راهکارهای جلوگیری از افسردگی نوجوانان در پاندمی کرونا چیست؟

یک روانشناس و مشاوره خانواده، گفت: نوجوانی یک دوره پرچالش، سخت، مهم و بسیار حساس است شرایط پیش آمده ناشی از بیماری کرونا، عبور از آن را سخت‌تر کرده است، باید والدین موثرترین ابزارها برای جلوگیری از افسردگی نوجوان در اپیدمی کرونا را بدانند.

سمیرا شفیعی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص راهکارهای جلوگیری از افسردگی نوجوانان در پاندمی کرونا، اظهار کرد: دوره نوجوانی به تنهایی، یک دوره پرچالش، سخت، مهم و بسیار حساس است که شرایط پیش آمده ناشی از بیماری کرونا، عبور از آن را سخت‌تر کرده است، زیرا در این سن، تعامل با گروه همسالان و دوستان برای نوجوان از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: در پاندمی کرونا و محدودیت‌های فعلی در تعاملات و رفت و آمدها، لغو شدن دیدارهای اجتماعی، مهمانی‌ها، سفرها و بسته شدن مدارس، باعث شد تا نوجوان از این فضا برای ارضای نیازی که اقتضای سنش است بسیار دور شود.

این روانشناس و مشاوره خانواده، تصریح کرد: از طرفی دیگر، رفتارهایی از قبیل پرخاشگری، سرکشی و احساسات خشم و اضطراب از مواردی هستند که در دوران نوجوانی، فرد با آنها روبرو می‌شود و محدودیت‌هایی که این روزها همه شهروندان درگیر آن هستند، زمینه‌ای را فراهم کرده تا نوجوان با شدت بیشتری این احساس‌ها را تجربه کند.

شفیعی خاطرنشان کرد: پایین آمدن خلق نوجوان، بالا رفتن میزان اضطراب و افسردگی، بی‌حوصلگی و کاهش میل و انگیزه در شرایط پیش آمده اپیدمی کرونا، امری طبیعی است، به دلیل اینکه محدودیت‌ها و منع رفت و آمدها باعث شده تا نوجوان نتواند در تعامل با گروه همسالان اساسی‌ترین نیازهای خود را ارضا کند.

وی به خانواده‌ها برای تأمین آرامش روحی نوجوان در شرایط پاندمی کرونا، توصیه کرد: خانواده می‌تواند به عنوان یک منبع امن، به نوجوان در عبور از این مسیر پرچالش کمک کند و این امر زمانی میسر می‌شود که والدین مهارت‌ها و ابزار ارتباط با نوجوان را بدانند، در این راه باید والدین با نوجوان همدلی کنند.

این روانشناس ادامه داد: همدلی یعنی اینکه والدین بتوانند از دیدگاه و از پنجره نگاه یک نوجوان به دنیا نگاه کنند، خلق پایین اضطراب، بی‌حوصلگی در این روزها، امری طبیعی است، زمانی این احساس‌ها نگران کننده می‌شود که باعث اختلال در عملکرد فرد شود و در این صورت نیاز است که نوجوان برای کاهش این احساس و کسب مهارت جهت مدیریت آنها، به یک روانشناس مراجعه کند.

شفیعی خاطرنشان کرد: اگر این احساس‌ها در حد طبیعی و نرمال بود والدین می‌توانند با راهکارهای ساده مثل انجام دادن فعالیت‌هایی که قبلاً برای نوجوان لذت بخش بودند و فرصت انجام آنها را نداشته است، مطالعه کتاب‌های آموزنده و لذت‌بخش، تماشای فیلم، تشکیل گروه‌های مجازی دوستانه و تعامل، گفتگو و بازی‌های گروهی مجازی، تنظیم یک برنامه روزانه منظم و اولویت بندی آن، جستجو و تحقیق در حوزه‌هایی که نوجوان به آنها علاقمند است و به دست آوردن اطلاعات بیشتر در این زمینه‌ها به او کمک کنند.

مؤثرترین ابزار ارتباط با نوجوان در اپیدمی کرونا

وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین و مؤثرترین ابزار ارتباط با نوجوان، گفتگو است، گفت: اما گاهی والدین به جای گفتگو کردن، از دو ابزار مخرب بحث مشاجره و نصیحت کردن استفاده می‌کنند که نه تنها نوجوان را به آنها نزدیک نمی‌کند بلکه باعث می‌شود نوجوان از محیط خانواده دور شده و احساس کند والدین او را درک نمی‌کنند.

این مشاوره خانواده، اظهار کرد: بحث و مشاجره یک مکالمه دو طرفه است که در آن هر دو طرف تا حدودی با خشم با همدیگر صحبت می‌کنند، اما نصیحت یک مکالمه یک طرفه است که در آن نوجوان شنونده و والدین گوینده هستند و تعامل کلامی در آن اتفاق نمی‌افتد.

شفیعی تاکید کرد: ابزار گفت و گو بسیار قدرتمند است، گفتگو یک مکالمه دو طرفه است که در آن هم نوجوان و هم والدین در مورد یک موضوع واحد صحبت می‌کنند و هر کدام با احترام به نظر دیگری، بدون ترس و در محیطی امن و به دور از تنش، نظر خود را بیان می‌کنند.

وی افزود: گفت وگو می‌تواند به نوجوان احساس امنیت دهد و باعث شود که او احساس کند برای شما مهم و ارزشمند است و به راحتی می‌تواند به دور از تنش با شما در مورد موضوعاتی که ذهنش را درگیر کرده‌اند حرف بزند، باید والدین در گفتگوها به او اجازه دهند تا در مورد احساسات خود به راحتی صحبت کند.

این روانشناس گفت: والدین همیشه منتظر نباشند تا نوجوان سر صحبت را باز کند، گاهی خود شروع کننده گفت وگو باشند و او را به یک گفت وگوی دوستانه دعوت کنند، در این دعوت سعی کنند گفتگو را به سمتی هدایت کنند که در نهایت به یک حل مسئله در خصوص رنج‌های نوجوان منتهی شود.

شفیعی، اظهار کرد: والدین هم مانند نوجوان خود احساس اضطراب و نگرانی از ابتلاء به ویروس کرونا دارند، محدودیت و قرنطینه ملال‌آور شده است، اما بروز بیش از حد نگرانی‌ها و اضطراب‌ها در حضور فرزندان باعث می‌شود که آنها نابسامانی‌های هیجانی بیشتری را تجربه کنند و گذر از این دوره سنی برای نوجوان سخت‌تر می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در پاندمی کرونا والدین آگاه با شناخت هیجان‌ها، پذیرش و مدیریت آنها می‌توانند به کاهش نگرانی‌های نوجوان کمک کنند و نوجوان از والدین به عنوان دو منبع امن، قدرتمند و مهم زندگی انتظار توانایی حل مسئله و مدیریت را بحران دارد.

کد خبر 482423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.