سالمندان را با واقعیت‌های کرونا آشنا کنیم

یک مشاور و روانشناس بالینی، گفت: باید بتوانیم درک منطقی از شیوع بیماری کرونا در اجتماع و شروع پیک چهارم کرونا برای سالمندان ایجاد کنیم، خانواده‌ها با سالمند خود صحبت کنند او را با واقعیت این بیماری، روش‌های مقابله و کنترل آن بیشتر آشنا کنند تا اضطراب بیش از اندازه نداشته باشند.

حمید نصیری در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص وضعیت کنونی شیوع ویروس کرونا در جامعه و قرمز شدن وضعیت کل استان‌ها و بروز استرس در بین اقشار آسیب پذیر، اظهار کرد: پاندمی کرونا کل جهان را درگیر کرده و بستری فراهم شده که سطح استرس، آسیب پذیری و فشار روانی روی گروه‌ها و اقشار آسیب پذیر بیشتر است، یکی از این اقشار سالمندان هستند که در همه دنیا در معرض خطر بیشتر ابتلا به این ویروس قرار دارند.

وی افزود: در این شرایط به طور طبیعی اطرافیان فرد سالمند تدابیری برای حفظ سلامت او در نظر می‌گیرند. فرزندان باید در مواجهه با سالمندان به خصوص افراد مسن در معرض خطر و مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای، سعی کنند فاصله اجتماعی را رعایت کرده تا از آنها مراقبت کنند، اما توجه به نگاه سالمندان به این موضوع نیز حائز اهمیت بالایی است.

درک انسان‌ها نسبت به یک بیماری متفاوت است

این مشاور و روانشناس بالینی، تصریح کرد: درک انسان‌ها نسبت به یک بیماری متفاوت است، همه انسان‌ها یک ادراک مشترک و ثابتی از بیماری ندارند، به خصوص از ویروسی که شکل آن در حال تغییر کردن است و کنترل آن نیازمند مراقبت‌های ویژه‌ای است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با قرمز شدن وضعیت شیوع بیماری کرونا در کل کشور و شروع پیک چهارم کرونا، باید دلیل شروع این پیک را بدانیم، در واقع به علت رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در نوروز شاهد بروز این اتفاق هستیم، به نظر می‌رسد ادراک انسان‌ها نسبت به دلایل بروز این بیماری تفاوت دارد و شیوه برخورد آنها با این مسئله در جامعه نیز متفاوت است.

نصیری با اشاره به نگاه متفاوت سالمندان به پاندمی کرونا، اظهار کرد: سالمندان افرادی هستند که به اندازه افراد جوان درگیر با مشکلات روزمره زندگی و بحران نیستند یا آشنایی کمتری با این مسائل دارند، بنابراین نگاه آنها به این مسئله متفاوت است، حتی بسیاری از سالمندان شکایت می‌کنند «من که بیمار نیستم و فرزندان به من سر بزنند» و این نگاه را دارند که پرهیز فرزندان از سر زدن به آنها ترس از بیمار شدن است در حالی که فرزندان نگران سلامت سالمندان هستند و نمی‌خواهند در پاندمی با آنها ارتباط زیادی داشته باشند و آنها اوقات بیشتری را در قرنطینه بگذرانند.

این روانشناس، تاکید کرد: در بین بسیاری از خانواده‌ها تغییر این تصور هم برای بعضی افراد سالمند مشکل ساز است، در واقع دوران سالمندی با یک سری نقص‌های شناختی خفیف به بالا مواجه است، تمرکز، توجه، حافظه، مطالعه و تحلیل کردن بعضی از مسائل ممکن است در بین برخی از سالمندان کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: بنابراین این گروه از سالمندان بیشتر در معرض خطر هستند، به همین دلیل وقت گذاشتن برای سالمندان و توضیح دادن شرایط برای چندین بار به آنها کمک می‌کند که این احساس در آنها کاهش پیدا کرده و بتوانند با این شرایط بهتر کنار بیایند.

نصیری با تاکید بر این که همه افراد جامعه وظیفه مراقبت از همدیگر را بر عهده دارند، گفت: وظیفه افراد به طور طبیعی شکل‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد، با پدیده‌های گوناگونی در موقعیت کرونا مواجه هستیم، بعضی از فرزندان متوجه این موضوع شده‌اند که در شرایط اپیدمی نباید زیاد از حد به والدین سر بزنند و دورهمی داشته باشند، اما تعدادی هم به این بهانه بی‌حوصلگی و کسلی خود را توجیه می‌کنند و اصلاً به والدین مسن سر نمی‌زنند و دائم ترس از ابتلا به کرونا را بهانه این کار می‌کنند.

سالمندان نیاز به حمایت و مراقبت دارند

این مشاور و روانشناس بالینی، تصریح کرد: باید بدانیم سالمندان نیازهای خاصی دارند و یکی از نیازها این است که مورد حمایت و مراقبت قرار بگیرند، تعدادی از سالمندان با مشکلاتی مواجه هستند و استرس بیشتری نسبت به بقیه دارند، عده زیادی از سالمندان به دلیل مواجهه با این مشکلات هر روز از توانمندی آنها کاسته شده و در برابر ابتلای بیماری آسیب پذیرتر می‌شوند، معمولاً اضطراب مرگ را دارند، باید فرزندان این مسئله را مورد توجه قرار دهند.

وی با بیان اینکه دروان سالمندی به اندازه کافی برای افراد مسن کسل کننده است، افزود: در حال حاضر با شیوع ویروس کرونا اگر فرزندان دائم اضطراب‌ها را بازگو کنند نگرانی سالمندان از این موضوع مضاعف می‌شود، باید فرزندان تماس تلفنی خود را با والدین مسن قطع نکنند.

نصیری تاکید کرد: فرزندان سعی کنند در پاندمی کرونا با رعایت فاصله گذاری اجتماعی به سالمندان سر بزنند و احوال آنها را جویا شوند، فکر نکنند که والدین سالمند هم درک مشابهی از این مسئله دارند، وقتی به آنها سر نمی‌زنند و کرونا را دلیل اصلی این اتفاق بازگو می‌کنند باید بدانند آنها به طور کامل این موضوع را متوجه نشده و درک متفاوتی دارند.

فرزندان احساس مراقبت را به والدین ابراز کنند

وی اظهار کرد: معمولاً در دوران سالمندی والدین نگران می‌شوند که فرزندان برای آنها ارزش قائل نیستند و قبلاً که می‌توانستند به فرزندان خدمت کنند برای آنها قابل احترام بودند و اکنون نیازمند مراقبت هستند به آنها اهمیت نمی‌دهند، فرزندان می‌توانند به شکل‌های مختلف احساس مراقبت را به آنها انتقال داده و نیازهای روانشناختی آنها را پوشش دهند.

این مشاور و روانشناس بالینی، گفت: در پاندمی کرونا با دو گروه از سالمندان مواجه هستیم، عده‌ای اضطراب زیادی از ابتلا به این بیماری دارند و با تنش بالا خود را محدود کرده و با کسی رفت و آمد نمی‌کنند و فشارهای روحی و روانی زیادی را تحمل می‌کنند، عده‌ای هم بی‌اعتنا بوده و بی‌تفاوت رفتار می‌کنند آنها می‌خواهند اضطراب وجود این ویروس و انتقال آن در جامعه را با انکار کردن قضیه پایین بیاورند.

نصیری، خاطرنشان کرد: یکی از مسائلی که امروزه در ایمنی شناسی روانی به بحث گذاشته شده و مورد تاکید قرار می‌گیرد، اینکه در هنگام داشتن استرس زیاد سیستم ایمنی بدن افراد ضعیف می‌شود آنها را مستعد ابتلا  به بیماری‌ها می‌کند، بنابراین سالمندانی که اضطراب زیادی دارند و نمی‌توانند آن را کنترل کنند، متأسفانه سیستم ایمنی بدن آنها کاهش پیدا کرده و در معرض خطر هستند.

وی اظهار کرد: باید بتوانیم یک درک منطقی از شیوع این بیماری در اجتماع و شروع پیک چهارم کرونا برای آنها ایجاد کنیم و توصیه من به خانواده‌ها این است که با سالمند خود صحبت کنند و او را با واقعیت این بیماری، روش‌های مقابله و کنترل آن بیشتر آشنا کنند تا اضطراب بیش از اندازه هم نداشته باشد و بهتر بتواند بر این شرایط غلبه کند.

کد خبر 485556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.