جنایت شمیایی صدام در حلبچه + علت، خلبان، تلفات جانی و عکس

بمباران شیمیایی حلبچه در ۲۵ اسفندماه ۱۳۶۶ در حالی که تنها ۲ روز از عملیات والفجر ۱۰ می‌گذشت توسط نیروی هوایی حکومت بعث عراق در واکنش به آنچه که همکاری کردها با نیروهای ایرانی و خیانت به صدام حسین نامیده می‌شد، رخ داد.

به گزارش ایمنا، بمباران شیمیایی منطقه کُردنشین حلبچه از وحشتناک‌ترین و در زمره غیرانسانی‌ترین جنایت‌هایی به شمار می‌رود که رژیم بعث عراق علیه مردمان حلبچه مرتکب شد، این حادثه که به صورت رسمی به عنوان نسل‌کشی مردم کرد عراق شناخته شد و به عنوان بزرگترین حملهٔ شیمیایی مستقیم به یک منطقهٔ شهرنشین در تاریخ شناخته می‌شود.

حلبچه کجاست؟

حلبچه جز شهرهای کردستان عراق بوده و در فاصله ۱۰ الی ۱۵ کیلومتری مرز ایران قرار گرفته است. حلبچه تا پایتخت عراق یعنی بغداد فاصله‌ای نزدیک به ۲۲۵ کیلومتر دارد. این شهر در شمال شرقی عراق و نزدیکی مرز شهرستان پاوه و مریوان ایران قرار دارد. حلبچه پس از بمباران توسط نیروهای عراقی به دلیل آلودگی شدید مواد شیمیایی خالی از سکنه شد و مردم، حلبچه جدید را با فاصله چند کیلومتری از محل بمباران احداث کردند.

حلبچه نزدیک به ۱۱۷ هزار نفر جمعیت دارد و اکثراً مسلمانان سنی مذهب هستند.

علت بمباران شیمیایی حلبچه

حادثه حلبچه از وحشتناک‌ترین جنایت‌های انسانی است که رژیم بعث عراق در حالی که تنها ۲ روز از آزادی حلبچه در جریان عملیات والفجر ۱۰ می‌گذشت، مرتکب شد. رزمندگان غیور ایرانی در عملیات والفجر ۱۰ با یاری نیروهای کرد عراقی موفق شدند تا در عمق خاک عراق پیشروی کرده و با رشادت‌های بسیار توانستند، برخی از شهرهای کردنشین از جمله حلبچه را از دست نیروهای بعثی عراق آزاد کنند و این گونه خسارت سنگینی را به حزب بعث وارد آوردند.

جنایت شمیایی صدام در حلبچه + علت، خلبان، تلفات جانی و عکس

پس از ورود نیروهای ایرانی به شهر حلبچه، مردم شهرها و روستاهای اطراف به استقبال از رزمندگان ایرانی شتافتند. در حقیقت صدام حسین می‌خواست، ساکنان کرد حلبچه را مجازات کند زیرا به گفته یکی از سخنگویان دولت بغداد مردم حلبچه نه تنها در برابر اشغال شهر، توسط نیروهای ایرانی مقاومت نکردند بلکه از اشغالگران با هلهله و شادی استقبال کردند.

بمباران شیمیایی حلبچه کی روی داد؟

رژیم بعث عراق در ساعت ۲ بعدازظهر ۲۵ اسفند ۱۳۶۶ خورشیدی در عملیاتی به نام انفال و ۴۸ ساعت پس از اینکه رزمندگان ایرانی موفق به در اختیار گرفتن برخی مناطق کردستان عراق شده بودند دست به بمباران شیمیایی حلبچه زد.

هشت ماه پیش از حمله شیمیایی به حلبچه؛ شهر سردشت ایران، نخستین شهر در جهان بود که مورد حمله شیمیایی قرار گرفت. در بمباران شیمیایی سردشت در هفتم تیر ۱۳۶۶ بیش از صد نفر از ساکنان شهر جان باختند و هشت هزار نفر دیگر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و مسموم شدند.

چگونگی بمباران شیمیایی حلبچه

صدام در ابتدا پسرعموی خود به نام علی حسن المجید معروف به علی شیمیایی را برای این حمله انتخاب کرد، او پیش از حملات شیمیایی، شهر را به‌مدت ۲ روز با بمب‌های متعارف بمباران کرد. در واقع حسن المجید با این کار می‌خواست تا شیشه ساختمان‌های شهر را بشکند تا امکان مقاومت در برابر گازهای سمی به حداقل برسد. سپس رژیم بعث عراق با ۵۰ فروند هواپیمای ویژه که هر یک به چهار عدد بمب شیمیایی ۵۰۰ کیلویی مجهز بودند در آسمان حلبچه ظاهر شد و با ریختن ۲۰۰ بمب حاوی مواد شیمیایی به کشتار مردم این منطقه کردنشین پرداخت.

جنایت شمیایی صدام در حلبچه + علت، خلبان، تلفات جانی و عکس

تسلیحات شیمیایی مورد استفاده در بمباران حلبچه

سطح وسیع و حجم گسترده حمله رژیم بعث عراق در استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه مردم کرد و بی‌پناه حلبچه خیلی بیشتر از حد تصور زیاد بود.

پروفسور اوبن هندریکس رئیس آزمایشگاه سم‌شناسی بیمارستان گان فلاندر بلژیک در مصاحبه‌ای گفت: «عراق از ۳ نوع گاز مختلف علیه حلبچه استفاده کرده است. این گازها شامل گاز خردل (ایپریت)، گازهای اعصاب (تابون، سارین یا سومان)، VX و گاز سیانوژن هستند.»

بنابراین باید گفت مرگ مردم کرد حلبچه مرگی با طعم خردل و با چاشنی تاول‌زای گاز اعصاب تابون و سارین و بوی مرگ‌آور سیانوژن بوده است!

تلفات جانی بمباران شیمیایی حلبچه

حمله شمیایی به حلبچه نزدیک به ۳ هزار و دویست تا ۵ هزار نفر را کشت و نزدیک به ۷ تا ۱۰ هزار نفر را با جراحت روبرو کرد؛ اکثر مصدومان بمباران شیمیایی حلبچه غیرنظامیان بودند.

جنایت شمیایی صدام در حلبچه + علت، خلبان، تلفات جانی و عکس

اعدام عامل بمباران شیمیایی حلبچه

علی حسن مجید، پسر عموی صدام حسین، معروف به علی شیمیایی که فرمانده و عامل بمباران شیمیایی حلبچه بود، ۲۰ سال بعد با حضور در دادگاه در دفاع از خود گفت که این حمله برای دفاع از امنیت ملی عراق انجام شده است. حکم اعدام وی در سال ۲۰۱۰ توسط دادگاه صادر و اجرا شد.

ایدن مصطفی خطیب زاده (خلبان بمباران حلبچه) کیست؟

ایدن مصطفی خطیب زاده یکی از خلبانان عراقی بود که از دستور صدام مبنی بر بمباران حلبچه سرپیچی کرد. وی علاقه بسیاری به کشور و خصوصاً مردم کشورش عراق داشت به گونه‌ای که این صفت وی زبانزد همگان شده بود. خطیب زاده با اینکه در ارتش بعث کار می‌کرد اما حاضر نشد بر علیه مردم بی‌گناه حلبچه اقدامی انجام دهد. سرپیچی ایدن مصطفی خطیب زاده از دستور صدام باعث شد تا صدام حسین پس از شنیدن این موضوع دستور اعدام این خلبان ارتش عراق را صادر کند.

جنایت شمیایی صدام در حلبچه + علت، خلبان، تلفات جانی و عکس

نسل کشی حلبچه

بمباران شیمیایی حلبچه حادثه‌ای است که به‌صورت رسمی به‌عنوان نسل‌کشی مردم کرد عراق شناخته شده است و هنوز به‌عنوان بزرگترین حمله شیمیایی مستقیم به یک منطقه شهرنشین در تاریخ باقی مانده است.

کد خبر 481243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.