامه دارد، ۵ هزار خودرو در مرحله تحویل است و به محض آنکه خودروساز اعلام کند قابلیت تحویل تاکسی‌ها را دارد، فرایند بررسی درخواست تاکسیران‌ها نیز مجدداً انجام می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی کشور درباره ارائه تسهیلات به مالکان تاکسی‌ها در طرح نوسازی تاکسی‌ها با استاندارد یورو ۵ نیز تاکید می‌کند که در این طرح تسهیلاتی ارائه نشده و پرداخت‌ها به صورت نقدی انجام می‌شود، البته موضوع نوسازی فقط به تولید و شماره‌گذاری خودرو مربوط نمی‌شود چرا که قیمت خودرو و تسهیلات در به سرانجام رسیدن این مسئله مؤثر هستند. این در حالی است که شهرداری‌های برخی شهرها از جمله اصفهان، تهران و مشهد به این مسئله ورود پیدا کردند و تسهیلاتی را هم در این حوزه تخصیص می‌دهند، ضمن اینکه ما پیگیر هستیم که در صورت نهایی شدن اقدامات، برای بقیه شهرها نیز این تسهیلات ادامه داشته باشد.

او با اشاره به وعده خودروسازان برای تأمین ۴۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان امسال می‌گوید: نباید فراموش کرد که تأمین این تعداد خودرو منوط به توان رانندگان برای تعویض خودروهای خود با خودروهای نو است چرا که با افزایش قیمت‌ها، توان رانندگان برای نوسازی کاهش می‌یابد و در این بخش نیاز به حمایت‌های لازم است. بنابراین ضروری است که تاکسی‌های یورو ۵ با قیمت معقول به رانندگان عرضه شود که رانندگان مشارکت بیشتری در طرح تعویض خودروهای «فرسوده» با «نو» داشته باشند.

کد خبر 486342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.