برای تنظیم بازار مرغ در اصفهان چه اقداماتی شده است؟

در حالی که به گفته مسئولان وضعیت بازار مرغ کنترل شده و مرغ تنظیم بازار با قیمت مصوب ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان به دست مردم استان اصفهان می‌رسد بررسی‌ها از سطح شهر اصفهان نشان می‌دهد قیمت مرغ در برخی مناطق تا ۲۷ هزار تومان نیز رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قیمت مرغ در حالی در روزهای اخیر صدر نشین اخبار افزایش قیمت کالاهای اساسی است که ماه‌ها است با وعده‌های مسئولان برای کاهش قیمت مواجه هستیم، وعده‌هایی که زمان تحقق آنها نامشخص است.

عمده‌ترین دلیل افزایش قیمت مرغ، افزایش قیمت نهاده‌های دامی با توجه به افزایش نرخ ارز بود که در نهایت راهکار عرضه مستقیم نهاده دامی به تولید کنندگان توسط وزارت جهاد کشاورزی اجرایی شد و قیمت مرغ از ۱۱ هزار تومان در ابتدای سال ۹۹ ابتدا به کانال ۱۵ هزار تومان و در آخرین مصوبه ستاد تنظیم بازار به کانال ۲۰ هزار تومان رسید.

در این بین بر اساس اعلام تولید کنندگان مرغ، میزان نهاده دولتی تخصیص داده شده به آنها کفاف تولید مرغ ۶۰ روزه با وزن بیش از ۲ کیلوگرم برای عرضه در بازار را نداده و بنابراین مرغداران مجبورند مابقی نهاده مورد نیاز خود را از بازار آزاد تأمین کنند که این موضع موجب افزایش قیمت تمام شده مرغ برای آنها می‌شود.

کمبود تولید در برخی از استان‌های کشور موجب به وجود آمدن مناقشاتی برای صادرات مرغ از مبدا برخی استان‌ها شد که در این رابطه برای هر استان دستورالعمل مشخصی ابلاغ شده است.

بازار مرغ آشفته است

در رابطه با وضعیت فعلی بازار مرغ اصفهان، رضا رحیمی، صاحب یک واحد صنفی فروش مواد پروتئینی در منطقه ۱۱ شهری اصفهان به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: وضعیت این روزهای بازار مرغ آشفته است، قیمت واقعی مرغ اکنون بین ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان است مرغ تعزیراتی نیز به دست همه مردم نمی‌رسد.

وی اضافه می‌کند: یکی دو هفته است بسیاری از کشتارگاه‌ها اعتصاب کرده‌اند نهایتاً ۳۰۰ کیلوگرم مرغ تنظیم بازار به منطقه ما تعلق می‌گیرد.

توزیع نامتناسب مرغ تنظیم بازار در مناطق مختلف شهر

با توجه به این که به گفته مسئولان جهاد کشاورزی استان اصفهان در هفته‌های اخیر تولید کنندگان موظف شده‌اند مرغ را ۴۰ روزه به بازار تحویل دهند، اما برخی از فعالان بازار این موضوع معتقد بودند که وزن مرغ تغییر نکرده است، اگر هم تغییری کند مشتری‌ها پذیرای مرغ با وزن کمتر از دو کیلوگرم نیستند.

محمد کریمی، فروشنده دیگری در منطقه ۸ شهری، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تولید مرغ توسط بخش خصوصی منجر به کاهش قیمت آن می‌شود، کشتار برخی از کشتارگاه‌ها اکنون به یک پنجم میزان قبل رسیده است و این موضع باعث کمبود عرضه در بازار شده است.

وی با بیان این که وزن مرغ‌های بازار اکنون دو کیلوگرم و بیشتر است، اضافه می‌کند: اکنون قیمت دولتی مرغ ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان است اما به میزان کمی در مناطق شهر اصفهان توزیع می‌شود و در هر منطقه فقط به برخی از فروشندگان خاص تعلق می‌گیرد این مرغ کفاف تقاضای بازار را نمی‌دهد.

این فروشنده تصریح می‌کند: اکنون چند روز است برخی از کشتارگاه‌ها اعتصاب کرده‌اند و مرغ به دست ما نمی‌رسد در دو هفته اخیر چندین بار به میزان بسیار کمی بار خالی کرده‌ایم و آن را هم با قیمت‌های بالاتر از تنظیم بازار به فروش رسانده‌ایم.

کاهش قابل توجه توزیع مرغ در بازار

اصغر دهقانی، فروشنده دیگری در منطقه ۸ شهری به خبرنگار ایمنا می‌گوید: فروشگاه‌هایی که مرغ دولتی دریافت می‌کنند همه مرغ‌ها را به طور کامل بین مردم توزیع نمی‌کنند، بخشی از آن را در یخچال‌هایشان نگهداری می‌کنند و با قیمت‌های بالاتر به مغازه‌ها می‌فروشند، نظارتی نیز بر این موضع وجود ندارد.

به گفته وی توزیع مرغ کاهش قابل توجهی داشته و اگر هم باری خریداری کنند قیمت تمام شده آن برای فروشندگان بیش از ۲۵ هزار تومان است که تناسبی با قیمت تنظیم بازار ندارد بنابراین همه واحدهای صنفی نمی‌توانند مرغ را قیمت کم به مصرف کننده بفروشند که این موضوع نیز موجب ضرر و زیان بسیاری از فعالان این صنف شده است.

اما حسن ایراندوست، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان، در رابطه با اقدامات انجام شده برای تنظیم بازار مرغ در استان اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در اصفهان همیشه مرغ با سن بالا به کشتارگاه‌ها تحویل داده می‌شد اما سیاست جدید وزارت جدید وزارت جهاد کشاورزی این بود که مرغ را در ۴۰ روزگی با وزن ۲ کیلو و ۲۰۰ گرم به بازار تحویل دهند، اخیراً برای افزایش تولید مرغ سن را به ۴۵ روز و سهم نهاده را به ۴ کیلو و ۹۰۰ گرم افزایش دادند.

وی اضافه می‌کند: بر همین اساس لیست مرغداری‌های موجود که جوجه‌های ۴۵ روزه داشتند در اختیار جهاد کشاورزی شهرستان‌ها قرار دادیم و از آنها خواستیم مرغ‌ها در همان سن به بازار عرضه کنند. این کار با نظارت همکاران ما به خوبی در حال انجام است. کمیته‌های مرغ نیز یک روز در میان تشکیل شده، تصمیماتی گرفته شد و از همکاران خواستیم که همراهی کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان اظهار می‌کند: از دامپزشکی خواستیم مدت اعتبار گواهی حمل را به جای ۵ روز به سه روز کاهش دهند تا مرغ سریع‌تر جذب بازار شود. بر اساس شیوه نامه جدیدی که از وزارتخانه به ما ابلاغ شده هر گونه خروج مرغ از استان منوط به هماهنگی بین سازمان جهاد استان‌های مبدا و مقصد کرده‌اند زیرا با توجه به تفاوت قیمتی که بین بازار مرغ در شهرهای مختلف وجود دارد خروج مرغ بدون هماهنگی از استانی موجب آشفتگی بازار مقصد و آسیب به بازار مبدا نشود.

کشتار بیش از ۸۴۰ تن مرغ در یک شب

ایراندوست اضافه می‌کند: ناظران به کشتارگاه‌ها اعزام شدند تا از لحظه‌ای که مرغ به کشتارگاه وارد می‌شود تا لحظه خروج گوشت آن بر همه مراحل نظارت کنند. از کشتارگاه‌ها خواستیم کل مرغ زنده ورودی و گوشت تولید خروجی را در سامانه رهتاب ثبت کنند، این کار را در اختیار اتحادیه‌ها و تعاونی‌ها گذاشتیم، مجموعه این اقدامات باعث شد میزان کشتار مرغ استان گذشته در دو شب متوالی در هفته گذشته دو برابر شده و در حدود ۸۴۰ تن در یکی از شب‌ها نیز انجام شد.

وی ادامه می‌دهد: این موضوع باعث شد قیمت تا حد زیادی کاهش یابد، همچنین بخش قابل توجهی مرغ با قیمت مصوب ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان در شهرستان‌ها عرضه شد به خصوص شهرستان‌هایی که کشتارگاه داشتند داشتند نیز توانستند بازارشان را به خوبی مدیریت کنند.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان این که قطعه بندی مرغ در مغازه‌ها و مرغ فروشی‌ها کاملاً ممنوع شده است، می‌گوید: حداقل وزن مرغ وارد شده به بازار به ۸۰۰ گرم که استاندارد جهانی است رساندیم بنابراین مرغ ۸۰۰ گرمی نیز تماماً به بازار عرضه شد و اجازه منجمد کردن آن را به تولید کننده‌ها نداده‌ایم.

ایراندوست اضافه می‌کند: سقف قطعه بندی محدود شده و اجازه قطعه بندی بیش از ۲۵ درصد ندارند و فقط کشتارگاه‌هایی که خودشان امکان بسته بندی دارند می‌توانند در ظرف‌های مصرف خانوار دو کیلویی تا ۲۵ درصد کشتارشان را قطعه بندی کنند و از طریق پلاستیک‌های با حجم بالا عرضه کنند. نظارت‌ها شدید تر شده است، حجم مرغ ورودی به بازار با این اقدامات افزایش یافته و در نتیجه قیمت نیز کاهش قابل توجهی داشته است.

وی ادامه می‌دهد: در بیشتر شهرستان‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای مرغ به قیمت هر کیلو ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود، قیمت سایر فروشگاه‌ها نیز اکنون در کانال ۲۴ هزار تومان اعلام شده است امیدواریم بتوانیم با این اقدامات قیمت مرغ در کل استان را به قیمت مصوب تنظیم بازار استان برسانیم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان می‌گوید: این اقدامات برای تنظیم بازار شب عید در حال انجام است تا گوشت گرمی که مصرف کننده در شب عید لازم دارد تأمین شده و گوشت منجمد نیز به عنوان ذخیره استراتژیک با هماهنگی‌های لازم تأمین شده و اگر لازم باشد سریعاً توزیع خواهد شد.

ایراندوست در رابطه با قیمت مرغ در آستانه نوروز اظهار می‌کند: امیدواریم که قیمت مرغ برای شب عید نسبت به قیمت مصوب کنونی تغییری نداشته باشد زیرا اگر نسبت به این قیمت افزایش یابد مصرف کننده متضرر می‌شود و قیمت کمتر از ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان نیز به ضرر تولید کننده تمام خواهد شد.

وی همچنین در رابطه با اخباری که مبنی بر کاهش یا عدم تخصیص نهاده به برخی از مرغداران منتشر شده بود می‌گوید: سهمیه تخصیص داده شده مرغدار در آن محدوده زمانی باید آمادگی خرید داشته باشد بارها به صورت کشور توزیع می‌شود و در هر مرحله کسانی که زودتر اقدام کنند موفق به خرید خواهند شد بنابراین اگر کسی در یکی از نوبت‌های عرضه موفق به خرید به موقع نهاده دولتی نشود در نوبت‌های بعدی می‌تواند آن را خرید کند و محدودیتی برای عرضه وجود نداشته و سهمیه گفته شده به همه تولید کنندگان تعلق می‌گیرد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح می‌کند: هر چقدر به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شویم به دلیل افزایش حجم توزیع بار به دلیل نگرانی از تعطیلات عید و ترافیک سیستم‌های حمل و نقل ممکن است بار با تأخیر به دست تولید کنندگان برسد.

بررسی‌های خبرنگار ایمنا، از وضعیت بازار شهر اصفهان نشان می‌دهد که بازار مرغ این روزها متلاطم بوده به طوری که برخی از مردم در این روزها به امید کاهش قیمت مرغ در روزهای آینده خریدی انجام نمی‌دهند و البته این موضوع که مرغ تنظیم بازار نیز به طور مساوی در همه مناطق شهر و حتی به طور مساوری در بین فروشندگان یک منطقه نیز توزیع نمی‌شود نیز از طرف فروشندگان عنوان شده است که می‌تواند مزید بر علت گرانی و تفاوت قیمت مرغ باشد.

گزارش از: فرشته بابایی، خبرنگار اقتصادی ایمنا

کد خبر 479346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • مجید IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    0 0
    مرغی که به صورت دولتی به مردم عرضه میشود با وزن یک کیلو و۱۰۰ گرم این به ضرت مصرف کننده است چون وقتی پخته میشود اصلا به چشم نمی اید ویک سوم ان اب میشود
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    0 0
    سلام‌خواهشا‌به‌بازار‌مرغ‌فروشی‌گلپایگان‌هم‌یه‌بازدید‌داشته‌باشید‌چون‌هرکدوم‌یه‌قیمت‌مرغ‌میدن‌به‌مردم
  • علی رحیمی ازاصفهان IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    0 0
    از اوایل سال ۹۹ تا کنون جلسات دولت تدبیر وامید برای مهار مرغ وتخم مرغ همچنان ادامه دارد اما بی نتیجه
  • مهدی IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۶
    0 0
    هیچ روشی بهتر از خود کفایی نیست تا زمانی که نهاده خودمون تولید نکنیم همینه اوضاع
  • کبری خدری IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 0
    یک روز بود چند ماه پیش جوجه ها را زنده به گور کردند هیچکس صداش در نیامد حالا بدوید برای مرغ
  • امان الله IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    1 0
    مسولین محترم وزحمتکش برای تنظیم قیمت بازار مرغ از ملت درخواست دعا کردن دارند
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 0
    دولت بایدخودش جعمش کنه دلارمیبره بالا!فکراین جاهاشونمیکنه!
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 1
    فقط حرف تحویل مردم میدید...من مرغ را در بهارستان خریدم کیلویی 29 هزار تومان
  • ب. و IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
    0 0
    باید مرغ وارد نمایند وفعلا صادرات را متوقف کنند تا قیمت مرغ متناسب شود و لال ها سرشان به سنگ بخورد