۱۴ اسفند؛ روز احسان و نیکوکاری + تاریخچه

روز احسان و نیکوکاری در روزهای پایانی سال و زمانی که هزینه های زندگی مردم سر به فلک می کشد برگزار می شود و طی جشنی بزرگ دست نوازشی بر سرمحرومان کشیده خواهد شد.

به گزارش ایمنا، در روزهایی که مشکلات اقتصادی در کشورمان بیداد می‌کند، آیا می‌دانیدچه اشک‌هایی که از سر نداری و بدبختی، بر زمین سرد آرزوهای برخی از مردمان این سرزمین ریخته می‌شود و چه دل‌های کودکانه نازکی از سر ناراحتی شکسته می‌شود!؟

دست‌هایی که دیگر نیرویی ندارد، چشم‌های که پر از اشک است، قلب‌های آزرده از مشکلات دنیا، اتاق‌های سرد و نمناک، محله‌های تاریک با کوچه‌ها تنگ، غروب‌های غمگین؛ همه اینها در آرزوی حرکت فکر و اندیشه و به امید یک حرکت مهربانانه از سوی نیکوکارانی که همیشه و همه جا یاور محرومان و مستضعفان بوده‌اند، در روز احسان و نیکوکاری است.

جشن نیکوکاری چیست؟

روزهای پایانی سال که از راه برسد، هزینه‌های زندگی دو برابر می‌شود و این دغدغه اغلب خانواده‌هایی است که در قشرهای پایین جامعه قرار دارند. در واقع، امرار معاش این قبیل از خانواده‌های کم درآمد و بی بضاعت، با دشواری و سختی سپری می‌شود و همین مسئله باعث می‌شود مشکلات آنها در روزهای پایانی سال، افزون گردد.

خرید لباس نو و مایحتاج شب عید، از جمله دغدغه‌های پدر خانواده و سرپرست خانوارهایی است که مشکلات مالی و اقتصادی دارند. کمیته امداد چند سالی است با برگزاری جشن احسان و نیکوکاری، تلاش کرده هموطنان را در تأمین نیازهای این قبیل خانواده‌ها مشارکت دهد.

تاریخ روز احسان و نیکوکاری در سال ۹۹

تاریخ دقیق روز احسان و نیکوکاری سال ۱۳۹۹ در تقویم شمسی مصادف است با: پنج شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ برابر با ۲۰ رجب ۱۴۴۲ و Thursday, ۴ March ۲۰۲۱

تاریخچه جشن نیکوکاری

چهاردهم اسفند مصادف با تأسیس کمیته امداد امام خمینی (ره) روز احسان و نیکوکاری نامیده شده است. از سال ۱۳۶۹ شمسی هر سال در اسفندماه و در آستانه عید نوروز و بهار طبیعت، مردم مهربان و نیکوکار ایران اسلامی همزمان با هفته احسان و نیکوکاری در ۱۴ اسفند در همایشی نوع دوستانه بزرگ و ملی، دست‌های پر محبت و عاطفه خویش را بر سر خانواده‌های نیازمند و کودکانشان می کشند.

هفته نیکوکاری از ۱۴ تا ۲۱ اسفندماه هر سال به منظور جذب کمک‌ها و هدایای مردم به خانواده‌های محروم و نیازمند برگزار می‌شود که جمع آوری و توزیع آن به وسیله کمیته امداد انجام می‌شود.

۱۴ اسفند؛ روز احسان و نیکوکاری + تاریخچه

جشن نیکوکاری به زبان کودکانه

در روزهایی که به پایان سال نزدیک می‌شویم، اگر در گوشه و کنار شهرمان کودکانی یتیم و بی سرپرست وجود دارند که مهربانی را می‌جویند، در عوض کسانی هستند که دل مهربانشان تاب گریه کودکان را ندارند و بخشی از اندوخته ماهانه و یا سالانه خود را به صندوق‌های مهربانی می‌ریزند تا دل کودکان غمگین بهاری شود.
بذل و بخشش فقط رسم بزرگترها نیست، کودکان شهر و کشورمان نیز دلشان کنار کودکان یتیم است، کودکانی هستند که اندوخته‌های اندک خود را در قلک‌ها می‌ریزند تا کوهی از بخشش و مهربانی بیافرینند.

کودکان نیکوکاری و بخشنده بودن را تمرین می‌کنند و جوانه وجودشان را با عطر مهربانی پرورش می‌دهند تا شاید فرداهای دیگر کودکی بی سرپرست یا محتاج در گوشه شهر و کشورشان گریه کردن را تمرین نکند.

کودکان این سرزمین در جشن نیکوکاری قلک به دست پای صندوق‌های نیکوکاری می‌روند تا کودکان نیازمند سال نو را با خاطره‌ای شیرین و در کنار سفره هفت سین شروع کنند.

جشن نیکوکاری در مدارس

جشن نیکوکاری هر ساله در مدارس برگزار می‌شد تا برپایی اینگونه آئین‌ها با همکاری بین بخشی دستگاه‌های اجرایی تأثیر مثبتی بر تقویت آرمان‌های دینی، اسلامی و انقلابی دانش آموزان داشته باشد.

جشن نیکوکاری در مدارس سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس در کشور برگزار نگردید. امسال با توجه به مرتفع نشدن مشکل کرونا و اهمیت سلامت آحاد مردم خصوصاً دانش آموزان تا کنون صحبتی در رابطه با برگزاری این جشن در مدارس نشده است.

۱۴ اسفند؛ روز احسان و نیکوکاری + تاریخچه

جشن نیکوکاری به انگلیسی

جشن نیکوکاری در زبان انگلیسی به واژه Charity celebration ترجمه می‌شود.

نیکوکاری در کلام امام علی (ع)

حضرت علی علیه السلام درباره بخشش و نیکوکاری می‌فرمایند: بخشش بیش از خویشاوندی محبت می‌آورد.

آنکه پاداش الهی را باور دارد، در بخشش سخاوتمند است.
کسی که حاجت برادر مؤمن اش را برآورد، مانند کسی است که همه عمرش را به عبادت گذارنده است.

خودت وصی مال خودت باش. امروز به گونه‌ای عمل کن که دوست داری پس از مرگت عمل کنند.
در دنیا جز برای دو کس خیر نیست؛ یکی گناهکاری که با توبه جبران کند و دیگر نیکوکاری که در کارهای نیکو شتاب ورزد.

کد خبر 478764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.