راهکار تقویت ساختارهای محلی چیست؟

یک دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری گفت: اهمیت فضاهای محله‌ای تنها در داشتن مزیت‌های بیولوژیک و زیبایی شناختی نیست بلکه این فضاها در برقراری و تقویت تعاملات اجتماعی نیز نقش بسزایی دارند.

مهدی ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ضرورت دارد مدیریت شهر در فرآیند مدیریت، ایجاد و طراحی فضاهای محله‌ای، شهروندان را مشارکت دهد تا حس تعلق و دلبستگی در آن‌ها نسبت به فضای سکونتشان ایجاد شود.

وی خاطرنشان کرد: پیمانکار موظف است بنا بر تأیید شهرداری به عنوان کارفرما، ویژگی‌های مبلمان فضا، وسایل بازی کودکان، وسایل ورزش و سایر مؤلفه‌های دخیل در طراحی فضاهای محله‌ای را بنا بر نظر ساکنان انتخاب کرده و اقدام به طراحی و ایجاد فضاها در سطح محلات کند.

این دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری افزود: خصوصی سازی یا شخصی سازی در طراحی فضاهای محله‌ها موجب شده تا حس تعلق شهروندان نسبت به فضای محل سکونت خود بیشتر شود و آنان زمان بیشتری از اوقات فراغت خود را در فضاهای محله‌ای حضور داشته باشند.

وی تاکید کرد: اهمیت فضاهای محله‌ای تنها در داشتن مزیت‌های بیولوژیک و زیبایی شناختی نیست بلکه این فضاها در برقراری و تقویت تعاملات اجتماعی نیز نقش بسزایی دارند.

ابراهیمی تصریح کرد: شهرداری می‌تواند با هدف تقویت ارتباطات اجتماعی اقدام به برگزاری رویدادهایی در سطح محلات کرده یا از نهادهای محله‌ای حمایت کند تا این نهادها بتوانند با مشارکت ساکنان رویدادهای اجتماعی در فضاهای محله‌ای برگزار کنند.

وی ادامه داد: در نظر گرفتن این تدابیر می‌تواند به مرور زمان خاطره خوبی برای شهروندان از محل سکونتشان رقم بزند و موجب شود تا آنان کمتر برای گذران اوقات فراغت خود به سایر محله‌ها یا مناطق شهری مراجعه کنند.

این دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری گفت: ایجاد وسایل بازی برای کودکان و وسایل ورزشی برای بزرگسالان در پارک‌های محله‌ای، برپایی ایستگاه‌های صبحگاهی ورزشی یا در صورت امکان ایجاد سالن مطالعه، می‌تواند مردم را برای حضور بیشتر در فضاهای محله‌ای ترغیب کند.

کد خبر 481015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.