بایدن نمی‌تواند به راحتی در مورد بازگشت به برجام تصمیم بگیرد

یک کارشناس روابط بین الملل گفت: از بعد موانع داخلی آمریکا و هم از نظر مصوبه مجلس ایران درباره اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به اضافه پنج گامی که ایران در آن تعهدات خود را کاهش داده است، موانعی بر سر راه جو بایدن ایجاد شده که نمی‌تواند به راحتی در مورد بازگشت به برجام تصمیم بگیرد.

سید جلال ساداتیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد احتمال بازگشت آمریکا به برجام اظهار کرد: پیش از این گفته شده بود که احتمال بازگشت گام به گام آمریکا به برجام زیاد است، اما به نظر می‌رسد که این گمانه زنی با برخی مقدمات تحلیلی که آمریکایی‌ها سعی کردند امتیازات بیشتری برای بازگشت به برجام بگیرند و همچنین پاسخگوی فشارهای داخلی خود باشند، بیشتر همخوانی داشته باشد؛ چراکه برخی جریانات در داخل ایالات متحده، فشارهایی را به جو بایدن وارد می‌کنند که به برجام بازنگردد.

وی افزود: دولت بایدن با انتخاب افرادی مانند انتخاب آنتونی بلینکن به عنوان وزیر امور خارجه، وندی شرمن به عنوان معاون وی، جک سالیوان، مشاور امنیت ملی و رابرت مالی به عنوان مسئول امور ویژه در امور ایران که از نیروهای مختلف هستند مخالفت‌هایی را به همراه داشته است؛ چراکه این افراد کسانی هستند که موافق عادی سازی روابط و بازگشت به برجام هستند تا بتوانند تحریم‌ها را بردارند، اما هم از بعد داخلی خودشان و هم از نظر مصوبه مجلس ایران درباره اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها به اضافه پنج گامی که ایران در آن تعهدات خود را کاهش داد، موانعی را بر سر راه بایدن گذاشته تا نتواند به راحتی در مورد بازگشت به برجام تصمیم بگیرد.

این کارشناس روابط بین‌الملل تصریح کرد: ابتدا باید آمریکا و اروپایی‌ها گام‌هایی را بردارند و سپس ایران گام خود را بردارد. در این راه، ابتدا آمریکایی‌ها با ارسال نامه‌ای به سازمان ملل نوشتند که محدودیت دیپلمات‌های ایرانی برای ورود به آمریکا برداشته شود. پیش از این ترامپ نامه‌ای را به دبیرخانه شورای امنیت نوشته و درخواست کرده بود که مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کند، اما تیم بایدن آن نامه را ملغی کرده و پس گرفت.

ساداتیان ادامه داد: اینکه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ چه گذشته و آیا به نتیجه‌ای رسیده‌اند یا خیر می‌تواند گامی از سوی مجموعه غربی‌ها در راستای احیای برجام باشد؛ البته بحث توقف اقدام داوطلبانه ایران در اجرای پروتکل الحاقی از یک سو و سفر آقای گروسی و وزیر خارجه قطر به تهران از سوی دیگر، می‌تواند از دیگر متغیرهای تأثیرگذار در این راستا باشد. اینها نشاندهنده فعالیت دیپلماتیک قبل از انقضای مهلت مصوبه مجلس بود؛ لذا اگر اقدامات طرفین دیگر، شرایطی را فراهم کند که ضرورتی به اجرای مصوبه مجلس نباشد، می‌توان خوش‌بینانه یا به عبارتی واقع‌بینانه به این فرآیند امیدوار بود.

کد خبر 476472

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.