نیمه شعبان؛ روز جهانی مستضعفان + علت نامگذاری و سخنان امام خمینی (ره)

 نیمه شعبان روز ولادت منجی عالم بشریت و روز جهانی مسضعفان است. با مطالعه این متن با علت نامگذاری روز مستضعفان، سخنان امام خمینی (ره)، سخنان رهبر معظم انقلاب در رابطه با روز جهانی مستضعفان و نحوه برگزاری جشن در روز جهانی مستضعفان بیشتر آشنا خواهید شد.

به گزارش ایمنا، ایجاد حکومت عدل جهانی با رهبری حضرت مهدی موعود (عج) پس از به پایان رسیدن دوران غیبت ایشان محقق می‌شود.

  • بیشتر بخوانید:

تبریک نیمه شعبان

اعمال نیمه شعبان ۱۴۰۲

پیام تبریک نیمه شعبان ۱۴۰۲

دعای فرج امام زمان (عج) صوتی

تبریک ولادت امام زمان (عج) 

روز جهانی مستضعفان چه روزی است؟

نیمه شعبان هرساله به نام روز جهانی مستضعفین نامگذاری شده است. روز جهانی مستضعفان در سال ۱۴۰۰ برابر با دوشنبه ۹ فروردین و ۲۹ مارس ۲۰۲۱ است.

نیمه شعبان؛ روز جهانی مستضعفان + علت نامگذاری و سخنان امام خمینی (ره)

علت نامگذاری روز جهانی مستضعفان

نیمه شعبان، سالروز ولادت امام زمان (عج)، روز جهانی مستضعفین نام‌گذاری شده تا یادمان نرود با شادی و خنده و شربت و شیرینی، گره از کار مستضعفان دنیا نمی‌توان باز کرد.

اگر نیمه شعبان را، روز جهانی مستضعفان می‌نامند، برای این است که مستضعفان جهان به صاحب این روز امید زیادی بسته و چشم‌های زیادی برای تشریف فرمائی او لحظه شماری می‌کنند.

امام زمان (عج) پس از اتمام دوران غیبت حکومت عدل الهی را با حمایت مستضعفان جهان برقرار خواهد کرد. و شاید این موضوع دلیل اصلی نامگذاری نیمه شعبان به نام روز جهانی مستضعفان باشد.

برای نمونه بهتر است به این آیه از قرآن اشاره کنیم:

سوره قصص آیه ۵
"وَ نُریدُ أن نَمُنَّ عَلیَ الذّینَ اسْتُضعِفوا فی الاَرضِ وَ نَجعَلهُم أئِمّة و نَجعَلهُم الوارثینَ. "

"و ما اراده کرده‌ایم که بر کسانی که در زمین به ضعف و زبونی کشیده شدند، منّت گذاریم و آنان را پیشوایان و وارثین (روی زمین) قرار دهیم. "

جشن روز جهانی مستضعفان

جشن و چراغانی در روز نیمه شعبان خوب است اما فراموش نکنیم باید این چراغانی‌ها را با تولید محتوای خوب روشن‌تر کنیم؛ در ادامه صورت تیتروار برخی از اقداماتی که می‌توان برای گرامیداشت این روز انجام شود را بیان می‌کنیم:

  • قرائت دعای اهل ثغور (دعای بیست و هفتم صحیفه سجادیه) به نیت آزادی قدس
  • سخرانی پیرامون موضوع فلسطین
  • نوشتن طومار در حمایت از آرمان‌های قدس شریف
  • استفاده از پرچم‌های محور مقاومت برای آذین بندی
  • ایجاد ایستگاه نقاشی کودکان با موضوع فلسطین
  • تقدیر از از قشر ضعیف جامعه در طول جشن
  • اعتراض به اشرافیت گرایی جامعه در طول جشن
  • درخواست شفافیت سازی از مسئولین
  • توزیع نشریات با محوریت انتظار صحیح در بین مردم

نیمه شعبان؛ روز جهانی مستضعفان + علت نامگذاری و سخنان امام خمینی (ره)

مستضعفان در دیدگاه امام خمینی (ره)

امام خمینی (ره) در فرازهایی از سخنان خود پیرامون روز مستضعفان و حمایت از محرومین چنین فرموده‌اند:

  • " گمان نمی‌کنم عبادتی بالاتر از خدمت به محرومین وجود داشته باشد. خود را برای خدمت به اسلام و ملت محروم مهیا کنید. کمر به خدمت بندگان خدا که خدمت به خداست ببندید. "

صحیفه امام خمینی (ره) جلد ۲۰ صفحه ۳۴۲

  • "به همه در کوشش برای رفاه طبقات محروم وصیت می‌کنم که خیر دنیا و آخرت شماها در رسیدگی به حال محرومان جامعه است. چه نیکوست که طبقات تمکن دار، به طور داوطلب برای زاغه نشینان مسکن و رفاه تهیه کنند و مطمئن باشند که خیر دنیا و آخرت در آن است، و از انصاف به دور است که یکی بی خانمان، و یکی دارای آپارتمان‌ها باشد."

صحیفه نور جلد ۲۱ صفحه ۲۰۱

  • "ما آن روز عید داریم که مستمندان ما، مستضعفان ما، به زندگی صحیح رفاهی و به تربیت صحیح اسلامی - انسانی برسند. "

صحیفه نور جلد ۱۶ صفحه ۱

  • "آنچه مهم است این است که آن قشر مستضعف بیشتر مورد نظر باشد. "

صحیفه امام خمینی (ره) جلد ۱۰ صفحه ۴۹۸

  • " خدا نیاورد آن روزی را که سیاست ما و سیاست مسئولین کشور ما، پشت کردن به دفاع از محرومین و رو آوردن به حمایت از سرمایه دارها گردد."

صحیفه امام خمینی (ره) جلد ۲۰ صفحه ۳۴۱

  • " به مستضعفان و مستمندان و زاغه نشینان که ولی نعت ما هستند خدمت کنید. پیش خدای تبارک و تعالی کمتر خدمتی است که به اندازه خدمت به زاغه نشینان فایده داشته باشد."

صحیفه امام خمینی (ره) جلد ۱۸ صفحه ۳۸

کلام رهبری در مورد مستضعفین

  • حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب در فرازهایی از سخنان خود پیرامون روز مستضعفان و حمایت از محرومین چنین فرموده‌اند:

در نظام اسلامی، رفع فقر و محرومیت، در شمار هدف‌های طراز اول است و پای‌بندی به اصول انقلاب، بدون مجاهدت در راه نجات مستضعفان و محرومان، سخنی بی‌معنی و ادعایی پوچ است.

پیام به مناسبت اولین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) ۱۳۶۹

  • این انقلاب، چون با نام خداست، همیشه با شیطان‌ها مواجه است. چون معتقد به طرفداری از مستضعفان و مظلومان است، همیشه با قلدران و زورگویان و مستکبران، دست‌به‌گریبان است.

سخنرانی در دیدار مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی تیر ۱۳۶۹

  • مهم‌ترین مسأله‌ی دستگاه ما و نظام جمهوری اسلامی کوشش برای رفع فقر و محرومیت در جامعه، و حمایت و کمک به طبقات مستضعف و محروم است.

بیانات در دیدار با رئیس جمهور و اعضای هیأت وزیران، به مناسبت گرامیداشت هفته‌ی دولت ۱۳۷۰

  • مبارزه‌ی با استبداد، با فساد، با وابستگی، با عقب‌افتادگی و فقر و تلاش برای بهسازی زندگی انسان‌ها و رفع فقر از زندگی فقرا و مستضعفان، چیزهایی است که مورد رضای الهی است. خدای متعال انسان‌ها را به این چیزها امر کرده است.

بیانات در دیدار علما، طلاب و اقشار مختلف مردم قم به مناسبت سالروز ۱۹ دی ماه ۱۳۷۵

  • دو نکته‌ی اساسی در حرکت امام بزرگوار بود که همین دو نکته، سرمایه‌ی ارزشمند این انقلاب بود و هست: یکی این است که هدف این انقلاب، اسلام است. دوم این‌که سربازان این انقلاب و لشکر این انقلاب، مستضعفان و پابرهنگان و همچنین قشر جوانند. این انقلاب را، پابرهنگان به پیروزی رساندند. این جنگ طولانی تحمیلی هشت ساله را جوانان این مملکت به نتیجه رساندند.

بیانات در اجتماع باشکوه عزاداران مراسم نهمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره )۱۳۷۷

  • عملاً هم در تمام مدت پیروزی انقلاب تا امروز و قبل از آن، کسانی که بیش از همه سینه سپر کردند، از نظام دفاع کردند، سختی‌های نظام را به جان خریدند و در مقابل دشمنان ایستادند، طبقات محروم و پابرهنه و مستضعفان جامعه بوده‌اند. این‌ها باید بیش از دیگران مورد توجه قرار گیرند.

بیانات در اجتماع زائران مرقد مطهر امام خمینی (ره) خرداد ۱۳۸۰

  • اسلام ناب، اسلامی است که باید ابوجهل‌ها از آن بترسند. اگر اسلامی بود که ابوجهل‌ها و ابوسفیان‌ها از آن نترسیدند و با آن دشمن نبودند، باید در اسلام بودنش شک کنیم. آن اسلامی هم که طبقات مستضعف و محروم به آن امیدوار نشوند و دل ندهند، اسلام نیست. اسلامی که نتواند آرزوهای خفته و فروکشته‌ی قشرهای مظلوم را در سطح دنیا - نه فقط در سطح کشور خودمان - زنده و احیا کند، شک کنید در این‌که این دین، اسلام باشد.

سخنرانی در سالروز میلاد امام حسین (ع) و روز پاسدار اسفد ۱۳۶۸

  • مردم نباید فراموش بکنند که ما هرچه داریم، به برکت اسلام ناب و اسلام انقلابی است؛ اسلامی که به فکر طبقات مستضعف و محروم است، نه اسلامی که در خدمت قدرتمندان و اغنیاست.

سخنرانی در اجتماع بزرگ مردم مشهد و زایران حضرت رضا (ع) فروردین ۱۳۶۹

  • در کشور ما، مثل خیلی جاهای دیگر، قشر محروم و فقیر و پابرهنگان و روستاییان و طبقات مستضعف، بیشتر مظلوم واقع شدند. در حق آن‌ها، احتمال مظلومیت قوی‌تر است، تا فلان آدم پولدار زمیندار وسیع الامکان. به درد و تظلم همه باید رسید؛ اما به آن کس که در او، احتمال مظلومیت بیشتر است - قشرهای مظلوم و پایین جامعه - دلسوزانه‌تر باید رسید.

بیانات در دیدار با رئیس و مسؤولان قوه‌ی قضائیه تیر ۱۳۶۹

  • نگاه به مناطق محروم و طبقات مستضعف کشور و آن مناطقی که مورد بی‌مهری دستگاه‌های طاغوتی در گذشته قرار گرفته‌اند. این از جمله کارهای بسیار لازم و واجب است که ان‌شاءالله آقایان در هر جا که هستند چه در کارهای اقتصادی، چه فنی، چه علمی و چه فرهنگی دنبال کنند.

بیانات در دیدار «هیأت دولت» در آغاز کار دوره‌ی دوم ریاست جمهوری آقای «هاشمی رفسنجانی» شهریور ۱۳۷۲

  • مسؤولان باید دنبال عدالت و دنبال آسان کردن زندگی برای طبقات مستضعف و محروم و پابرهنه باشند. مراد کسانی است که در روز خطر این مملکت را نجات دادند و ا گر خدای نکرده بار دیگر خطری این مملکت را تهدید کند، باز هم همین جامعه‌ی کارگری، همین معلمان، همین قشرهای محروم و همین کارمندانی که از لحاظ درآمد در سطوح پایینی قرار دارند، می‌روند دفاع می‌کنند و سینه سپر می‌سازند.

بیانات در دیدار کارگران و معلمان به مناسبت روز جهانی کارگر و سالگرد شهادت استاد مطهری ۱۳۷۹

کد خبر 483694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد رضا حشمت خواه IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۸
    0 0
    و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض فنجعلهم ائمه و نجعلهم الوارثین / قرآن کریم