کرانچار، جنتلمن فوتبال ایران از پرسپولیس تا سپاهان + زندگینامه

سرمربی پیشین تیم‌های سپاهان و پرسپولیس ساعتی پیش در گذشت. کرانچار سابقه حضور در تیم ملی امید ایران را در کارنامه داشت و در بین اهالی فوتبال به نام جنتلمن فوتبال ایران شناخته می‌شد.

به گزارش ایمنا، زلاتکو کرانچار سابقه مربیگری در تیم‌های پرسپولیس و سپاهان را در کارنامه داد.

بخوانید: زلاتکو کرانچار درگذشت + جزئیات و علت فوت

کرانچار کیست؟

کرانچار در پنجشنبه -۱۵ نوامبر ۱۹۵۶ (۲۴ آبان ۱۳۳۵) در شهر زاگرب متولد شد. زلاتکو کرانچار مثل بسیاری از مردم شهر زاگرب از کودکی طرفدار دینامو بود. کرانچار در سن ۱۰ سالگی به تیم دیناموزاگرب پیوست و از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۸۳ در این تیم به صورت حرفه‌ای حضور داشت و با ۹۸ گل زده آمار خوبی از خود در این تیم به جای گذاشت.

کرانچار، جنتلمن فوتبال ایران از پرسپولیس تا سپاهان + زندگینامه

کرانچار در دینامو زاگرب

زلاتکو کرانچار در ۲۸ سالگی از دینامو زاگرب جدا شد و به اتریش رفت تا در راپیدوین بازی کند. مرد کروات شش سال در تیم راپیدوین حضور داشت و در ۲۰۱ بازی، ۱۰۶ گل برای این تیم به ثمر رساند؛ کرانچار یعنی در هر بازی برای راپیدوین بیش از نیم گل برای تیم اتریشی زد. کرانچار با تیم راپیدوین مقام نایب قهرمانی جام برندگان اروپا در سال ۱۹۸۵ را در کارنامه دارد.


کرانچار در راپیدوین

زلاتکو کرانچار پس از جدایی از راپیدوین به تیم کوچک سن پولتن پیوست و پس از دو ماه بازی برای این تیم و زدن دو گل در ۱۲ مسابقه، در سن ۳۴ سالگی دوران بازی باشگاهی خود را به پایان رساند.

کرانچار، جنتلمن فوتبال ایران از پرسپولیس تا سپاهان + زندگینامه

کرانچار در تیم ملی کرواسی

کرانچار در دوران حضور در دینامو زاگرب یازده بازی با پیراهن تیم ملی یوگسلاوی انجام داد و ۳ گل هم به ثمر رساند. او در آخرین سال دوران بازی‌اش، در تیم ملی کرواسی تازه استقلال یافته دو بار بازی کرد و یک گل به ثمر رساند.

کرانچار در نخستین بازی ملی تاریخ فوتبال کرواسی در ۱۷ اکتبر ۱۹۹۰ (چهارشنبه ۲۵ مهر ۶۹) و مقابل آمریکا انجام شد و کرانچار با بستن بازوبند در آن مسابقه تبدیل به اولین کاپیتان تاریخ تیم ملی کرواسی گشت.


کرانچار مربی

کرانچار تنها دو سال بعد از کناره‌گیری از میادین وارد دنیای مربی‌گری شد، جایی که حرکات مداومش در کنار زمین و اشاره‌های بی‌پایانش خطاب به بازیکنان از او چهره‌ای خاص می‌ساخت.

کرانچار، جنتلمن فوتبال ایران از پرسپولیس تا سپاهان + زندگینامه

کرانچار در سگستا

کرانچار دو فصل هدایت تیم سگستا را به عهده داشت. سپس در سال ۱۹۹۴ هدایت تیم کرواشا زاگرب را به عهده گرفت و در همان فصل نخست آنها را قهرمان لیگ و جام حذفی ساخت.

کرانچار در لینز

کرانچار در سال ۱۹۹۶ به اتریش برگشت و این بار هدایت تیم لینز را در دست گرفت. یک سال بعد، او بار دیگر به کشورش رفت و در عرض یک سال مربی اسلاون بلوپو، سگستا و ساموبور شد.

کرانچار در کرواشا زاگرب

کرانچار در سال ۱۹۹۸ برای بار دوم مربی کرواشا زاگرب شد و آنها را قهرمان لیگ و جام حذفی ساخت و تیمش را با برد مقابل سلتیک به مرحله گروهی لیگ قهرمانان رساند، جایی که با وجود قرار گرفتن در جایگاه دوم جدول و بالاتر از پورتو و آژاکس، به دلیل آنکه امتیازشان کمتر از دیگر تیم‌های دوم بود نتوانستند به مرحله بعدی راه یابند.

کرانچار از ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳

کرانچار سپس از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ هدایت المصری مصر، مو را اسلوونی، و ان‌کی زاگرب، اچ‌ان‌کی ریکا، و دوباره ان‌کی زاگرب کرواسی را به دست گرفت و در این میان یک قهرمانی لیگ را با ان‌کی زاگرب کسب کرد.

کرانچار، جنتلمن فوتبال ایران از پرسپولیس تا سپاهان + زندگینامه

کرانچار در کرواسی

کرانچار پس از ناکامی کرواسی در یورو ۲۰۰۴ مربی تیم ملی کرواسی شد و دو سال در این سمت باقی ماند. تیم او در پانزده دیدار مقدماتی جام جهانی نتایج خوبی گرفت و موفق به صعود شد، اما در مرحله گروهی جام جهانی با تساوی مقابل ژاپن و استرالیا و شکست رویاروی برزیل از دور رقابت‌ها کنار رفت. به دنبال افزایش انتقادات از عملکرد کرانچار، فدراسیون فوتبال کرواسی تصمیم گرفت قرارداد او را تمدید نکند.

کرانچار ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷

کرانچار یک سال پس از جدایی از تیم ملی کرواسی مربی کرواشا سسوسته شد و کمی بعد به الشعب امارات رفت، جایی که بر سر انتخاب بازیکنان با هیئت مدیره اختلاف نظر پیدا کرد و اخراج شد.

کرانچار ۲۰۰۹

کرانچار در سال ۲۰۰۹ مدتی کوتاه را در کرواشا سسوسته گذراند و سپس قراردادی دو ساله با تیم دونایسکا استردا اسلواکی امضا کرد که در دسته اول فوتبال این کشور حضور داشت. اما او کمی بعد از این تیم جدا شد و راهی ایران شد تا هدایت پرسپولیس را به عهده بگیرد.

کرانچار در پرسپولیس

کرانچار از تیرماه ۸۸ تا دیماه ۸۸ در ۲۱ بازی بر روی نیمکت پرسپولیس نشست که ۸ برد ۹ مساوی و ۴ شکست نتیجه حضور این مرد کروات در پرسپولیس بود.

کرانچار پس از جدایی از پرسپولیس به تیم ملی مونتنگرو پیوست.

کرانچار در سپاهان

کرانچار سابقه دو حضور روی نیمکت طلایی پوشان سپاهان را دارد که نخستین بار از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۴ روی نیمکت این تیم نشست (آبان ماه ۹۰ تا شهریورماه ۹۳) نتیجه این حضور ۱۲۰ بازی ۶۲ برد ۳۴ تساوی و ۲۴ باخت است.

کرانچار در دومین تجربه‌ای که روی نیمکت طلایی پوشان سپاهان از سال ۲۰۱۷ تا سال ۲۰۱۸ بود (اسفند ۹۵ تا دی ۹۶) که در دومین حضور کرانچار خیلی موفق نبود و از ۲۷ بازی ۸ برد ۹ مساوی و ۱۰ باخت را در کارنامه اش ثبت کرد.

کرانچار از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶

کرانچار در فاصله دو حضورش در سپاهان برای مدت کوتاهی در تیم‌های الاهلی قطر و دینامو زاگرب حضور یافت. کرانچار پس از دومین جدایی از سپاهان در مدت کوتاهی در تیم ملی امید حضور داشت.

کرانچار، جنتلمن فوتبال ایران از پرسپولیس تا سپاهان + زندگینامه

کد خبر 478401

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.