باورهای غلط درباره بیماری ام اس را بشناسید

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران در خصوص باورهای غلط درباره بیماری ام اس توضیحاتی ارائه داد.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص باورهای غلط درباره بیماری ام اس اظهار کرد: این موضوع که فقط افراد مسن به بیماری ام اس مبتلا می‌شوند یک باور اشتباه است و باید بدانیم که بیشتر افراد مبتلا به ام اس اولین علائم خود را در سنین ۲۰ تا ۴۰ سالگی تجربه می‌کنند. اگر چه ممکن است این بیماری در هر سنی ظاهر شود اما ابتلاء به ام اس پس از ۵۰ سالگی نسبتاً نادر است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از باورهای غلط درباره بیماران ام اس این است که نباید ورزش کنند اما این خلاف واقع است زیرا ورزش می‌تواند به کاهش علائم بیماری ام اس کمک کند و تعادل و قدرت را در بدن این بیماران بهبود بخشد.

بیماری ام اس بر روند باروری و بروز سقط جنین اثر ندارد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران خاطرنشان کرد: باورهای غلط همیشه آسیب‌زا است. این موضوع که افراد مبتلا به ام اس نباید باردار شوند نیز یکی از این باورهای اشتباه و آسیب‌زا است چرا که ممکن است زندگی افراد مبتلا به ام اس را دچار مخاطره کند. متخصصان مغز و اعصاب بریتانیا معتقدند ابتلاء به ام اس بر روند باروری و بروز سقط جنین تأثیر نمی‌گذارد و همچنین باروری خطر ناتوانی طولانی مدت ناشی از ام اس را افزایش نمی‌دهد بنابراین مبتلایان به ام اس می‌توانند دارای فرزند شوند.

وی با اشاره به میزان تأثیر ژنتیک در به ارث رسیدن بیماری ام اس از والدین به فرزندان تصریح کرد: "من بیماری ام اس دارم پس فرزندانم هم به این بیماری مبتلا می‌شوند" باور درستی نیست. اگرچه یک مؤلفه ژنتیکی در بروز بیماری ام اس نقش دارد اما این بیماری به طور مستقیم از والدین به فرزندان منتقل نمی‌شود.

بیماری ام اس کشنده نیست

صفری اضافه کرد: باوری مبنی بر اینکه مبتلایان به ام اس باید از اضطراب دوری کنند گاهی دلهره‌ای همیشگی را در بیماران و اطرافیان آن‌ها ایجاد می‌کند در حالی که متخصصان تاکید دارند که از استرس نمی‌توان و نباید به طور کامل اجتناب کرد و چالش این است که یاد بگیریم از شدت استرس بکاهیم علاوه بر این هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد استرس باعث بروز ام اس می‌شود.

وی با بیان اینکه بیماری ام اس کشنده نیست افزود: اگر چه بیماری ام اس یک بیماری مادام العمر و همیشگی است اما کشنده نیست. بخشی از کنترل بیماری بر عهده بیمار است و در کنار پیشرفت‌هایی که در درمان این بیماری انجام شده است زندگی رضایت‌بخش‌تری برای بیماران مبتلا به ام اس فراهم می‌شود.

کد خبر 485113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.