بیماری مزمن کلیه بی‌علامت است

یک فوق تخصص بیماری‌های کلیه بزرگسالان، گفت: وقتی کارکرد کلیه زیر ۶۰ درصد باشد با دفع پروتئین و خون بیماری مزمن کلیه اتفاق می‌افتد که در ابتدا علامتی ندارد و پیشرفت آن منجر به نارسایی این عضو می‌شود.

شهرزاد شهیدی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، به مناسبت روز جهانی کلیه در خصوص بیماری‌های مزمن کلیه، اظهار کرد: بیماری مزمن کلیه اغلب هیچ دردی ندارد و افراد دیابتی، بیماران دارای پرفشاری خون و کسانی که سابقه سنگ سازی مکرر و انواع بیماران ژنتیکی دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به آن هستند.

وی با اشاره به اهمیت غربالگری و انجام آزمایش، افزود: باید این گروه از افراد غربالگری و آزمایش اوره و کراتینین خون را داشته باشند و با انجام این دو آزمایش کارکرد کلیه، میزان نارسایی و بیماری کلیه فرد مشخص می‌شود.

این فوق تخصص بیماری‌های نفرولوژی بزرگسالان، تصریح کرد: نارسایی حاد کلیه در طی چند ساعت یا چند روز در اثر عوامل مختلف اتفاق می‌افتد و کارکرد کلیه کاهش پیدا کرده، باید بیمار بستری شود و برای او اقدامات درمانی بشود.

شهیدی ادامه داد: بیماری مزمن کلیه منجر به نارسایی کلیه می‌شود، یعنی وقتی کارکرد کلیه زیر ۶۰ درصد باشد با دفع پروتئین و خون بیماری مزمن کلیه اتفاق می‌افتد و متأسفانه وقتی فرد دچار بیماری مزمن کلیه می‌شود در ابتدا علامتی ندارد و این افراد باید غربالگری شوند.

وی خاطرنشان کرد: علائم کاهش حجم ادرار، بی اشتهایی، رنگ پریدگی، درد زیاد در مراحل پیشرفته بیماری کلیه بروز پیدا می‌کند و از ۳ تا ۱۲ ماه لازم است مرتب آزمایش‌های اوره و کراتینین انجام شود، این آزمایش‌ها وابسته به نوع و مرحله بیماری و در فواصل مختلف متفاوت است.

لزوم پرهیز از خوددرمانی و مصرف خودسرانه داروهای مسکن

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص روند درمان بیماری مزمن کلیه، اظهار کرد: بعد از تشخیص بیماری، برای کاهش سرعت روند بیماری با مصرف دارو اقداماتی می شود، یعنی فرد با رعایت دستورات پزشک معالج و مراعات رژیم غذایی کم نمک، کنترل قند خون، فشار خون، کاهش مصرف چربی و قطع مصرف دخانیات زندگی معمولی را ادامه می‌دهد.

شهیدی تصریح کرد: لزوم پرهیز از خوددرمانی و مصرف خودسرانه داروهای مسکن را به این گروه از بیماران را توصیه می‌کنیم، این داروها ممکن است به کلیه‌های انسان آسیب بزند، اگر فرد توجه و رعایت این دستورها را اولویت زندگی روزمره قرار دهد و همراه با آن به کاهش وزن خود توجه ویژه داشته باشد شاهد کاهش آسیب جدی به کلیه‌ها خواهد بود.

وی تاکید کرد: اگر بیماری پیشرفت کرده و به مرحله نهایی برسد، باید بیمار دیالیز شود و مواقعی هم بعد از دیالیز در لیست پیوند کلیه قرار می‌گیرد، کسی که نیاز به دیالیز پیدا می‌کند باید بداند زمان دیالیز هفته‌ای دو یا سه بار به مدت سه یا چهار ساعت است و بیمار موظف به انجام این موارد است.

فوق تخصص بیماری‌های نفرولوژی بزرگسالان درباره دیالیز صفاقی، گفت: برای کاهش مراجعه بیمار به بیمارستان‌ها برای انجام دیالیز، معمولاً دیالیز صفاقی در خانه انجام می‌شود، از قبل انجام این نوع دیالیز به بیمار آموزش داده می‌شود تا بدون مراجعه به بیمارستان بتواند آن را در خانه انجام دهد.

کد خبر 480835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.