کشف روش جدید برای تشخیص اختلالات آهن

محقق ایرانی دانشگاه سیدنی با همکاران خود موفق به توسعه فناوری نانوزیست‌حسگری شدند که قادر به نظارت دقیق بر اختلالات آهن در سلول‌ها، بافت‌ها و مایعات بدن در غلظت بسیار کم است.

به گزارش ایمنا و به نقل از ستاد فناوری نانو، بر اساس گزارش‌ها ۳۰ درصد از مردم جهان از عدم تعادل آهن رنج می‌برند. بسیاری از بیماری‌ها مانند کم‌خونی، هموکروماتوز، پارکینسون، سرطان و بیماری آلزایمر می‌توانند به دلیل عدم تعادل آهن رخ دهند که در چنین شرایطی یا آهن خون بسیار بالا است و یا فرد از کمبود آهن رنج می‌برد. از این رو تشخیص به موقع و نظارت مستمر بر سطح آهن می‌تواند بیماران را از ابتلاء به اختلالات دائمی مانند نقص در رشد کودکان نجات دهد.

عملکرد اصلی آهن در بدن، انتقال اکسیژن در خون است. کمبود آهن شرایطی است که خون، حاوی غلظت کمی از سلول‌های قرمز خون سالم باشد. اگر این بیماری در مراحل اولیه شناسایی و درمان نشود ممکن است کم خونی فقر آهن (IDA) ایجاد شود.

یکی از بیماری‌های مربوط با مصرف بیش از حد آهن، هموکروماتوز بوده که یک بیماری ارثی شایع است. در طی یک دوره زمانی، بیماران غلظت زیادی از آهن را جمع می‌کنند که باعث آسیب به بسیاری از اندام‌ها از جمله کبد می‌شود. پوکی استخوان، تصلب شرایین، آلزایمر و سایر بیماری‌های تخریب عصبی، سارکوپنی و سندرم متابولیک، بیماری‌هایی هستند که می‌توانند به دلیل مصرف بیش از حد آهن ایجاد شوند.

پوریا لسانی، دانشجوی دکتری دانشکده مهندسی پزشکی در دانشگاه سیدنی، به تازگی نانو زیست حسگری برای شناسایی عدم تعادل آهن عرضه کرده است. این محصول یک فناوری جدید نانو پیمایشگر فلورسنت مبتنی بر کربن، برای تشخیص سریع یون‌های آزاد آهن به شمار می‌رود.

فناوری نانو زیست پیمایشگر فلورسنت مبتنی بر کربن، یک روش غیرتهاجمی است که شامل تزریقات زیر جلدی یا وریدی است و این کاوشگر زیستی نانو مقیاس چند منظوره، توانایی نظارت دقیق بر اختلالات آهن در سلول‌ها، بافت‌ها و مایعات بدن را در غلظت بسیار کم، یعنی یک هزارم میلی مولار دارد.

لسانی معتقد است که این حسگر می‌تواند برای تصویربرداری از بافت‌های عمیق مورد استفاده قرار گیرد؛ جایی که این کاوشگر کوچک می‌تواند ساختار بافت‌های پیچیده زیستی و داربست‌های مصنوعی را به تصویر بکشد.

بیشتر روش‌های آزمایشی موجود، پیچیده و زمان‌بر است. این فناوری می‌تواند به‌عنوان یک گزینه کارآمد عمل کند، زیرا مقرون به صرفه، بسیار حساس و غیرتهاجمی است و به تشخیص زودرس بیماری‌های جدی اختلال آهن در غلظت سلولی بسیار کم کمک می‌کند.

لسانی و همکارانش فناوری خود را روی خوک آزمایش کردند و دریافتند که عملکرد نانو زیست پیمایشگر آنها بسیار بهتر از روش‌های موجود برای تصویربرداری از بافت‌های عمیق است، چرا که این نانو زیست پیمایشگر با سرعت به عمق ۲۸۰ میکرومتر بافت‌های زیستی نفوذ می‌کند و حتی در عمق سه هزار میکرومتر در بافت مصنوعی نیز قابل تشخیص است.

در حال حاضر تیم تحقیقاتی روی آزمایش فعالیت این پیمایشگر در مدل‌های بزرگ حیوانی و بررسی سایر روش‌های کاربردی این فناوری در تجزیه و تحلیل ساختارهای بافت پیچیده زیستی متمرکز شده است.

علاوه ‌بر این تیم دانشگاه سیدنی در حال برنامه‌ریزی برای ادغام این نانو زیست پیمایشگر در یک سیستم تشخیص «آزمایشگاه روی تراشه» هستند. کار با این سیستم آسان بوده و برای ارزیابی دقیق اختلالات بالقوه آهن در بیمار به مقدار کمی نمونه خون نیاز دارد. توسعه این ابزار آزمایش تشخیصی قابل حمل، می‌تواند به پزشکان اجازه دهد از راه دور سلامت بیماران خود را کنترل کنند.

کد خبر 474655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.