یوش؛ تلفیقی از طبیعت و فرهنگ

روستا، تداعی کننده طبیعت و صمیمیت است. زندگی در این فضا خالی از فرسودگی، هیاهو و توأم با آرامش ناشی از تقسیم غم‌ها و شادی هاست. طبیعت روستا سرشار از مناظری است که بهترین فضا برای نگاه شاعرانه به جهان را ایجاد می‌کند. یوش روستای زیبایی است که پدر شعر نو فارسی را در خود پرورش داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یوش شاعر پرور از توابع بخش بلده شهرستان نور در استان مازندران است که در فاصله ۱۰۰ کیلومتر جنوب آمل واقع شده است و برای رسیدن به آن باید از روستاهای متعددی گذر کرد که هر کدام جاذبه‌های خاص خود را دارند. دور تا دور این روستا به وسیله کوه‌های البرز احاطه شده است و همین امر در خنکی هوای آن تأثیر گذاشته است. در واقع با وجود اینکه این روستا در تمامی فصول سال زیبایی‌های خاص خود را دارد، اما به دلیل نوع آب و هوایی که دارد معمولاً بهترین زمان برای سفر به آن بهار و تابستان است.

یوش مانند هر روستای دیگر پر از هوای سالم برای نفس کشیدن است. خانه‌های کاه گلی قدیمی و شیروانی‌دار روستا با درهای چوبی قدیمی هر فردی را شیفته خود می‌کند. از طرفی طبیعت بکر این روستا همان چیزی است که بسیاری از گردشگران به دنبال آن هستند.

یوش؛ تلفیقی از طبیعت و فرهنگ

جاذبه‌های طبیعی

شمال یوش در دامنه کوه سرچشمه و جنوب آن در کوه سر چال قرار دارد. فضای دشت‌های اطراف آن آکنده از عطر مسحور کننده گیاهان وحشی همچون گون، اسپند، پونه، خاکشیر، گزنه و مورد است و منظره آن به وسیله درختانی مانند ازگیل، ولیک، سپیدار، بید و تبریزی تزئین شده است. عبور رودخانه «اوز رود» از جنوب این روستا در دوچندان کردن زیبایی‌های یوش و لذت بردن از فضای آن نقش مهمی دارد.

دامداری، باغداری و پرورش زنبور عسل مهم‌ترین نقش را در اقتصاد این روستا ایفا می‌کنند و محصولات عمده آن شیر، سرشیر، پنیر، کره، ماست، قره‌قروت، گردو، زردآلو، گیلاس، فندق، سیب، آلو، لواشک و عسل است.

یوش؛ تلفیقی از طبیعت و فرهنگ

فارغ از همه جاذبه‌های طبیعی این روستا، یوش زادگاه نیما یوشیج پدر شعر نو فارسی است. این امر در مطرح شدن آن به عنوان یک جاذبه گردشگری تأثیر به سزایی داشته است. شاید اگر نام این روستا به نیمای شعر فارسی گره نمی‌خورد، اکنون کمتر شناخته شده بود. انس و الفت شاعران فارسی زبان با مظاهر و مناظر طبیعی به مدت‌ها پیش از حضور نیما یوشیج در شعر فارسی باز می‌گردد، اما حضور عناصر طبیعی در شعر نیما به گونه‌ای است که می‌توان او را شاعر طبیعت نامید.

خانه نیما یوشیج

یکی از مهم‌ترین علت‌های سفر به روستای یوش بازدید از خانه‌ای است که نیما در آن متولد شد. پیکر این شاعر هم کنون در وسط حیاط این خانه دفن شده است. قدمت خانه نیما به دوره قاجاریه باز می‌گردد و دستور ساخت آن را جد او یعنی ناظم الایاله صادر کرده است. معماران و گچ کاران اصفهانی هشت سال برای ساخت این خانه کار کردند؛ چراکه جد نیما ۱۴۴ پارچه آبادی داشت و یوش محل اصلی سکونت او بود.

یوش؛ تلفیقی از طبیعت و فرهنگ

این خانه سه در ورودی دارد. همچنین دور تا دور حیاط آن اتاق‌هایی ساخته شده است که امروزه به موزه و کتابخانه تبدیل شده اند. در وسط حیاط سه سنگ قبر وجود دارد که متعلق به نیما، خواهر او بهجت و سیروس طاهباز است که نقش مهمی در معرفی شعر نیما ایفا کرد.

در اتاق‌های دیگر این خانه عکس‌هایی از نیما و شعرهایی که شاعران در وصف یوش، مازندران و نیما سروده اند به چشم می‌خورد. برخی اشیا دیدنی دیگر مانند قلم، چراغ، عینک، پیه سور، لباس و کفش نیما نیز برای تماشا قرار داده شده است.

یوش؛ تلفیقی از طبیعت و فرهنگ

این خانه که می‌توان آن را نگین انگشتری استان مازندران نیز محسوب کرد، به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است. برخی علاقمندان به نیما یوشیج هر ساله برای بزرگداشت او در خانه این شاعر گرد هم می آیند و این نشان دهنده ظرفیت و اهمیت این خانه در جذب گردشگر است.

گنبد کیا داوود

این گنبد که آرامگاه کیا داوود فرزند حاکم آن منطقه بوده است در ۳۰۰ متری جنوب خانه نیما یوشیج قرار دارد. بنای کیا داوود بالای تپه‌ای در شمال غرب روستای یوش واقع شده است. مقبره دو تن از بزرگان یوش، سید امین و سید جلال با فاصله کمی از این گنبد قرار دارد که برای اهالی روستا بسیار ارزشمند است. گنبد کیا داوود نیز در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

یوش؛ تلفیقی از طبیعت و فرهنگ

بی شک یوش یکی از اصلی ترین مناطقی است که باید در توسعه گردشگری روستایی مد نظر قرار گیرد، چراکه حضور جاذبه‌های بومی، طبیعی و فرهنگی، فضای ناب و قابلیت‌های بسیاری در آن ایجاد کرده که می‌تواند توجه هر توریستی را به خود جلب کند.

کد خبر 482415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.