آیا درهم امارات به جمع ارزهای موثر جهان می پیوندد؟

بررسی اجمالی روند نوسانات نرخ هر درهم امارات متحده عربی در جریان معاملات بازار آزاد ارزهای شاخص نشان می‌دهد که این ارز به عنوان یک پول تاثیرگذار در مراودات مالی-اقتصادی ایران بیش از ۵۷.۸ درصد در سال گذشته افزایش ارزش را در برابر ریال تجربه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بررسی اجمالی روند نوسانات نرخ هر درهم امارات در جریان معاملات بازار آزاد در بازه زمانی سال ۹۹ نشان می‌دهد، بازار آزاد بیش از ۵۷.۸ درصد افزایش نرخ درهم امارات را در سالی که گذشت تجربه کرده و این میزان معادل بیش از دوهزار و ۵۴۲ تومان است.

در حقیقت درهم امارات نیز همچون سایر ارزهای شاخص بازار مثل دلار و یورو در سالی که گذشت افزایش قابل توجهی را نسبت به نرخ خود در ابتدای سال ۹۹ تجربه کرده و با توجه به نقش این ارز شاخص در روند تأمین مواد اولیه مورد نیاز بنگاه‌های اقتصادی و صنایع بزرگ کشور در جریان تولید محصولات داخلی و ارائه خدمات مختلف، به نظر می‌رسد فعالان اقتصادی و صاحبان بنگاه‌های صنعتی کلان کشور در سال آینده با مشکلات متعددی برای تأمین ارز مورد نیاز خود مواجه باشند.

اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ هر درهم امارات متحده عربی در ابتدای جریان معاملات بازار آزاد ارزهای شاخص در سالی که گذشت کمتر از چهار هزار و ۳۹۲ تومان بود و نوسانات مستمر ناشی از تحولات و تنش‌های سیاسی جریان‌ساز و تأثیرگذار بر بازارهای پولی و مالی باعث شد تا ارزش هر درهم امارات نسبت به ریال ایران در اردیبهشت ماه ۹۹ به بیش از چهار هزار و ۴۰۰ تومان برسد.

آغاز فرایند افزایش بی‌سابقه ارزش درهم امارات در برابر ریال ایران از بیستم اردیبهشت‌ماه سال گذشته آغاز شد و همین امر باعث شد تا هر درهم امارات در روزهای پایانی اردیبهشت‌ماه ۹۹ بیش از چهار هزار و ۹۲۰ تومان در بازار، قیمت‌گذاری شود.

این حجم از افزایش ارزش درهم در اردیبهشت ماه در حالی صورت گرفت که در این بازه زمانی، گمانه‌زنی کارشناسان علوم سیاسی در خصوص افزایش احتمال پیروزی نامزد حزب دموکرات ایالات متحده در انتخابات این کشور و پایین آمدن سطح تنش‌های بین‌المللی با جمهوری اسلامی رسانه‌ای شده بود و بسیاری از فعالان اقتصادی پیش‌بینی می‌کردند استمرار انتشار این اخبار در رسانه‌های مطرح جهانی، نرخ ارزهای شاخص در بازار آزاد را کاهشی کند.

بر این اساس نرخ هر درهم امارات از ابتدای اردیبهشت‌ماه تا روزهای پایانی خردادماه ۹۹ در کانال چهار هزار و ۹۰۰ تومان باقی ماند و افزایش چشمگیری نداشت تا اینکه برخی از مواضع سیاسی و اقتصادی سختگیرانه دولت احتمالی بایدن علیه ایران و سیاست‌های خارجی‌اش، رسانه‌ای شد و گمانه‌زنی که تا پیش از این امید را در بازار تزریق کرده بود تبدیل به یک رؤیای دست نیافته شد.

درهم همراه موج افزایشی نرخ دلار و دیگر ارزهای شاخص بازار در آخرین روز خردادماه ۹۹، کانال پنج هزار تومان را لمس کرد و نرخ آن در واپسین لحظات بهار ۹۹ به بیش از پنج هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

این ارز شاخص تا اواسط تیرماه نرخ خود در کانال پنج هزار تومان را حفظ کرد و پس از آن برای اولین بار به کانال ۶ هزار تومان نزدیک شد؛ البته این نزدیکی به کانال ۶ هزار تومان که در برخی از روزها به عبور از مرز کانال ۷ هزار تومان نیز منجر شد، طولانی نبود و نرخ هر درهم امارات متحده عربی در اوایل مردادماه به کمتر از پنج هزار و ۹۰۰ تومان رسید.

شهریور برای درهم با نرخ ۶ هزار و ۲۹۶ تومانی آغاز شد و ارزش این ارز شاخص در بازارهای پولی و مالی ایران در روزهای پایانی تابستان داغ ۹۹ به بیش از هفت هزار و ۴۱۰ تومان رسید که به نوعی یک رکورد در ارزش‌گذاری درهم در سال‌های اخیر محسوب می‌شد، زیرا این ارز هیچ‌گاه کانال هفت هزار تومان را تجربه نکرده بود.

نوسانات نرخ درهم در ابتدای پاییز ۹۹ نیز در کانال هفت هزار تومان صورت می‌گرفت و در حالی که بسیاری از فعالان اقتصادی بازار ارز پیش‌بینی می‌کردند با افزایش گمانه‌زنی‌ها مبنی بر احتمال پیروزی نامزد حزب دموکرات ایالات متحده در انتخابات این کشور، ارزش درهم کاهش پیدا کند، ارزش این ارز شاخص در بیستم مهرماه ۹۹ به صورت ناگهانی و در کمتر از یک ساعت، هزار تومان افزایش پیدا کرد.

حسین عماره، کارشناس اقتصادی و پژوهشگر بازار ارز در این رابطه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: افزایش یک هزارتومانی هر درهم امارات در اواسط مهرماه سال گذشته باعث شد تا پیش‌بینی بسیاری از معامله‌گران قدیمی بازار ارز تحقق نیابد و افزایش تقاضا برای خرید این ارز بدون تقویت کانال‌های عرضه از سوی شبکه بانکی باعث شد تا شاهد این حجم از رشد ارزش درهم در یک ماه باشیم.

وی اضافه می‌کند: خوشبختانه کاهش حجم تقاضا برای خرید درهم در آبان‌ماه باعث شد تا تب افزایشی ارزش این ارز در روند معاملات بازار آزاد تا حد زیادی کاهش پیدا کند و در حالی که ارزش‌گذاری درهم امارات در ابتدای آذرماه در کانال هفت هزار تومان صورت گرفته بود، ارزش این ارز در اواسط آذرماه ۹۹ به ۶ هزار و ۷۴ تومان رسید.

این پژوهشگر بازار ارز تصریح می‌کند: فصل زمستان در حالی برای درهم آغاز شد که این ارز در کانال ۶ هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شد اما درهم تا اواسط دی‌ماه افزایشی شد و مجدداً در کانال ۶ هزار تومان تا پایان سال تثبیت شد.

عماره ادامه می‌دهد: آخرین قیمت هر درهم امارات متحده عربی در بازار آزاد، ۶ هزار و ۹۳۴ تومان است و جریان معاملات پشت خطی بازار در بازه زمانی تعطیلات عید نوروز نشان می‌دهد که این ارز در سال ۱۴۰۰ نیز افزایش قابل توجهی را تجربه خواهد کرد و با توجه به حجم مراودات اقتصادی میان صاحبان بنگاه‌های صنعتی ایرانی و بازرگانان اماراتی، تنش ارزی برای تأمین مواد اولیه مورد نیاز صنایع در سال جدید هم دامن‌گیر فعالان اقتصادی خواهد شد.

گزارش از: سپهر زارع، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 483313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.