رونق نسبی بازار نسبت به سال گذشته

نزدیک به یک سال است که اصناف کشور به علت ورود ویروس کرونا با کسادی و شرایط اقتصادی دشواری درگیر شده‌اند. و اکنون در آخرین روزهای امسال، این سوال وجود دارد آیا این فعالان همچنان با رکود مواجه هستند یا شرایط، برای آن‌ها مساعدتر شده است؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، آسیب‌های شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد کشور امری بدیهی و غیرقابل‌انکار است و قطعاً اصناف هم به عنوان بخشی از بدنه اقتصادی کشور از این آسیب‌ها مصون نمانده‌اند، به طوری که اصناف مختلف بر اثر کرونا دچار خسارت‌های شدید اقتصادی و حتی رکود شده‌اند؛ بسیاری از آن‌ها از بهمن‌ماه سال گذشته به دلیل تعطیلی بازار و درآمد پایین و ماندن جنس‌ها در انبارها به ورشکستگی رسیدند و خیلی از واحدها نیز با ضررهای فراوانی در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند.

آسیب کرونا بیش از هر چه بر کسب‌وکارهای خرد وارد آمده که از مدت‌ها قبل از کرونا هم با شرایط ناخوش اقتصادی دست‌به‌گریبان بودند و با ورود کرونا شرایط برای آن‌ها نامساعدتر شد. به ویژه آنکه توصیه‌های عمومی مانند عدم حضور در محل‌های پرجمعیت، پرهیز از سفرهای غیرضروری و ترس مردم از ابتلاء به این بیماری، بر جو عمومی و کسب‌وکارهای کشور اثر گذاشت و بازارها را با مشکل جدی روبه‌رو کرد تا آنجا که آمارها از آسیب میلیون‌ها شغل بیکاری تعداد فراوانی از فعالان صنفی خبر می‌دهد.

اکنون پس از گذشت مدت‌ها از ورود ویروس کرونا و عبور اصناف از شرایط ناخوشایند یک سال گذشته، شب عید امسال چه شرایطی بر بازارهای مختلف حاکم است؟

گلایه‌های فعالان صنفی

بنا به گفته فعالان صنفی کسادی بازارها از اسفندماه سال ۹۸ شروع شد و متأسفانه گرانی اجناس به دلیل تورم از یک سو، جیب خالی مردم از طرف دیگر و ورود ویروس کرونا و ترس خریداران از حضور در جامعه باعث ایجاد رکود بی سابقه شده است.

وضعیتی که در هفته‌های پایانی سال گذشته آغاز و موجب تعطیلی اجباری بیشتر کسب‌وکارها برای قطع زنجیره انتقال ویروس شد و این یعنی آغاز یک بحران جدی در حوزه اصناف شیرینی، آجیل، پوشاک، لوازم‌خانگی و بسیاری از صنف‌های دیگر که حساب ویژه‌ای برای فروش شب عید باز کرده بودند.

رضا زارعان از فعالان بازار پوشاک اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: یک سال اخیر شرایط بسیار سختی برای فعالان صنفی بوده است؛ همچنین اصنافی چون پوشاک که تأمین آن معمولاً وابسته به مجالس و جشن‌ها است با وضعیت بسیار دشوارتری دست به گریبان بوده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: امسال علاوه بر تداوم کرونا، مردم با وضعیت مالی و اقتصادی بسیار بدی درگیر هستند و این دو عامل باعث شده است که در این چند هفته پایانی هنوز بازارهای مختلف جان نگرفته باشند، این گونه که اغلب، حضور مردم در بازار بدون هیچ خریدی بوده و فقط قیمت اجناس را پرس‌وجو می‌کنند.

ایمان رحمانی، فعال بازار کیف و کفش نیز در رابطه با شرایط بازار در ایام پایان سال می‌گوید: کیف و کفش از اقلامی است که در سال به طور معمول یکی دو بار بیشتر خریده نمی‌شود؛ حال در یک سال اخیر با شیوع کرونا و عدم رفت و آمد مردم به دلیل رعایت کردن پروتکل‌ها مردم، همین میزان خرید هم انجام نمی‌گرفت؛ کسادی این صنف بیش از هر صنف دیگری محسوس بود، زیرا از سویی فروش‌های شب عید پارسال و از سوی فروش مدارس را از دست دادیم.

وی ادامه می‌دهد: اکنون پس از گذشت ماه‌ها، تا حدودی بازار رونق گرفته است؛ البته نه به آن میزان که جبران‌کننده کسادی این مدت باشد ولی در مقایسه با سال گذشته که کلاً بازارها تعطیل‌شده بود شرایط بهتر است.

شرایط بازارها رو به بهبود است

سوالی که وجود دارد این است که برای گذر از این دوره ناخوشایند اقتصادی که برای اصناف به وجود آمده چه باید کرد؟ و شرایط بازار در هفته‌های پایانی امسال در مقایسه با سال گذشته چه تفاوتی کرده است؟

رسول جهانگیری، رئیس اتاق اصناف اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: شیوع کرونا خسارت فراوانی را بر اصناف وارد کرد اما اکنون به نظر می‌رسد شرایط بازارها رو به بهبود است؛ شب عید سال گذشته به طور کلی بازارها تعطیل بود و نمی‌توان مقایسه‌ای بین بازار امسال و پارسال انجام داد.

وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر که اصناف در حال فعالیت هستند شرایط نسبت به چند ماه اخیر بهتر است، هر چند قابل مقایسه با سال‌هایی که ویروس کرونا وجود نداشت نیست؛ با توجه به شرایط اقتصادی مردم، با افزایش فروش‌های فوق‌العاده، احتمال رونق گیری بیشتر بازارها وجود دارد. اگرچه تخفیفات آغاز شده ولی بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود.

رئیس اتاق اصناف اصفهان در رابطه با احتمال تعطیلی اصناف اصفهان می‌گوید: خوشبختانه با تعطیلی مواجه نخواهیم بود؛ البته در صورتی که اصناف و مردم پروتکل‌های بهداشتی را همچنان رعایت کنند.

جهانگیری اظهار می‌کند: درخواست ما از ستاد ملی کرونا کاهش محدودیت ترددها بود، این چنین که مسئولان با تغییر ساعت منع تردد در اسفندماه یا دو هفته پایانی اسفند، مجوز تردد طولانی‌تری را صادر کنند و در نتیجه ساعات خرید بیشتر و فاصله‌گیری و کاهش ازدحام مردم نیز رعایت شود؛ به عبارتی علاوه بر آنکه منافع اصناف فراهم می‌شود، از شلوغی‌های یک‌باره در بازه زمانی خاص جلوگیری می‌شود اما ستاد مقابله با کرونا با این پیشنهاد اصناف موافقت نکرد.

وی خاطرنشان می‌کند: بر این اساس در راستای فراهم سازی شرایط بهتر برای خریداران، درخواست ما از اصناف، فعالیت یکسره از صبح تا آغاز محدودیت‌های شبانه بوده است که امیدوارم مردم و اصناف برای ممانعت از وقوع شرایط ناگوار تا حد امکان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمایند.

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 479865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.